اساتید پیشنهادی:

آیا یادگیری زبان برای بزرگسالان دشوار است؟

پرستو غفاری
پرستو غفاری
چهارشنبه, 5 آبان 2020

دسته بندی : language-learning

زمان مطالعه : 8 دقیقه

تعداد بازدید : 3442

یادگیری زبان برای بزرگسالان دشوار است یا ساده؟

ما در مقاله های مختلف تیکا بارها درباره بهترین سن یادگیری زبان برای کودکان صحبت کردیم. همچنین یادگیری در سنین بالا و روش های یادگیری زبان در بزرگسالی را نیز مفصلا بررسی کرده ایم. حال در این مقاله می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا همانطور که شنیده ایم یادگیری زبان در بزرگسالی دشوار است؟ سعی می کنیم به این سوال از زوایای مختلف پاسخ دهیم.

یادگیری برای زبان آموزان بزرگسال ساده تر است یا دشوارتر؟

در اینکه کودکان زبان آموزان بسیار خوبی هستند، شکی نیست. آنها را در کشور خارجی قرار می دهید و بزرگسالان اطرافشان با غبطه آن ها را تماشا می کنند که کاملاً در محیط زبان تازه غرق می شوند. قبل از اینکه توجهتان جلب شود، کودکان در حال استفاده از دستور زبان پیچیده ای می شوند که بزرگسالان حتی قادر به درکشان نیستند.

هشیار کننده است یا ؟ البته در حقیقت این اتفاق هرگز نمی افتد.

واقعیت این است که کودکان هم برای یادگیری زبان تازه تحت فشار قرار می گیرند. بزرگسالان اطرافشان توقعات متعصبانه ای دارند و همسالانشان اشتباهات آنها را نادیده نمی گیرند. (مبادا که سلسله مراتب اجتماعی ظالمانه مدرسه را فراموش کنیم.) بعلاوه، آنها نیاز دارند که برای برطرف شدن نیازهای اساسی و خواسته هایشان ارتباط برقرار کنند چرا که به بزرگسالان برای تأمین این نیازها وابسته اند.

بزرگسالان این مزیت را دارند که بدون این گونه فشارها رفتار کنند و این مسئله بسیار آزادی بخش است. بزرگسالان تنها به دلیل روش یادگیری که انتخاب می کنند به نظر در حال تلاش و تقلا می رسند. به محض اینکه بزرگسالان بیاموزند که چگونه توانایی های انسانی شان را تحت کنترل خود قرار دهند، به هنگام درک زبان تازه بسیار بهتر از کودکان عمل می کنند.

هنوز مرا باور ندارید؟ اینجا به سه دلیل عمده اشاره می کنم که چرا بزرگسالان زبان آموزان بسیار بهتری هستند.


 

آموزش زبان آنلاین تیکا

سه دلیل برای اینکه چرا بزرگسالان زبان آموزی برتری هستند

حال در ادامه 3 دلیل را بیان خواهیم کرد که چرا بزرگسالان زبان آموزان بهتری هستند و یادگیری در سنین بالا مزایای خودش را دارد. 

1.بزرگسالان حداقل یک زبان را می دانند

بزرگسالان متوجه این نکته نیستند که صاحب ثروت دانش زبانی مستقلی هستند که می توانند از آن بهره ببرند. کودکان برای اولین بار در حال مواجهه با جهان هستند. آنها مجبور به تجزیه و تحلیل هزاران مفهوم تازه با استفاده از لغات هستند. کودکان زبان اول خود را به صورت بسته بندی شده و آماده یاد می گیرند که این روش برای یادگیری زبان دوم همیشه کارآمد نیست.

خوشبختانه، این مسئله برای بزرگسالان مطرح نیست. بزرگسالان با مفاهیم انتزاعی و لغات پیشرفته در زبان مادری خود آشنا هستند. آنها متر و معیارهای خود برای تحصیل را دارند و صاحب تجربه دهها هزار ساعت مکالمه و ارتباط با مردم و حل مشکلات هستند. آنها می دانند که چگونه از پس مطالعه و تمرین بربیایند. و چگونه بهترین استراتژی های یادگیری زبان را کشف کنند و منابع مورد نیاز خود را پیدا کنند. و اینجاست که مزیت بزرگسال بودن خود را نشان می دهد.

