اساتید پیشنهادی:

بهترین آموزش زبان به کودکان 6 ساله

پرستو غفاری
پرستو غفاری
جمعه, 8 بهمن 2020

دسته بندی : language-learning

زمان مطالعه : 8 دقیقه

تعداد بازدید : 4300

بهترین روش آموزش زبان به کودکان 6 ساله

آموزش زبان به کودکان 6 ساله یک تصمیم معقول است. من فکر می کنم که می دانم چه چیز شما را به اینجا کشانده است. شما یک کودک 6 ساله دارید که زبان مادری اش را به خوبی صحبت میکند. حالا می خواهید که این کودک فوق العاده شما یادگیری یک زبان خارجی را شروع کند. درسته؟

من در اینجا قصد دارم به شما بگویم که چطور به فرزند خود زبان درس بدهید حتی اگر خودتان آن زبان را نمی دانید. اما اول به این نکته می پردازم که چه کارهایی برای آموزش زبان به کودکان 6 ساله مفید نیستند.

 برنامه های آموزش زبان مدرسه
 

در ایران آموزش زبان به کودکان 6 ساله در مدرسه انجام نمیشود. بعضی مهد کودک های دوزبانه این کار را انجام میدهند. با این حال شما حتما باید درمورد مهدکودکی که فرزندتان را به آن میسپارید دقت کنید. درصورتی که آموزش زبان به کودک شما اشتباه انجام شود، ممکن است او را از یادگیری زبان زده کند.

باید گفت که برنامه های آموزش زبان مدارس بیشتر اوقات کارآمد نیستند. این برنامه ها گاهی در برخی قسمت های اروپا مفید خواهند بود. و معمولاً وقتی نتیجه خوبی دارند که در آنها زبان های مرتبط آموزش داده می شود. مثلاً مدارس دانمارک به دانش آموزان خود انگلیسی یاد می دهند چرا که انگلیسی و دانمارکی بسیار به هم مربوطند. برنامه های آموزش زبان مدارس در ایالات متحده آمریکا در آموزش زبان به دانش آموزان دبیرستانی تقریباً در همه موارد شکست خورده اند.
 

آموزش زبان انگلیسی در مدارس



 

 برنامه های مقطعی درگیر شدن و تجربه مستقیم زبان 

اینکه فرزندان خود را یکبار به مدت دو هفته در تابستان به فرانسه ببرید تا یادگیری زبان فرانسه را شروع و آن را بیاموزند، مفید نخواهد بود. برای تجربه مستقیم و کارآمد زبان مقصد فرزندان شما به زمانی بیش از دو هفته نیاز دارند. برای مثال نباید انتظار داشته باشید آموزش زبان به کودکان 6 ساله در دو هفته اتفاق بیفتد. کودک شش ساله به حضور والدین در جریان یادگیری نیاز دارد. این روش وقتی نتیجه بخش خواهد بود که آنها هر سال سه ماه تابستان را در پاریس و یک ماه را در ارتفاعات آلپ واقع در فرانسه بگذرانند.

 بازی های لغت و آموزش زبان به کودکان 6 ساله

برادر من یادگیری زبان اسپانیایی را خیلی وقت هست شروع کرده و به صورت روان صحبت می کند. او به قدری به اسپانیایی تسلط دارد که به صورت روزانه در محل کارش به عنوان یک فیزیوتراپ از آن به خوبی استفاده می کند. او علاقمند است که دو دخترش نیز اسپانیایی را یاد بگیرند. روش آموزشی که انتخاب کرده قصه گویی (معمولاً به انگلیسی) و استفاده از لغات و دستور زبان اسپانیایی در آن قصه هاست. نتیجه این است که دختران برادرم حدود صد لغت را به اسپانیایی می دانند. اما حتی نمی توانند بگویند: "اسمت چیه؟" یا "دستشویی کجاست؟"

همه سیستم های یادگیری زبان که عبارات مفید را به صورت کامل آموزش نمی دهند محکوم به شکستند. هیچ استثنایی هم در کار نیست.

