اساتید پیشنهادی:

سلام به آلمانی، و همه عبارات احوالپرسی ضروری همراه با تلفظ

نیکی مهدی
نیکی مهدی
پنج‌شنبه, 27 بهمن 2021

دسته بندی : german-vocabulary

زمان مطالعه : 15 دقیقه

تعداد بازدید : 24136

سلام به آلمانی، و همه عبارات احوالپرسی ضروری همراه با تلفظ

همه میدانیم که سلام به آلمانی میشود Hallo و همین عبارت پشت تلفن هم به کار میرود. در ادامه با 12 مدل سلام و احوال پرسی کاربردی در زبان آلمانی آشنا میشویم.

اگر بخواهیم واقع بین و صادق باشیم،بسیاری از نکاتی که در ذهنمان باقی میمانند،چیز هایی هستند که در زندگی واقعی یاد گرفته ایم. چه چیزی بهتر از این است که با قرار گرفتن در میان بومیان یک منطقه و آشنایی با فرهنگ آنها،زبانشان را یاد بگیریم؟ اساس یادگیری اصطلاحات زبان آلمانی با احوالپرسی شروع میشود.

آیا مدت زیادی نیست که در حال یادگیری این زبان هستید و یا تازه میخواهید شروع کنید؟ یادگیری Guten Tag یا گوتن تگ به معنای (روز بخیر) و یا Auf Wiedersehen یا آوف ویدزین (به امید دیدار) تازه شروع کار شماست. برای یادگیری لغات کاربردی مانند ببخشید به آلمانی یا خوبی آلمانی با ما همراه باشید.

انواع سلام به آلمانی

1. یکی از رایج ترین و محبوب ترین کلمات Hallo(سلام)است:

به جای استفاده از کلمه ی Guten Tag که دقیقا به معنای روز بخیر ترجمه میشود، میتوانید از کلمه ی دوستانه Hallo در هر ساعت از روز استفاده کنید.این کلمه با وجود غیر رسمی بودنش،میتواند در طول روز در هر زمان و هر شرایطی مورد استفاده قرار بگیرد. البته حواستان باشد که نمیتوانید از آن در تمامی کشور های آلمانی زبان استفاده کنید؛به عنوان مثال،در کشور سوئیس از این کلمه سلام به آلمانی (Hallo) فقط در موقعیت های غیر رسمی استفاده میشود.

 Hi (سلام)

از کلمه ی Hi برای سلام کردن به دوستان خود و یا در موقعیت های غیر رسمی استفاده کنید. اگر شخصی به شما اجازه داد تا با او صمیمی باشید،میتوانید با خیال راحت و بارها از این کلمه هنگام صحبت با او استفاده کنید،اما بهتر است که هنگام سلام و احوال پرسی با کارفرمای جدید خود از این کلمه استفاده نکنید؛مگر اینکه با کار فرمای تان به غیر از محل کار،به پارک اسکیت و یا مکان های تفریحی دیگر نیز بروید و با او صمیمی باشید. بنابراین بهتر است در کنار رئیستان و یا در شرایط رسمی،از کلمات Guten Morgen(صبح خیر) و یا Guten Abend(عصر بخیر) استفاده کرده تا احساس شرمندگی نکنید. این نکته ی مهم را نیز فراموش نکنید: برخی از افراد به جای استفاده از کلمه Hi،از کلمه ی Hey نیز استفاده میکنند؛این کلمه مانند کلمه ی Hi در شرایط غیر رسمی به کار رفته و فقط باعث ایجاد تنوع در مکالمات میشود!

 Na? برای موارد شوخی

این کلمه فقط به معنای سلام به آلمانی نیست در خیلی از شرایط مورد استفاده قرار میگیرد. شاید بتوان آن را به Yo در انگلیسی آمریکایی تشبیه کرد. استفاده از آن نشان دهنده ی کمی بی ادبی است! این عبارت را فقط وقتی با کسی خیلی صمیمی هستید استفاده کنید. Na از نظر لفظی معنای مشخصی ندارد و علاوه بر اینکه برای سلام و احوال پرسی از آن استفاده میشود،در برخی شرایط نیز به معنای کلمه ی "well" (خب) در زبان انگلیسی به کار می آید.

