اساتید پیشنهادی:

چگونه لیسنینگ باعث تقویت اسپیکینگ می‌شود؟

خاطره محمدی
خاطره محمدی
دوشنبه, 16 مرداد 2022

دسته بندی : high-school-English

زمان مطالعه : 10 دقیقه

تعداد بازدید : 1244

تقویت اسپیکینگ

فراد برای تقویت مهارت‌های گفتاری زبان خود، از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند. یکی از روش‌های افزودن نوشته تقویت اسپیکینگ، لیسنینگ است. یعنی برای اینکه اسپیکینگ خوبی داشته باشید لازم است که ابتدا خوب گوش دهید و پس از یادگیری، در جملات خود به کار ببرید. برای یادگیری زبان و حتی زبان دبیرستان روش های گوناگونی وجود دارد. در ادامه شما یاد خواهید گرفت که چگونه مهارت‌های شنیداری خود را تقویت کنید و بادقت بیشتری از آنها برای بهبود ارتباطات، مهارت‌های مکالمه و توانایی صحبت‌کردن خود استفاده کنید. شما در واقع می‌توانید اطلاعات زیادی را از گوش‌دادن دقیق به صحبت‌های افراد، انواع مختلف محتوا و منابع و توجه به کارهایی که افراد هنگام صحبت طبیعی انجام می‌دهند، به دست آورید.

برای تقویت اسپیکینگ از طریق لیسنینگ باید چه کاری انجام دهید؟

بسیاری از افراد پیشنهاد می‌دهند که برای تقویت زبان خود باید گوش‌دادن را ارتقا دهیم. اما راهکارهای آن را به‌درستی مشخص نمی‌کنند. کتاب های آموزش زبان دبیرستان در دوره اول متوسطه Prospect نام دارند. در این کتاب ها شما مطالب اولیه و حدود 500 لغت پایه زبان انگلیسی را یاد میگیرید.

برای اینکه بدانید چگونه باید صحبت‌کردن به زبان انگلیسی را از طریق گوش‌دادن تقویت کنید، لازم است جزئیات آن را بهتر درک کنید و کارهای زیر را به هنگام لیسنینگ انجام دهید:

  • گوش‌دادن به اصل مطلب
  • گوش‌دادن به جزئیات جمله
  • توجه به سبک محتوا
  • توجه به آهنگ و لحن صدا
  • توجه به کاربرد واژگان در جمله
  • دقت به عبارات استفاده شده در جمله
  • گوش‌دادن به سؤالات

گوش‌دادن به اصل مطلب یا Gist

Gist  به معنای اصل موضوع یا به‌اصطلاح لب مطلب است. با توجه به اصل موضوع درک مکالمه و متن برای شما آسان‌تر خواهد شد. مثلاً فرض کنید که در حال گوش‌دادن به یک مستند هستید، ابتدا باید بدانید که این مستند در مورد چه موضوعی صحبت می‌کند. تفاوتی ندارد که شما به یک فایل طولانی یا فایل کوتاه گوش می‌دهید.

در هر صورت باید به اصل موضوع دقت داشته باشید. از این طریق شما می‌توانید یک درک کلی از صحبت‌های دیگران به دست بیاورید. پس برای افزایش مهارت در اسپیکینگ لازم است که خط داستان را دنبال کنید و ببینید متوجه موضوع می‌شوید یا خیر؟ برای بار اول به اصل مطلب دقت کنید و در دفعات بعدی توجه بیشتری به عمق موضوع داشته باشید.

البته نوع گوش‌دادن به هدف شما از فهم مطلب بستگی دارد، خب این یعنی چه؟ یعنی اگر می‌خواهید کلیات موضوع را متوجه شوید و جزئیات آن برای شما اهمیت زیادی ندارد، نیاز نیست که بادقت زیاد و توجه به جزئیات صحبت‌ها گوش دهید، اما اگر هدف شما یافتن نکات کلیدی در متن است، باید به جزئیات، دقت زیادی داشته باشید.