برادر من نمونه خوبی از بسیار کسانی است که زبان دومی را به خوبی می دانند اما در مورد آموزش زبان به کودکان 6 ساله ایده ای ندارند. امیدوارم این مقاله برای او هم مفید باشد!
 

تمرین دستور زبان به تنهایی
 

بسیاری از برنامه های آموزش زبان چنان تمرکزی قوی بر دستور زبان دارند، که می توان آنها را 100% برنامه های دستوری دانست. این مسئله به این معنی نیست که یادگرفتن دستور زبان برای فرزند شما هیچ ارزشی ندارد. اما لازم است که صبر کنید تا او به قبل از مطالعه دستور زبان به حد قابل قبولی از توانایی مکالمه برسد.

کلاس های خصوصی یک ساعته در هفته 
 

وقت فرزند و پول خود را با یک ساعت کلاس خصوصی در هفته هدر ندهید. یک جلسه کلاس در هفته برای بدست آورد نتیجه دلخواه حتی نزدیک به کافی هم نیست. همانطور که در بالا گفتیم، مشارکت والدین در آموزش زبان به کودکان 6 ساله ضروری است. شما نمیتوانید انتظار داشته باشید معلم در یک جلسه همه کارها را انجام بدهد.

آموزش زبان به کودک در کلاس خصوصی یک روش آموزشی کند محسوب می شود اما قطعاً مفید خواهد بود و حتی اگر شما یا فرزندتان از نرم افزارهای آموزشی کارآمدی مثل Language101.com استفاده می کنید، باید بخشی از برنامه آموزشی تان باشد.

با این حال، کلاس خصوصی به شکل ایده آل باید هر روز به مدت دو ساعت یا حداقل پنج روز در هفته به مدت یک ساعت انجام شود.


 

آموزش زبان انلاین تیکا

موسیقی و فیلم 
 

مطمئن شوید که فرزندتان به آهنگ های کودکانه به زبان مقصد گوش می کند. تعداد زیادی فیلم و ویدئو به زبان مقصد در اختیار او قرار بدهید. اگر در خانه موسیقی پخش می کنید، مطمئن شوید که متن ترانه ها به زبانی است که فرزند شما در حال یادگیری آن است. وقتی فیلم تماشا می کنید، به زبان تازه و با زیرنویس انگلیسی تماشا کنید. به یاد داشته باشید که زیرنویس فیلم ها به نادرست بودن بدنامند اما هر چه فرزند شما بیشتر وقت صرف زبان تازه کند، نتیجه بهتری خواهد گرفت.
 


یادگیری زبان را همین حالا شروع کنید


تماشای قصه به زبان هدف برای کودکان
 

من چندان طرفدار ایده تلویزیون تماشا کردن کودکان نیستم اما بسیاری از شما به هر حال این کار را خواهید کرد. و من قصد دارم اینجا به شما بگویم که چگونه این تجربه را به یک فرآیند کارآمد آموزش زبان برای فرزندان خود بدل کنید.

از آغاز 6 ماهگی تا 6 سالگی، بسیاری از کودکان زبان را به شکلی کارآمد با استفاده از تماشای زیاد برنامه های کودک به زبان مقصد فرا می گیرند. بنابراین آموزش زبان به کودکان 6 ساله تا حدودی با استفاده از برنامه های تلوزیونی ممکن است.

شکل ایده آل این است که برنامه های تلویزیونی را پیدا کنید که برای مثال به اسپانیایی ساخته شده اند چرا که از برنامه های آمریکایی با دوبله اسپانیایی عملکرد بهتری خواهند داشت.

لازم است که کودکان شما این برنامه ها را چند ساعت در روز تماشا کنند . اگر داستان ها به قدر کافی ساده باشند، ترجمه و زیرنویس احتمالاً ضروری نخواهند بود. ذهن آدمیزاد برای یادگیری داستان ها و ویدئوهای قصه های پریان به خوبی برنامه ریزی شده و فراگیری داستان های مشابه بسیار ساده تر خواهند بود حتی اگر لغات آن را ندانید.

