اساتید پیشنهادی:

آزمون OAT چیست؟

خاطره محمدی
خاطره محمدی
پنج‌شنبه, 29 فروردین 2023

دسته بندی : placement-tests

زمان مطالعه : 13 دقیقه

تعداد بازدید : 896

آزمون OAT

آزمون OAT آزمون ورودی به رشته بینایی سنجی در آمریکا و کانادا است. OAT مخفف عبارت Optometry Admission Test است و توسط دو موسسه آمریکایی ASCO و AOA برگزار می‌شود. آزمون OAT هرساله در دو کشور آمریکا و کانادا برگزار شده و محل برگزاری این آزمون توسط موسسه Prometric تعیین می‌شود. ۲۰ کالج و دانشکده چشم پزشکی و بینایی سنجی در آمریکا و دو دانشگاه کانادایی برای جذب دانشجو این آزمون را موردپذیرش قرار می‌دهند. این آزمون به‌صورت کامپیوتری بوده و فرم کاغذی ندارد.

انواع آزمون OAT کدم‌اند؟

آزمون OAT تنها یک نوع داشته و انواع مختلفی ندارد. این آزمون تنها در آمریکا و کانادا اعتبار دارد و در هیچ کشور دیگری به رسمیت شناخته نمی‌شود. آزمون OAT به زبان انگلیسی برگزارشده و تسلط کافی به زبان انگلیسی از شرایط اصلی قبولی در این آزمون است.

رشته‌های مختلف آزمون OAT کدم‌اند؟

آزمون OAT تنها برای رشته بینایی سنجی در آمریکا و کانادا برگزار می‌شود. در این کشورها نیز برخی از دانشگاه‌ها و کالج‌ها این آزمون را به رسمیت می‌شناسند. برای ثبت‌نام در این آزمون ابتدا به سایت دانشگاه موردنظر خود مراجعه کنید.

زمان برگزاری آزمون OAT در سال ۲۰۲۳

آزمون OAT در تمام طول سال برگزار می‌شود. تنها در دو هفته اول ژانویه به علت تعطیلات سال نو امکان این آزمون برگزار نمی‌شود. در طول هفته از دوشنبه تا جمعه می‌توانید در این آزمون شرکت کنید. بهتر است بعد از کسب آمادگی لازم ۶ تا ۸ هفته قبل نسبت به ثبت‌نام اقدام کرده و در روز مشخص‌شده در آزمون حضور داشته باشید.

مراکز برگزاری آزمون OAT

مراکز برگزاری آزمون OAT در کشور کانادا و آمریکا هستند. این آزمون موردپذیرش دانشکده‌های مختلفی در آمریکا است که در ایالت‌های مختلف پراکنده هستند. این آزمون مرکز برگزاری در ایران نداشته و تنها چند کشور محدود این آزمون را برگزار می‌کنند. برای شرکت در این آزمون باید نزدیک‌ترین مرکز به محل زندگی خود را انتخاب کنید.

شرایط شرکت در آزمون OAT

شرایط شرکت در آزمون OAT بسیار سخت‌گیرانه است. یکی از شرایط اصلی طی کردن سال اول مقطع لیسانس با نمرات خوب در درس‌های تخصصی شیمی عمومی و آلی، زیست‌شناسی و فیزیک است. افرادی که سه بار در این آزمون شرکت کرده باشند برای بار سوم باید از انجمن بینایی سنجی آمریکا مجوز شرکت بگیرند. اگر در آزمون نمره قبولی نگیرید تا ۹۰ روز امکان شرکت مجدد در آزمون را ندارید. آزمون OAT شرط سنی ندارد.

نحوه ثبت‌نام و شرکت در آزمون OAT

برای ثبت‌نام در آزمون OAT باید وارد سایت ada.org شوید. بعد از ورود مشخصات یک لینک تائید به ایمیل شما ارسال می‌شود. بعد از فعال‌سازی حساب کاربری و لینک ثبت‌نام، ۶ تا ۸ هفته قبل از شروع آزمون به سایت Prometric مراجعه کرده و مرکز آزمون را مشخص کنید. برای شرکت در آزمون باید کارت ورود به جلسه خود را پرینت بگیرید.

هزینه آزمون OAT

هزینه آزمون OAT در حدود ۴۹۰ دلار است. این هزینه برای ثبت‌نام و شرکت در آزمون و ارسال نمره خام به دانشگاه‌های موردنظر شما است. درصورتی‌که قصد ارسال نمره به چندین دانشگاه دیگر را داشته باشید باید هزینه بیشتری بپردازید. هزینه ارسال نمره برای دانشگاه‌های دیگر بعد از آزمون ۴۵ دلار برای هر درخواست است.

