اساتید پیشنهادی:

بهترین روش یادگیری زبان های مختلف

پرستو غفاری
پرستو غفاری
دوشنبه, 18 بهمن 2020

دسته بندی : language-learning

زمان مطالعه : 13 دقیقه

تعداد بازدید : 3660

بهترین روش های یادگیری زبان های مختلف

تا به حال تصمیم گرفته اید که یادگیری یک زبان تازه را شروع کنید؟ احتمالاً بیشتر از یک بار تجربه کرده اید یا اینکه شاید دوست دارید تمام زبان های مختلف را یاد بگیرید. حالا وقتی این است که همه اردک های آرزوهایتان را به صف کنید. احتمالا شما یک زبان آموز تازه کار برای یادگیری زبان یا یک چند زبانه مشتاق برای شروع کردن هدفی بزرگ هستید. در هر صورت، قبل از انجام هر کار یا آغاز مسیر یادگیری هر زبانی عوامل بسیاری را باید در نظر بگیرید. نکته مهم این است که تصمیم گیری در مورد اینکه چه زبانی را یاد بگیرید، می تواند درست به اندازه یادگیری آن زبان ها پیچیده باشد. با این همه، منابع یادگیری زبان بسیاری هستند که به شما زبان را می آموزند اما تنها تعداد اندکی منبع به شما کمک می کنند که چگنه زبان را برای یادگیری انتخاب کنید؛ چیزهای زیادی برای بررسی کردن قبل از شروع مسیر وجود دارند، تنها کمی آمادگی می تواند به شما کمک کند تا با مهارت راه خود را به سمت یادگیری روان زبان پیاده کنید. 



 

آموزش زبان انلاین تیکا

شروع یادگیری زبان با تفکر

یادگیری زبان در هر مرحله می تواند درست شبیه یک میدان مین غیرقابل پیش بینی باشد. اگر تصمیم اشتباهی بگیرید، از نتیجه کار راضی نخواهید بود. یادگیری این زبان ها می تواند زمان و انرژی زیادی از شما بگیرد و دلتان نمی خواهد که برگردید و از صرف زمان زیادی بر یادگیری زبان اشتباه احساس پشیمانی کنید. بنابراین موارد زیر را در نظر بگیرید.

انتخاب زبان های اشتباه می تواند جلوی رسیدن شما به اهدافتان را بگیرد. یادگیری زبان های مختلف می تواند به شما کمک کند تا به اهداف بسیاری دست بیابید. با این حال، اگر برای اهداف خود زبانهای اشتباهی را بیاموزید، احتمالاً در راستای اهداف شما هیچ کمکی نخواهد کرد. برای مثال، اگر هدف اصلی شما افزایش امکان استخدام است، یادگیری یک زبان مرده مثل لاتین به اندازه زبان متداول دیگری مثل اسپانیایی نمی تواند شما را به جایی برساند. مطالعه کردن زبان های اشتباه همچنین می تواند انگیزه شما را از بین ببرد. اگر زبانی که در حال یادگیری آن هستید را دوست نداشته باشید، احتمالاً به مطالعه کردن آن نیز علاقمند نخواهید بود. اگر چندان به مطالعه کردن علاقمند نباشید، پیشرفت شما آرام و دلسرد کننده خواهد بود. انتخاب زبان هایی که دوست دارید، شما را برای یادگیری مشتاق و باانگیزه نگه خواهد داشت.
 

بهترین روش یادگیری زبان در منزل با تیکا



 

