اساتید پیشنهادی:

اسپانیایی یاد بگیرید

پرستو غفاری
پرستو غفاری
جمعه, 27 اسفند 2020

دسته بندی : language-learning

زمان مطالعه : 25 دقیقه

تعداد بازدید : 1115

اسپانیایی یاد بگیرید

اسپانیایی یاد بگیرید

 

 

     اگر همیشه دوست داشته اید که اسپانیایی را بیاموزید، تنها نیستید. دهها میلیون نفر در سراسر دنیا هر روز این زبان را مطالعه می کنند. و تعجبی نیست! چرا که اسپانیایی زبانی پر از زیبایی، لایه هایی از معانی، و یک تاریخ زبان شناسی غنی است. این زبان می تواند شما را به سراسر دنیا ببرد از آمریکای جنوبی تا اسپانیا و حتی تا جزایر اقیانوس آرام.

اما شما ممکن است سؤالات زیادی در مورد چگونگی شروع یادگیری اش داشته باشید- یا اینکه اصلاً چرا ارزش آموختن دارد. خبر خوش این است که می توانید مطمئن باشید که یادگیری اسپانیایی تلاشی است که ارزشش را دارد. با استفاده از تکنولوژی درست برای راهنمایی شما در این مسیر، خواهید دید که تلاشتان از طرق مختلف نتیجه خواهد داد.

چرا اسپانیایی بیاموزیم؟

یادگیری هر زبان چالشی است که ذهن شما را به طرزفکرهای تازه باز کرده و به شما کمک می کند تا با افراد مختلفی ورای مرزهای فیزیکی و زبانی ارتباط برقرار نمایید. دلایل یادگیری زبان اسپانیایی مشخصاً دقیق هستند. اینجا به چند دلیل اشاره می کنیم که چرا صرف زمان برای یادگیری اسپانیایی ایده ای عالی است:

  • ایجاد ارتباطات تازه با صدها میلیون نفر در سراسر دنیا
  • کسب مزیت یادگیری دیگر زبانهای مرتبط مثل انگلیسی
  • تجربه فرهنگ و تاریخ جهان اسپانیایی زبان از طریق دیدگاه زبان شناسی
  • سر و سامان دادن به مهارت های شغلی اسپانیایی برای استفاده در رقابت با اقتصاد جهانی
  • سفر یا حتی زندگی در کشورهای اسپانیایی زبان با اعتماد به نفس
  • تقویت مغز و چابک نگه داشتن ماهیچه های ذهنی

دلایل یادگیری زبان اسپانیایی

کسب یک مهارت تازه می تواند به شما کمک کند تا خلاقیت خود را ابراز کنید، ذهن خود را تحریک و تقویت کرده و در این مسیر جوانب تازه ای از خود را کشف نمایید. یادگیری یک زبان تازه مثل اسپانیایی نیز استثنا نیست! اینجا به چند راه از میان راههای بسیار یادگیری اسپانیایی اشاره می کنیم که تأثیر مثبتی بر زندگی شما خواهد داشت.