شانس قبولی در آزمون OAT

شانس قبولی در آزمون OAT برای افرادی بیشتر است که نمره بالاتری از آزمون بگیرند. این آزمون ۲۳۰ سؤال یک نمره‌ای دارد که البته نمره خام این آزمون محسوب می‌شود. امتیاز معادل این آزمون بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ است و نمره منفی نیز ندارد. برای تحصیل در دانشگاه‌های برتر بینایی سنجی باید امتیاز ۳۹۰ به بالا داشته باشید.

بخش‌های مختلف آزمون OAT

آزمون OAT از ۴ بخش و ۲۳۰ سؤال تشکیل شده است. زمان پاسخگویی سؤالات در حدود ۵ ساعت است. در ابتدای آزمون یک ویدیوی آموزشی پخش‌شده و در انتهای آزمون نیز نظرسنجی برگزار می‌شود. بخش‌های مختلف آزمون شامل موارد زیر است:

·         بخش سؤالات علوم طبیعی (Survey of the Natural Sciences): علوم طبیعی شامل سؤالات شیمی عمومی، شیمی آلی و زیست‌شناسی است. این قسمت ۱۰۰ سؤال داشته و مدت زمان پاسخگویی ۹۰ دقیقه است. بخش زیست‌شناسی ۴۰ سؤال، بخش شیمی عمومی ۳۰ سؤال و بخش شیمی آلی نیز ۳۰ سؤال دارد.

·         در ک مطلب (Reading Comprehension): این قسمت ۳ متن برای درک مطلب و ۵۰ سؤال دارد. شرکت‌کنندگان باید در مدت ۵۰ دقیقه به سؤالات پاسخ دهند.

·         فیزیک (Physics): این بخش ۴۰ سؤال داشته و مهلت پاسخگویی ۵۰ دقیقه است.

·         منطق کمی (Quantitative Reasoning): این قسمت ۴۰ سؤال و ۵۰ دقیق زمان پاسخگویی دارد. این بخش شامل سؤالات و مسائل ریاضی می‌شود.

منابع مورد نیز برای آمادگی آزمون OAT

آزمون OAT آزمون سختی بوده و رقابت زیادی برای قبولی وجود دارد؛ بنابراین بهتر است در کلاس‌های آمادگی این آزمون شرکت کنید. در کنار کلاس‌ها، منابع و کتاب‌هایی برای مطالعه بیشتر وجود دارد. این منابع شامل موارد زیر است:

·         کتاب Crack the OAT: این کتاب یکی از بهترین منابع آزمون OAT بوده و شامل ۳۵۰۰ نمونه سؤال با پاسخ و شرح کامل و بیش از ۵۰ آزمون شبیه‌سازی‌شده است. سی دی همراه کتاب نیز بیش از ۶۰ ساعت ویدئوی آموزشی دارد.

·         کتاب OAT strategies, Practice and Review: این کتاب بیش از ۶۰۰ نمونه سؤال و چندین آزمون شبیه‌سازی‌شده دارد.

·         کتاب Cracking the OAT: این کتاب منبع خوبی برای دسترسی به نمونه سؤالات سال‌های قبل است.

نمونه سؤالات آزمون‌های برگزارشده آزمون OAT

نمونه سؤالات آزمون‌های برگزارشده آزمون OAT از طریق سایت‌های داخلی و خارجی و کلاس‌های آمادگی این آزمون در دسترس است. سایت OAT Achiever یکی از سایت‌هایی است که نمونه سؤالات را به همراه پاسخ و تجزیه‌وتحلیل دارد. سایت Top Score Pro و سایت com نیز از بهترین منابع برای نمونه سؤالات قبلی هستند.

شرایط مهاجرت با آزمون OAT

آزمون OAT تنها مدرک لازم برای ثبت‌نام در دانشکده بینایی سنجی نیست اما بدون مدرک این آزمون نیز امکان ثبت‌نام در دانشگاه بینایی سنجی وجود ندارد. افرادی که نمره قبولی در این آزمون به دست بیاورند می‌توانند به‌صورت پاره‌وقت به‌عنوان دستیار چشم‌پزشک به کار مشغول شوند. کسب نمرات خوب در این آزمون زمینه تحصیل در بهترین دانشگاه‌های آمریکا را فراهم می‌کند. این آزمون یکی از سخت‌ترین آزمون‌های پزشکی دنیا است و قبولی در آن آینده کاری و تحصیلی شما را در آمریکا تضمین می‌کند.