برای استفاده از کلمه ی Na به هنگام سلام و احوالپرسی،میتوانید از دو روش زیر استفاده کنید: ما اغلب این کلمه را طوری تلفظ میکنیم که صدایمان در قسمت انتهایی کلمه(aaaaa) بالا میگیرد،گویی که میخواهیم سوالی بپرسیم؛ "Naaaaa?" همچنین میتوانید هنگام استفاده از این کلمه با صدای بلندی لبخند بزنید(naaaah).

ممکن است در ازای استفاده از آن، برخورد های ناشایست و دل نچسبی با شما بشود. میتوانید صدای "aaaa" را کوتاه تر تلفظ کنید؛مثله کلمه ی :"بله؟" که هنگام پاسخگویی به تلفن از آن استفاده میکنید.(Na?) البته با گفتن این کلمه انتظار دریافت کردن پاسخ طولانی نداشته باشید.

انواع روش های سلام به آلمانی در مکالمات روزمره و موقعیت های مختلف.


انواع ببخشید به آلمانی

کلمه entschuldigung معنای ببخشید یا عذر میخواهم را دارد. /ɛntˈʃʊldiɡʊŋ/ تلفظ این کلمه در آلمانی است. entschuldigung  برای ببخشید به آلمانی در موارد زیادی از جمله محیط رسمی به کار میرود.

کلمه Verzeihung نیز در گفت و گوهای عادی برای موردی که چندان مهم نباشد به کار میرود. کلمه انگلیسی Pardon را هم میتوانید در این موارد استفاده کنید.

در مواردی که قصد دارید با عذرخواهی یک درخواست را شروع کنید، از Bitte هم میتوانید استفاده کنید. Bitte همان لطفا به آلمانی است.

 Alles Klar بری خوبی به آلمانی

این نوع احوالپرسی با تلفظ "آلِس کِلار؟" معمولا در گفتگو ها و چت ها استفاده میشود و به معنی: "همه چیز خوبه؟" است. در واقع این جمله مثل برادر کوچک تر جمله ی"Wie geht es dir?" (حالتون چطوره؟)است. ما از آن به هنگام احول پرسی و پرسیدن اوضاع و احوال شخص استفاده میکنیم.

 "Huhu!" یا معادل پرانرژی سلام به آلمانی

 این کلمه که هوهو تلفظ میشود، همانطور که از شکل آن پیداست رسمی نیست و برای جمع های دوستانه به کار میرود. با این حال این کلمه بی ادبانه نیز نیست. میتوانید با جست و جوی این عبارت در اینترنت مثال هایی از کاربرد آن توسط افراد آلمانی در فیلم ها را پیدا کنید. کافیست سرچ کنید word "Hulu" in movie clips تا به سرعت به نتیجه برسید. یادگیری اصطلاحات زبان به همین راحتی است!

کلمات و اصطلاحات زبان آلمانی برای باز کردن سر صحبت را با مجله آموزش زبان آلمانی در منزل تیکا یاد بگیرید.


"Was geht ab?" یا چه خبر به آلمانی

اگر شانس آورده و در زندگی خود با گروهی از بچه های باحال در رفت و آمد باشید، قطعا جمله ی"Was geht ab?" یا گاهی اوقات فقط "Was geht?" را میشنوید؛ این جملات احوال پرسی به معنای"چه خبرا؟" هستند و اغلب در گفت و گوهایی به کار میروند که دو نفر زبان صمیمانه و مشترکی دارند!