  • پایه های مهارت های شغلی اسپانیایی خود را بنا کنید.- اگر به عنوان فردی حرفه ای قصد دارید تا در بازار جهانی به روز و در رقابت باقی بمانید، یادگیری زبان اسپانیایی راه هوشمندانه ای برای موفقیت خواهد بود. آمریکای جنوبی و لاتین بازارهای در حال ظهور و پیشرفت و پر از موقعیت های شغلی هستند. یادگیری زبان اسپانیایی راهی معرکه برای برقراری ارتباط با همکاران در کشورهای دیگر، پیدا کردن و جذب مشتریان، پایه گذاری ارتباطات با شرکای اسپانیایی زبان و سرمایه گذاران و همچنین نمایش ذات چندفرهنگی، بین المللی و فراگیر برند شما خواهد بود.
  • برای تمرین ذهنتان از زبان استفاده کنید.- یادگیری یک زبان تازه راهی دقیق برای انعطاف پذیری و چالاکی ذهن به خصوص با بالاتر رفتن سن است. در مقابل این فکر که بعد از جوابی استعداد خود را در زمینه یادگیری زبان از دست داده اید، تسلیم نشوید. یادگیری یک زبان تازه چیزی بیشتر از به خاطر سپردن فهرستی از کلمات است (اگرچه شما قطعاً یادآوری لغوی ذهن خود را در طی مسیر تقویت خواهید کرد). یادگیری زبان شامل برقراری ارتباطات بین آن کلمات و آنچه ارائه می دهند، صحبت کردن و فکر کردن به طور همزمان به شکلی مستقل ، پایبندی به یک چالش وقتی احساس دلسردی و گیجی می کند و همچنین گوش کردن فعالانه می شود. اگر محرک فکری کافی ندارید با یادگیری زبان اسپانیایی می توانید ماهیچه های ذهن خود را تقویت نمایید.
  • خود را در ارتباط مستقیم با فرهنگ اسپانیایی به شکلی بدون فیلتر قرار دهید.- یادگیری اسپانیایی نه تنها درکی بهتر از خود زبان را به شما اعطا می کند بلکه ذهن شما را به سوی دنیای فرهنگ و هنر مربوط به زبان باز می کند. هدف از خواندن آثار نویسندگان اسپانیایی زبانی مثل گابریل گارسیا مارکز، خورخه لوئیس بورخس و پابلو نرودا، این است که با زبان از طریق جنبه های زیبا و شاعرانه اش ارتباط برقرار کنیم. از طریق لنز اسپانیایی شما می توانید نگاهی به متن آهنگ های کلاسیک فلامینکو داشته باشید و ارتباطی مستقیم با رسانه های معاصرتر اسپانیایی زبان مثل پادکست ها، برنامه های رادیویی، کتابها و برنامه های تلویزیونی اسپانیایی برقرار کنید.داستان ها و دستور پخت خلاقیت های آشپزی با شهرت جهانی، دیالوگ فیلم های اسپانیایی معروف آمریکای لاتین و جریان کنونی روزنامه نگاری اسپانیایی زبان به هنگام یادگیری زبان برای شما در دسترس خواهند بود. و اگر شما اهل خانواده ای هستید که اجداد و بزرگترها در آن به اسپانیایی حرف می زنند ولی شما زبان را نمی دانید، یادگیری اسپانیایی راهی معرکه برای ارتباط دادن شما به میراث خانوادگی تان است.
  • برای سفر اسپانیایی بیاموزید.- وقتی که مهارت زبان اسپانیایی را داشته باشید، پاسپورتی به یک دنیای تازه در اختیار خواهید داشت. یادگیری اسپانیایی فقط به این معنی نیست که با کمک آن قادر خواهید بود مسیر خود را در شهرها از طریق خواندن علائم راهنمایی رانندگی ، منوها، و بلیط قطار پیدا کنید. این مهارت به شما امکان می دهد تا با مردمان آن سرزمین ها ارتباط برقرار نمایید. اغلب گفته می شود که یادگیری زبان بهترین راه برای گشت و گذار در یک مکان جدید با استفاده از دیدگاه مردمان محلی است و سبب می شود تا از جاذبه های گردشگری عمومی دور شوید و دنیای واقعی را همانگونه که محلی ها می بینند تجربه کنید. این تجربه ها می تواند شامل سواحل بارسلونا، درختان انبود مکزیکو سیتی، خرابه های اینکان در پرو یا هرجای دیگری که در آن اسپانیایی زبان رسمی است، بشود و در آنجا شما مجهز به مهارتی هستید که با استفاده از آن می توانید ماجراجویی های خود را آغاز نمایید.
  • با استفاده از زبان اسپانیایی در خارج از کشور در کشورهای اسپانیا و آمریکای لاتین زندگی کنید.—ر به دنبال یک دانشگاه اسپانیایی زبان برای کسب یک تجربه آموزشی آکادمیک هستید، می خواهید شغلی در یک خوابگاه پیدا کنید که سبب شود روزها و شبها را سپری نمایید، یا اینکه ترجیح می دهید در یک محیط آرامتر با آب و هوای استوایی بازنشسته شوید، زندگی در خارج از کشور رویکرد در دسترسی برای کسب یک تجربه دست اول خواهد بود. با قرار دادن خود در محیطی که شما را مجبور به صحبت کردن به اسپانیایی می کند- مثلاً اگر در اسپانیا زندگی کنید.- خیلی سریع مسیر خود را در راستای تسلط به زبان طی خواهید کرد. یادگیری اسپانیایی دروازه ای برای یک ماجراجویی قدرتمند، رنگارنگ و بدیع خواهد بود.

