اساتید پیشنهادی:

آزمون ACT چیست؟

خاطره محمدی
خاطره محمدی
یک‌شنبه, 18 فروردین 2023

دسته بندی : placement-tests

زمان مطالعه : 0 دقیقه

تعداد بازدید : 2200

آزمون ACT

آزمون ACT یا آ سی تی یکی از آزمون‌های معتبر داخلی در کالج‌های آمریکا است. این آزمون در مقایسه با آزمون SAT اعتبار بیشتری دارد و به‌صورت بین‌المللی در دیگر کشورها نیز برگزار می‌شود. ACT مخفف عبارت American College Testing بوده که نام یک موسسه غیرانتفاعی نیز است. موسسه آزمون کالج‌های آمریکا هرساله این آزمون را برای سنجش میزان سطح علمی دانش آموزان دبیرستان برای ورود به کالج‌های آمریکا برگزار می‌کند.

آزمون آ سی تی چیست؟

طبق آمار اعلام‌شده هرساله بیش از دو میلیون نفر در آزمون آ سی تی شرکت می‌کنند و این آزمون مخصوص دانش آموزان آمریکایی است. البته دانش آموزان خارجی که قصد دارند برای مقطع کارشناسی وارد دانشگاه‌های آمریکا شوند نیز در این آزمون شرکت می‌کنند. خوب است بدانید برای ورود به دانشگاه‌های آمریکا تنها نمره این آزمون مطرح نیست و داشتن معدل خوب در دبیرستان، توصیه‌نامه و رزومه شخصی نیز برای پذیرش در دانشگاه‌های آمریکا مؤثر هستند.

انواع آزمون ACT کدم‌اند؟

آزمون آ سی تی تنها یک نوع دارد و برای ورود به برخی از دانشگاه‌های آمریکا الزامی است.

رشته‌های مختلف آزمون ACT کدم‌اند؟

این آزمون برای پذیرش در تمامی رشته‌های دانشگاهی کاربرد داشته و سطح علمی آن در حد معلومات و دانسته‌های دوران دبیرستان است.

زمان برگزاری آزمون ACT ۲۰۲۳

 آزمون ACT همیشه ۷ بار در سال در ماه‌های سپتامبر، اکتبر، دسامبر، فوریه، آوریل، ژوئن و جولای برگزار می‌شود. تاریخ و زمان دقیق آزمون روی سایت موسسه ACT به‌روزرسانی می‌شود.

مراکز برگزاری آزمون ACT

مراکز برگزاری آزمون ACT در آمریکا و چند کشور جهان وجود دارد. هیچ مرکزی برای برگزاری این آزمون در ایران وجود ندارد. برای شرکت در این آزمون می‌توانید به کشورهای همسایه ازجمله ترکیه بروید. برای پیدا کردن محل آزمون نزدیک به محل زندگی خودتان می‌توانید به سایت این آزمون مراجعه کنید.

شرایط شرکت در آزمون آ سی تی

آزمون آ سی تی چیست؟

برای شرکت در این آزمون شرایط سنی خاصی وجود دارد. داوطلب باید ۱۳ سال سن داشته باشد و نباید بیش از ۱۲ بار در این آزمون مردود شود. در واقع آزمون آ سی تی یک آزمون به زبان انگلیسی است که نیاز به مهارت زبانی دارد.

نحوه ثبت‌نام و شرکت در آزمون ACT

برای ثبت‌نام در آزمون ACT باید به سایت رسمی این آزمون مراجعه کنید. امکان برگزاری این آزمون در نقاط مختلف کشور آمریکا و برخی دیگر از کشورهای همسایه ایران وجود دارد. دقت داشته باشید تاریخ و زمان برگزاری این آزمون در همه‌جا یکسان نیست.