هشدار منصفانه:از این کلمه در سفر و مخصوصا هنگام صحبت با جوانانی که شما را نمیشناسند استفاده نکنید. وقتی که مکالمه تان را با جمله ی" Was geht ab?" شروع میکنید،به نظر میرسد که شما سخت در حال تلاش برای برقراری ارتباط با اطرافیان تان هستید و به شدت حس تنهایی میکنید!

Moin Moin و Tachchen به عنوان سلام های محلی!

افرادی که در مناطق شمالی آلمان زندگی میکنند،از زمان مسیحیت و هزاران سال قبل،دوست دارند که همه چیز را با بهترین شرایط و به صورت شخصی در دسترس داشته باشند. به همین علت گاهی اوقات افراد این منطقه،علاوه بر اصطلاحات منطقه خودشان (شمال آلمان)،از اصطلاحات و تبریک های سنتی مناطق جنوبی یا دیگر مناطق نیز استفاده میکنند! کلمه ی Tach (Tachen) که پایه و اساس لغوی آن از روی کلمه Tag(به معنای روز) است، بیشتر در شمال آلمان مورد استفاده قرار میگیرد. این کلمه روشی دوستانه، مفرح و محاوره ای برای سلام کردن در طول روز است.

اگر درمورد زبان آلمانی کنجکاو هستید، مقاله داستان های آلمانی برای کودکان میتواند منابع جدیدی برای یادگیری زبان آلمانی به شما معرفی کند.

ریشه

Moin،Moinsen یا Moin Moin از شمال آلمان نشات میگیرد. این اصطلاح غالبا در هامبورگ، برمن و اطراف این مناطق مورد استفاده قرار میگیرد. به نظر میرسد که این کلمه(Moin Moin)از کلمه Morgen یا مورگان که به معنای صبح است گرفته شده است. استفاده از این کلمه در طول شب میتواند برای بومیان این منطقه نیز تعجب آور و عجیب باشد!

در ادامه ، اطلاعات دقیق تری را به شما ارائه خواهیم کرد؛ کلمه (Moin)در واقع از یک کلمه ی باستانی فریزی شرقی که به معنای (خوب و زیبا)است نشات گرفته شده؛ در اصل شما با گفتن این کلمه،آرزو میکنید که حال فردی خوب باشد. این کار بسیار دوست داشتنی است،اینطور نیست؟؟

در شمال آلمان از عبارت های محلی خاصی برای سلام و خداحافظی استفاده میشود که بعد از کمی زندگی در آلمان با آن ها آشنا میشوید.


چه خبر و کجایی به آلمانی

عبارات کوتاه و ساده بسیاری هستند که در آلمانی برای پرسیدن چه خبر به کار میروند.

Hey na,was grht ab? (سلام چه خبر؟)

Na,alles klar? (سلام، خوبی؟)

Tachchen,wie geht’s? (سلام،حالت چطوره؟)

کجایی به آلمانی میشود wo bist du با تلفظ وو بیست دو؟

دو اصطلاح Servus و Grrüß در جنوب آلمان به کار میروند:

این دوکلمه که معنای لغوی آنها"سلام به خدا"است،یکی از رایج ترین کلمات برای سلام و احوالپرسی در جنوب آلمان و اتریش هستند. استفاده از آن در سایر نقاط آلمان قطعا توجه ها را به سوی شما جلب میکند؛اگر جلب توجه همان چیزی است که میخواهید و یا شوخ طبع بودن را دوست دارید. پس در ملاقات بعدی با دوستانتان از آن استفاده کنید!

نحوه استفاده آلمانی ها از این کلمه(Grrüß) در شرایط مختلف: برای جلوگیری از سوء تفاهم های مذهبی،مردم غالبا از کلمات:Grüß dich،Grüezi و یا Grüß Sie(به معنای سلام بر شما)به جای کلمه ی Grrüß Gott(به معنای سلام بر خدا) استفاده میکنند.

خداحافظی به آلمانی

 یکی از کلمات قدیمی و در عین حال پر کاربرد و رایج کلمه Tschüss با تلفظ "شُس" است.

