اساتید پیشنهادی:

مقاله (Essay) : تعریف، انواع و مثال هایی از آن

پرستو غفاری
پرستو غفاری
جمعه, 6 اسفند 2020

دسته بندی : language-learning

زمان مطالعه : 10 دقیقه

تعداد بازدید : 7070

مقاله (Essay) : تعریف، انواع و مثال هایی از آن

مقاله (Essay) : تعریف، انواع و مثال هایی از آن

 

 

     در طول زندگیتان زیاد اتفاق می افتد تا در موقعیتی باشید که می بایست یک مقاله(Essay) بنویسید. ممکن است منظره ترسناکی به نظر برسد به خصوص اگر واضح نباشد که دقیقاً چه نوعی از مقاله و چگونه باید آن را بنویسید. در این مطلب، ما قرار است که نگاهی عمیق تر به تعریف مقاله و هدف از نوشتن و همچنین انواع مختلف آن بیندازیم. و در ادامه به مثال هایی می پردازیم تا به ما درک بهتری از موضوع بحث را بدهند.

یک مقاله (Essay) چیست؟

به زبانی ساده، یک مقاله متنی کوتاه است که حول محور یک موضوع یا عنوان نوشته می شود. این متن در مورد آن موضوع اطلاعات می دهد و همچنین نظرات و تفکرات نویسنده را نیز منعکس می نماید.

اغلب اوقات، مقاله در فضای آکادمیک به عنوان ابزاری برای آزمودن دانش دانشجو حول محور موضوعی خاص مورد استفاده قرار می گیرد تا تعیین کند که آیا او درس ها را به خوبی درک کرده یا نه. همچنین یک مقاله در آموزش به عنوان راهی برای تشویق دانشجو به توسعه مهارت های نوشتاری اش نیز استفاده می شود.

انواع مقاله (Essay)

وقتی حرف نوشتن یک مقاله به میان می آید، نمی شود به سادگی تنها از یک نوع آن نام برد. در حقیقت، چندین نوع از آن وجود دارد که هر یک هدف و کارکرد خود را دارند. اینجا به هر نوع نگاهی جزئی نگر می اندازیم.

Narrative Essays

یک مقاله Narrative جزئیات یک داستان را اغلب از یک دیدگاه خاص بیان می کند. وقتی که قصد نوشتن یک مقاله Narrative را دارید باید تعدادی شخصیت، یک مکان، یک روایت و یک اوج داستانی خوب داشته باشید.

شما از روایت به عنوان ابزاری برای نوشتن جزئیات رویدادهای قصه استفاده می کنید و در حالیکه عموماً این داستان به ترتیب زمانی روایت می شود، می توانید آزادانه تر فکر کنید و جهش زمانی و بازگشت به گذشته یا آینده شخصیت ها را نیز تجربه نمایید.

ضروری است که موقع نوشتن این نوع از مقاله می بایست جزئیات دقیقی را بیان کنید تا خواننده این امکان را بیابد تا احساسات را تجربه کند و از حواس خود بهره ببرد و همچنین داستان بتواند مفهومی را ابراز کند. مفهوم داستان باید زودتر ذکر شود، ترجیحاً در خطوط ابتدایی یا در پاراگراف مقدمه. همچنین شما باید این نوع از مقاله را به روایت اول شخص یا سوم شخص بنویسید و برخلاف یک نوشته خلاقانه باید بر اساس واقعیات باشد. حالا بیایید نگاهی به بخشی از یک مقاله Narrative بیندازیم. این بخش از مقاله بلیط A به مقصد نمایشگاه نوشته David Wallace Foster انتخاب شده است:

It is press day today at the state fair in Springfield, Illinois and I am meant to be there in the fairground at 9am in order to get my credentials. I think of these as a small card in the band around a hat. I had never been thought of as press until now. But my true interest in the credentials is being able to get onto the rides and into the shows for free. I have come in from the East coast, fresh and ready for one of their magazines. It isn’t clear to me why they have an interest in this state fair but I expect that the editors realise, from time to time that most of the USA live away from the coast and that they will employ someone like me to do a spot of rural reporting. I’m thinking that they had asked me to report this as I grew up here. I had never been to the state fair. In fact I have not been back here for quite some time and I cannot say that I have missed it.