یادگیری اسپانیایی: پس زمینه و اصول

اسپانیایی در کجا یک زبان رسمی است؟ یک جامعه اسپانیایی زبان جهانی

 اگر شما زبان اسپانیایی را می دانید، دری به سوی دنیای متکلمین اسپانیایی که در سراسر مرزهای قاره پراکنده اند، باز می کنید. کمی بیش از 400 میلیون اسپانیایی زبان در سراسر دنیا وجود دارند و این موضوع سبب شده که زبان اسپانیایی بعد از چینی (و قبل از انگلیسی در جایگاه سوم!) دومین زبان پرکاربرد جهان باشد. همچنین این زبان، بعد از انگلیسی دومین زبان پرکاربرد در آمریکای شمالی و بعد از شکست پرتغالی برزیلی، پرکاربردترین زبان در آمریکای جنوبی است.

شما می توانید اسپانیایی زبانان را در سراسر جهان در اسپانیا و بیشتر کشورهای آمریکای لاتین از جمله مکزیک و آمریکای مرکزی و جنوبی پیدا کنید. اسپانیایی زبان رسمی 20 کشور از جمله آرژانتین، بولیوی، شیلی، کلمبیا، کوستو ریکا، کوبا، جمهوری دومینیکا، اکوادور، ال سالوادور، گینه استوایی، گواتمالا، هوندراس، مکزیک، نیکاراگوئه، پاناما، پاراگوئه، پرو، اسپانیا، اروگوئه و ونزوئلا است. همچنین زبان رسمی خاک پورتوریکو نیز است.

و آیا می دانستید که اگرچه اسپانیایی زبان رسمی ایالات متحد آمریکا نیست (که البته زبان رسمی در این کشور وجود ندارد!)، اما تعداد متکلمین بومی و غیربومی ساکن آمریکا حتی از اسپانیا بیشتر است؟ درست است؛ برای بسیاری از افرادی که در ایالات متحده آمریکا زندگی می کنند، به خصوص ایالت فلوریدا و جنوب غرب آمریکا و همچنین شهرهای پرجمعیت، احتمالاً برای پیدا کردن اسپانیایی زبان ها حتی لازم نیست که از شهر و یا جامعه محلی خود خارج شوید.

یادگیری زبان اسپانیایی چقدر طول می کشد؟

یادگیری هر مهارتی نیاز به سرمایه گذاری زمانی و تلاش دارد چه نواختن ساز موسیقی باشد، چه پختن غذایی با دستور پخت تازه و یا تمرین یک ورزش. یاد گرفتن زبانی مثل اسپانیایی نیز استثنا نیست. به تعهدی منظم و اراده ای برای چالش کشیدن خود نیز خواهید داشت.- و البته متعهد ماندن به آن حتی اگر سخت باشد.

وقتی پای یادگیری ، اصول زبان تازه یک زبان به میان می آید ، بسیاری از کارشناسان می گویند که با 15 دقیقه مطالعه روزانه، شما می توانید اصول لغت، دستور زبان و تلفظ یک زبان را در سه هفته بیاموزید. که برای یک مکالمه ساده به زبان تازه کافی است. مؤسسه خدمات خارجی ایالات متحده، اسپانیایی را در زبانهای گروه 1 رتبه بندی کرده است. یعنی حدود 24 هفته طول خواهد کشید تا به سطح تسلط بر زبان برسید.

