اساتید پیشنهادی:

عمان

پرستو غفاری
پرستو غفاری
دوشنبه, 26 اردیبهشت 2021

دسته بندی : learning-arabic

زمان مطالعه : 10 دقیقه

تعداد بازدید : 2129

عمان

عمان

 

 

 جمعیت: 5,036,065 نفر (2019)

زبان رسمی : عربی کلاسیک (زبان سامی)

زبان های مرسوم

تنها عربهای سعودی (0.6% جمعیت) از زبان عربی کلاسیک به عنوان زبان اول خود استفاده می کنند. گویش های اصلی عربی عمان (45.9%)، خلیج عربی (16.8% ) و عربی ظفاری (2.6%) هستند. جمعیت مهاجر از زبان های مادری خود استفاده می کنند: بلوچی جنوبی (4.9%)، مالایایی (4.7%)، بنگالی (4.2%) و ... . بسیاری از مهاجرین به انگلیسی صحبت می کنند. برخی از اهالی عمان با نام "عمانی آفریقایی" شناخته می شوند که در کونگو، بوروندی و رواندا ساکنند و به زبان فرانسوی حرف می زنند.

مردم

عرب ها (عمانی ها 45.9 %، خلیجی ها 16.8%، ظفاری ها 2.6%) نزدیک به 75% جمعیت را تشکیل می دهند. جمعیت باقی مانده شامل مهاجرین اغلب هندی، پاکستانی، بنگلادشی، فیلیپینی و سینهالی می شود.

مذهب

عمان یک کشور مسلمان است اما نزدیک به 13% جمعیت هندو هستند. سه چهارم مسلمانان عبادی هستند –مدرسه ای اسلامی که در عمان غالب است و اغلب به عنوان فرقه رواداری از اسلام شناخته می شود.- یک چهارم بقیه سنی هستند. –بزرگترین فرقه غالب و سنتی تر اسلامی-

تعطیل رسمی

18 نوامبر: سالگرد سلطنت

برنامه تعطیلات

تعطیلات مذهبی مسلمانان (بر اساس تقویم قمری، روزها هر ساله تغییر می کنند) شامل موارد زیر می شود: رمضان-عید فطر- که نشان دهنده پایان ماه رمضان است. عید کبیر (یا عید قربان) که بزرگداشت قربانی حضرت ابراهیم است. مولود جشن تولد پیامبر در ماه می برگزار می شود- سال نوی مسلمانان (الحجریه) . اول ژانویه : روز سال نو ، 23 جولای: روز تولد دوباره (که نماد شروع دوره سلطنت سلطان قابوس و تولد دوباره مدرن این کشور است.) ، 18 نوامبر: روز ملی.

تاریخ

نشانه هایی از سکونت در منطقه ظفار در دوران باستان دیده شده است. اما داستان عمان ِ کنونی از قرن 7ام شروع شد یعنی وقتی که عرب و اسلام سازی در سراسر منطقه گسترش پیدا کرد. در طی 100 سال بعدی، مردم به فرقه عبادیسم گرویدند و خلیفه عباسی هارون الرشید (766-809) به دنبال سعی در سنی کردن مردمان داشت. از آن دوره، ملوانان عمانی به دلیل اهمیت استراتژیک راه های تجاری سبب شکوفایی توافق نامه های تجاری با هند و آسیای شرقی شدند. چیزی که پرتغالی ها متوجهش شدند و در قرن 15ام با ورود کشتی های پرتغالی به آفریقا در آن پیشی گرفتند. پرتغالی ها موسکات (1508) و هرمز (1519) را اشغال کردند و خود را در میان این مسیر بازرگانی جای دادند. اما اواسط قرن 17ام ، قبایل عمانی توانستند پرتغالی ها را از موسکات بیرون کنند و در طی چند دهه امپراتوری عمان تا شرق آفریقا گسترش پیدا کرد و این کشور به منطقه قدرتمند بازرگانی دریایی تبدیل شد و تجارت برده به شکوفایی رسید. متعاقباً ثروت تاجران عرب افزایش قابل توجهی پیدا کرد. در این میان بریتانیا پیمان دوستی با سلطان را در سال 1798 امضا کرد.

