اساتید پیشنهادی:

تقویت اسپیکینگ آزمون آیلتس

خاطره محمدی
خاطره محمدی
شنبه, 28 اردیبهشت 2023

دسته بندی : language-learning

زمان مطالعه : 13 دقیقه

تعداد بازدید : 1350

اسپیکینگ در آزمون آیلتس

امروزه یادگیری زبان های خارجی بخشی از مهارت هایی است که باید بدست آوریم. اگر می‌خواهید اسپیکینگ خود را برای آزمون مهمی مانند  آزمون آیلتس تقویت کنید، اما با این حال هنگامی که شروع به صحبت کردن می‌کنید احساس خجالت و اضطراب شما را فرا می‌گیرد، بدون شک باید به فکر چاره‌ای برای این کار باشید. این موضوع کاملاً طبیعی است که وقتی شروع به مکالمه انگلیسی می‌کنید کمی دچار نگرانی و اضطراب شوید. اما اگر می‌خواهید امتحان اسپیکینگ آیلتس خود را با نمره بسیار خوبی قبول شوید به تلاش بیشتر و البته به استفاده از چند راه‌حل مهم احتیاج خواهید داشت. از طرف دیگر اسپیکینگ یا صحبت کردن برای کسانی که به طور روزمره به زبان انگلیسی صحبت نمی‌کنند و زبان مادری دیگری دارند، کمی دشوارتر می‌شود. بنابراین اکثر داوطلبانی که قصد شرکت در آزمون آیلتس را دارند می‌پرسند چگونه صحبت کردن را در این آزمون بهبود ببخشیم؟ در این مقاله می‌خواهیم چند راهکار را به شما معرفی کنیم تا با استفاده از آن‌ها بتوانید بهترین نمره را در اسپیکینگ آیلتس کسب کنید پس با ما همراه شوید.

اهمیت بخش Speaking در آیلتس

به طور معمول آزمون آیلتس از چهار بخش مهارت زبانی که شامل لیسنینگ، رایتینگ، ریدینگ و اسپیکینگ است، تشکیل می‌شود که چهار عمل دستور زبانی شما را مورد بررسی قرار می‌دهد. از آنجایی که اسپیکینگ نقش بسیار مهمی در آزمون آیلتس دارد اکثر دانش آموزان از این بخش ناامیده شده و می‌خواهند فقط بخش‌های دیگر آزمون خود را تقویت کنند. در حالی که صحبت کردن نقش بسیار مهمی برای کسب نمره قبولی در آزمون آیلتس دارد. در نتیجه اگر بتوانید هر سه بخش آزمون آیلتس را با موفقیت پشت سر بگذارید و فقط در قسمت اسپیکینگ مشکل داشته باشید احتمالاً نمره مورد نیاز را کسب نخواهید کرد و ممکن است در بخش چهارم با شکست مواجه شوید. مطمئناً این آزمون برای شما یک آزمون ناقص در نظر گرفته خواهد شد. به این دلیل که صحبت کردن شما برای برگزار کننده‌های آزمون اهمیت زیادی دارد. آن‌ها می‌خواهند مهارت‌های گفتاری شما را بشنوند. بنابراین نباید از بخش اسپیکینگ به راحتی گذر کنید.

چند راه‌حل مهم برای تقویت اسپیکینگ در آزمون آیلتس

همان‌طور که تا اینجا متوجه شدید، اکثر داوطلبانی که قصد شرکت در آزمون آیلتس را دارند با صحبت کردن به زبان انگلیسی مشکل دارند. در نتیجه آن‌ها دوست دارند تا به روش‌های مختلف بهبود اسپیکینگ برای آزمون آیلتس آشنا شوند‌. در ادامه چند راه‌ حل مهم برای تقویت اسپیکینگ آورده شده است:

با کسی که مسلط به زبان انگلیسی است مکالمه منظم داشته باشید

اگر مکالمه‌ای را با افراد بومی انگلیسی یا کسی که به انگلیسی تسلط کامل دارد شروع کنید، به شما کمک می‌کند زبان انگلیسی خود را بهبود ببخشید. حتی این یکی از بهترین روش‌ها برای از بین بردن تمام تردیدهای شما در مورد انگلیسی صحبت کردن است. اگر به طور منظم با انگلیسی زبانان صحبت کنید، اعتماد به نفس شما را بالا می‌برد و یاد می‌گیرید که چگونه به زبان انگلیسی روان صحبت کنید. اکثر داوطلبان آیلتس از آزمون‌های اسپیکینگ می‌ترسند زیرا با مهارت‌های گفتاری آشنا نیستند. اگر شما نیز با مکالمه انگلیسی آشنایی ندارید، یکی از بهترین راه‌ حل‌ها برای بهبود مکالمه در آیلتس همین راه حل گفته شده است.

فکر کردن به انگلیسی و حرف زدن با خود

بدون شک یکی از بهترین روش‌ها و از طرفی دیگر راحت‌ترین روش‌ها برای تقویت اسپیکینگ و همچنین فرو ریختن استرس و خجالت هنگام مکالمه کردن این است که با خودتان به زبان انگلیسی حرف بزنید. برای اینکه بتوانید زبان انگلیسی را به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی خود تبدیل کنید باید بتوانید به این زبان فکر کرده و با خود به انگلیسی صحبت کنید. اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که در طول شبانه‌ روز زمان زیادی را صرف فکر کردن نمی‌کنید بهتر است پیش از خوابیدن به انجام این کار بپردازید. به طور مثال می‌توانید اتفاقات روز خود را مرور کنید و یا به برنامه‌هایی که فردا پیش رو دارید فکر کنید. فقط باید تلاش کنید که به زبان انگلیسی در ذهن خود فکر کنید. انجام این موضوع پس از مدت کوتاهی تبدیل به یک عادت در شما شده که باعث می‌شود بیشتر با زبان انگلیسی ارتباط برقرار کنید.

