اساتید پیشنهادی:

چگونه قدرت ارائه به زبان انگلیسی را به بالاترین سطح برسانیم؟

هیوا شجاعی
هیوا شجاعی
چهارشنبه, 20 آذر 2023

دسته بندی : language-learning

زمان مطالعه : 10 دقیقه

تعداد بازدید : 450

چگونه قدرت ارائه به زبان انگلیسی را به بالاترین سطح برسانیم؟


تصور کنید می‌خواهید مطلبی مهم را به زبان انگلیسی ارائه دهید. برای این‌ کار در ابتدا باید بدانید که قوائد ارائه به زبان انگلیسی چیست و به چه ترتیب می‌بایست ارائه را انجام داد. قدرت ارائه یا به عبارتی هنر ارائه در وهله اول مختص به زبان خاصی نیست و فرد ارائه‌دهنده باید بتواند با استفاده از قوانین روانشناسی و زبان بدن به مطلب خود روح ببخشد. اما در تیکا ما منحصرا به ارائه در زبان انگلیسی خواهیم پرداخت. اگر الان در حال خواندن این مقاله هستید باید به خودتان افتخار کنید چرا که این بدین معنی است که برای یادگیری زبان انگلیسی یا شاید مصاحبه شغلی به این زبان وقت و انرژی زیادی گذاشته‌اید.

در نظر داشته باشید که همگی می‌دانیم که ارائه به زبان دوم می‌تواند چالش برانگیز باشد. نگرانی‌هایی از قبیل لهجه یا استفاده از کلمات خاص و حرفه‌ای ممکن است ذهن شما را تا مدت‌ها به خود مشغول سازد همچنین سوالاتی که حضار از شما می‌پرسند نیز می‌تواند موجبات اضطراب شما را فراهم سازد. اگر ویژگی‌های ذکر شده برای شما صدق می‌کند نگران نباشید زیرا در این مقاله تیکا ما قصد داریم پیشنهادهای مفیدی برای غلبه به این مشکلات به شما بدهیم. در ادامه با ما همراه باشید.


مخاطب خود را درک کنید

درست مانند تمامی تکنیک‌های ایجاد ارتباط سالم در امر ارائه به زبان انگلیسی نیز شما باید مخاطبین خود را بشناسید و آنان را به عنوان شنونده درک کنید. حتی تجار بزرگ نیز برای انجام معاملات خود با طیف وسیعی از اقشار مختلف طرف هستند و اگر در درک آن‌ها ناتوان باشند به مشکل بر خواهند خورد. تصور کنید که می‌خواهید به افرادی که در حوزه شما کار نمی‌کنند ارائه‌ بدهید. در این صورت طبیعتا نسبت به زمانی که به اعضای تیم خود مطلبی ارائه می‌دهید رسمی‌تر رفتار خواهید کرد. اینکه خود را جای مخاطب بزنید و انتظارات آن‌ها را روی ارائه خود پیاده کنید گامی بلند بالا در جهت موفقیت ارائه برمی‌دارید.

بنابراین قبل از اینکه سوالات مقاله خود را آماده کنید ابتدا از خود بپرسید که مخاطبین شما چه کسانی هستند؟ به چه چیزهایی علاقه دارند؟ چه چیزی را می‌خواهند بدانند؟ و نتیجه‌ای که از این ارائه به زبان انگلیسی برای شما حاصل می‌شود چیست؟


مراقب انتخاب کلمات باشید!

اکثر مخاطبین از شما انتظار دارند که با زبان کاملا رسمی و اداری درباره هدف خود توضیح دهید. با این وجود بهتر است قبل از ارائه زبان رسمی بیزنسی را تمرین و پیاده‌سازی کنید. یک ارائه به زبان انگلیسی که پتانسیل موفقیت را دارد از زبان ساده مستقیم حرفه‌ای و قابل فهم استفاده می‌کند. در مقابل این امر زبان به اصطلاح بازاری متکی بر کلیشه‌ها اصطلاحات عامیانه و هم‌معنی‌های سطح متوسط جامعه است. جملات کوتاه راحت‌تر تفهیم می‌شوند و همچنین تاثیر بیشتری رو شنونده خواهند گذاشت.


به طور مثال:

The interview was failed by over one third of applicants.


حالا به حالت ساده‌تر همین جمله نگاه کنید:


Over one-third of applicants failed the interview.