در همین زمان پایتخت عمان به زنگبار منتقل شد. در میانه قرن 19ام امپراتوری به سه بخش سلطنت موسکات ، عمان و سلطنت زنگبار تقسیم شد. در سال 1891، عمان و موسکات تحت قیمومیت بریتانیا قرار گرفتند. بین سالهای 1915 و 1920 جنگ جهانی رخ داد و سلطان تیموربن فیصل (1913-1932) به نیروهای بریتانیایی اعزام شد. جانشین او در سال 1955 در طی یک دوره ناآرامی نزدیک به دوره کشف نفت در واحه البریمی دقیقاً همان کار را انجام داد. چند سال بعد یک جریان چریکی مارکسیستی عصیانگر به وجود آمد و جنگ ظفار تا سال 1976 ادامه پیدا کرد –تا شکست توسط سلطان موسکات و عمان که مورد حمایت بریتانیا بود. در این بین سلطان سعید بن تیمور (1932-1970) توسط پسرش سرنگون شد و قیمومیت ملت منسوخ گردید (1971). او سلطنت موسکات و عمان را به "عمان" تغییر نام داد و این حرکت به سمت مدرنیزه شدن و سعادت کشور ادامه پیدا کرد.

سیاست

عمان یک رژیم سلطنت پارلمانی است که با دموکراسی در حال پیشرفت (با اعطای حق رأی به زنان در سال 1994 و انتخابات با رأی عمومی در سال 2003) و یک سنت پدرسالارانه خودکامه (سلطان موقعیتی متشکل از اختیارات رئیس دولت و نخست وزیر را دارد، ارتش را هدایت می کند، اقتصاد را کنترل و قانونگذاری را انجام می دهد) ترکیب شده است.

عمانی های معروف

قابوس بن سعید السعید (متولد سال 1940) سلطان فعلی عمان پدرش را طی کودتایی در سال 1970 سرنگون کرد. او به عنوان یکی از علاقمندان موسیقی کلاسیک اروپایی بر مدرن سازی سیاست های غربی عمان نظارت داشت و این موضوع سبب ایجاد مزایای بسیاری برای ملت گردید.

جبیر بن زیادالازدی (که در اوایل قرن 8ام از دنیا رفت) یک دانشجوی عمانی و یکی از چهره های بنیانگذار عبادیسم بود. ویلفرد تسیگر کاشف و سفرنامه نویس بریتانیایی (1910-2003) به درستی شهرتی بابت سفرهایش با عربستان و شترسواری شجاعانه با راهنمایان بادیه نشین کسب کرد. کتابهای او بسیار مورد احترام است: ماسه های عربی سفرهای او به مناطق خالی از سکنه عربستان را بازگو می کند. او همچنین نقشه برخی بخش های کوهستانی عمان را نیز رسم کرده است.

آداب و رسوم

انعام دادن به ترجیح شما بستگی دارد. برای تمام بومیانی که با ما کار می کنند، اطمینان داشته باشید که انعام شما جایگزین حقوق ماهیانه آنها نخواهد شد. اگرچه، انعام دادن با سپاس فراوان دریافت خواهد شد. برای رانندگان ما حداقلی حدود 1-2 پوند برای هر نفر در روز در یک سفر گروهی یا 6پوند برای راننده شخصی توصیه می کنیم. این مقدار را برای راهنمایان دو برابر کنید. در هتل ها 1-2 پوند برای کسانی که وسایل شما را حمل می کنند در نظر بگیرید. بهتر است که انعام خود را متناسب با وضعیت اقتصادی آن منطقه انتخاب کنید. میزان آن را با مقایسه با قیمت یک آبجو یا چای تخمین بزنید تا مطمئن شوید که با استانداردهای زندگی تناسب دارد. صورت حساب های هتل و رستوران معمولاً شامل سرویس هم می شود و اگر نشد استاندارد آن 10% است.

عمان یک کشور مسلمان است و ضروری است که به این مسئله احترام بگذارید. هیچ چیز ناهنجاری وجود ندارد اما به عنوان رعایت ادب این قوانین را رعایت کنید: تن پوش خانم ها و آقایان بلند و از گردن به پایین پوشیده باشد. گردشگران مجبور نیستند که این شکل لباس را بپوشند اما یک لباس محترمانه ضروری است. وقتی که از مساجد دیدن می کند به یاد داشته باشید که کشف هایتان را دربیاورید. خانم ها می بایست بازوها و پاهای خود را بپوشانند. پوشیدن بیکینی در سواحل عمومی ممنوع است اگرچه شما می توانید در سواحل خصوصی و استخرهای هتل ها مایو بپوشید.