برای کسب هر مهارتی، شما به معلمین و ابزار مناسب نیاز خواهید داشت. هر چه دسترسی بیشتری به منابع مناسب سبک یادگیری خود (و برنامه زمانی تان) داشته باشید، برای رسیدن به هدف خود بیشتر پیشرفت خواهید کرد. تعیین این که چقدر طول می کشد که اسپانیایی یا هر زبان دیگری را بیاموزید، به میزان تمرین، آمادگی و طرز فکر شما بستگی دارد.

روند یادگیری زبان اسپانیایی چیست؟ مسیر تسلط به اسپانیایی

رسیدن به نقطه تسلط بر زبان روندی چند مرحله ای است. شما ابتدا به عنوان یک زبان آموز مبتدی آغاز می کنید سپس قبل از شروع تسلط به موضوعات پیشرفته به سراغ پایه گذاری دانش متوسطه می روید. اما در هر مرحله در طی این مسیر دقیقاً چه اتفاقی می افتد؟

سطح مبتدی اسپانیایی

وقتی که تازه یادگیری اسپانیایی را شروع کرده اید، اصول ابتدایی اسپانیایی را خواهید آموخت.- که برای توانایی ادامه دادن یک مکالمه ابتدایی با یک اسپانیایی زبان کافی است. این مرحله شامل لغات مبتدی اسپانیایی در مورد چگونه معرفی کردن خود، صحبت کردن از اینکه اهل کجا هستید، توصیف چند ویژگی مردم، مکانها، چیزها در جهان اطرافتان و پرسیدن سؤال به اسپانیایی برای کسب اطلاعات مورد نیاز می شود. برای رساندن منظور خود در سطح مبتدی لازم است بدانید که چگونه جملات ساده بسازید، بنابراین صرف فعل ابتدایی اسپانیایی (شکل فعل) و ضمایری مثل yo (من)، tu (تو)، nosotros/as (ما)، ellos/as (آنها) و بیشتر را خواهید آموخت. با افعال اسپانیایی ser و estar (بودن) نیز آشنا خواهید شد.

 وقتی که در سطح مبتدی اسپانیایی را می آموزید، یاد خواهید گرفت که اسامی اسپانیایی چطور عمل می کنند.- که یعنی جنسیت اسامی چگونه است (مذکر یا مؤنث) صفت ها باید هماهنگ با اسامی از نظر جنسیت و تعداد (مفرد یا جمع) به کار روند. همه اینها به این معنی است که لازم است شما دایره لغوی اسپانیایی خود را بر پایه برخی از پرکاربردترین افعال، صفات و اسم ها بنا کنید.

و سپس البته که اصول دیگری نیز در این مسیر خواهید آموخت. مثل اعداد، اصطلاحات مربوط به آب و هوا، گفتن زمان، و اسامی رنگ ها.

سطح متوسطه اسپانیایی

وقتی که از سطح مبتدی عبور کرده و به مرحله متوسطه می رسید، به شکلهایی از فعل که کمی پیچیده تر هستند، زمان های مختلف افعال، و ساختار جمله معرفی خواهید شد تا به شما کمک کنند که بتوانید افکار خود را با ظرافت بیشتری بیان کنید. برای مثال شما احتمالاً یاد خواهید گرفت که چگونه فعل زمان گذشته (برای توضیح اینکه کسی کار را انجام داد)، زمان آینده (برای توضیح اینکه کسی چه کاری را انجام خواهد داد) و جملات شرطی (برای توضیح اینکه کسی کاری را به شرطی انجام می دهد) و ... را شکل دهید. و به احتمال زیاد در مورد استفاده ساختارهایی مثل شکل استمراری افعال (برای توضیح اینکه کسی در حال انجام کاری است) و دستوری (برای دستور به کسی بابت انجام کاری) نیز چیزهایی خواهید آموخت.