سعی کنید از جملات با افعال مجهول کمتر استفاده کنید و جملات را به راحت‌ترین حالت ممکن به سمع برسانید.


افزایش قدرت ارائه دادن به زبان انگلیسی


تمرین تمرین و تمرین

اگر انگلیسی زبان اول شما نیست مهم‌ترین چیز این است که قبل از انجام ارائه به این زبان، حداقل یکبار آن را مرور کنید. با تمرین اعتماد به نفس بیش‌تری در ارائه به زبان انگلیسی در محیط کاری پیدا خواهید کرد. کلمات و جمله‌هایی که تلفظ سختی در زبان انگلیسی دارند را بهتر بیان کرده و اگر می‌بینید برایتان دشوار هستند آن‌ها را عوض کنید.

بهترین تمرین این است که از یک فرد بخواهید به شما گوش دهد و ایرادهای شما را صادقانه بازگو کند. اگر کسی را برای این‌ کار ندارید می‌توانید از خود ویدیو بگیرید و به عنوان مخاطب به آن گوش دهید. هنگامی که خود را در صفحه مانیتور می‌بینید ایرادهای فاحش را تشخیص می‌دهید و آن‌ها را برطرف خواهید کرد.


معرفی خود را فراموش نکنید

افرادی که در انگلستان در زمینه آموزش تحصیل می‌کنند پیش از هرچیز یاد می‌گیرند که ساختار ارائه خود را به شکل زیر بچینند:

1. مطلبی که قصد ارائه آن را دارید بیان کنید.

2. مطلب را کامل شرح دهید.

3. به عنوان خلاصه همان مطلب را در چند جمله جمع‌بندی کنید.

به عبارتی در ابتدای ارائه به زبان انگلیسی می‌بایست در ابتدای امر مشخص کنید که درباره چه مطالبی صحبت خواهید کرد. این کار باعث می‌شود مخاطب دقیقا بداند چه اطلاعاتی قرار است دریافت کند. در ادامه بخش زیادی از ارائه را به توضیح درباره مطلب خود می‌گذرانید و در نهایت نیز مهم‌ترین بخش‌های آن را جمع‌بندی می‌کنید.

اگر می‌خواهید از مخاطب سوال بپرسید بهتر است در ابتدا اعلام کنید که در پایان ارائه پذیرای سوالات هستید. این کار باعث می‌شود که مخاطب حین ارائه سخن شما را قطع نکند.


در قالب تمثیل و داستان مطلب را برسانید

همه انسان‌ها داستان را دوست دارند. اگر بتوانید برای تفهیم مطلب خود قوه تخیل مخاطب را بربی‌انگیزید ارائه قوی‌تری خواهید داشت. افرادی که قصد مهاجرت و انجام مصاحبه شغلی به زبان انگلیسی در مقصد خود را دارند باید بدانند که این روش بسیار کارآمد است.

به طور مثال:

تصور کنید می‌خواهید درباره افزایش فروش کمپانی با تبلیغات کارآمدتر ارائه به زبان انگلیسی بدهید. برای این کار می‌خواهید اهمیت کپی‌رایت و طراحی‌های بصری را به یک اندازه مهم جلوه دهید. می‌توانید مستقیم و به روش زیر بیان خود را انجام دهید:


“Successful adverts rely on good writing as well as good design. If you change the wording of an advert, it can often result in extra sales – or fewer. Therefore, the words we choose are as important as the images we use.”.


یا اینکه با بیان داستانی به روش زیر مفهوم خود را برسانید:


“I want you to imagine it’s the year 1907. A man called Louis Victor Eytinge is in prison, convicted of murder. He’s a drug addict, suffering from tuberculosis. He’s unlikely to live, never mind get out of jail. Yet, by 1923 he walked free into a well-paid advertising job and a career as a Hollywood screenwriter. How? He had written his way to freedom. I want to use his story to show you why, if we want successful adverts, we need to commission powerful writing as well as good design.”