هزینه آزمون ACT

هزینه شرکت در ۴ بخش اصلی آزمون ACT ۶۰ دلار است. اگر قصد دارید در بخش نوشتاری نیز شرکت کنید باید ۸۰ دلار بپردازید. البته هزینه ثبت‌نام دانشجویان بین‌المللی در این آزمون ۱۵۰ دلار آمریکا است که بخشی از آن مربوط به ثبت‌نام، ترجمه و ... است. اگر در روز آزمون نسبت به بخش نوشتاری انصراف دهید فقط ۲۰ دلار از هزینه به شما برگردانده می‌شود.

شانس قبولی در آزمون ACT

شانس قبولی در آزمون آ سی تی برای افرادی بیشتر است که علاوه بر تسلط کافی به زبان انگلیسی، در دروس ریاضی و علوم پایه نیز قوی بوده و بتوانند متن انگلیسی را به‌خوبی درک و تفسیر کنند. شرکت در کلاس‌های آمادگی آزمون ACT می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد.

بخش‌های مختلف آزمون ACT

آزمون آ سی تی یک آزمون تستی است و ۲ ساعت و ۵۵ دقیقه زمان برای سؤالات تخصصی و ۳ ساعت و ۳۵ دقیقه برای بخش‌ اختیاری زمان دارد. در این آزمون ۴ حوزه علمی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. دانش‌آموزانی که در دوره دبیرستان نمرات خوبی دریافت نکرده‌اند می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و قابلیت‌های خود را نشان دهند.

زبان انگلیسی، ریاضیات، درک مطلب و علوم پایه بخش‌های مختلف این آزمون هستند. هر بخش ۱ تا ۳۶ نمره داشته و نمرات به‌صورت کامل بوده و اعشاری نیستند. بخش اختیاری آزمون آ سی تی که همان بخش نوشتاری آزمون است از ۱ تا ۱۲ نمره دارد. نمره کلی داوطلب میانگین نمرات در بخش‌های اجباری و اصلی است و نمره بخش اختیاری به‌صورت جداگانه محاسبه می‌شود. هر پاسخ درست یک امتیاز مثبت داشته و پاسخ‌های غلط امتیاز منفی ندارند.

بخش اول سؤالات زبان انگلیسی: این بخش شامل ۷۵ سؤال است که داوطلب باید در ۴۵ دقیقه به آن‌ها پاسخ بدهد. این قسمت دارای ۵ متن است که شما باید سؤالات چهارگزینه‌ای درک مطلب، گرامر و نکات نگارشی را از همین متن‌ها پاسخ دهید.

بخش دوم سؤالات ریاضی: در این بخش باید به ۶۰ سؤال در ۶۰ دقیقه پاسخ دهید. سؤالات درزمینه جبر، هندسه و مثلثات هستند. سطح سؤالات در حد معلومات دبیرستان است و سختی سؤالات به‌صورت پلکانی افزایش می‌یابد. استفاده از ماشین‌حساب در این بخش مجاز است.

بخش درک مطلب: این بخش از آزمون ACT شامل ۴۰ سؤال است و ۳۵ دقیقه زمان دارد. در این بخش یک متن بلند و دو متن کوتاه آورده شده و سه نوع سؤال برای داوطلب مطرح‌شده است. معنی و درک مطلب، آشنایی با قواعد نوشتاری و ساختار جمله در این بخش سنجیده می‌شوند.

بخش علوم پایه: در این بخش داوطلب باید در ۳۵ دقیقه به ۴۰ سؤال پاسخ دهد. تفسیر، تحلیل، ارزیابی، استدلال و حل مسئله در این بخش مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در این بخش سؤالات فیزیک، زیست و شیمی آورده شده است.

بخش نوشتاری: این بخش آزمون آ سی تی اختیاری است و داوطلب از بین چند موضوع داده‌شده باید یکی را انتخاب کرده و در مدت ۴۰ دقیقه تجزیه‌وتحلیل خود را بنویسد.

منابع موردنیاز آزمون آ سی تی

برای شرکت در آزمون ACT باید با منابع آن آشنایی داشته باشید. خوب است بدانید دروس تدریس شده در دبیرستان‌های آمریکا تفاوت زیادی با دبیرستان‌های ایران دارد و شرکت در کلاس‌های آمادگی و مطالعه منابع آزمون برای موفقیت در آزمون الزامی است.