برخی افراد، وقتی برای اولین‌بار به محتوا گوش می‌دهند، بیش از حد روی جزئیات تمرکز می‌کنند، این باعث می‌شود که به‌درستی جزئیات را متوجه نشده و احساس ناامیدی کنند زیرا فکر می‌کنند که هیچ مفهوم خاصی از محتوا برداشت نکرده‌اند. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که تمرکز بیشتری روی اصل محتوا بگذارید تا هم فهم آن برای شما راحت‌تر شده و هم اینکه اعتماد به نفس بیشتری می‌گیرید.

گوش‌دادن به جزئیات

بعد از اینکه متوجه اصل موضوع محتوا شدید، لازم است که به جزئیات محتوا توجه کنید. بسته به اینکه به محتوایی گوش می‌دهید، مصاحبه، ویدئوی زنده، برنامه کمدین یا پادکست، توجه به جزئیات متفاوت خواهد بود. برای فهم جزئیات باید دقت بیشتری داشته باشید.

برای مثال، اگر در حال گوش‌دادن به یک سخنرانی، مصاحبه یا ارائه TED هستید، ممکن است به استدلال‌هایی که آن شخص ارائه می‌کند، گوش دهید. برای درک بیشتر باید عباراتی کلیدی که مدنظر شما هستند را شناسایی کنید و چندین بار آن را گوش کنید.

توجه به سبک محتوا

پس از گوش‌دادن به جزئیات، باید سبک آن را مشخص کنید. برای این منظور لازم است که شما سؤالات زیر را از خود بپرسید تا متوجه سبک محتوا شوید. این سؤالات شامل:

  • آیا زبانی که می‌شنوم رسمی یا غیررسمی است؟
  • این زبان معمولی یا حرفه‌ای است؟
  • این زبان آکادمیک یا غیرآکادمیک است؟
  • این زبان برای کجا مناسب است؟
  • چه فردی از این نوع زبان استفاده می‌کند؟

این سؤالات باعث می‌شود که شما به‌راحتی سبک زبان را مورد ارزیابی قرار دهید. علاوه بر رسمی یا غیررسمی، حرفه‌ای یا غیرحرفه‌ای و … لازم است به این موضوع توجه داشته باشید که این نوع زبان برای چه کشوری است. لهجه‌ها در کشورهای مختلف، متفاوت است و ممکن است یکی از زبان‌های انگلیسی آمریکایی، انگلیسی بریتانیایی، انگلیسی کانادایی یا انگلیسی منطقه‌ای است.

توجه به آهنگ و لحن صدا

لحن صدا می‌تواند به شما در بهبود مهارت‌های گفتاری و مکالمه کمک کند. لحن صدا باعث درک بیشتر شما از اصطلاحات و عبارات عامیانه می‌شود. وقتی در حال گوش‌دادن به مکالمه، مصاحبه یا پادکست دو نفر هستید، به لحن صدا گوش کنید. ممکن است شما، لحن صحبت برخی از افراد را دوست نداشته باشید یا بالعکس از لحن صحبت برخی دیگر خوشتان بیاید.

برای بهبود لحن خود، بهتر است که آهنگ و لحن موردعلاقه خود را انتخاب کنید و آن را مدام تقلید کنید. با تمرکز روی آهنگ‌های صدا با گذشت زمان، متوجه خواهید شد که صدای افراد زمانی که سؤال می‌پرسند، هیجان یا خوشحالی خود را نشان می‌دهند، افسرده، ناراحت یا غمگین هستند، چه تغییری می‌کند. همان‌طور که می‌بینید، نوع احساسات از طریق لحن صدا به‌خوبی قابل تشخیص است.

توجه به کاربرد واژگان در جمله

برای اینکه بتوانید اسپیکینگ خود را به زبان مادری انگلیسی نزدیک کنید، لازم است که علاوه بر تشخیص صحبت‌های رسمی و غیررسمی، به کاربرد کلمات در جمله نیز دقت کنید. به هنگام شنیدن مکالمات تمرکز خود را روی کلمه خاصی بگذارید و دقت کنید که در کجای جمله و با چه لحنی بیان می‌شود. از این طریق شما می‌توانید جملات را در جای درست به کار ببرید.

دقت به عبارات استفاده شده در جمله

برای بهتر شدن اسپیکینگ، به واژگان درون عبارات توجه کنید. وقتی به موسیقی، پادکست، مصاحبه و فیلم گوش می‌دهید، به عباراتی که حدود سه یا چهار کلمه هستند توجه بیشتری داشته باشید. از این طریق می‌توانید دایره لغات و جمله‌های خود را افزایش دهید و متناسب با محیط‌های مختلف آنها را به کار ببرید. این به شما کمک می‌کند تا زبان خود را به زبان مادری انگلیسی نزدیک‌تر کنید.