شما می توانید منابع مورد علاقه خود را پیدا کنید چرا که به جهان دسترسی دارید. توانایی یافتن و استفاده از منابع بومی برای یادگیری زبان دوم کاملاً ممکن است چرا که شما زبان اول را به خوبی می دانید و با مفاهیمی آشنا هستید که کودکان به سختی درک می کنند. شما به راحتی می توانید از این موقعیت بهره مند شوید وقتی به منابع بومی مثل فیلم ها دسترسی دارید. شما توانایی این را دارید که از مزیت مفاهیم دستوری هم ریشه و مرتبط به هم استفاده کنید در حالیکه که کودکان قادر به این کار نیستند.

حتی اگر شما در حال یادگیری یک زبان کاملاً نامرتبط هستید، می توانید از قدرت دانش خود از طبیعت بشری در حال تماشای تلویزیون و فیلم استفاده کنید. منابع تصویری بستری که در پی آن هستید را برای شما فراهم می کنند و می توانید معنی زبان مورد استفاده در آن بستر را حدس بزنید.

آموزش آنلاین زبان برای بزرگسالان



2. بزرگسالان می توانند بخوانند

وقتی که بزرگسالان مهارت های زبانی آموزی خود را با کودکان مقایسه می کنند معمولاً توانایی خواندن را دست کم می گیرند. ممکن است فکر کنید" بله خب، من می توانم بخوانم اما حفظ کردن همه آن جداول دستوری در مدرسه به من کمکی نخواهد کرد."

این یکی چطور؟
-توجه کرده اید که بچه های کوچک به مقدار بسیار زیادی تکرار برای یادگیری کلمات، عبارات و دستور زبان نیاز دارند؟
- ما معمولاً اشتباهات کودکان را جدی نمی گیریم. آنها بچه اند و مثل بچه ها حرف می زنند. با این وجود، روشی که بچه های کوچک با آن یاد می گیرند مثل دریافت صدا یا زبان بدن کاملاً ناکارآمد است. درس های مدرسه در مورد خواندن و نوشتن به اندازه کافی سریع نیستند. به محض اینکه قدم های اولیه در یادگیری مهارت ها را بردارند، یادگیری در مورد جهان اطراف خود را آغاز می کنند.
از طرفی دیگر، خواندن به ما اجازه می دهد که آن تکرارها را خیلی سریع تر و ساده تر ملکه ذهن کنیم. در این بین، کوچکترین زبان آموزان نمی توانند به راحت یک کتاب و قلم بردارند و شروع به تمرین کنند.

"مقاله پیشنهادی ما در خصوص آموزش زبان به کودکان: آموزش زبان انگلیسی به کودکان در خانه؛ چرا؟ چگونه؟"

بله کتاب های آموزشی و منابع دستور زبان یک راه برای تقویت مهارت خواندن است. اما من فلش کارت های دست ساز و فهرست کلمات خودتان را پیشنهاد می کنم. به خصوص اگر یک زبان آموز بصری هستید این روش ها مؤثرتر واقع می شوند. نوشتن یک کلمه بر روی کاغذ سبب می شود که در ذهن شما ماندگار شود.

بهترین روش برای بهره بردن از مزیت باسواد بودن این است که از سیستم تکرار با فاصله یا(Spaced repetition system –SRS) استفاده کنید. SRS یک سیستم برنامه ریزی شده است که از ساز و کاری بر اساس حافظه انسان استفاده می کند. در این ساز و کار میزان سرعت فراموشی افراد بعد از یادگیری چیزهایی که مشتاق یادگیری آنها هستند سنجیده می شود. یکی از روش های بهره بردن از این سیستم درست کردن فلش کارت به صورتی است که کلمات و جملاتی به زبان خارجی روی آنها و ترجمه به زبان مادری و یا حتی معنی لغات به زبان خارجی پشت کارتها نوشته شده باشد. اگر یکی از لغات روی کارت را به یاد نیاوردید، سیستم بلافاصله به شما جواب را نشان خواهد داد و برایتان تکرار خواهد کرد. اگر به نظرتان کارتی ساده بود و هر بار جوابش را به سرعت به یاد آوردید، آن کلمه در انتهای صف یادگیری قرار خواهد گرفت و در مدت زمان طولانی تری تکرار خواهد شد.