نمونه سؤالات آزمون ACT های برگزارشده

برخی از کلاس‌های حضوری و آنلاین برای موفقیت در آزمون آ سی تی شامل موارد زیر است:

  • MAGOOSH: برگزاری کلاس‌های حضوری و آنلاین و حل بیش از ۱۲۰۰ نمونه سؤال
  • PRINCETON REVIEW: حل بیش از ۳۲۰۰ نمونه سؤالات آزمون‌های قبلی
  • TESTIV: ۸ نمونه سؤال آزمون‌های قبلی و بیش از ۳۰۰۰ نمونه سؤال
  • KAPLAN: آزمون‌های ۹ سال گذشته به همراه فایل‌های صوتی و تصویری در اختیار داوطلب قرار می‌گیرد.
  • ACT: موسسه آ سی تی نیز کلاس‌های آمادگی این آزمون را برگزار می‌کند.

شرایط مهاجرت با آزمون آ سی تی

اگر قصد مهاجرت به کشور آمریکا و تحصیل در دانشگاه‌های این کشور را دارید نمره این آزمون می‌تواند به شما کمک کند.

پذیرش با آزمون ACT در دانشگاه‌های کشورها آمریکا

این آزمون تنها برای داوطلبان بومی آمریکا بوده و برخی از داوطلبان بین‌المللی نیز می‌توانند در این آزمون شرکت کنند.

جهت مطالعه بیشتر: آزمون gmat چیست؟

با آزمون ACT به کدام کشورها می‌توان مهاجرت کرد؟

این آزمون تنها در دانشگاه‌های آمریکا اعتبار دارد.

آزمون‌های مشابه آزمون ACT برای پذیرش در دانشگاه‌های آمریکا

یکی از آزمون‌های مشابه آ سی تی برای پذیرش در دانشگاه‌های آمریکا آزمون SAT است. اگر دانشگاه موردنظر شما آزمون ACT را به آزمون SAT ارجحیت بدهد باید در این آزمون شرکت کنید. برخی از دانشگاه‌ها داشتن نمره این آزمون را اختیاری اعلام کرده‌اند اما شرکت در آزمون می‌تواند به‌عنوان امتیاز در نظر گرفته می‌شود.

تجربه‌های افراد از آزمون ACT

طبق افرادی که در این آزمون شرکت کرده‌اند ۵۵ درصد افراد در تلاش مجدد در این آزمون نتوانسته‌اند نمره بالاتری بگیرند. همچنین بسیاری از داوطلبان با شرکت در کلاس‌های آمادگی آزمون و زبان توانسته‌اند نمرات خود را ارتقا بدهند. نتایج آزمون ACT بعد از ۲ تا ۸ هفته بعد اعلام می‌شود و تا ۵ سال اعتبار دارد.

جهت مطالعه بیشتر: آیلتس بگیریم یا تافل؟

کلاس‌های آمادگی آزمون ACT در تیکا

کلاس‌های آزمون ACT در ایران در آموزشگاه‌های معتبر زبان انگلیسی برگزار می‌شود. برای انتخاب دوره‌های معتبر توجه به برنامه‌های آموزشگاه و میزان موفقیت داوطلبان قبلی الزامی است. آموزشگاه زبان تیکا شما را د مسیر رسیده به قبولی در آزمون های بین المللی همراهی می کند.

آمادگی برای آزمون در تیکا

ا

آزمون ACT چیست؟

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

خاطره محمدی

تولید محتوا

خاطره محمدی هستم و دنیا رو با واژگان لمس می‌کنم. چند ساله که حوزه‌های مختلف رو با کلمات روایت می‌کنم. کتاب‌های ادبی، موزیک، فیلم و برنامه‌های آشپزی بیشترین علاقه‌مندی‌های من هستند. هنوز هم بعد از دیدن فیلم‌های پلیسی-معمایی تصمیم می‌گیرم وقتی بزرگ شدم، کارٱگاه بشم.

نظرات