پذیرش با آزمون OAT در دانشگاه‌های کشورهای دیگر

آزمون OAT تنها برای تحصیل در ۲۰ کالج و دانشکده بینایی سنجی در آمریکا است. دانشگاه‌های واترلو، تورنتو در کانادا نیز این آزمون را برای پذیرش در بینایی سنجی به رسمیت می‌شناسند.

با آزمون OAT به کدام کشورها می‌توان مهاجرت کرد؟

آزمون OAT تنها در دانشگاه‌های آمریکا و کانادا اعتبار دارد. مدت‌زمان اعتبار این آزمون نیز ۲ سال است. در صورت انقضای اعتبار آزمون باید مجدداً در آزمون شرکت کنید.

آزمون Tolimo چیست؟

آزمون‌ مشابه آزمون OAT برای پذیرش پزشکی در آمریکا

آزمون مشابه آزمون OAT در آمریکا آزمون DAT است. تنها تفاوتی که این دو آزمون دارند این است که آزمون DAT به جای سؤالات فیزیک، سؤالات درک توانایی ادراکی داشته و بخش‌های دیگر این دو آزمون شبیه به یکدیگر هستند. هر دو آزمون به زبان انگلیسی برگزار می‌شوند.

کلاس‌های آزمون OAT در ایران و خارج از کشور

کلاس‌های آزمون OAT در ایران به‌صورت اختصاصی در آموزشگاه‌های زبان برگزار می‌شود. این کلاس‌ها شامل تقویت مهارت‌های زبان و حل و تمرین نمونه سؤالات سال‌های قبل است. کلاس‌های آزمون OAT در خارج از کشور و در کشور آمریکا نیز برگزار می‌گردد. موسسه KAPLAN یکی از معتبرترین مراکزی است که کلاس‌های آمادگی آزمون OAT را به صورت اختصاصی برگزار می‌کند. موسسه The Princeton Review و موسسه ASCO با برگزاری کلاس‌های آمادگی، قبولی شما را در این آزمون تضمین می‌کنند.

تجربه‌های افراد از آزمون OAT

تجربه‌های افراد از آزمون OAT نشان می‌دهد برای قبولی بهتر است در سال‌های دوم تا سوم مقطع لیسانس در آزمون شرکت کرد. در این سال تسلط دانشجو بر روی درس‌های تخصصی بیشتر بوده و امکان قبولی بالاتر است. ضمن اینکه اعتبار قبولی نیز از بین نمی‌روند. همچنین تسلط کافی به زبان انگلیسی برای پاسخ‌دهی به سؤالات بسیار مهم است.

اساتید آمادگی آزمون OAT تیکا

برای شرکت هر چه بهتر در این آزمون و ورود به دانشکده‌های پزشکی آمریکا باید سطح دانش زبان انگلیسی خود را به بالاترین حد برسانید. اساتید  آموزشگاه زبان تیکا با دانش بالا و تجربه خود می‌توانند مهارت‌های زبانی شما را تقویت کرده و برای ورود به دانشگاه‌های آمریکا به بالاترین سطح ممکن برسانند. برای انتخاب اساتید تیکا می‌توانید با مراجعه به سایت آموزشگاه با آن‌ها آشنا شوید.

برای مطالعه بیشتر در مورد "آزمون PTE" روی عنوان کلیک کنید.

کلاس‌های آمادگی آزمون OAT در تیکا

کلاس‌های آمادگی آزمون OAT در تیکا مانند دیگر آزمون‌های بین‌المللی برگزار می‌شود. این کلاس‌های به‌صورت آنلاین و خصوصی و نیمه‌خصوصی برگزارشده و این امکان را به شما می‌دهد از هر شهر و مکانی در این کلاس‌ها شرکت کنید. کلاس‌های آمادگی آزمون در تیکا به‌صورت تعاملی برگزارشده و دانشجو می‌تواند ساعت و جلسات کلاس خود را با هماهنگی اساتید تعیین کند.

آزمون OAT چیست؟

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

خاطره محمدی

تولید محتوا

خاطره محمدی هستم و دنیا رو با واژگان لمس می‌کنم. چند ساله که حوزه‌های مختلف رو با کلمات روایت می‌کنم. کتاب‌های ادبی، موزیک، فیلم و برنامه‌های آشپزی بیشترین علاقه‌مندی‌های من هستند. هنوز هم بعد از دیدن فیلم‌های پلیسی-معمایی تصمیم می‌گیرم وقتی بزرگ شدم، کارٱگاه بشم.

نظرات

user-image

الهام طالبی

چقد تنوع داره این آزمون ها، اونوقت این آزمون هم تو تیکا استاد دارید براش؟

29 فروردین 2023