اگر تکنیک های یادگیری اشتباهی را انتخاب کنید، سرعت یادگیری تان پایین می آید. هر کس به شکل متفاوتی یاد می گیرد، بنابراین مهم است که تکنیک های مناسب خود را پیدا کنید. برای مثال، اگر یک زبان آموز بصری هستید، استفاده از دوره هایی که به طور خاص صوتی هستند برای شما به نتیجه مناسبی ختم نخواهد شد. همچنین، انتخاب تکنیک های یادگیری زبان اشتباه می تواند به مهارت های نامتعادل منجر شود. برای حرفه ای شدن در یک زبان شما به مهارت های خواندن، نوشتن، صحبت کردن و گوش کردن نیاز خواهید داشت. با این حال، برخی گزینه های آموزشی تنها بر یکی یا دو تا از این مهارت ها تمرکز می کنند. برای مثال، کتاب های زبان dual ابزار مطالعه معرکه ای هستند. با این حال، اگر سعی می کنید که تنها با استفاده از این کتاب ها یک زبان را بیاموزید، احتمالاً مهارت نوشتن، صحبت کردن و گوش کردن شما توسعه نیافته باقی خواهند ماند. و نهایتاً اگر به این مباحث همین حالا نیاندیشید، در طی مسیر به مشکلاتی برمی خورید که مدیریت کردن آنها را نمی دانید. بررسی کردن مسائل قبل از شروع مسیر، به شما مسیر، انگیزه و هدف واضحی می دهد. وقتی مسیر خود را می شناسید، احتمال گم شدن یا حواس پرت شدن بسیار کم است.

 
با همه این ها که گفته شد ممکن است از خودتان بپرسید: قدم بعدی که باید به آن بیاندیشم چیست؟ در ادامه ما نه تنها یک قدم بلکه 11 قدم کوچک که هر زبان آموزی موقع شروع مطالعه یک یا چند زبان باید بردارد را معرفی خواهیم کرد.
 

علت یادگیری زبان خود را بیابید

وقتی که تصمیم می گیرید که زبان بیاموزید، وسوسه انگیز خواهد بود که یک زبان را انتخاب کرده و شروع بکار کنید. با این همه، یادگیری یک زبان تازه و یادگیری لغات جدید به خصوص در ابتدای کار، هیجان انگیز است. با این حال، قبل از اینکه خیلی از نقطه ابتدا دور شوید، مهم است که به انگیزه های خود فکر کنید. دلایل شما برای یادگرفتن زبان می تواند جواب سوال هایی نظیر چه زبان یا زبان هایی را بهتر است بیاموزم؟ روی چه بخشی باید تمرکز کنم؟ را تعیین کند. برای مثال، اگر می خواهید که یک تعطیلات لذت بخش را در رُم بگذرانید، نشان می دهد که باید ایتالیایی یاد بگیرید. همچنین به دلیل مشابه واضح است که تمرکز اولیه شما باید بر لغات مربوط به سفر باشد. برای در نظر گرفتن انگیزه های شخصی خود، این سؤالات را از خودتان بپرسید:

- چطور تصمیم گرفتی که باید زبان یاد بگیری؟
- چه زمانی امیدواری که بتوانی از مهارت های زبانی خود استفاده کنی؟
- چه چیز تو را برای صحبت کردن به زبان های مختلف به هیجان می آورد؟
به محض اینکه این نکات را در نظر گرفتید، آماده برداشتن قدم بعدی و انتخاب زبان مورد نظر خود خواهید شد.
 

یادگیری زبان دلخواه با تیکا



 

هدف خود را پیدا کنید 

بعد از در نظر گرفتن دلایلتان برای یادگیری زبان، وقت آن است که تصمیم بگیرید چه زبان یا زبان هایی را می خواهید بیاموزید. در ابتدا لازم است بررسی کنید که کدامیک از زبان ها مناسب اهداف و نیازهای کنونی شما هستند. برای مثال، اگر می خواهید زبانی یادبگیرید تا احتمال استخدام خود را افزایش دهید، نگاهی به فهرست شغل های مورد نظر خود بیندازید و ببینید کدام مهارت های زبانی مورد نیاز و ترجیح آنها هستند. حتی این موضوع درصنایع مختلف، نتایج متفاوتی را برای شما به ارمغان می آورند. مثلاً اگر قصد کارکردن در صنعت خودرو را دارید، احتمال یادگیری زبان کشورهایی که تولیدکننده هستند برایتان مفید خواهد بود.