کلمات اسپانیایی ورای اسم ها، صفت ها و افعال در حین گسترش توانایی های زبانی شما به شکلی مفید به کارتان خواهد آمد. یاد خواهید گرفت که چطور چگونه حروف اضافه اسپانیایی مثل por و para (برای)، en (روی / توی)، و segun (بر اساس) و ... را استفاده و تفاوت آنها را تشخیص دهید. قیدهای اسپانیایی مثل todavia (هنوز)، nunca (هرگز)، aqui (اینجا)، و alli (آنجا) نیز مورد استفاده تان قرار خواهد گرفت.

لغات متوسطه اسپانیایی که در این سطح یاد خواهید گرفت، دایره لغات با پیشرفتی سریع گسترش خواهند داد. برای مثال وقتی که حروف اضافه و قیدهایی که ذکر شد را به جملاتتان اضافه کنید، راه هایی کاملاً تازه برای ابراز نظر خود خواهید داشت.

 

سطح پیشرفته اسپانیایی

همین که به نقطه تسلط به اسپانیایی نزدیک می شوید، به مرحله ای می رسید که می اندیشید که چه چیز را نیاموخته اید و یا به اندازه کافی تمرین نکرده اید تا قادر باشید که زبان را در حد یک متکلم بومی مورد استفاده قرار دهید. این مرحله شامل یادگیری اصطلاحات اسپانیایی پرکاربرد، ضرب المثل ها، اصطلاحات عامیانه، توهین ها و حتی شوخی ها می شود.

تمرکز زبان آموزان سطح پیشرفته به لحاظ دستوری بر روی دروسی است که تفاوت میان وجه التزامی و اِخباری را مشخص می کند تا به کمک آن شخص بتواند خواست ها، آرزوها، شک ها، احتمالات یا ایده هایی که حقایق عینی نیستند را بیان کنند چرا که در هر زمان فعلی قابل استفاده اند.

با دانش اسپانیایی سطح پیشرفته می آموزید که چگونه از زبان اسپانیایی به شکلی غنی تر و شاعرانه تر استفاده کرده و جملاتی به ساختاری چندلایه که شامل جملات وعباراتی دیگر که در هم تنیده شده اند می شود و در آنها از ضمایر موصولی مثل lo quo و lo cual (with which) استفاده می شود.

همچنین دایره لغات اسپانیایی شما بسیار گسترده خواهد شد. انواع مختلفی از لغات اسپانیایی که در این مسیر خواهید آموخت متفاوت هستند. و به دلیل اینکه چیزهای زیادی برای آموختن وجود دارند، شما می توانید دانش لغوی خود را به نسبت علایقتان و چیزهایی که دوست دارید بیاموزید، گسترش دهید. این مجموعه لغات شامل لغات مربوط به تجارت، یا اصطلاحات پزشکی می شود. یا شاید علاقه دارید تا در مورد ورزش، صنعت سرگرمی یا سیاست حرف بزنید. شما می توانید دایره لغات تخصصی خود را بر اساس آنچه که در این مسیر برایتان اهمیت دارد بسازید.

یادگیری اسپانیایی برای مبتدیان: دروس اسپانیایی ابتدایی

لغات اسپانیایی

اسپانیایی عضوی از خانواده زبان های رومنس است که یعنی (در کنار ایتالیایی، فرانسوی و پرتغالی و ...) از زبان لاتین عامیانه مشتق شده ؛ زبانی که به شکلی محاوره ای توسط مردم تحت سلطه امپراتوری روم مورد استفاده قرار می گرفت. این مسئله به این معنی است که اگر شما یک زبان رومنس را بدانید (یا اگر لاتین را مطالعه کرده اید)، کلمات مشترک بسیاری را تشخیص خواهید داد.