چرا به جای کلماتی مثل:Auf wiedersehen (به امید دیدار) یا Gute Nacht با تلفظ گوتِ ناخت (شب بخیر) که نسبتا طولانی هستند، از کلمه ی کوتاه و شیرین Tschüss(خداحافظ)استفاده نمیکنید؟ این کلمه بسیار رایج تر است. میتوانید در طول روز از آن استفاده کنید؛البته ممکن است این کلمه را به صورت Tschüssi،Tschüssen و یا Tschüssikowski هم بشنوید. اگر این لغات را به دایره واژگان خود اضافه کنید،در کمترین زمان میتوانید در آلمان به عنوان یک شهروند بومی احساس راحتی کنید!

Ciao و Tschaui

شما میتوانید از این کلمه برای خداحافظی کردن یا نشان دادن چیزی استفاده کنید. Ciao به صورت Tschau نیز هجی میشود. کلمات tschaui و tschau-tschau تغییر یافته کلمه Tschau هستند. ایم کلمات نیز گاها برای تنوع برای خداحافظی استفاده میشوند. احتمالا میدانید کلمه ی Ciao با تلفظ "چاو" از یک کلمه ی ایتالیایی گرفته شده است.

 به امید دیدار به آلمانی :Bis dann،bis denne و bis dennchen:

این کلمات تغییر یافته ی همان کلمه ی bis dann با تلفظ بیس دان (بعدا میبینمتان) است. این ها در میان آلمانی زبانان از محبوبیت بسیاری برخوردارند. denne و bis dennchen نسخه های جالب و عامیانه ای هستند که میتوانید در مکالمه با دوستانتان از آنها استفاده کنید.

یادگیری زبان آلمانی به کمک اساتید خبره


 Hau rein/hauste به عنوان خدافظی عامیانه و صمیمانه

معنای اصلی و لغوی این کلمه( ضربه زدن به آن )است؛که برای خداحافظی کردن کمی عجیب است! اما به هر حال جوانان آلمانی زبان دوست دارند که از کلمات جدید تر و به روز تری برای مکالماتشان استفاده کنند.  حتی فعلی با آن همراه است! فعل reinhauen اصطلاحی عامیانه به معنای ترک کردن چیزی یا کسی است. همانطور که دیدید میتوان از اجزای کلمه hau rein در شرایط مختلف و به همراه لغات متفاوت استفاده کرد! Hau rein,Alter! (میبینمت!). بهتر است که از هیچ یک از این کلمات برای سلام و خداحافظی کردن در مکان های رسمی استفاده نکنید!

سخن آخر و در نهایت bis dennchen!

آخرین سخن ما برای خداحافظی: همه ما میدانیم که صحبت کردن به زبان آلمانی در ابتدا میتواند ترسناک باشد. شما با داشتن ابزار هایی برای شروع مکالمه، میتوانید بر این احساس ترس غلبه کنید. بنابراین برای خداحافظی کردن صرفا با تکان دادن دست یا سر، لبخند زدن های دوستانه و...که تا امروز انجام میدادید خداحافظی کنید! اکنون شما میتوانید در هر مکان وشرایطی که هستید سلام و خداحافظی بکنید و این تمام چیزی است که شما برای جریان دادن به مکالمات آلمانی تان نیاز دارید!

برای یادگیری نکات محاوره و کاربردی زبان آلمانی با مجله آموزش زبان تیکا همراه باشید.

 

سلام به آلمانی، و همه عبارات احوالپرسی ضروری همراه با تلفظ

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

نیکی مهدی

تولید محتوا

سلام به همه دوستان و زبان آموزان عزیز،نیکی مهدی هستم،۱۹ سالمه و به موسیقی،ورزش، هنر و زبان علاقه مندم. رشته ی دانشگاهیم مترجمی زبان آلمانیه و تمام سعیم اینه که این زبان رو به ساده ترین روش به دیگران آموزش بدم.

نظرات

user-image

معین حسین پور

Danke schön

6 اسفند 2021