اساتید پیشنهادی:

آشنایی با آزمون های TOLIMO , MSRT, EPT زبان انگلیسی

زینب ناصری
زینب ناصری
سه‌شنبه, 16 آذر 2020

دسته بندی : placement-tests

زمان مطالعه : 8 دقیقه

تعداد بازدید : 5979

آشنایی با آزمون داخلی زبان انگلیسی EPT ، MSRT و تولیمو

آزمون های زبان بسیاری در ایران برگزار میشوند. برخی از شناخته ترین آزمون های زبان انگلیسی عبارتند از آزمون MSRT و آزمون EPT و آزمون تولیمو. برخی از این آزمون ها برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی اجباری است.

 تقویت 4 مهارت های زبان انگلیسی در دانشگاه های داخلی و به خصوص سطوح آموزش عالی اهمیت زیادی دارد، اما هزینه نسبتا بالای آزمون های تافل و آیلتس باعث شده است در پاسخ به این نیاز، آزمون های زبان انگلیسی داخلی طراحی و برگزار شوند. بیشتر این آزمون های زبان جنبه آکادمیک دارند، و مخاطب آن ها بیشتر متقاضیان شرکت در دوره های دکتری یا اعزام به خارج از کشور هستند. در این مقاله با سه آزمون پرکاربرد EPT و MSRT و تولیمو آشنا میشویم و به بررسی جزئیات آن می پردازیم

تولیمو یا MSRT ؟

این دو آزمون هر دو شامل بخش نوشتن و مکالمه نمیشوند. هر دو آزمون در سراسر دانشگاه ها میتوانند معبتر باشند. تفاوت تولیمو این است که برای متقاضیان دکتری طراحی نشده است. آزمن تولیمو یک گزینه داخلی برای افرادی است که میخواهند در یک آزمون زبان انگلیسی جامع شرکت کنند.

آزمون EPT چیست ؟ آزمون زبان دانشگاه آزاد

این آزمون جامع که توسط دانشگاه آزاد اسلامی اجرا میشود، مهارت های خواندن، ساختن جملات و دانش لغات انگلیسی زبان آموزان را میسنجد. آزمون EPT یا English Proficiency Test برخلاف ازمون های بین المللی شامل بخش سنجش مهارت نوشتاری و مکالمه زبان انگلیسی نمیشود. 

نحوه برگزاری آزمون انگلیسی EPT 

این آزمون از سال 86 به بعد به طور منظم توسط دانشگاه آزاد اسلامی و در شهرهای بزرگ برگزار شده است. این آزمون ابتدا فقط 4 بار در سال برگذار میشد اما با توجه به نیاز دانشجویان، در حال حاضر حداقل 10 بار در سال برگزار میشود. EPT در شهرهای تهران، شیراز، تبریز، مشهد، اصفهان، اهواز، کرج، کرمان، کرمانشاه، رشت، یزد و همدان برگزار می‌شود. از نظر ساختار و نحوه برگزاری EPT شباهت زیادی به آزمون تافل کاغذی دارد. تافل کاغذی نیز شامل بخش سنجش مهارت گفتاری نمیشود. تفاوت اصلی آزمون زبان انگلیسی EPT با آزمون تافل این است که بخش سنجش مهارت نوشتاری هم در آن حذف شده است. اگر در کنکور صرفا زبان شرکت کرده باشید، این آزمون برای شما کاملا آشنا خواهد بود. ساختار آزمون زبان دانشگاه آزاد شامل ۱۰۰ سؤال میشود. این آزمون نمره منفی ندارد پس میتوانید با خیال راحت پاسخ سئوالاتی که از جوابشان مطمئن نیستید را بدهید. در صورتی که به همه سئوالات پاسخ صحیح دهید، نمره 100 به شما تعلق میگیرد. حداقل نمره قبولی در این آزمون 50 است.

آزمون های EPT دانشکاه آزاد اسلامی


منابع آزمون EPT

نمونه سئوالات آزمون EPT معمولا در اینترنت قابل دسترسی است، اما بیشتر متقاضیان به مطالعه منابع زبان اصلی و دست اول تافل تشویق میشوند. این منابع عبارتند از:
-Barron’s words for TOEFL
-1100 words
-504 essential words
که با مطالعه این کتاب های آموزش زبان انگلیسی میتوانید نمره خود را در همه بخش های vocabulary و Reading Comprehension افزایش دهید. نمونه های cloze test را بهتر است از روی نمونه سئوالات داخلی تمرین کنید زیرا این سئوالات در آزمون های خارجی تکرار نمیشوند. 

