اساتید پیشنهادی:

آموزش زبان انگلیسی به کودکان در خانه؛ چرا؟ چگونه؟

مرضیه عنایتی
مرضیه عنایتی
سه‌شنبه, 8 تیر 2020

دسته بندی : language-learning

زمان مطالعه : 9 دقیقه

تعداد بازدید : 13311

چگونه به کودکان در خانه زبان انگلیسی بیاموزیم ؟

بسیاری از والدین از اهمیت آموزش زبان انگلیسی به کودکان خود آگاه اند، اما نمی‌دانند آموزش فرزند خود را از کجا و چگونه آغاز کنند. یکی از بهترین مکان‌ها برای آموزش فرزندان، آموزش در خانه است. اگر شما هم به آموزش زبان در خانه علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنم ادامه مطلب را بخوانید:

 

چرا آموزش زبان انگلیسی در خانه؟

اولین سوالی که برای هرکس ممکن است پیش آید این است که "چرا در خانه زبان انگلیسی را به کودکان بیاموزیم؟"

فرستادن کودکان به آموزشگاه زبان بسیار معمول است اما اغلب کودکانی که آموزش زبان خود را از آموزشگاه‌ها شروع کرده‌اند، زبان انگلیسی را خسته کننده و سخت می‌دانند. علت این موضوع آن است که در متد آموزشی آموزشگاه‌ها هیجان و بازی جای ندارد و به جای آن از سیستم کتاب و مشق نوشتن برای آموزش استفاده می‌شود. هیچ کودکی نوشتن مشق را به بازی ترجیح نمی‌دهد.

علاوه بر مورد ذکر شده، کودکان در سنین پایین یک ارتباط عاطفی بسیار عمیق با شما دارند. آن‌ها شما را دوست دارند و به شما اهمیت می‌دهند، در نتیجه دوست دارند شما را خوشحال کنند و با شما ارتباط برقرار کنند. شما بهترین معلم کودک خود هستید. نگران نباشید اگر گرامر زبان انگلیسی را به خوبی نمی‌دانید و یا در تلفظ کلمات مشکل دارید. تنها علاقه و اشتیاق شما به آموزش زبان کافی است. کودکان بزرگ خواهند شد و در گرامر و تلفظ پیشرفت خواهند کرد. در عوض شما با آموزش زبان انگلیسی در خانه به آن‌ها آرامش روانی خواهید داد.

"مقاله پیشنهادی : کودکان از چه سنی بهتر است زبان انگلیسی یاد بگیرند؟"

چگونه زبان انگلیسی را در خانه به کودکان آموزش دهیم؟

آموزش زبان به کودک خودتان از آن چه شما فکر می‌کنید، آسان‌تر است. سخت نگیرید. به هیچ کتاب و دفتری برای آموزش نیاز نیست. 

 

اختصاص ساعتی از روز به زبان انگلیسی

در ابتدا توصیه می‌شود، یک یا دو ساعت از روز را به زبان انگلیسی اختصاص دهید. این زمان می‌تواند صبح زود باشد و یا زمانی که از سرکار برمی‌گردید. این‌که چه ساعتی از روز را به این کار اختصاص می‌دهید، اهمیتی ندارد. تنها نکته حائز اهمیت آن است که حداقل روزی یک ساعت را به طور مداوم به آموزش زبان اختصاص دهید. فراموش نکنید که جلسات کوتاه و مکرر نسبت به جلسات طولانی هفته‌ای یک بار، بسیار مفیدتر است.

زمان مشخص برای آموزش زبان انگلیسی در خانه به کودکان


 

آموزش انگلیسی با حرکات فیزیکی

فکر می‌کنید کودک شما چگونه فارسی حرف زدن را یاد گرفته است؟ او را به کلاس آموزش زبان فارسی فرستاده‌اید؟ یا حتی خودتان زمان خاصی را به آموزش فارسی به او اختصاص داده‌اید؟ شما بدون اینکه به آموزش فارسی فکر کرده باشید، به صورت خودکار با انجام فعالیت‌های مختلف و حرف زدن، این زبان را به او یاد داده‌اید. حال برای آموزش زبانی دیگر مثل زبان انگلیسی از همین روش استفاده کنید. این بار آگاهانه و با انتخاب واژگان ساده و با تکرار بسیار به آموزش کودک خود سرعت بخشید.