انگلیسی اصولاً یک زبان ژرمنی است؛ که یعنی ریشه های اصیل زبان شناسی مشترکی با زبان های آلمانی و هلندی دارد. اما در طی قرون انگلیسی کلمات بسیاری را از لاتین زبان هایی مثل فرانسوی که از زبان لاتین مشتق شده اند، وام گرفته است. کلماتی که شامل بی شمار واژه هم ریشه، یا لغاتی می شوند که صدا و معنی یکسانی را در دو زبان انگلیسی و اسپانیایی ارائه می دهند. احتمالاً برای بررسی ترجمه کلماتی مثل el animal، la celebracion یا public نیازی به فرهنگ لغات نخواهید داشت.

احتمالاً شگفت زده خواهید شد اگر بفهمید که اسپانیایی بعد از لاتین، بیشترین تأثیر را از زبان عربی پذیرفته است. بسیاری از اسم هایی که با al در اسپانیایی شروع می شوند، مثل la almohada (بالش) ، la alfombra (فرش)، یا el algodon (نخ) ریشه هایی عربی دارند.- که برخاسته از تأثیر فتح شبه جزیره ایبری توسط مراکشی ها در قرن 8 ام است. در حقیقت، چیزی حدود 4000 کلمه مدرن اسپانیایی که اصالت عربی دارند، مدرکی از میراث باقی مانده از صدها هزار سال پیش در تاریخ است.

تلفظ اسپانیایی و توصیه هایی برای بهبود آن

برای زبان آموزان مبتدی، تلفظ اسپانیایی می تواند کمی گیج کننده باشد اما با تمرین کافی، کاملاً سرراست خواهد بود. بسیاری از صداهای مشابه در انگلیسی و اسپانیایی با تعدادی استثنا وجود دارند. یکی از مشخص ترین صداهای ناآشنا صدای –r دوبل (erre) یا صدای rr است که با رول کردن زبان در برخی کلمات مثل arriba (بالا) و correo (پست) تلفظ می شود. برای بهبود تلفظ اسپانیایی rr ، سعی کنید که با زبان خود به سقف دهانتان ضربه بزنید و آن را به شکلی به عقب برگردانید که انگار دارید سعی می کنید که هوا را به خارج هدایت کنید. باید صدایی شبیه خرخر کردن گربه ایجاد کنید.

یک صدای گیج کننده دیگر برای انگلیسی زبانانی که در حال یادگیری اسپانیایی هستند، صدای j است. که صدایی که به نسبت تلفظ h در انگلیسی (مثل hand) صدایی توگلو تر ایجاد می کند و در کلماتی مثل jardin (باغ) و rojo (قرمز) ظاهر می گردد. آنچه که سبب گیج کننده بودنش می شود این است که حرف h –در کلماتی مثل hotel (هتل) و hombre (مرد) اصلاً تلفظ نمی شود.

یک زوج صدای دیگر که به پردردسر بودن بدنام است، l دوبل یا ll است که در کلماتی مثل llamar (زنگ زدن، صدا کردن) و Amarillo (زرد) پیدا می شود. این ترکیب معمولاً مثل صدای y در انگلیسی (مثل yes) تلفظ می شود. اگرچه بسیاری اسپانیایی زبانان در آرژانتین آن را به شکل sh در کلمه sheep تلفظ می کنند. بسیاری مردم در اسپانیا حتی آن را مثل صدای j در انگلیسی در کلمه jump تلفظ می نمایند.

اگر یک علامت تأکید در روی حرف صدادار در اسپانیایی دیدید، نگران نشوید؛ این تنها یعنی که آن هجای خاص را باید با تأکید بیشتری تلفظ کنید. بنابراین کلمه algodón (نخ) به شکل al-go-DOHN تلفظ می شود. یک علامت دیگر که در اسپانیایی خواهید دید، مدّی است که روی حرف ñ در کلماتی مثل año (سال) خواهید دید. این صدا ترکیبی از صداهای انگلیسی n و y است به شکل: ahn-yo.

