اساتید پیشنهادی:

آزمون CELPIP چیست؟

خاطره محمدی
خاطره محمدی
شنبه, 31 فروردین 2023

دسته بندی : placement-tests

زمان مطالعه : 13 دقیقه

تعداد بازدید : 672

آزمون CELPIP

آزمون سلپیپ یک آزمون بین المللی برای سنجش میزان تسلط افراد به زبان انگلیسی است.CELPIP مخفف عبارت انگلیسی Canadian English language Proficiency index program و معنی آن برنامه شاخص مهارت زبان انگلیسی کانادایی است. آزمون CELPIP مهارت‌های چهارگانه خواندن، نوشتن، صحبت کردن و شنیدن را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. این آزمون به‌صورت کامپیوتری برگزارشده و ازجمله مدارکی است که برای اخذ اقامت دائم کانادا لازم و ضروری است. هدف از این آزمون سنجش توانایی افراد در ارتباط با مدیر، همکاران و مشتریان در محیط کار و جامعه است.

انواع آزمون CELPIP کدم‌اند؟

آزمون سلپیپ دو نوع دارد:

·         آزمون سلپیپ جنرال

·         آزمون سلپیپ General LS Test

اصلی‌ترین نو ع آزمون سلپیپ آزمون جنرال است که هر چهار مهارت اصلی را موردسنجش قرار می‌دهد. آزمون LS test تنها مهارت شنیداری و مکالمه را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. آزمون سلپیپ جنرال مورد تائید سازمان مهاجرت و شهروندی کانادا (IRCC) بوده و همچنین مورد تائید کالج‌ها، دانشگاه‌ها، کارفرمایان کانادایی و دولت فدرال و استانی است. در واقع سلپیپ، آزمون سنجش مهارت زبان انگلیسی است.

رشته‌های مختلف آزمون CELPIP چیست؟

آزمون CELPIP برای مهاجرت به کانادا و اخذ اقامت دائم این کشور طراحی شده است. این آزمون برای همه افراد با هر رشته تحصیلی و در هر سنی اعتبار دارد.

زمان برگزاری آزمون CELPIP در سال 2023

آزمون سلپیپ در ۷۰ مرکز در سراسر کانادا به‌صورت هم‌زمان برگزار می‌گردد. طبق اعلام سایت سلپیپ آزمون سلپیپ در روز چهارشنبه یکم فوریه در ساعت ۹ صبح در سراسر کانادا برگزارشده و تاریخ آزمون‌های بعدی مرتباً روی سایت قرار می‌گیرد.

آیلتس بگیریم یا تافل؟

مراکز برگزاری آزمون CELPIP

آزمون سلپیپ در ایران برگزار نمی‌شود و برای شرکت در این آزمون باید به یکی از کشورهای همسایه سفر کنید. یکی از نزدیک‌ترین مراکز به کشور ما امارات است. هزینه شرکت در آزمون سلپیپ در امارات ۳۴۰ دلار کانادا است. بیش از ۶۰ مرکز معتبر در سراسر جهان این آزمون را برگزار می‌کنند. شرکت معتبر و جهانی پاراگون این آزمون را در امارات برگزار کرده و هرماه ۴ تا ۵ روز را برای برگزاری این آزمون اختصاص می‌دهد.

شرایط شرکت در آزمون CELPIP

آزمون سلپیپ به‌صورت حضوری و به‌وسیله کامپیوتر برگزار می‌شود. این آزمون ۳ ساعت زمان دارد و کلیه بخش‌های آزمون و مهارت‌های چهارگانه در این مدت برگزار می‌شود. آزمون CELPIP مصاحبه حضوری نداشته و استرس متقاضی برای روبه‌رو شدن با ممتحن و برگزاری آزمون شفاهی را ندارد. این آزمون برای مهارت‌های انگلیسی روزمره شهروندی طراحی‌شده و نسبت به آزمون‌های مشابه آسان‌تر است.

نحوه ثبت‌نام و شرکت در آزمون CELPIP

برای ثبت‌نام در آزمون سلپیپ به سایت CELPIP.ca مراجعه کنید. بعد از ساخت حساب کاربری گزینه ثبت‌نام و رجیستری در آزمون سلپیپ را انتخاب کنید. در مرحله باید نوع آزمون را انتخاب کرده و مراحل بعدی را انجام دهید. در قسمت بعد باید علت شرکت در آزمون را تعیین کرده و محل آزمون را انتخاب کنید. نزدیک‌ترین محل به ایران برای آزمون سلپیپ کشور امارات است. اطلاعاتی مانند ملیت، نوع کارت شناسایی، میزان تحصیلات و ... را وارد کنید. بعد از تکمیل اطلاعات هزینه ثبت‌نام را پرداخت کنید.