تغییر معاشرت با فرزند خود به زبان مقصد فرزند
 

بیایید فرض کنیم که فرزند شما علاقمند است که عربی بیاموزد. اگر شما مذهبی هستید، می توانید از این به بعد به یک کلاسی عربی مذهبی بروید. اگر مذهبی نیستید، به سازمان های سکولار مخصوص عرب زبان ها ملحق شوید. اگر فرزند شما با استفاده از زبان تازه دوستانی پیدا کند، احتمالاً یادگیری او بسیار بالا می رود.


 

اساتید زبان تیکا

تجربه مستقیم زبان مقصد در مدارس یا مهدکودک
 

اگر فرزند شما با انگیزه و علاقمند است، این مورد می تواند نتیجه بخش باشد. تعدادی برنامه فرانسوی خیلی خوب برای تجربه مستقیم زبان مقصد در برخی بخش های انگیسی زبان کانادا وجود دارند. افرادی که در این مدارس تا زمان فارغ التحصیلی می مانند، قادر خواهند بود که  صحبت کردن به زبان فرانسوی را به خوبی انجام دهند. لهجه عجیبی خواهند داشت اما کاملاً به فرانسوی مسلط خواهند شد.

در تمام شهرهای بزرگ و بسیاری از شهرهای کوچک آمریکا، مهد کودک های اسپانیایی قابل دسترس اند.
 

آموزش زبان به کودکان



 

استخدام پرستار کودک اسپانیایی زبان 
 

این مورد مشخصاً برای کودکان 6 ماهه تا 6 ساله مفید خواهد بود. البته قطعاً کودکان بزرگتر نیز می توانند از مزایایش بهره مند شوند. البته باید 100 درصد مطمئن باشید که پرستار کودک شما شخصیت یک معلم را داشته باشد. آموزش زبان به کودکان 6 ساله نیازمند کمی نظم و سخت گیری است.

اگر می توانید، بهتر است که پرستار کودک اسپانیایی زبان شما یک لهجه رسمی و استاندارد از جاهایی مثل مکزیک یا بوگوتا در کلمبیا را داشته باشد. با این وجود، داشتن یک لهجه و تلفظ زبان نه چندان ایده آل نیز برای صحبت کردن به زبان مقصد عالی خواهد بود. اگر یک پرستار خیلی خوب اسپانیایی زبان با یک لهجه محلی از یک شهر کوچک در مکزیک پیدا کردید نیز توصیه می شود که استخدامش کنید.

می توانید نمونه ای از صدای پرستار کودک مورد نظر خود را ضبط کنید و از یک اسپانیای زبان بومی بخواهید که لهجه آن را بررسی کند تا ببینید که به اندازه کافی خوب است یا نه.

درست مثل انگلیسی، تعدادی لهجه اسپانیایی نیز وجود دارند که برای متکلمین شکل استاندارد زبان قابل فهم نیستند.

اهمیت تکرار در آموزش زبان به کودکان 6 ساله

فرزند شما تمام چیزهایی که استفاده نکند را فراموش می کند. بنابراین، به خاطر داشته باشید که برای مرور سریع به روشی نیاز خواهید داشت تا دانش را برای همیشه حفظ کنید. سایت Language101.com یک روش مروز سریع شبیه این را ارائه می دهد. بنابراین وقتی که فرزند شما چیزی را فراموش می کند، که البته در صورت عدم استفاده از زبان این فراموشی ادامه خواهد داشت، می تواند آنچه که فراموش شده را به سرعت دوباره بیاموزد.

صحبت والدین با فرزند با زبان خاص
 

این مورد قطعاً در 100 درصد مواقع مفید خواهد بود. برای مثال، اگر پدر با فرزندش تنها به انگلیسی صخبت کند و مادر فقط به اسپانیایی، فرزند هر دو زبان را با تسلطی شبیه یک فرد بومی فرا خواهد گرفت.

اگر والدی که آموزش زبان دوم را شروع کرده  بومی نباشد،  نگران این نباشید که فرزند شما لهجه اشتباه را مورد استفاده قرار دهد. کودکان همواره هنگام بازی با دیگران، لهجه بچه های دیگر را تقلید می کنند.