می توانید از ویدئوهای جهان واقعی مثل موزیک ویدئوها، تریلر فیلم ها، انیمیشن ها، اخبار و گفتگوهای الهام بخش استفاده کنید و آنها را به فلش کارت های دست ساز خود تبدیل کنید. این فلش کارتها به شما کمک می کنند تا با استفاده از هزاران محتوای تعاملی و خوب کلمات را به خاطر بسپارید.

"مقاله پیشنهادی ما برای یادگیری زبان به شکل تصویری: 15 انیمیشن جذاب برای یادگیری زبان انگلیسی"

منابع دیگری هم برای فلش کارتها وجود دارند مثل برنامه Anki . شما می توانید برنامه های مختلف را امتحان کنید و محتوای مورد علاقه خود را پیدا کنید. به نسبت محتوا، کلمات مورد علاقه و اساسی خود را انتخاب کنید.

اگر خیلی ماجراجو هستید، روش درگیری با زبان All Japanese All the time از همه زبان آموزان می خواهد که جملات کامل را تبدیل به فلش کارت کنند. با این همه تکرار، شما دستور زبان را هم در کنار کلمات فراخواهید گرفت. خیلی هم خوب J

در نهایت، فهرست های کلمات معتبر  روش درست و امتحان شده من است. این روش به سادگی انتخاب لغات مشخصی است که بهتر است مرتبط به یک رشته خاص و یا کلمات هم خانواده آن باشد.

یادگیری زبان انگلیسی در بزرگسالی



3. بزرگسالان توانایی یادگرفتن روش یادگیری را دارند

این نکته احتمالاً مهمترین بخش است. توجه کنید: کودکان عموماً هیچ کنترلی بر روی زندگی خود و چگونگی یادگیری شان چه در مدرسه چه در جاهای دیگر ندارند.  

کودکانی که زبان دوم را با درگیر شدن در زبان یاد می گیرند نیز معمولاً انتخاب دیگری ندارند. آنها به کشورهایی می روند که پدر و مادرشان انتخاب کرده اند و در مدرسه های درس می خوانند که پدر و مادرشان آنها را می فرستند. آنها موفق می شوند، بله، اما مقدار زیادی اضطراب و فشار غیرضروری را مجبور به تحمل هستند که من کاملاً مطمئنم شما دلتان نخواهد خواست با آن درگیر شوید.

و همچنین شما مجبور به آن نخواهید بود. شما بر روی یادگیری زبان خود کنترل دارید و از همه مهم تر قادر به انتخاب کردن نحوه یادگیری خود هستید. لذت بردن از یادگیری رویکرد و انگیزه شما را بهبود خواهد داد و به شما در یادگیری سریع زبان موردنظرتان کمک کرده و می توانید آموخته های خود را خیلی بیشتر از یک کودک بی انگیزه به خاطر بسپارید.




 

اساتید زبان تیکا

برای مثال، دانش آموزان بومی ژاپنی که در ژاپن زندگی می کنند، تعداد 2042 Jouyou kanji (حروف اصلی ژاپنی) در طول دوران تحصیل یاد می گیرند. که این شامل 12 سال دریافت دستورالعمل های جدی و به خاطر سپردن حروف می شود. تعجبی نیست که سیستم نوشتاری ژاپنی به دشواری برای یادگیری مشهور است. اما این دانش آموزان بومی اساساً از حفظ کردن با تکرار استفاده می کنند. یا حداقل کاملاً تحت کنترل و ترجیح روش تدریس و استراتژی های آموزشی معلم خود هستند. که البته همیشه بهترین روش برای یادگیری همه افراد نیست.