حسن تلفظ و الفبای اسپانیایی این است که هر حرف معمولاً یک یا دو صدای مربوط به خود را دارد، و این صداها در طول کلمات در زبان اسپانیایی ثابت هستند. یعنی خواندن یک کلمه اسپانیایی و دانستن چگونگی تلفظش در اولین تلاش آسان خواهد بود. به همین دلیل تسلط به تلفظ اسپانیایی به نسبت انگلیسی مشخصاً بسیار ساده تر خواهد بود چرا که در انگلیسی تلفظ بسیاری از کلمات هیچ ربطی به املایشان ندارد (به این فکر کنید که یک غیر انگلیسی زبان برای حدس تلفظ کلماتی مثل cough ، colonel و knight چقدر به دردسر خواهد افتاد).

اگر بلافاصله نتوانستید به لهجه یا تلفظ اسپانیایی مسلط شوید، نگران نباشید. این کار نیاز به تمرین و زمان دارد. بهترین راه برای به خاطر سپردن این قواعد این است که مدام آنها را تمرین کنید، به خصوص از طریق بلند خواندن متون. تماشا کردن برنامه های تلویزیونی و فیلمهای اسپانیایی یا گوش کردن به پادکست، رادیو و فیلم می تواند قطعاً به شما کمک کند تا به تلفظ اسپانیایی مسلط شده و درست شبیه یک اسپانیایی زبان بومی صحبت کنید.

عبارات ابتدایی برای مکالمه اسپانیایی

برای صحبت کردن اسپانیایی شبیه یک اسپانیایی زبان، چندین عبارت مشخص وجود دارند که دانستنشان اجباری است و به شما کمک می کنند تا مسیر خود را در طول مکالمه پیدا کنید.

البته بهترین جا برای شروع ، سلام کردن است! تعداد زیادی اصطلاحات مربوط به احوالپرسی در اسپانیایی وجود دارند که می توانید از میانشان انتخاب کنید. محبوب ترین آنها Buenos dias (صبح بخیر، روز بخیر) است و یا اگر ساعت دیرتری از روز است می توانید بگویید buenas tardes (بعدازظهر بخیر) یا buenas noches (عصربخیر یا شب بخیر). و البته در موقعیت های غیررسمی تر همواره می توانید عبارت کلاسیک hola را استفاده نمایید!

اگر در موقعیتی رسمی تر در حال صحبت با کسی هستید، با عبارات ابتدایی اسپانیایی مثل Como estas (حالت چه طوره؟) یا Como esta usted? آشنا خواهید شد. Estoy bien یعنی (حالم خوب است) اما اگر خیلی سرحال نیستید، می توانید بگویید a mas o menos (کم و بیش خوب) یا no muy bien (نه چندان خوب).

اگر برای اولین بار کسی را ملاقات می کنید، بهتر است در مورد این که چه کسی هستید ویا احتمالاً اهل کجایید صحبت کنید. برای گفتن اسمتان می توانید بگویید Me llamo X یا اسم من X است. همچنین می توانید بگویید Yo soy X یا X هستم. برای فهمیدن نام بقیه می توانید بپرسید Yo soy de X و برای پرسیدن این که کسی اهل کجاست می توانید بپرسید De donde eres? یا به شکلی رسمی تر De donde es usted?

برای گفتن خداحافظی در اسپانیایی گفتن adios یا chao کافی است. Hasta pronto (به زودی می بینمت) یا hasta luego (بعداً می بینمت) نیز گزینه های خوبی هستند.

کلمات، عبارات و اصطلاحات مفید بسیار دیگری برای استفاده در مکالمه وجود دارند که در حین یادگیری اسپانیایی با آنها آشنا خواهید شد. از por favor (لطفاً)، gracias (متشکرم) و de nada (خواهش می کنم) گرفته تا Donde esta X? (X کجاست؟) و Hablas espanol? (آیا اسپانیایی صحبت می کنید؟). وقتی که شما این عبارات اسپانیایی و صدها مورد مشابه را یادبگیرید، بهتر قادر خواهید بود که با اسپانیایی زبانان بومی به راحتی ارتباط برقرار کنید.