برای این سبک از آموزش زبان انگلیسی از حرکات فیزیکی استفاده کنید. حرکات فیزیکی برای کودکان قابل فهم هستند. کودکان و حتی بزرگترها این حرکات را دوست دارند. کاری که شما باید انجام دهید بسیار ساده است. ابتدا شما باید حرکتی را به نمایش بگذارید و آن عمل را به زبان انگلیسی بگویید. برای شروع کار از یک یا دو کلمه و تنها کلمات ساده و کوتاه استفاده کنید. به این ترتیب درس‌ها برای کودک شما به صورت یک بازی لذت‌بخش خواهد بود. برای شروع می‌توانید بنشینید و سپس با اشاره به خود و گفتن Stand up بایستید. این عمل را بارها و بارها تکرار کنید. کودکتان به شما نگاه می‌کند. می‌توانید Stand up را به فارسی برای کودک خود ترجمه کنید اما نیازی به این کار نیست و عمل شما، خود گویای معنی کلمه است. حال در مرحله بعد می‌توانید واژه Sit down را با عمل نشستن به کودک خود آموزش دهید. بعد از چندین بار تکرار این عمل، حال می‌توانید با اشاره به کودک خود با حرکت دست او را به انجام این فعالیت همراه خود تشویق کنید. با تکرار این حرکات کودک شما این دو واژه را به زبان انگلیسی یاد می‌گیرد. در مرحله بعد می‌توانید واژگان دیگری را به این دو واژه اضافه کنید. به عنوان مثال Stand up slowly یا Sit down slowly. فراموش نکنید که شما باید به صورت فیزیکی این کلمات را اجرا کنید. در مرحله بعد Stand up quickly را اجرا کنید. شما حتی می‌توانید از عبارت Stand up fast استفاده کنید. گرچه این عبارت از نظر گرامری عبارتی صحیح نمی‌باشد، اما نگران گرامر نباشید. تا زمانی که کودک شمامعانی این کلمات را متوجه شود، این اعمال را تکرار کنید. بعد از این که کودکتان متوجه معنای کلمات شد، این کار را همزمان با کودکتان انجام دهید و سپس این فعالیت را به یک بازی تبدیل کنید. شما عبارات را بگویید و دیگر خود انجام ندهید. از آن‌ها بخواهید بعد از شنیدن هر یک از عبارات آن را انجام دهند. اگر در این مرحله کودک شما هنوز هم با درک عبارات مشکل دارد، خودتان دست به کار شوید و دوباره حرکات فیزیکی را انجام دهید. اگر کودک شما عبارتی را به اشتباه انجام داد، با بازی و خنده و شوخی حرکت درست را به او نشان دهید. 

انجام حرکات فیزیکی برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان در خانه


 

به همین ترتیب افعالی مثل Pick up و Put down را به کودک خود آموزش دهید. در این مرحله می‌توانید اسامی و Noun را به آموزش زبان فرزند خود اضافه کنید. مزیت آموزش زبان انگلیسی در خانه این است که می‌توانید از موقعیت های روزمره و اشیاء واقعی از اطراف خانه استفاده کنید. عباراتی مثل Pick up the jacket و Put down the fork را به همین منوال به دایره لغات این بازی بیافزایید. با این کار شما می‌توانید اسامی زیادی را وارد این بازی کنید. علاوه بر افعال ذکر شده، فعل Point to نیز فعل بسیار خوبی برای اضافه کردن لغات جدید به بازی است. به این ترتیب تنها با همین سه فعل، شما می‌توانید اشیاء و اسامی بسیاری را به کودکتان آموزش دهید. 

این ایده کلی آموزش زبان به سبک حرکات فیزیکی است. شما می‌توانید افعال و واژگان بسیاری را به همین منوال با کودک خود تمرین کنید. اگر به صورت طولانی مدت در روز به این بازی ادامه دهید، فرزند شما خسته خواهد شد پس بیشتر از دَه الی پانزده دقیقه را به این کار اختصاص ندهید.
 

اساتید زبان تیکا


 

بازی زبان انگلیسی

کودکان بیشتر زمان خود را به بازی اختصاص می‌دهند. آن‌ها عاشق بازی کردن هستند. هیچ کس به اندازۀ شما از علایق و بازی‌های مورد علاقه کودکتان آگاه نیست. کودک شما بازی با دایناسورها را دوست دارد یا بازی با عروسک‌های کوچک؟ با کودک خود بازی مورد علاقه او را انجام دهید. تصور کنید با تلفن در حال صحبت با شخصی هستید و می‌خواهید به طور کامل وقایع را شرح دهید. در این بازی تمام وقایع را به زبان انگلیسی برای کودک خود شرح دهید.  این کار باعث یادگیری ناخودآگاه زبان خواهد شد.