Descriptive Essay

یک مقاله Descriptive یک موضوع را با جزئیات توصیف می کند. این موضوع می تواند در مورد مردم، مکانها و چیزها و رویدادهای مختلف باشد اما نکته اصلی این است که باید به عمق وارد شد. می توانید در مورد موضوع مقاله این موارد را توصیف کنید: رنگ، جایی که از آن می آید، قیافه، بو، طعم و احساسی که القا می کند.

بسیار مهم است که به خواننده اجازه دهید تا آنچه می نویسد را حس کند و یا در حین خواندن احساسی را تجربه نماید. با این وجود، اطلاعات باید مختصر سهل الوصول باشند. همچنین تخیل به صورت گسترده در این نوع از نوشتار مورد استفاده قرار می گیرد. حالا نگاهی به بخشی از یک مقاله descriptive می اندازیم. این یکی از نوشته "پیانو نواخته می شود" اثر Joanna Lipman انتخاب شده است:

The hinge creaks as I open the decrepit case. I am greeted by flowing cascades of horsehair-the bow is a victim of the mites. It is agony when I twist my fingers to the position, but to my surprise and the surprise of my children-who were yet to hear me play- I was still able to make a sound.

 

Expository Essay

یک مقاله Expository به عنوان روشی برای بررسی یک مشکل، مقایسه و تحقیق در مورد آن به کار می رود. برای نوشتن مقاله Expository مقدار کمی قصه گویی لازم است و این نوع از نوشتار فضایی ورای آن را می پیماید. ایده اصلی این است که نوشته باید با دادن اطلاعات و توضیحات یک ایده را تفسیر کند.

مقاله Expository شما باید در عین اینکه دیدگاه های مختلفی حول محور موضوع را بحث می گند، ساده و سهل الوصول باشد. اغلب اوقات این نوع از مقاله به عنوان ابزاری برای توضیح جزئیات یک موضوع که معمولاً درک آن برای مردم دشوارتر است به شکلی واضح و مختصر به کار می رود. بیایید نگاهی به بخشی از متن "چگونه مادران چینی برترند" نوشته Amy Chua بیندازیم:

I am using the phrase Chinese mom loosely. I know of some Indian. Irish, Jamaican, Ghanaian and Korean parents who fit the bill too. I also know Chinese moms, mostly born in the west that are not Chinese moms. I am also using the phrase parents of the west loosely. These come in many varieties. That being said, even the parents of the west believe that they are strict, they’re not nearly as strict as Chinese moms. For example, my friends from the west who think of themselves as strict, make their kids play instruments for just half an hour each day. For a Chinese mom, the first sixty minutes are the easiest, it’s the second and third hours that are tough.

 Argumentative Essay

موقع نوشتن یک مقاله Argumentative شما سعی دارید تا خواننده را در مورد یک عقیده یا دیدگاه قانع کنید. ایده این گونه نوشتار این است که با بیان عقده شخصی خود به خواننده نشان دهید که آیا یک موضوع درست است یا غلط! بسیار مهم است که از حقایق و اطلاعات برای اثبات ادعای مطرح شده در متن استفاده نمایید. حالا نگاهی به بخشی از یک مقاله Argumentative با عنوان "پرواز از مکالمه" نوشته Sherry Turkle می اندازیم:

We have become used to this new concept being alone, together. Enabled by technology, we can be with each other as well as being somewhere else, we can be connected to anywhere we wish to be. We wish to be able to customise our life. We wish to be able to move in or out of anywhere we are as what we most value is having control over where our attention is focused. We are used to the concept of being, loyal to our own and in a tribe.