افعال اسپانیایی

فعل ها المان های کلیدی هر جمله اسپانیایی هستند. هر وقت که می خواهید بگویید که کسی یا چیزی عملی را انجام داده یا چیزی دیگر است، به یک فعل اسپانیایی نیاز خواهید داشت.

بدون استثنا، همه افعال اسپانیایی به –ar (مثل halbar) ، -er (مثل comer)، یا –ir (مثل vivir) ختم می شوند. این مسئله تشخیص یک فعل در میان بقیه کلمات مثل اسم ها یا صفت ها را نسبتاً ساده می کند. با این حال، اینها تنها شناسه های افعال در حالت ساده مصدری هستند –برای مثال انجام دادن، بودن، خوردن و صحبت کردن.

این افعال لازم است که صرف شوند که راهی تکنیکی برای گفتن این است که هر فعل اسپانیایی به نسبت فاعلش (آن کس یا چیزی که فعل را انجام می دهد) به یک شناسه خاص نیاز دارد. برای یک فعل باقاعده، شناسه –ar مثل hablar (صحبت کردن) ، اگر فاعل ،ضمیر yo (من) ، یا آن کس که عمل صحبت کردن را انجام می دهد باشد، شما شناسه –ar را از انتهای فعل برمیدارید و شناسه –o را اضافه می کنید. فعل به شکل hablo (من صحبت می کنم) در می آید. برای ضمیر tu (تو) ، فعل hablar به شکل tu hablas یا تو صحبت می کنی در می آید. هر فاعل، صرف فعل یا شناسه فعل مخصوص به خود را دارد. و این موضوع به همه افعال تعمیم داده می شود. چه به –ar ختم شوند و چه به –er یا –ir. اگرچه صرف آنها برای هر شناسه کمی متفاوت خواهد بود.

دانستن چگونه صرف کردن فعل در اسپانیایی برای توانایی رساندن منظور خود به این زبان ضروری است و شما احتمالاً نسبت بزرگی از مسیر یادگیری زبان خود را صرف تمرکز بر افعال اسپانیایی خواهید کرد. به محض اینکه بر آنها مسلط شوید، مسیر تسلط بر زبان برای شما هموار خواهد شد.

اسامی اسپانیایی و جنسیت آنها

هر اسم اسپانیایی یک جنسیت دارد به این معنی که به عنوان یک اسم مذکر یا مؤنث طبقه بندی می شود. این مسئله بدین معنی نیست که هر کس، مکان، چیز یا ایده ذاتاً مذکر یا مؤنث است. این تنها سیستمی است برای طبقه بندی دستوری که در زبان اسپانیایی و بسیاری از زبان های جهانی دیگر وجود دارد و بر نحوه استفاده فرد از زبان تأثیر می گذارد.

اغلب، جنسیت کلمات به شکلی نمایان می شوند که انتظارش را دارید. La mujer (زن) یک اسم مؤنث است. بنابراین به حرف تعریف la (the) نیاز دارد. در حالیکه el hombre (مرد) یک اسم مذکر است و حرف تعریف el را می پذیرد. اما گاهی این مشخصه های جنسیتی می توانند کاملاً دلبخواه باشند؛ مثلاً چرا el vestido (لباس) مذکر است در حالیکه la masculinidad (مردانگی) مؤنث؟ چرا la silla (صندلی) مؤنث است و el sofa

اسپانیایی یاد بگیرید

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

پرستو غفاری

تولید محتوا

پرستو هستم. کارشناسی ارشد مهندسی عمران خوندم اما سالهاست که زبان انگلیسی تدریس می کنم و گهگاهی ترجمه هم می کنم. بسیار به ادبیات و هنرهای نمایشی علاقمندم و از مطالعه کتاب و تماشای فیلم و سریال به زبان انگلیسی بسیار لذت می برم و امیدوارم که بتونم به دیگران هم کمک کنم تا از این لذت محروم نباشند .

نظرات