هزینه آزمون CELPIP

هزینه آزمون CELPIP جنرال در حدود ۲۸۰ دلار کانادا است. هزینه آزمون GENERAL lS در حدود ۱۸۵ دلار کانادا اعلام شده است. اگر بخواهید جواب آزمون شما سریع‌تر و در ۳ روز کار اعلام شود باید ۱۰۰ دلار هزینه بپردازید.

شانس قبولی در آزمون CELPIP

نمره آزمون سلپیپ بین ۱ تا ۱۲ است و رد شدن در این آزمون وجود ندارد؛ اما برای مهاجرت به کانادا باید نمره بالاتر از ۷ به دست بیاورید. افرادی که برای مدتی در این کشور زندگی کرده‌اند و با لهجه کانادایی آشنایی بیشتری دارند بهتر می‌توانند در این آزمون شرکت کرده و نمره خوبی بگیرند. گوش دادن به فایل‌های صوتی از طریق برنامه‌های کاربردی در گوشی‌های هوشمند یکی از راه‌کارهای قبولی در این آزمون است.

بخش‌های مختلف آزمون CELPIP

بخش‌های مختلف آزمون سلپیپ شامل چهار مهارت خواندن، نوشتن، صحبت کردن و شنیدن است.

·         بخش صحبت کردن: شامل ۸ سؤال است و شامل صحبت کردن درباره تجربه‌های شخصی، بیان یک خاطره، توصیف یک صحنه، بیان نظرات شخصی و... است. مدت‌زمان آن ۱۵ تا ۲۰ دقیقه است.

·         بخش گوش دادن: در این بخش باید فایل‌های صوتی درباره موضوعات مختلف گوش‌داده و سپس به ۳۸ سؤالات پاسخ دهید. گوش دادن به موضوعاتی درباره زندگی روزمره، اخبار و اطلاعات گوناگون، گوش دادن به بحث‌ها و دیدگاه‌های افراد مختلف این بخش از آزمون را تشکیل می‌دهد. مدت پاسخگویی ۴۷ تا ۵۵ دقیقه است.

·         خواندن: این بخش نیز ۳۸ سؤال دارد و باید مطالبی درباره موضوعات مختلف مانند خواندن نامه، اطلاعات، درک مطلب و دیدگاه‌های مختلف است. زمان پاسخگویی ۵۵ تا ۶۰ دقیقه است.

·         بخش نوشتن: این قسمت ۲ سؤال دارد و شامل نوشتن یک ایمیل و پاسخ به سؤالات نظرسنجی است. مدت آن ۵۳ تا ۶۰ دقیقه است.

منابع موردنیاز برای آمادگی آزمون CELPIP

برای دسترسی به منابع آزمون سلپیپ می‌توانید به سایت این آزمون (celpip.ca) مراجعه کرده و در قسمت آمادگی برای آزمون به منابع رایگان دسترسی پیدا کنید. انواع تست‌ها و نمونه سؤالات سلپیپ نیز به‌صورت رایگان و پولی در اینترنت موجود هستند. انتشارات پاراگون نیز در سال‌های اخیر برای بالا بردن آمادگی متقاضیان برای شرکت در این آزمون کتاب‌های الکترونیکی متعددی را منتشر کرده است. برخی از این کتاب‌ها در ادامه آمده است.

·         اشتباهات رایج سلپیپ Common CELPIP Errors

·         راهنمای آموزشی سلپیپ (خواندن و نوشتن)CELPIP study guide Reading and writing

·         راهنمای آموزشی سلپیپ (صحبت کردن و مکالمه) CELPIP study guide speaking and listening

·         مجموعه مقالات و تمرین‌های سلپیپ

نمونه سؤالات آزمون‌های برگزارشده CELPIP

نمونه سؤالات آزمون‌های برگزارشده سلپیپ از طریق سایت این آزمون در دسترس است. همچنین با شرکت در کلاس‌های آمادگی این آزمون می‌توانید به نمونه سؤالات و آزمون‌های شبیه‌سازی‌شده دسترسی داشته و با حل و تمرین آن‌ها به آمادگی بالایی برسید. سایت‌های اینترنتی و سایت‌های مربوط به آموزشگاه‌های زبان نیز این نمونه سؤالات را در اختیار شما قرار می‌دهند.

شرایط مهاجرت با آزمون CELPIP

آزمون سلپیپ در کشور کانادا اعتبار داشته و مزایای زیر را دارد:

·         اخذ اقامت دائم کانادا

·         اخذ شهروندی کانادا

·         اخذ ویزای استارت آپ

·         اخذ ویزای اکسپرس اینتری

آزمون سلپیپ جایگزین مناسبی برای آزمون آیلتس بوده و نسبت به این آزمون مدرن‌تر است. تمام بخش‌های آزمون سلپیپ به‌صورت کامپیوتری برگزارشده و متقاضی با استفاده از هدفون و میکروفون بخش‌های شنیداری و صحبت کردن آزمون را برگزار می‌کند.