اگر تصمیم گرفته اید که می خواهید به طور همزمان چند زبان را بیاموزید، بهتر است یادگیری زبان هایی را شروع کنید که مشترکاً قابل فهم هستند. زبان های مشترکاً قابل فهم، زبان هایی هستند که هم پوشانی قابل توجهی دارند و کسی که به یکی از آنها صحبت می کند می تواند حداقل بخشی از دیگری را نیز بفهمد. از آنجایی که این زبان ها مشابه هستند، یادگیری هر دوی آنها می تواند آسان تر از یادگیری همزمان دو زبان کاملاً متفاوت باشد.
 

درباره زبان مورد نظرتان تحقیق کنید

حالا که کم و بیش به شکلی سطحی یک یا چند زبان را انتخاب کرده اید، تحقیق بیشتری در عمق آنها انجام دهید. این مسئله نه تنها به شما کمک می کند تا زبان مناسب خود را پیدا کنید، بلکه برای شما دانشی عمومی از زبان مورد نظر را فراهم می کند که می تواند اساس درک فرهنگی و تاریخی شما را تشکیل دهد. زبان مورد نظرتان کجا صحبت می شود؟ گستردگی استفاده از آن چقدر است؟ در چه نوع شغل هایی به کار می رود؟ همین که بیشتر تحقیق می کنید، ممکن است دریابید که یک زبان جذبتان می کند یا برعکس چندان توجهتان را برنمی انگیزد. سایت Ethnologue نیز منبعی مفید برای یادگیری بیشتر در مورد زبان هاست. تنها به یاد داشته باشید که صفحات محدودی برای مشاهده در اختیار شماست. اگر فکر می کنید که زبان های اروپایی مناسب شرایط شما هستند، سایت lingvo.info یک منبع خوش رنگ و لعاب در این حوزه می باشد.

اموزش زبان تیکا پله برای موفقیت




از امتحان کردن نترسید

خب وقت آنچه منتظرش بودید رسیده است. بالاخره می توانید پاهای خود را کش دهید و به سمت یادگیری زبان یا زبان های مورد نظرتان شیرجه بزنید. اما زیاد هم احساس راحتی نکنید. ممکن است لازم باشد در میانه رهایش کنید و مسیری دیگر را بیازمایید. تا زمانی که یادگیری زبان مقصد را آغاز نکنید، نخواهید فهمید که واقعاً آن زبان را دوست دارید یا نه. حتی اگر همه تحقیقاتتان نشان داده باشد که زبان منتخبتان ایده آل است، ممکن است از صدا، احساس یا قیافه اش خوشتان نیاید. به همین دلیل مهم است که قبل از تعهد زمانی به منابع یادگیری یک بار امتحانش کنید. احتمالاً نمی خواهید که 5 هفته و 2000 دلار را صرف این کنید که متوجه شوید انتخابتان اشتباه بوده است!! سایت FluentU راهی معرکه برای این است که احساسی از هر زبان دریافت کنید. FluentU این امکان را برای شما فراهم می آورد که از طریق موزیک ویدئو، تبلیغات، اخبار، گفتگوهای الهام بخش و چیزهای دیگر زبان یاد بگیرید. با استفاده از FluentU زبان های مختلف را در بستر زندگی واقعی بگونهای که افراد بومی از آن استفاده می کنند، می شنوید. یک نگاه گذرا می تواند تنوع ویدئوهای ارائه شده در FluentU را به شما نشان می دهد.
 

تعهد به یادگیری هر زبان 

اگر از تجربه آزمایشی یادگیری زبان راضی بودید، وقت تعهد است. به لحاظ ذهنی به یادگیری یک زبان متعهد شوید. دلایل یادگیری زبان را مدام به خود یادآوری کنید که سوخت انگیزه تان تأمین شود. همچنین لازم است که در مورد هر یک از زبان هایی که می آموزید به دیگران بگویید. اگر همه بدانند که شما در حال یادگیری یک زبان هستید، کمک می کند که مسئول و متعهد باقی بمانید. با این همه، احتمالاً چندان به مذاقتان خوش نمی آید که دوستان و خانواده مدام بپرسند که : یادگیری زبان در چه حال است؟ از حالا چند ماه فرصت دارید که پاسخ دهید: بعد از دو هفته بی خیالش شدم.