دیگر انواع مقاله:

در حالیکه 4 نوع اصلی مقاله وجود دارند، انواع دیگری که بعضاً کمتر متداولند نیز یافت می شوند. فارغ از اینکه آنها زیرمجموعه این 4 نوع اصلی قرار نمی گیرند، همچنان مهم هستند و هر کدام هدف مشخصی را دنبال می نمایند. حالا نگاهی به هر کدام از آنها با بیان برخی جزئیات می اندازیم:

Definition Essay

این یک نوع از مقاله است که برای تعریف یک ایده، مسئله یا مفهوم استفاده می شود.

Simple Essay

درست همانطور که از نامش برمی آید، یک مقاله ساده است که از 5 پاراگراف تشکیل شده و می تواند در مورد هر موضوعی باشد.

Persuasive Essay

یک مقاله Persuasive به عنوان ابزاری مورد استفاده قرار می گیرد تا خواننده را در مورد موضوعی متقاعد کند. همچنین به منظور قانع کردن خواننده به انجام ندادن کاری یا حتی انجام دادن آن نیز از این نوع نوشتار بهره می گیرند.

Analytical Essay

همانطور که از نامش پیداست، این نوع نوشتار برای تحلیل یک موضوع به کار می رود. می تواند یک نوشته، فیلم یا هرچیز دیگری نیز باشد. ایده آن این است که مقاله تحلیلی به موضوع مورد تحلیل از دیدگاه های مختلف نگاه می کند و به خواننده این امکان را می دهد تا نظر شخصی خود را شکل دهد.

Compare and Contrast Essay

موقع نوشتن یک مقاله مقایسه ای، نویسنده از آن به عنوان ابزاری برای ساخت مقایسه میان دو چیز و یا کشف تضاد میان آن دو بهره می گیرد. اما این مسئله به هر یک از این دو محدود نمی شود. شما همچنین می توانید از این نوع نوشتار برای هر دو هدف (مقایسه و پیدا کردن تضاد) استفاده نمایید.

Cause and Effect Essay

این نوعی از نوشتار است که به نویسنده این امکان را می دهد تا دلیل یک چیز و همچنین اثرات آن را نیز توضیح دهد.

Critical Essay

موقع نوشتن یک مقاله انتقادی، نویسنده در مورد یک اثر ادبی و ارزیابی آن خواهد نوشت. برای این امر نکات مثبت و منفی اثر را مد نظر قرار می دهد.

Process Essay

این نوع نوشتار به عنوان راهی برای توضیح طرح کلی یا جزئیات یک فرآیند مورد استفاده قرار می گیرد. این امر از طریق تقسیم فرآیند به بخش های قابل توضیح انجام می گیرد تا خواننده به محض خواندن قادر به درک و یا حتی اجرای فرآیند باشد.

Synthesis Essay

این نوع نوشته به عنوان روشی برای پیوند مفاهیم مختلف به منظور قضاوت در مورد ویژگی های خوب و بد آن مورد استفاده قرار می گیرد.

Review Essay

این نوع مقاله نگاهی به یک اثر ادبی انداخته و نقدی در باب نقاط مثبت و منفی آن ارائه می دهد.

Research Essay

یک مقاله تحقیقی بر اساس یک سؤال علمی نوشته می شود و هدف آن پیدا کردن پاسخی دقیق است. نویسنده به منظور پیدا کردن پاسخ برای سؤال ارائه شده، به تحقیق در مورد موضوع می پردازد.

Explanatory Essay

این نوع نوشتار به عنوان ابزاری برای توضیح هر شکلی از نوشته یا ادبیات مورد استفاده قرار می گیرد. آنها می توانند به اشکال مختلف ادبی مثل شعر، رمان یا داستان کوتاه نوشته شده باشند.
 

مقاله (Essay) : تعریف، انواع و مثال هایی از آن

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

پرستو غفاری

تولید محتوا

پرستو هستم. کارشناسی ارشد مهندسی عمران خوندم اما سالهاست که زبان انگلیسی تدریس می کنم و گهگاهی ترجمه هم می کنم. بسیار به ادبیات و هنرهای نمایشی علاقمندم و از مطالعه کتاب و تماشای فیلم و سریال به زبان انگلیسی بسیار لذت می برم و امیدوارم که بتونم به دیگران هم کمک کنم تا از این لذت محروم نباشند .

نظرات