پذیرش با آزمون CELPIP در دانشگاه‌های کشورهای دیگر

آزمون سلپیپ تنها در کشور کانادا اعتبار دارد و نمی‌توان با آن به دیگر کشورها مهاجرت کرد. این آزمون اصولاً برای ارائه به دانشگاه طراحی نشده است و کاربرد اصلی آن اخذ اقامت و شهروندی کشور کانادا است.

با آزمون CELPIP به کدام کشورها می‌توان مهاجرت کرد؟

آزمون سلپیپ تنها برای مهاجرت به کشور کانادا اعتبار دارد. برخی از مراکز و سازمان‌های مهم در کانادا که مدرک این آزمون را قبول دارند شامل موارد زیر است:

·         ICCRC: مشاوران مهاجرت و شورای مقررات کانادا

·         CDO: کالج دندان‌پزشکان انتاریو

·         SREC: کمیسیون املاک ساسکاچوان

·         انجمن حسابداران حرفه‌ای تجارت کانادا

درباره "آزمون IMAT" بیشتر بخوانید.

آزمون‌های مشابه آزمون CELPIP برای پذیرش در کانادا

آزمون مشابه آزمون سلپیپ برای پذیرش تحصیلی و کاری در کانادا آزمون آیلتس است. آزمون سلپیپ یک آزمون نسبتاً جدید است که توانسته است تا حد زیادی جای خود را در بین متقاضیان باز کند. نتایج آزمون سلپیپ طی ۸ روز کاری آماده می‌شود این در حالی است که جواب آزمون آیلتس تا ۱۳ روز کاری صادر می‌شود. آزمون آیلتس نسبت به آزمون سلپیپ هزینه بیشتری داشته و در حدود ۳۰۹ تا ۳۱۹ دلار هزینه دارد.

کلاس‌های آزمون CELPIP در ایران

کلاس‌های آزمون CELPIP در ایران اغلب به‌صورت خصوصی برگزار می‌شود. همچنین علاوه بر کلاس‌های حضوری امکان شرکت در کلاس‌های آنلاین برای متقاضیان وجود دارد. لهجه قسمت‌های صحبت کردن و شنیدن در این آزمون به لهجه آمریکایی بوده و تمرین و حل نمونه سؤالات با لهجه آمریکایی برای موفقیت بیشتر مؤثر است.

تجربه‌های افراد از آزمون CELPIP

تجربه‌های افراد از آزمون سلپیپ نشان می‌دهد تسلط کافی به زبان انگلیسی و شرکت در کلاس‌های آمادگی این آزمون تا حد زیادی می‌تواند موفقیت شما را تضمین کند. کمک گرفتن از اساتید حرفه‌ای و باتجربه و تمرین و حل سؤالات سال‌های قبل نیز برای اخذ نمره قبولی تأثیرگذار است. کتاب لیسنینگ این آزمون در کتابخانه ملی وجود داشته و مطالعه آن برای قسمت صحبت کردن مفید است.

اساتید آمادگی آزمون CELPIP تیکا

اساتید آمادگی آزمون سلپیپ در آموزشگاه زبان تیکا این امکان را برای شما فراهم می‌سازند تا نقاط ضعف خود را شناسایی کرده و برای آزمون سلپیپ به آمادگی کامل برسید. برای آشنایی هر چه بیشتر با اساتید تیکا می‌توانید به سایت آموزشگاه مراجعه کرده و رزومه آن‌ها را ببینید.

کلاس‌های آمادگی آزمون CELPIP در تیکا

کلاس‌های آمادگی آزمون سلپیپ در تیکا مانند دیگر کلاس‌های این آموزشگاه به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود. کلاس‌های آنلاین این مزیت را دارند که از هر شهر و مکانی قابل برگزاری بوده و دسترسی به اساتید باتجربه و حرفه‌ای را برای شما آسان می‌سازد. کلاس‌های آمادگی آزمون CELPIP تیکا مهارت‌های چهارگانه شما را تقویت کرده و مسیر موفقیت شما را در این آزمون هموار می‌سازد.

کلاس‌های آمادگی آزمون CELPIP در تیکا


آزمون CELPIP چیست؟

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

خاطره محمدی

تولید محتوا

خاطره محمدی هستم و دنیا رو با واژگان لمس می‌کنم. چند ساله که حوزه‌های مختلف رو با کلمات روایت می‌کنم. کتاب‌های ادبی، موزیک، فیلم و برنامه‌های آشپزی بیشترین علاقه‌مندی‌های من هستند. هنوز هم بعد از دیدن فیلم‌های پلیسی-معمایی تصمیم می‌گیرم وقتی بزرگ شدم، کارٱگاه بشم.

نظرات

user-image

الهام طالبی

مکالمه آیلتس با پی تی ای چه تفاوتی داره؟

8 اردیبهشت 2023

user-image

الهام طالبی

تشکر از تنوع مطالب و مطالب خوبتون

1 اردیبهشت 2023