اگر کودکی دارید که هنوز صحبت نمی کند، بهتر است که خودتان زبان را یاد بگیرید، و در موقع مناسب به او آموزش دهید.

نگران این نباشید که فرزندتان انگلیسی یا هر زبان غالب محیط اطراف شما را یاد نگیرد. فرزند شما زبان غالب محیط زندگی اش را خیلی خوب بدون نیاز به شنیدن آن در خانه فرا خواهد گرفت.
 

Language 101.com سایتی برای کمک به کودکان
 

اگر فرزند شما به قدری بزرگ است که می تواند بخواند و سر از روزنامه ها در بیاورد، پس Language101.com می تواند بخشی از برنامه آموزش زبان او شود. مطمئن شوید که او ویدئوهای راهنما و دستورالعمل های تعاملی را تماشا کرده و متوجه آنها می شود. همچنین حواستان باشد که او به سرعت مطالعه کند. همچنین این کلاس ها ویدیوهای زیادی دارند که مبتنی بر تکرار است.

می خواهم تأکید کنم که فرزند شما به منابعی بیش از Language101.com نیاز دارد تا به زبان مسلط شود. او به تمرین یا متکلمین بومی نیز نیاز خواهد داشت که برایش جالب خواهد بود. وظیفه شما به عنوان پدر یا مادر این است که فعالیت های تعاملی مناسبی را به زبان مقصد برای فرزندتان ترتیب دهید.

اگر فرزند شما آنقدری بزرگ نشده که بتوان بخواند پس Language101.com نمی تواند گزینه مناسبی برای او باشد.

اول یادگیری بعد آموزش
 

قطعاً یادگیری زبانی که نمی دانید و بعد آموختن آن به فرزندتان ممکن خواهد بود. من حداقل دو نفر را در اوکراین و تعدادی را در مکزیک ملاقات کرده ام که والدین شان از سنین خیلی کم با آنها به انگلیسی صحبت می کردند و آنها به شکل دو زبانه بزرگ شده اند.

ابتدا یادگیری زبان و بعد آموزش آن به فرزندانتان می تواند نتیجه بخش باشد.

یادگیری زبان آنلاین رایگان با تیکا ممکن میشود. مجله تیکا با داشتن بهترین متد همراه شما خواهد بود و در این راه شما را با جدید ترین روش های آموزش زبان آشنا خواهد کرد . تیکا با اساتید اموزش دیده کمک حالتان خواهد بود تا یک بار برای همیشه زبان را یاد بگیرید و دیگر درجا نزنید .برای شروع یک جلسه آزمایشی و رایگان با تیکا باشید و از امکانات زیادی که در اختیارتان قرار می دهد لذت ببرید .برای شروع شماره خود را وارد کنید یا وارد سایت تیکا شوید و استاد خود را در زمان دلخواهتان انتخاب کنید .

 

تجربه آموزش زبان در تیکا
بهترین آموزش زبان به کودکان 6 ساله

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

پرستو غفاری

تولید محتوا

پرستو هستم. کارشناسی ارشد مهندسی عمران خوندم اما سالهاست که زبان انگلیسی تدریس می کنم و گهگاهی ترجمه هم می کنم. بسیار به ادبیات و هنرهای نمایشی علاقمندم و از مطالعه کتاب و تماشای فیلم و سریال به زبان انگلیسی بسیار لذت می برم و امیدوارم که بتونم به دیگران هم کمک کنم تا از این لذت محروم نباشند .

نظرات

user-image

پارسا مهری

همیشه یادگیری یکی از چالش های کودکانه

14 آذر 2022

user-image

پریسا

ممنون به خاطر معرفی سایت های خوب

13 آذر 2022

user-image

زهرا اخوان

تدریس زبان به بچه ها واقعا خیلی حوصله میخواد

13 آذر 2022

user-image

لیلا فارغ

خیلی مفید بود من دوس دارم کودکم از ۳سالگی شروع کنه میتونه؟

13 آذر 2022

user-image

الهام طالبی

بچه ها از چند سالگی میتونن تو کلاس های تیکا شرکت کنن؟

13 آذر 2022