آموزش زبان انگلیسی به صورت آنلاین


اگر شما یک زبان آموز ژاپنی هستید و بسیار به یادگیری تمایل دارید، می توانید  Heisig’s “Remembering the Kanji خریداری کنید. و همه آن حروف را با سرعت یک کودک ژاپنی ذخیره کرده و به خاطر بسپارید. James Heisig یک روش مبتکرانه برای حفظ کردن Kanji ابداع کرده است که برای همه بزرگسالان زبان آموز مفید است. او از شیوه هایی وابسته به قوه حافظه انسان و داستان های جالب استفاده کرده و به شما کمک می کند که هر بخش از هر حرف را به یاد بیاورید. من خودم از این روش استفاده می کنم. به زودی شما به دیدن عکس ها و داستان ها به جای پیچیدگی های غیرقابل فهم عادت می کنید. و اینجاست که مباحث را به خاطر خواهید سپرد. لزومی ندارد که حتماً نابغه باشید یا استعداد خاصی داشته باشید. تنها باید تشخیص دهید که شما بزرگسالی هستید که قادر به انتخاب راه بهتر خواهید بود.

با اصول مشابه اینها می توانید هر زبان دیگری را نیز بیاموزید. همه چیز به کنجکاوی، کنترل و پیدا کردن راه حل برای مشکلات سر راهتان بر میگردد. از کتاب آموزشی تان خوشتان نمی آید؟ یکی دیگر را امتحان کنید. این دسته فلش کارت خود را دوست ندارید یا فکر می کنید که کمکی نمی کند؟ یک دسته دیگر را امتحان کنید. با فهرست کلمات و یا استفاده از رسانه ها برای یادگیری خود را بیازمایید.

برای ارتباط بین روش های زبان آموز محور و درگیر شدن با رسانه های زبان مقصد به محصول چند زبانه Grammar Hero (همه چیز درباره بنای یادگیری)، Conversations (برای روان تر حرف زدن سریع) یا The Uncovered courses (که زبان های به خصوصی مثل اسپانیایی، فرانسوی، آلمانی و ایتالیایی را هدف می گیرد) ساخته Olly Richard سری بزنید.

همچنین شما می توانید با استفاده قوه خودآگاهی بزرگسالی انگیزه خود را حفظ کنید. شما می دانید که برای برداشتن گام های بلند در یادگیری و اندازه گیری پیشرفت کلی خود نیاز دارید که برای خود ضرب الاجل تعیین کنید. پس برای خود اهدافی را تعیین کنید.

اهداف بلند مدت یا اینکه در چند ماه یا سال آینده در چه مرحله ای خواهید بود به شما کمک می کنند که همیشه نیم نگاهی به جایزه نهایی داشته باشید. اهداف کوتاه مدت مثل تکالیف روزانه یا هفتگی کمکتان می کند تا بر روی عادت های کوچکی تمرکز کنید که با کسب آنها به نتیجه دلخواه خود خواهید رسید. مثلاً زمانی که داشتم اسپانیایی می آموختم، برای خودم یک هدف یک ساله تعیین کردم تا بتوانم رمان های روز را بخوانم و برنامه ها رادیویی اسپانیایی را درک کنم. و خود را متعهد به اجرای برنامه تکرار روتین SRS و گوش کردن به پادکست های اسپانیایی کردم که میزان مشخصی زمان در هر روز را صرف این برنامه ها کنم.

بر روی مهارت های تولید زبان خود با استفاده از time-boxing کار کنید. در عین حال time-boxing یکی دیگر از روش هایی است که برای غلبه یافتن بر به تأخیر انداختن و رسیدن به اهداف بزرگ، شما را یاری می دهد. Time-boxing ابتدا در رشته های مربوط تکنولوژی به محبوبیت رسید اما این یک روش مدیریت زمان ثابت شده است که افراد را مدام وادار به انجام و اتمام پروژه های بزرگ می کند. اساساً این روش، پروژه بزرگ شما را با استفاده از زمان سنج ها برای ساختن جعبه های زمانی به قسمت های کوچکتر قابل مدیریت تقسیم می کند.