کدام مثال به نظرتان برای مخاطب جذاب‌تر است؟


افزایش قدرت ارائه دادن به انگلیسی


سرعت بیان و مکث‌ها را آماده کنید

اینکه بتوانید سرعت بیان ارائه خود را قبل از انجام آن بسنجید بسیار مهم است. طبیعتا نمی‌خواهید تند تند مطلب را به شنونده برسانید اما می‌توانید با تکنیک‌هایی که در تیکا به آن‌ها می‌پردازیم سرعت خود را کم و زیاد کنید. مثلا زمانی که درباره نکته کلیدی مطلب حرف می‌زنید بهتر است سرعت بیان را آرام‌تر کنید تا مخاطب فرصت حضم آن نکته را داشته باشد. به همین منوال تن صدا نیز در بخش‌های کلیدی تاثیرگذار است. این کار را با طبیعی‌ترین نحو ممکن انجام دهید اما سعی کنید برای تاثیرگذاری بیشتر این ارائه به زبان انگلیسی ابتدای جملات را با لحن آرام‌تر و سوالات را با تن بالاتر انجام دهید. یکی از مهم‌ترین منابع برای یادگیری تنظیم تن صدا تماشای UK news broadcasts است. گوینگان اخبار در این شبکه ماهرترین افراد در زمینه لحن و تن صدا هستند که با همین روش به جذابیت سخن خود می‌افزایند.


انتظارات خود را بیان کنید

اکثر ارائه‌ های شغلی هدف خاصی به دنبال دارند. ممکن است بخواهید کمپانی مقابل را برای همکاری با خود قانع کنید یا حتی کمپانی خود را برای سرمایه‌گذاری در محصولی جدید آماده سازید. در حالت ساده‌تر ممکن است قصد داشته باشید که همکاران خود را برای شرکت در دوره آموزشی مرتبط تشویق کنید.

هر هدفی که از ارائه خود دارید باید مخاطب را از آن مطلع سازید. به این کار call to action می‌گویند. آیا می‌خواهید مخاطبتان نظر خود در رابطه را ارائه را به شما ایمیل کند؟ یا براورد هزینه‌های لازم را به شما ارسال نماید؟ یا جلسه‌ای با شما هماهنگ کند؟
هر انتظاری که از مخاطب دارید را برایشان تفهیم کنید و در پایان ارائه حتما بخاطر آن از حضار تشکر کنید.


پیشنهادات کاربردی

پیشنهادات زیادی در رابطه با ارائه به زبان انگلیسی وجود دارد که در مطالب آتی در تیکا کاملا به آن‌ها خواهیم پرداخت. مثلا خواندن ارائه خود را از روی نسخه کاغذی را أصلا پیشنهاد نمی‌کنیم چرا که امکان ارتباط چشمی با مخاطب را از شما خواهد گرفت. استفاده از نرم‌افزارهای مانند پاورپویت در برخی از موارد کارامد است اما باید در اسلاید‌ها از خلاصه مطلب استفاده کنید تا مخاطب به جای گوش‌دادن به شما به صفحه مانیتور خیره نشود. به عبارتی باید مطالب مهم‌تر را خودتان به زبان بیاورید. روش دیگر این است که از حضار بخواهید در گروه‌های کوچک پیشنهادات خود را برای حل مسائل بیان کنند.

در هر صورتی که می‌خواهید ارائه خود را بیان کنید باید بدانید که آمادگی برای آن از قبل و شفاف صحبت کردن قدرت شما در جذب مخاطب را افزایش می‌دهد. با ما در آکادمی تیکا همراه باشید تا مطالب بیشتری در این زمینه را باهم بخوانیم و با اساتید مجرب در زبان انگلیسی آشنا شویم .


منبع

چگونه قدرت ارائه به زبان انگلیسی را به بالاترین سطح برسانیم؟

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

هیوا شجاعی

تولید محتوا

من هیوا هستم، استاد زبان در تیکا. دانشجوی سال اخر کارشناسی زبان و ادبیات فرانسه، من از بچگی و حتی قبل از اینکه نگارش به فارسی رو یاد بگیرم زبان انگلیسی یاد گرفتم و در نوجوانی دیپلم جهاد دانشگاهی رو خیلی زودتر از همسال هام اخذ کردم. کار کردن روی هردو زبان انگلیسی و فرانسه رو باهم ادامه دادم و در کنکور سراسری رشته ریاضی زبان انگلیسی رو ۹۵٪ زدم. وارد دانشگاه شدم و در سال ۲۰۱۹ موفق شدم بعد از مطالعات خودم (بدون شرکت در کلاس و کاملا self-study) آیلتس آکادمیک۸.۰ رو از ایران بگیرم

نظرات