اساتید پیشنهادی:

آزمون TEF چیست؟

خاطره محمدی
خاطره محمدی
جمعه, 30 فروردین 2023

دسته بندی : placement-tests

زمان مطالعه : 12 دقیقه

تعداد بازدید : 853

آزمون TEF

آزمون TEF یک آزمون بین‌المللی برای ارزیابی سطح زبان فرانسه است. TEF مخفف عبارت فرانسوی Test de Francais d'Evaluation است. این آزمون توسط اتاق صنایع و بازرگانی پاریس برگزار می‌شود و در کشور فرانسه و کانادا اعتبار دارد. اگر قصد کار یا ادامه تحصیل در کشور فرانسه یا ایالت کبک کانادا را داشته باشید حتماً نام آزمون تف به گوش شما خورده است. این آزمون ۵ مهارت زبانی شما را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. این مهارت‌ها شامل:

·         Compréhension orale (CO): شنیداری

·         Compréhension écrite(CE): درک مطلب

·         Expression orale (EO): صحبت کردن

·         Expression écrite(EC): مهارت نوشتن

·         Lexique et structure(LS): گرامر و لغت

با توجه به هدف شما از شرکت در آزمون تف (تحصیل در فرانسه یا مهاجرت به کانادا) برخی از این بخش‌ها اجباری و برخی دیگری اختیاری است.

انواع آزمون TEF کدم‌اند؟

آزمون تف کاربردهای مختلفی داشته و انواع گوناگونی دارد. انواع آزمون TEF شامل موارد زیر است:

·         آزمون تف برای دریافت اقامت و شهروندی فرانسه (TEF pour la Naturalisation et la carte de Residence)

·         مهاجرت به کانادا و دریافت ملیت کانادایی (TEF Canada)

·         مهاجرت و تحصیل در کبک کانادا (TEFAQ)

·         تحصیل در فرانسه و کانادا (TEF pour Etude)

برای مطالعه بیشتر: آزمون های زبان فرانسه

رشته‌های مختلف آزمون TEF چیست؟

آزمون تف برای ارزیابی مهارت‌ها و تسلط به زبان فرانسه برای افراد غیربومی برگزار می‌شود. این آزمون ۵ بخش شنیداری، نوشتن، خواندن، صحبت کردن و گرامر دارد. آزمون تف به‌صورت کاغذی و کامپیوتری برگزارشده و برای شرکت باید به مراکز رسمی برگزاری این آزمون مراجعه کنید.

زمان برگزاری آزمون TEF در سال ۲۰۲۳

زمان برگزاری آزمون TEF به شرح زیر است:

·         آزمون TEF: چهارشنبه و پنجشنبه

·         آزمون تف برای دریافت اقامت و شهروندی فرانسه: سه‌شنبه هر هفته

·         آزمون تف کبک: هر چهارشنبه و پنجشنبه

·         آزمون تف کانادا: پنجشنبه هر هفته

مراکز برگزاری آزمون TEF

آزمون تف در ایران و در شهرهای تهران و اصفهان برگزار می‌شود. برای ثبت‌نام و شرکت در این آزمون باید به یکی از مراکز مجاز آزمون تف در ایران مراجعه کنید:

·         موسسه فرهنگی سینا در تهران

·         مرکز زبان فرانسه در تهران

·         کانون زبان ایران در تهران

·         موسسه کوثر در اصفهان

شرایط شرکت در آزمون TEF

یکی از شرایط اصلی شرکت در آزمون تف داشتن حداقل سطح زبان B2 است. شرکت در کلاس‌های زبان فرانسه برای کسب آمادگی و قبولی در این آزمون الزامی است. این آزمون نمره منفی نداشته و فاصله بین هر آزمون ۳۱ روز است. اعتبار مدرک تف دو سال است و کلیه مدارک مربوط به آزمون به‌صورت الکترونیکی و از طریق ایمیل برای متقاضی ارسال می‌شود.

نحوه ثبت‌نام و شرکت در آزمون TEF

برای ثبت‌نام و شرکت در آزمون تف می‌توانید به مراکز برگزاری این آزمون در تهران مراجعه کنید. مدارک لازم برای ثبت‌نام آزمون تف شامل یک قطعه عکس، کپی گذرنامه و تکمیل برگه‌های ثبت‌نام است. هزینه ریالی و ارزی آزمون نیز باید پرداخت شود. برای ثبت‌نام بهتر است ۳ هفته قبل از تاریخ آزمون اقدام کنید. نتایج کلیه آزمون‌های تف ۲ تا ۴ هفته کاری بعد از آزمون به ایمیل متقاضی ارسال می‌شود.