به طور مثال شما قصد مطالعه تعدادی کتاب آموزشی را دارید اما برای شروع و ادامه کار دچار مشکل شده اید. خب با این روش یک زمان سنج 20 دقیقه را تنظیم کنید و تصمیم بگیرد که تحت هر شرایطی به آن وفادار بمانید. حداقل بیست دقیقه کار را به سرانجام رسانده اید. با این حال، یک نتیجه محتمل این است که به محض اینکه توپ به چرخش درآمد و کار را شروع کردید، تمام توجه شما جلب مطالعه خواهد شد و به کار ادامه خواهید داد حتی اگر مدت زمان تعیین شده تان به اتمام رسیده باشد. بعد از اینکه یک جعبه-زمان (time-box) را به تکمیل کردید، زمان سنج را قطع کنید و بعد از کمی استراحت بعدی را شروع کنید.

شما می توانید از این روش برای گوش کردن به رادیو، تماشای قسمت هایی از یک فیلم و یا خواندن مطالبی به زبان مقصد خود استفاده کنید. در حقیقت با انجام اینکار شما در حال تبدیل یک پروژه غیرقابل دستیابی به یک بازی هستید که برای برنده شدن در آن تلاش می کنید. اگر هنوز بیست یا سی دقیقه به نظر هولناک می رسد، می توانید از جعبه-زمان های کوتاهتر مثلاً 10 دقیقه، 5دقیقه و یا حتی 1دقیقه استفاده کنید. هر چه که مغز شما را گول می زند که متوجه این نشود که در حال انجام یک پروژه بزرگ هستید.

همه این ساز و کار هماهنگ، برنامه ریزی، هدف گذاری و انتخاب روش یادگیری با کودکان جور در نمی آید. این چیزی است که شما قدرت انجامش را دارید چرا که یک بزرگسال هستید!

روش یادگیری زبان خارجی در بزرگسالی


کودکان احتمالاً در یک محیط کنترل شده شکوفا می شوند. اما بزرگسالان می توانند از مزیت داشتن آزادی در زندگی بهره مند شوند. آنها تجربه زندگی و دانش زمینه ای دارند. با آزادی و کنجکاوی آنها می توانند از این تجربه و دانش برای دستیابی به هدف هایی که کودکان حتی نمی توانند فکرش را بکنند، استفاده بهینه را ببرند.

اگر تجربه یادگیری زبان در بزرگسالی به صورت خودآموز یا غیر از آن را دارید و یا ایده و روش های دیگری برای یادگیری بهتر زبان در سنین بالاتر را می شناسید در قسمت نظرات در پایین همین صفحه آن را با ما در میان بگذارید.

در سایت آموزش آنلاین زبان تیکا فارغ از هر سنی که هستید می توانید به صورت آنلاین زبان دلخواه خود را با استاد زبانی که می خواهید یاد بگیرید. در این روش شما روز وساعتی که می خواهید کلاس زبان داشته باشید را انتخاب و به راحتی با گوشی موبایل و یا لپ تاپ در کلاس آنلاین خود شرکت می کنید.

 

منبع : FluentU

 

 آموزش آنلاین زبان
آیا یادگیری زبان برای بزرگسالان دشوار است؟

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

پرستو غفاری

تولید محتوا

پرستو هستم. کارشناسی ارشد مهندسی عمران خوندم اما سالهاست که زبان انگلیسی تدریس می کنم و گهگاهی ترجمه هم می کنم. بسیار به ادبیات و هنرهای نمایشی علاقمندم و از مطالعه کتاب و تماشای فیلم و سریال به زبان انگلیسی بسیار لذت می برم و امیدوارم که بتونم به دیگران هم کمک کنم تا از این لذت محروم نباشند .

نظرات