 

اساتید زبان تیکا

تصمیم گیری در مورد روش های یادگیری 

به لطف تکنولوژی این روزها روش های بسیاری برای یادگیری زبان دراختیار ماست. تنها مسئله این است که با این همه گزینه، انتخاب روش مناسب می تواند چالش برانگیز باشد. بنابراین حالا وقت آن است که گزینه های خود را سبک سنگین کنید. دوره های آموزشی متداول گزینه ای است که امتحانش را پس داده است. برای نسل ها، این دوره ها تنها راه برای بیشمار زبان آموز بوده است. یک مزیت بزرگ این دوره ها این است که آنها یک رویکرد ساختاری و متناسب به یادگیری زبان را ارائه می دهند. بعلاوه، از آنجایی که به صورت حضوری برگزار می شوند، شما در برابر افراد بیشتری احساس مسئولیت می کنید. با این حال، ممکن است هزینه بر و غیرمنعطف باشند. اگر برنامه زندگی شلوغی دارید، پیدا کردن زمان کافی سخت خواهد بود.

دوره های زبان آنلاین بسیاری از مزایای دوره های متداول را ارائه می دهند. آنها مکرراً یک مسیر یادگیری ساختاری را ارائه می دهند. با این حال، برخلاف دوره های متداول ارزان تر هستند و برنامه زمانی منعطف تری دارند. با همه این ها، نبود زبان آموزان دیگر در نقش همکلاسی برای شما ممکن است شرایط را کمی سخت کند. به طرز مشابهی، دوره های صوتی نیز یک ساختار آموزشی دقیق با انعطاف پذیری مناسب و توانایی انجام آن همراه با دیگر کارها را نیز ارائه می کنند. کارهای دیگری مثل رانندگی، تمیز کردن یا دوش گرفتن. با این حال، مشکل آن این است که به اندازه کافی خواندن و نوشتن را تمرین نمی کنید.

اپلیکیشن های یادگیری زبان راهی جالب و تعاملی را برای یادگیری یک زبان ارائه می کنند. اپلیکیشن هایی وجود دارند که به شما امکان می دهند تا یک سری طرح درس را دنبال کنید و از انجام تمرین ها لذت ببرید، لغات را تمرین کنید، بازی های آموزشی داشته باشید، با افراد بومی در تماس باشید و امکانات بیشتری نیز در اختیار داشته باشید. با این حال، هر اپلیکیشن ویژگی های مختلفی را ارائه می دهد بنابراین پیدا کردن نقطه تعادل در استفاده از این اپلیکیشن ها به تلاش بیشتری از سمت شما نیاز دارد. خوشبختانه شما مجبور نیستید تا فقط یک روش را انتخاب کنید. آسوده باشید تا هر تعداد روش یادگیری را که خواستید برای داشتن تجربه ای متفاوت و جذاب، امتحان کنید.
 

آموزش زبان تیکا موفقیت را پیدا کنید



 

انگیزه خود را حفظ کنید

علاوه بر امکانات متداول یادگیری، خوب است که زمان مطالعه خود را با استفاده از منابع جالب و مناسب پر کنید. مطالعه کردن می تواند فرآیندی فرساینده باشد پس داشتن اوقات فراغت اجتناب ناپذیر خواهد بود. اما به این معنی نیست که لازم است روند پیشرفتتان متوقف شود. با منابع سرگرم کننده می توانید از زمان آزاد خود ضمن لذت بردن برای یادگیری نیز بهره مند شوید. لذت بردن از مطالب اصیل علاوه بر داشتن اوقات فراغت از مطالعه، راهی مناسب برای ادامه مسیر یادگیری زبان خواهد بود. منابع مناسب مثل کتاب ها، فیلم ها، تلویزیون و بازی به صورت همزمان می توانند هم لذت بخش و هم آموزشی باشند. برای مثال، اگر از تماشای شبکه نتفلیکس لذت می برید، می توانید از آن به عنوان یک منبع مناسب در مسیر یادگیری زبان استفاده کنید. برای بیشتر زبان های پرطرفدار، تنها کاری که باید انجام دهید این است که اسم زبان مورد نظر را جستجو کنید. از این طریق می توانید جستجوی خود را به گروه های تخصصی تر محدود کنید. مثلاً جستجوی کلمه "ژاپنی" نتایج بسیاری را برای شما نشان می دهد، اما همچنین پیشنهاد دیگر ما محدود کردن جستجویتان به "یادگیری زبان ژاپنی" ، "فیلم های ژاپنی" ، "برنامه های تلویزیونی ژاپنی" و "سریال های تلویزیونی ژاپنی" و ... می باشد که برایتان سودمند خواهد بود. و به محض اینکه یک فیلم یا برنامه تلویزیونی را به زبان مقصد خود تماشا کردید، می توانید روی نتفلیکس برای پیشنهادات بیشتر حساب کنید.