هزینه آزمون TEF

هزینه آزمون TEF شامل هزینه ریالی و ارزی می‌شود. هزینه ریالی همه انواع آزمون تف یکسان است اما هزینه ارزی با توجه به نوع آزمون تفاوت دارد. هزینه انواع آزمون تف شامل موارد زیر است:

نوع مهارت یا آزمون

هزینه ارزی

مهارت شنیداری

۳۰ یورو

مهارت درک مطلب

۳۰ یورو

مهارت گفتاری

۵۰ یورو

مهارت نوشتاری

۳۰ یورو

مهارت گرامر و لغت

۳۰ یورو

 آزمون تف کانادا

۱۴۰ یورو

آزمون تف کبک

هر مهارت ۳۰ یورو

آزمون تف کانادا به علت اجباری بودن هر ۴ مهارت هزینه بالاتری دارد.

شانس قبولی در آزمون TEF

شانس قبولی در آزمون تف برای افرادی بیشتر است که تسلط بیشتری به زبان فرانسه داشته باشند. شرکت در کلاس‌های آمادگی آزمون تف، شرکت در آزمون‌های شبیه‌سازی‌شده، حل تمرین‌ها و نمونه سؤالات قبلی، تمرین مهارت‌های لازم برای هر آزمون می‌تواند شانس قبولی شما در این آزمون را بالا ببرد.

بخش‌های مختلف آزمون TEF

بخش‌های مختلف آزمون تف با توجه به نوع آن تفاوت‌هایی با هم دارند. ساختار آزمون تف برای اهداف گوناگون شباهت زیادی با هم داشته و تنها در تعداد سؤالات، مدت آزمون و ساختار تفاوت‌هایی با هم دارند.

·         آزمون تف برای مهاجرت به کانادا: برای مهاجرت به بخش فدرال کانادا و استان ساسکاچوان شرکت در این آزمون الزامی است. این آزمون شامل ۴ مهارت اصلی بوده و تمام قسمت‌های آزمون در یک روز برگزار می‌شود. اگر نمره کافی برای یک مهارت را به دست نیاورید باید دوباره در آزمون کامل شرکت کنید. سطح لازم برای این آزمون B2 است.

·         آزمون تف برای مهاجرت به کبک: این آزمون برای مهاجرت به کبک و برنامه‌های PEQ و ARIMA الزامی است. در این آزمون به دو مهارت (Co-Eo) نیاز دارید. برای برنامه PEQ داشتن مدرک TEFAQ الزامی است. سطح زبان موردنیاز برای این آزمون B2 است.

·         آزمون تف برای تحصیل در فرانسه و کانادا: برای تحصیل در مقطع کارشناسی و رشته معماری باید آزمون هر ۵ مهارت را بدهید. برای مقطع کارشناسی ارشد و دکترا سه مهارت CO-CE-LS اجباری بوده و دو مهارت دیگر اختیاری هستند. برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های فرانسوی‌زبان کانادا دو مهارت CO-CE الزامی هستند و در بعضی از رشته‌ها بنا بر درخواست دانشگاه داشتن دیگر مهارت‌ها نیز الزامی است. سطح موردنیاز برای تمامی رشته‌های تحصیلی B2 و بیشتر است.

·         آزمون تف برای دریافت شهروندی کشور فرانسه: این آزمون برای اثبات تسلط به زبان فرانسه و تمدید کارت اقامت بلندمدت و دریافت شهروندی فرانسه برگزار می‌شود. سطح زبان موردنیاز برای دریافت کارت اقامت A2 و برای دریافت تابعیت B1 است.

منابع موردنیاز برای آمادگی آزمون TEF

آزمون تف برخلاف دیگر آزمون‌های بین‌المللی منابع چندانی ندارد اما منابعی هستند که به‌صورت آنلاین امکان تمرین و آشنایی با آزمون را برای شما فراهم کرده است.

·         آموزش‌های آنلاین اتاق بازرگانی پاریس: این مرکز برای آشنایی هر چه بیشتر با بخش‌های مختلف آزمون آموزش‌هایی را در سایت خود قرار داده است.

·         Prepmyfuture: این سایت نیز آموزش‌های متنوعی برای آشنایی هر چه بیشتر با آزمون تف و استراتژی‌های یادگیری و مطالعه برای آمادگی در آزمون را دارد.

·         برنامه FRANCAIS: این برنامه رایگان در دو نسخه اندروید و آیفون موجود است و امکان نصب روی گوشی تلفن همراه را دارد. این برنامه به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های زبانی خود را تقویت کرده و برای آزمون تف آماده شوید.

نمونه سؤالات آزمون‌های برگزارشده TEF

اتاق بازرگانی پاریس اقدام به برگزاری کلاس‌های آنلاین از طریق سایت خود کرده است. این مرکز از طریق وب‌سایت خود تمامی تکنیک‌های آزمون را آموزش داده و آزمون‌های آزمایشی مطابق با استانداردهای آزمون تف برگزار می‌کند. متقاضیان با خرید اشتراک یک‌ساله وب‌سایت می‌توانند در آزمون‌های آزمایشی شرکت کرده و کلیه مهارت‌ها و نمونه سؤالات سال‌های قبل آزمون را بررسی و تجزیه‌وتحلیل کند.

