اساتید پیشنهادی:

آزمون ITEP چیست؟

خاطره محمدی
خاطره محمدی
چهارشنبه, 21 فروردین 2023

دسته بندی : placement-tests

زمان مطالعه : 13 دقیقه

تعداد بازدید : 1342

آزمون ITEP

آزمون ITEP یک آزمون‌ معتبر بین‌المللی  نوپا است که از سال ۲۰۰۸ در سراسر جهان برگزار می‌شود. این واژه مخفف The International Test of English Proficiency و به معنای آزمون بین‌المللی مهارت زبان انگلیسی است. آزمون آی تپ مانند دیگر آزمون‌های زبان مثل تافل، آیلتس و دولینگو اعتبار بین‌المللی داشته و بیش از ۷۰۰ موسسه علمی، دانشگاه و کالج نمره این آزمون را به رسمیت می‌شناسند.

بیشتر دانشگاه‌ها و کالج‌هایی که این آزمون را به رسمیت می‌شناسند در آمریکا هستند. دانشگاه برکلی کالیفرنیا، دانشگاه نیویورک و دانشگاه ایالتی کالیفرنیا ازجمله دانشگاه‌ها مشهور آمریکایی هستند که نمره این آزمون را رسمیت شناخته‌اند. طبق اعلام سایت ITEP این آزمون در ۱۰ مرکز در ایران برگزار می‌شود. آزمون ITEP در ۴۰ کشور دنیا برگزار می‌شود و بیش از ۷۰۰ مرکز برگزاری دارد که بیش از ۱۰۰ مرکز آن در چین قرار دارد. این آزمون به‌صورت آنلاین و از طریق کامپیوتر برگزار می‌شود و بخش مکالمه آن به‌صورت ارتباط تصویری مستقیم برگزار می‌شود.

انواع آزمون ITEP کدم‌اند؟

آزمون ITEP در دو نوع آزمون تحصیلی یا آکادمیک و نوع تجاری برگزار می‌شود. آزمون تحصیلی خود به سه دسته تقسیم می‌شود.

  1. آزمون Academic ITEP: این نوع آزمون در سطح حرفه‌ای برگزارشده و برای سنجش مهارت‌های زبان انگلیسی برای ارائه به دانشگاه‌ و کالج‌ است. این آزمون نیز خود دارای دو نوع Core و Plus است. آزمون Core ۶۰ دقیقه زمان داشته و تنها سه مهارت گرامر، خواندن و شنیدن را موردسنجش قرار می‌دهد. نوع دوم ۹۰ دقیقه زمان دارد و هر چهار مهارت را موردسنجش قرار می‌دهد.
  2. iTEP Stale: این نوع آزمون زبان برای مقاطع متوسطه و دبیرستان است و برای ورود به برخی از آکادمی‌ها و کالج‌ها لازم است. این آزمون نیز دو نوع Core و Plus دارد.
  3. iTEP Placement: این نوع آزمون برای سنجش مهارت‌های زبان انگلیسی برای دیگر اهداف تحصیلی طراحی‌شده است.

آزمون‌ ITEP یک نوع تجاری نیز دارد. این آزمون با اهداف تجاری، کاری و سنجش مهارت‌های زبان انگلیسی برای برخی از مشاغل کاربرد دارد. انواع مختلف این آزمون شامل موارد زیر است:

  1.  iTEP Business: این نوع آزمون برای سنجش مهارت‌های زبان انگلیسی درزمینه کاری و تجاری مورداستفاده قرار می‌گیرد. برخی از مؤسسات برای استخدام نیرو، ترفیع کارمندان و مأموریت‌های کاری آزمون زبان برگزار می‌کنند. این آزمون نیز دارای دو نوع Core و Plus است که در دو زمان ۶۰ و ۹۰ دقیقه برگزار می‌شوند.
  2.  آزمون iTEP Conversation: این آزمون صرفاً برای سنجش میزان تسلط داوطلب به مکالمه زبان انگلیسی بوده و ۳۰ دقیقه زمان می‌برد.
  3. آزمون iTEP Hospitality: این آزمون برای سنجش میزان تسلط افراد به مهارت مکالمه و شنیداری زبان انگلیسی و برای مشاغلی مانند هتل داری، گردشگری، مهمانداری، کار در رستوران‌، اقامتگاه‌های گردشگری، کشتی‌ها کروز و ... است. این آزمون ۳۰ دقیقه زمان دارد.
  4. iTEP Au Pair: این آزمون برای مشاغلی مانند پرستاری، خانه‌داری و نگهداری در آمریکا است. این آزمون بسیار شبیه آزمون گردشگری و توریستی است و تنها دو بخش مکالمه و شنیداری دارد. مدت‌زمان این آزمون نیز ۳۰ دقیقه است.
  5. iTEP Intern: افرادی که قصد دارند در شرکت‌های تجاری به‌عنوان کارآموز مشغول به کار شوند باید در این آزمون شرکت کنند. این آزمون نیز ۳۰ دقیقه زمان برده و فقط درزمینه مکالمه و شنیداری است.