یوتیوب نیز منابع فراوانی برای زبان های خارجی ارائه می کند. نام زبان مقصد مورد نظر خود و کلمه "زیرنویس" را جستجو کنید. برای مثال، اگر "زیرنویس فرانسوی" را جستجو کنید ، فهرستی از ویدئوهای فرانسوی خواهید دید، برخی از آنها با زیرنویس انگلیسی هستند و بقیه با زیرنویس فرانسوی. اما البته برای اطمینان بیشتر و تلف نکردن وقت می توانید از ویدئوهای منتخب در FluentU استفاده کنید.


 

یادگیری زبان را از همین امروز شروع کنید

پایداری در مسیر یادگیری 

با انبار مهمات محصولات آموزشی که در یدک کش خود دارید، آماده تعیین نقشه مسیر خود به سوی موفقیت هستید. حتی اگر کاملاً به یادگیری یک زبان متعهدید، مهم است که اهداف و زمان بندی واضحی تعیین کنید. مشکل اینجاست که زندگی شلوغ می شود و اگر برای خود اهداف واضحی را مشخص نکرده باشید، ممکن است زمان مطالعه تان کوتاه و یا حتی حذف شود. با این تفاسیر، مهم است که اهداف و زمان بندی داشته باشید که برای شما مناسبند. تعیین اهداف زیادی جاه طلبانه که هیچ وقت به آنها نخواهید رسید، می تواند به شما احساس شکست را القا کند. با این حال، تعیین اهداف زیادی ساده نیز باعث پیشرفت آرام می شود و بایستی که این نکته را هم در نظر بگیرید.

سعی کنید که یک برنامه زمانی مشخص را تعیین کنید. اگر برنامه زمانی مطالعه زمان خود را برای یک زمان مشخص در هر روز تعیین کنید، به بخشی از روتین زندگی تان تبدیل می شو بنابراین، احتمال فراموش کردن آن کمتر خوهد بود. برای مثال، می توانید به مدت 15 دقیقه هر روز در هنگام استراحت ناهار مطالعه کنید. تعیین اهداف نیز مهم هستند. چه چیز می خواهید یاد بگیرید و کی؟ مثلاً ممکن است که تصمیم بگیرید تا 50 کلمه پرکاربرد را در هفته اول مطالعه بیاموزید. این نکته به شما کمک خواهد کرد که بر آنچه مطالعه می کنید، تمرکز داشته باشید. و همچنین به شما احساس به پایان رساندن یک رسالت را می دهد. روان صحبت کردن به یک زبان می تواند روندی زمانبر باشد. بنابراین، اگر این تنها هدف شما باشد می تواند این احساس به پایان رساندن رسالت مدام به تعویق بیفتد. با این حال، تعیین چندین هدف دیگر در کنار روان صحبت کردن، به شما امکان این را می دهد تا با موفقیت به اهداف خود دست یابید. به شما انگیزه و اعتماد به نفس کافی را ارزانی می دارد.