کاربرد مدرک آزمون زبان EPT

از آنجایی که داشتن یک مدرک زبان در مصاحبه پذیرش دانشجوی دکتری یک امتیاز مثبت محسوب میشود، بسیاری از متقاضیان دکتری در این آزمون شرکت میکردند. اما از سال 98 به بعد، تنها دانشجویان دوره دکتری میتوانند در آزمون EPT ثبت نام کنند. همانطور که گفتیم متقاضیان شرکت در مقطع دکتری دانشگاه آزاد باید مهارت زبان خود را ثابت کنند، باید در سایر آزمون های زبان انگلیسی شرکت کنند. 
دانشجویان متقاضی شرکت در آزمون دکتری دانشگاه های سراسری باید بدانند آزمون EPT برای آنها کاربردی ندارد و امتیازی محسوب نمیشود. اعتبار این مدرک از تاریخ صدور تا دو سال است. در حال حاضر و بر اساس قوانین موجود برای پذیرش دانشجویان مقطع دکتری در سال 99، متقاضیان موظف به ارائه مدرک زبان در روز مصاحبه نیستند و میتوانند در ترم اول شروع به تحصیل خود برای شرکت در این آزمون اقدام کنند. آزمون های بین المللی مورد قبول در مصاحبه دکتری عبارتند از آزمون آیلتس و تافل که در مقالات قبلی تیکا به آن ها پرداختیم. آزمون های زبان داخلی تولیمو و MSRT نیز در ادامه معرفی خواهند شد.

مطالعه بیش تر ، آشنایی با همه آزمون های زبان انگلیسی | کدام آزمون زبان را شرکت کنم؟

نحوه ثبت‌نام در آزمون زبان انگلیسی EPT

در صورتی که زمان ثبت‌نام آزمون EPT فرا رسیده باشد، لینک ثبت‌نام در آزمون در سامانه ثبت‌نام آزمون EPT فعال شده و می‌توانید در آزمون مدنظر خود ثبت‌نام نمایید. هزینه این آزمون حدود 80 هزارتومان است. همانند ثبت نام در کنکور، پس از ثبت‌نام وارد بخش تأیید اطلاعات خواهید شد. در این مرحله شما ۳۰ دقیقه برای تأیید اطلاعات وارد شده و پرداخت هزینه آزمون مهلت خواهید داشت. کارت ورود به جلسه امتحان دو روز قبل از برگذاری آزمون از طریق سایت در دسترس شما خواهد بود. اعلام نتایح آزمون EPT معمولا کمتر از یک ماه طول میکشد. برای مشاهده نتایج میتوانید به سامانه ثبت نام آزمون EPT به آدرس آزمون EPT دانشگاه آزاد اسلامی بروید و روی گزینه «کارنامه آزمون» کلیک کنید.

معرفی آزمون زبان انگلیسی MSRT

برخلاف مدرک EPT که فقط در دانشگاه های آزاد کاربرد دارد، این مدرک زبان در همه دانشگاه های کشور مورد پذیرش است.  این آزمون تحت نظارت سازمان امور دانشجویان انجام میشود. در گذشته ثبت نام در این آزمون از طریق سامانه آزمون MSRT به آدرس سامانه جامع امور دانشجویان (سجاد) صورت می‌گرفت، اما از تیرماه 98 اعلام شد که سامانه ثبت نام آزمون MSRT تغییر نموده است. پس از مراجعه به این سایت، لازم است از منوی بالای وارد پروفایل خود شوید. پس از ساخت پروفایل MSRT می‌توانید جهت ثبت نام و شرکت در آزمون اقدام کنید.

آزمون MSRT


نحوه اجرای آزمون MSRT

این آزمون دارای 100 سئوال است. برخلاف آزمون EPT شامل بخش سنجش مهارت درک مطلب شنیداری یا Lsitening به زبان انگلیسی نیز میشود. سئولات بخش شنیداری در ابتدای امتحان آورده میشوند و در دفترچه نیز نوشته شده اند. این آزمون شامل برخی سئوالات ساده نیز میشوند که گرفتن نمره را برای متقاضیانی که صرفا قصد دستیابی به حداقل نمره قبولی را دارند آسانتر میکنند. آزمون MSRT نیز تقریبا هر ماه برگزار میشود و نتایج ظرف کمتر از یک ماه قابل مشاهده خواهند بود. برای شرکت در این آزمون باید در روز مقرر کارت ورود به جلسه را چاپ کرده و به محل اجرای آزمون مراجعه کنید.