رشته‌های مختلف آزمون ITEP کدم‌اند؟

همان‌طور که گفته‌شده نوع آکادمیک آزمون استعداد زبان انگلیسی برای مقاصد تحصیلی و ارائه به دانشگاه است. این آزمون برای مشاغل تجارت، گردشگری، هتل داری، کار در رستوران‌ها، کار در اقامتگاه‌های توریستی و کارآموزی در شرکت‌های تجاری نیز کاربرد دارد.

زمان برگزاری آزمون ITEP۲۰۲۳

زمان برگزاری آزمون آی تپ در سال ۲۰۲۳ مانند سال‌های دیگر مطابق با انتخاب متقاضی است. این ویژگی باعث می‌شود میزان استرس شما برای روز آزمون کمتر شود. شما می‌توانید به سایت آزمون مراجعه کرده و مطابق با میزان آمادگی خود روز آزمون را معین کرده و سه روز بعد در امتحان شرکت کنید.

مراکز برگزاری آزمون ITEP

مرکز ITEP دانشگاه شهید بهشتی یکی از مراکز رسمی آزمون در ایران است. این دانشگاه آزمون آی تپ را به رسمیت شناخته و داوطلبان دکترا در این دانشگاه می‌توانند در این آزمون شرکت کنند. گروه زبان دانشگاه شهید بهشتی این آزمون را به‌عنوان یک آزمون جوان و کاربرپسند که هزینه کمتری دارد این دانشگاه کرده است. طبق اعلام مرکز آزمون ITEP، در حال حاضر ۱۰ مرکز در تهران و تبریز این آزمون را برگزار می‌کنند.

شرایط شرکت در آزمون

آزمون ITEP به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود؛ و دسترسی به کامپیوتر و اینترنت از شرایط اصلی شرکت در این آزمون است. بخش مکالمه این آزمون توسط یک ارزیاب و از راه دور انجام می‌شود. نتیجه تا ۲۴ ساعت بعد از آزمون حاضر می‌شود و می‌توانید نمره خود را برای موسسه یا دانشگاه موردنظر ارسال کنید. مدت‌زمان اعتبار مدرک این آزمون ۲ سال است و بعدازاین مدت منقضی می‌شود. نمره این آزمون بین ۰ تا ۶ بوده و حداقل نمره برای پذیرش در دانشگاه ۴ است.

نحوه ثبت‌نام و شرکت در آزمون آی تپ

برای ثبت‌نام و شرکت در آزمون ITEP ابتدا باید به سایت این آزمون مراجعه کنید. بعد از انتخاب نوع آزمون از طریق لینک پرداخت برای پرداخت هزینه ثبت‌نام و آزمون اقدام کنید. نام کاربری و ایمیل تائیدیه ظرف ۴۸ ساعت برای شما ارسال می‌شود. برای آزمون آماده‌شده و در روز و ساعت مقرر آزمون را به‌صورت آنلاین برگزار کنید.

هزینه آزمون ITEP

هزینه برگزاری این آزمون ۱۵۹ دلار آمریکا است. هزینه‌ها از طریق سایت به روز رسانی می‌شوند.

شانس قبولی در آزمون ITEP

شانس قبولی در آزمون آی تپ برای افرادی بیشتر است که علاوه بر تسلط کافی به زبان انگلیسی، در دوره‌های آمادگی این آزمون شرکت کرده و با نمونه سؤالات این آزمون آشنایی کافی داشته باشند.

منابع موردنیاز برای آمادگی آزمون آی تپ

برای آمادگی هر چه بیشتر داوطلبان کتابی از سوی این موسسه منتشرشده است که ۱۳۳ صفحه داشته و ۳۷ دلار قیمت دارد. برای دسترسی به منابع بیشتر آزمون می‌توانید به سایت itepexam مراجعه کنید. همچنین این موسسه دوره‌های آنلاین مختلفی را برای آمادگی آزمون برگزار می‌کند.

نمونه سؤالات آزمون ITEP های برگزارشده

نمونه سؤالات آزمون ITEP های برگزارشده از طریق سایت‌ها و کلاس‌های آمادگی این آزمون در دسترس شما قرار دارد. برای دسترسی به این سؤالات می‌توانید در کلاس‌های آنلاین و حضوری شرکت کرده و با پاسخ به این سؤالات نمره خوبی در آزمون کسب کنید.

شرایط مهاجرت با آزمون آی تپ

عمده مراکز دانشگاهی و کالج‌هایی که مدرک این آزمون را به رسمیت شناخته‌اند در آمریکا هستند. بااین‌حال برخی از مؤسسات و دانشگاه‌های کانادا (۱۴ مورد)، انگلیس، کلمبیا، چین، فرانسه، هند، مکزیک، ترکیه، اوکراین، عراق و ایران (دانشگاه شهید بهشتی) این آزمون را به رسمیت می‌شناسند. برخی از مشاغل نیز برای استخدام به مدرک این آزمون نیاز دارند.