در طول ماه رمضان از خوردن، آشامیدن و سیگار کشیدن در مکانهای عمومی در طول روز بپرهیزید. اگر دعوت یک خانواده محلی به صرف ناهار یا قهوه را پذیرفته اید (که خوش به حالتان!) آماده باشید تا مدتی در کنار آنها بمانید. اگر عجله دارید، بهتر است که دعوت را رد کنید. به یاد داشته باشید که موقع ورود به خانه کفش هایتان را بیرون بیاورید. میزبان شما کلمه بسم الله (ستایش خداوند) را به زبان خواهد آورد و این نشانه ای برای آغاز خوردن و آشامیدن است. توجه کنید که حتی اگر شما چپ دست هستید، می بایست برای خوردن غذا از دست راست خود استفاده کنید (چپ در اسلام نشانه آلودگی است.)

نکات دیگری که میبایست به آن توجه کنید: مستقیماً به کودکان شیرینی یا وسایل الکترونیکی را ندهید. و همچنین بدون اجازه از کسی عکس نگیرید.

چانه زنی در عمان متداول است اما همواره با لبخند و شوخ طبعی چانه بزنید. زیاد اصرار نورزید و برای تنها کمی تخفیف آماده باشید.

می خواهید به کویر سفر کنید؟ همواره دستمال توالت خود را بسوزانید و مراقب موجودات صحرایی باشید. ممکن است با جانورانی مثل افعی و عقرب مواجه شوید اگرچه مواجه شدن با چیزی عجیب نادر است چرا که مدت زمان خواب زمستانی با فصل تعطیلات و سفر معمولاً همزمان می شود. با این حال به منظور احتیاط، سنگ ها و سنگریزه ها را تغییر جهت ندهید و از پیاده روی به شکل پابرهنه خودداری کنید و کمپ خود را دور از بوته ها و سنگ ها برپا سازید.

خرید

 برای داشتن یک تجربه دیوانه وار و در عین حال معرکه سری به Muttrah Souk – یک بازار غول پیکر- بزنید در آنجا مسافرین عطر بخور را دنبال می کنند و در میان غرفه های لباس، پارچه، جواهرات و لوازم خرده ریز خانگی چرخ می زنند. همواره سعی کنید که چانه بزنید اما انتظار تخفیف زیاد را نداشته باشید. یک سوغاتی محبوب خنجر بادیه است. –یک چاقوی سنتی با لبه منحنی که در یک غلاف به فروش می رسد. امروزه مؤلفه ای از یک لباس تشریفاتی مردانه است اما سالها پیش بیرون کشیدن آن از غلاف نماد انتقام و مرگ بوده .

غذا

امواج مهاجرت در طی قرون عادات غذایی عمانی را شکل داده و اثر خوراک های هندی کاملاً مشهود است. از آشپزخانه هایی که در آن ماسالای تنوری غلیظ درست می شود گرفته تا بشقاب های بریانی که برای بومی ها و مسافرین پیچیده می شوند. بریانی به عنوان غذای ملی عمان شناخته می شود. آشپزی مدیترانه شرقی مشخصاً لبنانی در میان سلیقه بومی جای گرفته است. همچنین در منوهای رستورانها می توانید گوشت کبابی مزه دار شده با ادویه های عمانی، حلوای بسیار شیرین با عسل، شکر و گلاب ، خرما با خمیر کنجد و یا پودر نارگیل را سفارش دهید. رستوران ها به شکلی دقیق توسط مسئولین درمان تحت نظارت هستند.

نوشیدنی

آب لوله کشی قابل آشامیدن است و آب معدنی فروشی به اروپا صادر می شود. نوشیدن قهوه بخشی از سبک زندگی در عمان است. اگر به خانه افراد محلی برای قهوه دعوت شده اید، همیشه این پیشنهاد را بپذیرید. "قهوه" نه تنها معادل عربی "coffee" است، بلکه اغلب اومانی ها برای دعوت مردم به خانه هایشان به صرف قوه، خرما، حلوا یا کیک از آن به عنوان فعل استفاده می کنند. هتل های بین المللی و برخی رستورانها در موسکات الکل سرو می کنند اما در جایی به جز اینها پیدا کردن نوشیدنی الکلی دشوار است.

 

 

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

پرستو غفاری

تولید محتوا

پرستو هستم. کارشناسی ارشد مهندسی عمران خوندم اما سالهاست که زبان انگلیسی تدریس می کنم و گهگاهی ترجمه هم می کنم. بسیار به ادبیات و هنرهای نمایشی علاقمندم و از مطالعه کتاب و تماشای فیلم و سریال به زبان انگلیسی بسیار لذت می برم و امیدوارم که بتونم به دیگران هم کمک کنم تا از این لذت محروم نباشند .

نظرات