 گوش‌دادن به سؤالات

سؤال پرسیدن یکی از قسمت‌های اساسی در مکالمات است و علاوه بر افزایش آگاهی، روابط و صمیمیت بین افراد نیز بیشتر می‌کند. پس برای اینکه یک مکالمه خوب داشته باشید، لازم است که به نحوه سؤال پرسیدن گوش دهید و آن را یاد بگیرید. منظور ما فقط سؤالات محدودی که در کلاس زبان یاد می‌گیرید نیست. بلکه منظور ما، سؤالاتی است که مردم به طور عامیانه از آنها استفاده می‌کنند.

برای اینکه با این نوع پرسش‌ها بیشتر آشنا شوید، لازم است که گرامر و نحوه جمله‌بندی که در کلاس‌ها یاد گرفته‌اید را با بیان آنها در مکالمات مقایسه کنید. اگر دقت کنید متوجه خواهید شد که در برخی جملات افراد فقط با تغییر لحن آن را به حالت پرسشی تبدیل می‌کنند، بدون آنکه از گرامر خاصی در جملات خود استفاده کنند. اگر قصد دارید اسپیکینگ خود را بهبود ببخشید به شما توصیه می‌کنیم که تمرکز خود را بر سؤالات بگذارید.

برای مطالعه بیشتر :

تقویت اسپیکینگ در تیکا

شما برای اینکه بتوانید اسپیکینگ خود را در زبان بهبود ببخشید، لازم است که تمرکز خود را بر لیسنینگ بگذارید. برای این کار لازم است که ابتدا به اصل مطلب در مکالمات و صحبت‌ها دقت کنید. آشنایی با موضوع به شما کمک می‌کند که بتوانید محتوا را به‌راحتی درک کنید. پس از فهم اصل موضوع لازم است که به جزئیات توجه داشته باشید. همچنین یادگیری سبک و آهنگ صدا، به شما کمک می‌کند تا مکالمات خود را به زبان مادری نزدیک‌تر کنید. یکی از موارد مهم در اسپیکینگ، سؤال پرسیدن است. برای بهبود سؤالات، به نحوه بیان و جمله‌بندی آنها در مکالمات عامیانه دقت کنید.

ما در سامانه آموزش زبان آنلاین تیکا توسط بهترین اساتید به شما آموزش خواهیم داد و شما را در این مسیر کمک خواهیم کرد و شما را در مسیر یادگیری زبان یاری خواهیم کرد. پس فرصت را از دست ندهید و همین حالا با مراجعه به سایت تیکا، کلاس خود را شروع کنید.

https://tikkaa.ir/find-teachers/english

 

چگونه لیسنینگ باعث تقویت اسپیکینگ می‌شود؟

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

خاطره محمدی

تولید محتوا

خاطره محمدی هستم و دنیا رو با واژگان لمس می‌کنم. چند ساله که حوزه‌های مختلف رو با کلمات روایت می‌کنم. کتاب‌های ادبی، موزیک، فیلم و برنامه‌های آشپزی بیشترین علاقه‌مندی‌های من هستند. هنوز هم بعد از دیدن فیلم‌های پلیسی-معمایی تصمیم می‌گیرم وقتی بزرگ شدم، کارٱگاه بشم.

نظرات

user-image

مجید احمدی

کلاس گروهی اسپیکینگ ندارید؟

18 مرداد 2022

user-image

پارسا مهری

فکر نمیکردم برای تقویت مفید باشه مرسی

17 مرداد 2022

user-image

کاوه ابراهیم زاده

ممنون از مطالب خوبتون

16 مرداد 2022

user-image

پریسا

ممنون از شمابرای این مطلب عالی

16 مرداد 2022

user-image

حامد

لینک 5 minutes English هم اضافه کنید??

16 مرداد 2022

user-image

افشین گلرویی

چقد جالب، پس اینجوری یعنی پادکست و موزیک میتونن مکالمه رو هم قوی تر کنند.

16 مرداد 2022