این عروسک، عروسک دیگر را می‌زند. او گریه می‌کند. او ناراحت است. از جملات ساده و کوتاه استفاده کنید. همۀ وقایع را چندین بار انجام دهید و آن‌ها را تکرار کنید. هیچ فشاری روی کودک شما برای انگلیسی حرف زدن وجود ندارد. او در این بازی‌ها می‌توانید به فارسی حرف بزند و شما به زبان انگلیسی، بسیار کوتاه و ساده به او پاسخ دهید. چندین ماه طول می‌کشد تا کودک شما عبارات معمول در بازی‌ها را یاد بگیرد.

بازی زبان انگلیسی با کودکان یکی از روش های اصلی یادگیری است.


 

استفاده از کتاب داستان، برای آموزش بهتر زبان

از کتاب داستان‌های کودک خود استفاده کنید و برای او به انگلیسی داستان کتاب را تعریف کنید. این سبک از داستان‌گویی بسیار ساده است به عنوان مثال:

.This is a dog. This is a cat. The dog is hungry. The cat is sad

در داستان‌گویی از روی کتاب داستان، شما هر شب می‌توانید همان کتاب را بارها و بارها بخوانید و با کودک خود لذت ببرید. بعد از مدتی شما می‌توانید سوال پرسیدن از کودک خود را آغاز کنید.

 

.What is this? This is a dog

و با همین منوال سوال پرسیدن را وارد آموزش زبان کنید.

تعریف داستان به زبان انگلیسی برای کودک خود در خانه برای آموزش زبان بسیار مفید است.


 

با چه کلماتی آموزش زبان را شروع کنیم؟

علایق و شخصیت فرزندتان را هنگام تصمیم‌گیری در نظر بگیرید. در زیر مباحث آسان و کاربردی برای شروع ذکر شده است. فرزندتان به شما در انتخاب کمک خواهد کرد.

اعداد انگلیسی (1-10؛ 10-20؛ 20-100)، رنگ‌ها، صفات (بزرگ ، کوچک ، قد بلند ، خوشحال ، غمگین ، خسته)، اعضای بدن، اسباب بازی‌ها، لباس‌ها، حیوانات، مواد خوراکی و مکان‌ها (آشپزخانه، اتاق، دستشویی) تنها جزئی از مباحثی است که شما می‌توانید به فرزند خود آموزش دهید.

 

در پایان حتماً در نظر داشته باشید که شما درحال بازی هستید. به هیچ عنوان برای آموزش زبان، فضا خانه را شبیه به مدرسه نکنید. بازی کنید و در کنار کودک خود از بازی کردن لذت ببرید. نظر شما در مورد آموزش کودکان در خانه چیست؟ از متدهای آموزشی گفته شده، استفاده خواهید کرد؟ خود روش دیگری برای آموزش دارید؟ در قسمت نظرات با ما درمیان بگذارد.

 

موارد ذکر شده برای والدینی است که تدریس زبان انگلیسی به کودکان را در خانه ترجیح می‌دهند. علاوه بر موارد ذکر شده شما می‌توانید از یک معلم خصوصی برای این کار استفاده کنید. می‌توانید به صورت آنلاین و با حضور خودتان کلاس مجازی با یک استاد زبان خوب برای کودک خود انتخاب کنید و یا مهارت‌های زبان انگلیسی خود را افزایش دهید.  آموزش آنلاین زبان تیکا این محیط را برای شما عزیزان فراهم کرده و شما می‌توانید به صورت آنلاین و از طریق ویدئو چت در محیطی که برای یادگیری زبان بهینه شده است و امکاناتی مثل تخته سیاه مجازی در کلاس‌های آنلاین زبان شرکت کنید.علاوه بر این شما زبان آموزان می توانید از اپلیکیشن آموزش زبان تیکا برای یادگیری انگلیسی استفاده کنید.

 

منبع: youtube

 

 

استاد خصوصی و آنلاین زبان انگلیسی
آموزش زبان انگلیسی به کودکان در خانه؛ چرا؟ چگونه؟

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

مرضیه عنایتی

تولید محتوا

سلام، مرضیه هستم. علاقه‌مند به تکنولوژی‌های روز دنیام. گاهی کتابی ورق می‌زنم، فیلم و سریالی می‌بینم و می‌نویسم.

نظرات

user-image

پریسا

کلاس گروهی برای کودک ندارید؟

24 مهر 2022

user-image

حسین محسنیان

مرسی مرسی

24 مهر 2022

user-image

پویان رادفر

از چه سنی برای یادگیری کودکان مناسبه؟

23 مهر 2022

user-image

الهام طالبی

ممنون از این همه نکات مفید

20 مهر 2022