 

ارتباط با دیگر زبان آموزان

دیگر زبان آموزان نیز می توانند یک منبع باارزش باشند. آنها می توانند شما را باانگیزه نگه دارند و به سوالات زبان شما پاسخ دهند و هنگامی که دلسرد می شوید از شما حمایت کنند. اگر در دوره های آموزشی حضوری شرکت می کنید، پیدا کردن دیگر زبان آموزان کار ساده ای خواهد بود. تنها کافیست که با همکلاسی هایتان دوست شوید. اما اگر به صورت آنلاین در حال یادگیری زبان هستید، لازم است که تلاش بیشتری بکنید. خوشبختانه، بسیاری اجتماعات آنلاین برای زبان آموزان در دنیای آنلاین وجود دارد. برای مثال، می توانید Language Learning subreddit را بررسی کنید. برای ارتباط با دیگر زبان آموزانی که در حال یادگیری زبان مقصد شما هستند، گروه های مشخصی نیز وجود دارند. مثلاً اگر در حال یادگیری اسپانیایی هستید، می توانید نگاهی به Learn Spanish subreddit یا تالار گفتگوی دیگری مثل Tomisimo بیندازید. برای پیدا کردن گروه های مشابه می توانید نام زبان مقصد و "learning forum" ، "learning message board" یا "learning group" را جستجو کنید.
 

تماس با افراد بومی 

در تماس بودن با افراد بومی که به زبان مقصد شما صحبت می کنند، آخرین تکه از پازل یادگیری است. به محض اینکه دوستان خوبی پیدا کردید که به یک زبان خارجی صحبت می کنند، برای تکمیل مهارت های خود انگیزه بسیار زیادی خواهید یافت. بعلاوه، کسی را می یابید که از تمرین کردن با او لذت می برید. ممکن است بلافاصله بعد از شروع دوست پیدا نکنید اما در همین حین تعداد زیادی خدمات تبادل زبانی معرکه وجود دارند که به شما کمک می کنند تا با افراد بومی در تماس باشید. برای مثال، italki به شما امکان می دهد تا معلمین بومی را استخدام کنید. این نکته روند یادگیری زبان را ساده و راحت می کند و به شما اجازه می دهد تا با افراد بیشتری تمرین کنید.

Tandem اپلیکیشنی است که امکان چت کردن با افراد بومی را به رایگان در اختیار شما قرار می دهد. اپلیکیشن های تبادل زبان می توانند راهی بسیار خوب برای ارتباط با افرادی باشند که به زبان مقصد شما صحبت می کنند و همچنین قصد یادگیری زبان شما و پیدا کردن دوست را هم دارند.

هیچ وقت کار را رها نکنید

تنها را قطعی شکست خوردن در یادگیری زبان، رها کردن آن است. هر کس که تا به حال زبانی آموخته به احتمال زیاد با مشکل یا مانعی برخورد کرده است. کلید موفقیت ادامه دادن تحت هر شرایطی است. یادگیری یک زبان زمان بر است اما مادامی که زحمت می کشید، به اهداف خود نزدیک خواهید شد. این مراحل را دنبال کنید و به زودی به جای گفتن "می خواهم که زبان یاد بگیرم" می توانید با افتخار اعلام کنید که "زبان هایی را آموختم".

یادگیری را امروز با اپلیکیشن آموزش زبان تیکا شروع کنید و یا استاد زبان خود را در سایت آموزش آنلاین زبان تیکا انتخاب کنید و در محیطی که برای یادگیری زبان بهینه شده است و با امکاناتی مثل تخته سیاه مجازی همین امروز یک قدم در یادگیری زبان بردارید.
 

منبع : Busuu
 

 

آموزش زبان آنلاین تیکا
بهترین روش یادگیری زبان های مختلف

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

پرستو غفاری

تولید محتوا

پرستو هستم. کارشناسی ارشد مهندسی عمران خوندم اما سالهاست که زبان انگلیسی تدریس می کنم و گهگاهی ترجمه هم می کنم. بسیار به ادبیات و هنرهای نمایشی علاقمندم و از مطالعه کتاب و تماشای فیلم و سریال به زبان انگلیسی بسیار لذت می برم و امیدوارم که بتونم به دیگران هم کمک کنم تا از این لذت محروم نباشند .

نظرات