شرایط مهاجرت با آزمون TEF

اگر به زبان فرانسه علاقه دارید و دوست دارید به این زبان تحصیل کنید آزمون تف می‌تواند مسیر شما را برای پذیرش در دانشگاه‌های فرانسوی‌زبان در فرانسه و کانادا هموار کند. همچنین اگر کشور فرانسه را برای اقامت و زندگی انتخاب کرده‌اید آزمون تف برای اخذ اقامت دائم و شهروندی این کشور الزامی است. دانشگاه‌های فرانسوی‌زبان کانادا در کبک نیز برای پذیرش به مدرک آزمون تف نیاز دارند.

پذیرش با آزمون TEF در دانشگاه‌های کشورهای دیگر

آزمون تف در کشورهایی اعتبار دارد که فرانسوی‌زبان هستند؛ بنابراین می‌توان گفت این آزمون علاوه بر فرانسه و ایالت کبک کانادا در کشورهای فرانسوی‌زبان دیگر مانند سوئیس، نیجر، ساحل‌عاج، کامرون و کانادا اعتبار دارد.

با آزمون TEF به کدام کشورها می‌توان مهاجرت کرد؟

با آزمون تف می‌توان به فرانسه و کانادا مهاجرت کرد. آزمون تف تنها آزمون رسمی زبان فرانسه است که توسط سازمان مهاجرت کانادا برای جذب کارگر ماهر فدرال مورد تائید است. حداقل امتیاز برای دریافت ویزای کار کانادا امتیاز ۶ به بالا است. برای اقامت دائم کبک نیز آزمون تف اعتبار دارد.

آزمون‌های مشابه آزمون TEF برای پذیرش در کانادا

آزمون TCF یکی از آزمون‌های مشابه آزمون TEF است که برای سنجش تسلط افراد به زبان فرانسه طراحی شده است. این آزمون شباهت زیادی با آزمون تف دارد و برای مهاجرت به فرانسه و کانادا و تحصیل در این کشورها طراحی‌شده است. آزمون تی سی اف دو بخش اجباری و دو بخش اختیاری دارد و ۴ مهارت اصلی و گرامر را موردسنجش قرار می‌دهد.

کلاس‌های آزمون TEF در ایران

کلاس‌های آزمون تف در ایران در مؤسسات معتبر فرهنگی و آموزشگاه‌های زبان برای علاقه‌مندان برگزار می‌شود. این کلاس‌ها به‌صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌شود و تمرکز اصلی آن روی آموزش زبان فرانسه و تقویت مهارت‌های چهارگانه زبان است.

تجربه‌های افراد از آزمون TEF

تجربه‌های افراد از آمون تف نشان می‌دهد تسلط هر چه بیشتر به زبان فرانسه می‌تواند شانس قبولی را بالا ببرد. شرکت در کلاس‌های معتبر آمادگی آزمون تف می‌تواند سطح آمادگی شما را بالابرده و موفقیت شما را در آزمون تضمین کند.

بیشتر بخوانید:

اساتید آمادگی آزمون TEF تیکا

اساتید آمادگی آزمون TEF تیکا این فرصت را برای شما فراهم می‌کنند تا آمادگی خود را برای آزمون به سطح بالایی برسانید. ما در آموزشگاه زبان تیکا با استفاده از سیستم آموزش آنلاین یا LMS مسیر یادگیری را برای شما هموار کرده و این امکان را به شما می‌دهیم با کمک اساتید حرفه‌ای و کار بلد این آزمون را با موفقیت پشت سر بگذارید.

کلاس‌های آمادگی آزمون TEF در تیکا

کلاس‌های آمادگی آزمون تف در تیکا به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود. با همه‌گیر شدن ویروس کرونا کلاس‌های آنلاین بیش از هر زمان دیگری رونق پیداکرده است و ما در آموزشگاه تیکا این فرصت را برای شما فراهم کرده‌ایم که از هر مکان و در زمانی در کلاس‌های آنلاین تیکا شرکت کرده و به اساتید مجرب زبان‌های مختلف دسترسی داشته باشید.


آزمون TEF چیست؟

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

خاطره محمدی

تولید محتوا

خاطره محمدی هستم و دنیا رو با واژگان لمس می‌کنم. چند ساله که حوزه‌های مختلف رو با کلمات روایت می‌کنم. کتاب‌های ادبی، موزیک، فیلم و برنامه‌های آشپزی بیشترین علاقه‌مندی‌های من هستند. هنوز هم بعد از دیدن فیلم‌های پلیسی-معمایی تصمیم می‌گیرم وقتی بزرگ شدم، کارٱگاه بشم.

نظرات

user-image

الهام طالبی

خیلی هم عالی

31 فروردین 2023