پذیرش با آزمون ITEP در دانشگاه‌های کشورهای آمریکای شمالی

نمره پذیرش آی تپ در دانشگاه نمره بالای ۴ است. این آزمون برای پذیرش در دانشگاه و کالج بوده و نوع تجاری آن برای مشاغل نیز کاربرد دارد.

براس مطالعه بیشتر در مورد "آزمون PTE" روی عنوان کلیک کنید.

با آزمون ITEP به کدام کشورها می‌توان مهاجرت کرد؟

آزمون ITEP در مدت کمی که از برگزاری آن می‌گذرد توانسته است اعتبار زیادی کسب کند. برخی از کشورها مانند عربستان سعودی، مکزیک و کلمبیا برای انجام برخی از امور اداری خود از این آزمون استفاده می‌کنند. این آزمون ابتدا تنها برای پذیرش در دانشگاه‌ها و کالج‌ها طراحی‌شده اما به‌تدریج بخش‌های تجاری، گردشگری، پرستاری، خانه‌داری و ... برای استخدام نیروی کار به این آزمون نیاز دارند.

آزمون‌های مشابه آزمون ITEP برای پذیرش مشاغل مختلف

آزمون‌های مشابه آزمون آی تپ برای پذیرش در رشته‌های مختلف تحصیلی تافل و آیلتس هستند. این دو آزمون از اعتبار بین‌المللی بالایی برخوردار بوده و در کشور ما نیز برگزار می‌شوند. یکی از مزیت‌های آزمون آی تپ امکان برگزاری به‌صورت آنلاین است و تاریخ آزمون نیز توسط داوطلب تعیین می‌شود.

کلاس‌های آزمون ITEP در ایران

کلاس‌های آزمون ITEP در ایران در سال‌های اخیر رونق زیادی داشته و با استقبال زیاد شرکت‌کنندگان روبه‌رو شده است. افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی به کشورهای آمریکای شمالی را دارند برای آمادگی آزمون در این کلاس‌ها شرکت می‌کنند.

تجربه‌های افراد از آزمون ITEP

تجربه‌های افراد از آزمون ITEP نشان‌دهنده این موضوع است که این آزمون تفاوت‌های زیادی با آزمون تافل و آیلتس دارد. این آزمون کاربرپسند و ساده است و یک آزمون واقعی زبان انگلیسی است. این آزمون به‌خوبی توانایی زبان انگلیسی شما را نشان می‌دهد. نتایج این آزمون نیز به‌خوبی نقاط ضعف و قوت شما را در قالب نمودار نشان می‌دهد. بسیاری از افراد بعد از شرکت در این آزمون به این نتیجه رسیده‌اند که آی تپ آزمونی کاربردی و متفاوت است.

جهت مطالعه بیشتر:

اساتید آمادگی آزمون ITEP تیکا

اساتید آمادگی آزمون ITEP تیکا با داشتن تجربه و آَشنایی با این آزمون می‌توانند شما را برای شرکت در آن به آمادگی بالایی برسانند. منابع این آزمون محدود است و برای آشنایی هرچه بیشتر با سؤالات و ساختار آن‌ها بهتر است در این کلاس‌های معتبر شرکت کنید. اساتید آمادگی آزمون آی تپ تیکا نقاط ضعف شما را شناسایی کرده و برطرف می‌نمایند.

کلاس‌های آمادگی آزمون ITEP در تیکا

کلاس‌های آمادگی آزمون ITEP در  آموزشگاه زبان تیکا به‌صورت خصوصی و نیمه‌خصوصی برگزارشده و قبولی شما را در آزمون تضمین می‌کنند. کلاس‌های آموزشگاه تیکا به‌صورت آنلاین بوده و از سیستم مدیریت یادگیری آنلاین LMS بهره می‌برد. این سیستم با هموار کردن مسیر یادگیری هر چه بهتر زبان انگلیسی، شما را به موفقیت در آزمون آی تپ نزدیک می‌کند.

آزمون ITEP چیست؟

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

خاطره محمدی

تولید محتوا

خاطره محمدی هستم و دنیا رو با واژگان لمس می‌کنم. چند ساله که حوزه‌های مختلف رو با کلمات روایت می‌کنم. کتاب‌های ادبی، موزیک، فیلم و برنامه‌های آشپزی بیشترین علاقه‌مندی‌های من هستند. هنوز هم بعد از دیدن فیلم‌های پلیسی-معمایی تصمیم می‌گیرم وقتی بزرگ شدم، کارٱگاه بشم.

نظرات

user-image

پریسا

بسیار عالی بود

25 فروردین 2023

user-image

حامد

ممنون از مطالب مفید شما

21 فروردین 2023

user-image

عارفه سالاریه

مثل همیشه فوق العاده اید

21 فروردین 2023