 

منابع آزمون MSRT

سئوالات این آزمون منتشر نمی شوند، اما برای آمادگی در این آزمون میتوانید از منابع آزمون تافل کاغذی استفاده کنید. زیرا این آزمون هم مانند سایر آزمون های داخلی، شامل سنجش مهارت های نوشتاری و گفتاری نمیشود.منابعی که برای این آزمون معرفی شده، منابع آزمون تافل است. داوطلبان اغلب خواندن منابع زیر را برای این آزمون مفید دانسته‌اند:
– کتاب ۵۰۴ واژه ضروری
– کتاب لغات ضروری تافل
– کتاب رایگان زبان عمومی وب‌سایت پی‌اچ‌دی تست
– کتاب تافل دکتری مرجع کامل آزمون‌های زبان، انتشارات کتابخانه فرهنگ
– کتاب تافل کیت
– کتاب Longman Preparation Course for the TOEFL Test
– کتاب Barron’s Toefl

نمره قبولی آزمون MSRT

این آزمون دارای 100 سئوال تستی است که در صورت پاسخ صحیح به همه آن ها نمره 100 میگیرید. به طور معمول نمره قبولی در این آزمون معادل نیمی از نمره کل (50 از 100) است. اما دانشگاه‌های مختلف ممکن است نمره قبولی مدنظر خود را اعمال کنند. برخی دانشگاه‌های برتر نمره بین 60 تا 65 را مورد قبول می‌دانند. برای افرادی که سهیمه شهید و یا ایثارگران را دارند، حداقل نمره قبولی 80 درصد سایر متقاضیان خواهد بود.

کاربرد مدرک آزمون MSRT

علاوه بر دانشگاه های سراسری و وزارت علوم، دانشگاه آزاد نیز مدرک MSRT را از متقاضیان دکتری قبول میکند. برای قبولی در آزمون ورودی متقاضیان دکتری در دانشگاه های آزاد نیز حداقل نمره MSRT معادل 50 در نظر گرفته شده است.

آزمون زبان تولیمو TOLIMO

یکی دیگر از آزمون های معتبر داخلی که در تمام دانشگاه های آزاد و سراسری قابل قبول و معتبر است، آزمون TOLIMO است. این آزمون مانند کنکور و به طور گسترده ای اجرا میشود. این آزمون صرفا برای متقاضیان دکتری طراحی نشده است و در حقیقت به عنوان یک معادل داخلی برای آزمون های بین المللی مهارت زبان انگلیسی در نظر گرفته میشوند. با در اختیار داشتن مدرک دیپلم، میتوانید در آزمون Tolimo شرکت کنید. علاوه بر این تعداد دفعات و نمره دریافتی شما تاثیری در محدودیت شما برای شرکت در آزمون های زبان تولیمو به صورت پشت سر هم ندارید.

نحوه برگزاری آزمون تولیمو

دامنه نمره دهی در آمون تولیمو، از ۳۱۰ تا ۶۷۷ است. نمره بالاتر از ۶۰۰ یک نمره عالی در نظر گرفته میشود. افرادی که هدف آن ها از شرکت در آزمون تولیمو ارائه مدرک این آزمون در مصاحبه دکتری است، باید سعی کنند نمره بالای ۴۷۹ دریافت کنند. آزمون تولیموی حضوری و کاغذی شامل بخش مهارت های نوشتاری نیز میشود که نمره این بخش از 1 تا 6 محاسبه میشود. نمره بخش نوشتاری به صورت جداگانه در کنار نمره تولیمو شما درج میشود.

آزمون TOLIMO


آمادگی آزمون تولیمو

برای جزئیات برگزاری آزمون Tolimo به صورت الکترونیکی، باید به سایت سنجش مراجعه کنید. برای برگزاری آزمون به صورت الکترونیک نیز باید به محل برگزاری آزمون مراجعه کنید اما برخلاف آزمون کاغذی، در این حالت هر یک از داوطلبان از یک کامپیوتر برای پاسخگویی به سئوالات استفاده خواهند کرد. طبق اطلاعیه سازمان سنجش، تعداد و نوع سئوالات آزمون الکترونیکی با آزمون تولیموی کاغذی فرقی ندارد. تنها تفاوت نسبتا بارز در بین این دو بخش این است که در آزمون تولیموی کاغذی بخش نوشتاری با دست انجام میشود، اما در آزمون الکترونیکی میتوانید این بخش را تایپ کنید.

تفاوت دیگر آزمون زبان انگلیسی تولیموی کاغذی و الکترونیکی در بخش درک شنیداری (Listening) احساس میشود این است که در آزمون تولیموی کاغذی که داوطلبان مانند کنکور روی برگه به سئوالات پاسخ میدهند، فایل صوتی برای همه زبان آموزان حاضر در سالن از یک پخش کننده صوتی منتشر میشود. اما در آزمون الکترونیکی، برای کاهش احتمال خطا در این بخش، به هر یک از زبان آموزان یک هدفون سالم برای شنیدن فایل صوتی داده میشود. پاسخ دادن به سئوالات اشتباه در این آزمون زبان نمره منفی ندارد و مدت اعتبار مدرک آزمون تولیمو، دو سال پس از برگزاری آزمون است. اعلام نتایج آزمون تولیمو بیشتر از یک ماه طول میکشد، زیرا شامل بخش سنجش مهارت نوشتاری به زبان انگلیسی میشود و پاسخ سئوالات آن تشریحی هستند. 

آموزش زبان آنلاین تیکا

انواع سئوالات ارائه شده در آزمون زبان انگلیسی تولیمو

آزمون زبان انگلیسی پیشرفته تولیمو شامل هر دو نوع سئوال تستی و تشریحی میشود و به همین دلیل تعداد و تنوع سئوالات آن بیشتر است. بخش سئوالات چهار گزینه ای آزمون زبان تولیمو شامل 150 سئوال میشود که باید ظرف 80 دقیقه به آن ها پاسخ دهید. بخش مهارت های گرامری و ساختار جملات انگلیسی شامل 35 سئوال میشود که برای پاسخگویی به آن ها باید 22 دقیقه زمان داشته باشید. در بخش شنیداری، شما باید به 35 سئوال گوش دهید و ظرف مدت 18 دقیقه به آن ها پاسخ دهید. بر خلاف آزمون MSRT در این قسمت صورت سئوالات پرسیده شده به صورت نوشتاری در اختیار شما قرار نمیگیرد و باید سئوالات را از فایل صوتی تشخیص دهید. بخش مهارت نوشتاری در سه بخش برگزار میشود. در بخش اول part A باید به 20 سئوال بر اساس 20 مکالمه انگلیسی که بسیار کوتاه است ، برای شما پخش میشود پاسخ دهید. در بخش دوم Part B باید بر اساس 2 گفت و گوی نسبتا طولانی تر به 8 سئوال مطرح شده پاسخ دهید. در بخش پایانی یا Part C باید بر اساس گفت و گویی کوتاه به 7 سئوال مطرح شده پاسخ دهید.
توجه داشته باشید فایل صوتی در بخش شنیداری به هیچ وجه برای شما تکرار نخواهد شد. در بخش سوم که بخش درک مطلب خواندنی یا Reading Comprehension است، باید مجموعه به 35 سئوال ظرف 40 دقیقه اسخ دهید. این سئوالات شامل موارد چهار گزینه ای و Cloze tests میشوند. در نهایت به بخش مهارت نوشتاری به زبان انگلیسی یا Wrtiting میرسید. این بخش به شما یک موضوع ارائه میشود که باید ظرف 30 دقیقه درمورد آن بنویسید. برای موفقیت در این بخش بهتر است از قبل سرعت تایپ خود را بهبود ببخشید.

هزینه شرکت در آزمون تولیمو 

آخرین هزینه اعلام شده برای آزمون تولیمو مبلغ 100 هزارتومان است. برای پرداخت هزینه این آزمون باید به قسمت ثبت نام سایت سنجش مراجعه کنید.

هزینه آزمون های ept , msrt , tolimo, ielts


 

امیدواریم با خواندن این مقاله به پاسخ سئوالاتی مانند آزمون EPT چیست ؟ تولیمو یا MSRT ؟ رسیده باشید.

اگر قصد شرکت در هریک از این آزمون های زبان انگلیسی را دارید در سایت آموزش آنلاین زبان تیکا می توانید با بهترین اساتید زبان انگلیسی آشنا شوید. از امکان جلسه آزمایشی رایگان استفاده کنید و ضمن تعیین سطح رایگان آنلاین با مسیر  یادگیری سریع زبان بیشتر آشنا شوید در آموزش زبان آنلاین تیکا میتوانید با توجه به هدفی که دارید با استاد خود کلاس بردارید و در جهت رفع اشکال و ترفیع جایگاه خود در زمینه زبان مورد نظرتان می توانید با استاد خود در سایت تیکا ارتباط گرفته و تمام اشکالات خود را برطرف کنید و بهترین نتیجه را با استاد با تجربه خود کسب کنید . پشتیبان های تیکا همواره در کنار شما هستند و هر سوالی در مورد برگزاری های کلاس در ذهن داشتید را میتوانید با ما درمیان بگذارید .

 

استاد آنلاین زبان انگلیسی
آشنایی با آزمون های TOLIMO , MSRT, EPT زبان انگلیسی

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

زینب ناصری

تولید محتوا

من زینب، دانشجوی ارشد ادبیات انگلیسی و مدرس پاره وقت هستم و توی بخش های مختلف تیکا فعالم، اما مخصوصا به بلاگ و نوشتن درمورد زبان ها علاقه دارم!

نظرات