از طرفی دیگر بهتر است گاهی اوقات افکار ذهنی خود را با صدای بلند به زبان بیاورید. به طور مثال روبروی آینه بایستید و با خود شروع به صحبت کردن کنید. این روش یکی از تکنیک‌های بسیار مؤثر در سراسر جهان است که افراد مختلف از آن برای تقویت مهارت اسپیکینگ خود استفاده می‌کنند. به این دلیل که همه ما هنگام صحبت کردن متوجه نحوه بیان و زبان بدن خود می‌شویم. با صحبت کردن جلوی آینه شما می‌توانید نسبت به ضعف‌های خود آگاهی بیشتری کسب کرده و اعتماد به نفس خود را برای صحبت کردن به این زبان افزایش دهید.

روی تسلط و روان صحبت کردن تمرکز کنید

اگر می‌خواهید در اسپیکینگ آیلتس موفق شوید، باید در طول آزمون خود روان و بدون تردید صحبت کنید. برای انجام این کار، باید تا حد امکان تمرین انگلیسی صحبت کردن را انجام دهید. همچنین لازم است در حین مکالمه، روی روان صحبت کردن تمرکز کنید. نگران اشتباهات خود گرامری نباشید. اگر تمرکز اصلی شما به جای صحبت کردن صحیح بر روی روان صحبت کردن انگلیسی باشد، صدای بهتری خواهید داشت و اگر روان و واضح صحبت کنید، به راحتی می‌توانید تست اسپیکینگ خود را قبول شوید.

از واژگان جالب استفاده کنید

اگر می‌خواهید اسپیکینگ خود را تقویت کنید و به روش کاملاً حرفه‌ای به زبان انگلیسی صحبت کنید، اولین قدم این است که عادت کنید از کلمات بسیار ساده و آسانی که بقیه افراد استفاده می‌کنند اجتناب کنید. بلکه سعی کنید از واژگان کاملاً منحصر به فرد و جالب استفاده کنید. اگر دوست دارید تا دایره لغات خود را درباره برخی از موضوعات خاص در آزمون اسپیکینگ تقویت کنید، می‌توانید از کتاب‌های معتبری که در زمینه رایج‌ترین موضوعات آیلتس هستند کمک بگیرید.

از گرامرهای متعدد استفاده کنید

اگر می‌خواهید نمره بالاتری در آزمون اسپیکینگ خود کسب کنید، لازم است از انواع گرامر استفاده کنید. یکی از بهترین روش‌ها استفاده از جملات متصل یا کلماتی مانند اگر چه و... است. در آزمون خود می‌توانید از زمان‌های متعدد نیز استفاده کنید تا نشان دهید که می‌توانید به راحتی در مورد حال، گذشته و آینده صحبت کنید. همچنین اگر از جملات Active و Passive به درستی استفاده کنید، برای شما مفید خواهد بود.

خواندن متن با صدای بلند

قبل‌تر هم به صحبت کردن به زبان انگلیسی اشاره کردیم، اما نکته دیگری که باید توجه داشته باشید این است که شما می‌توانید از کتاب‌ها، متون انگلیسی و روزنامه‌هایی به زبان انگلیسی استفاده کرده و آن‌ها را با صدای بلند بخوانید. این موضوع دانش زبانی شما را افزایش می‌دهد. نکته‌ای که جالب است بدانید این است که علاوه بر مهارت خواندن این موضوع می‌تواند بر مهارت اسپیکینگ شما نیز تأثیر مستقیم بگذارد. فقط کافیست یک بار امتحان کرده و متن‌های موردنظر خود را با صدای بلند بخوانید. در هنگام انجام این کار نیازی نیست نگران باشید. حتی اگر در آغاز انجام این کار برای شما کمی عجیب به نظر می‌رسد یا کلمات را اشتباه تلفظ می‌کنید، اما انجام مداوم این کار سرعت شما را افزایش داده و همچنین آگاهی‌تان را نسبت به کلمات مختلف افزایش خواهد داد. پس از مدتی که از این روش استفاده کردید می‌بینید که با کلمات بیشتری آشنا شده‌اید و می‌توانید متن‌ها را روان‌تر خوانده و همچنین اسپیکینگ شما هم با استفاده از کلمات جدید تقویت شده است.

برای مطالعه بیشتر: آشنایی با همه آزمون های زبان انگلیسی | کدام آزمون زبان را شرکت کنم؟

تکنیک تقلید (Shadowing)

این تکنیک یکی از تکنیک‌های بسیار شناخته شده برای تقویت مهارت اسپیکینگ است. به این معنی که شما از طریق تقلید و تکرار آن چیزی که می‌شنوید می‌توانید در بیان آن مطلب تسلط کافی پیدا کنید. برای انجام دادن این روش می‌توانید از منابع مختلفی مانند کتاب‌های صوتی، فیلم‌های سینمایی، فایل‌های صوتی، ویدیوهای یوتیوب و... استفاده کنید. نکته‌ای که باید دقت کنید این است که هر جمله را در ابتدا به دقت گوش کنید و سپس آن را تکرار کنید. تلاش کنید که علاوه بر تلفظ به نکات مهم دیگری مانند طرز بیان، تن صدا و تأکیدهای جمله نیز دقت کافی داشته باشید و همه آن‌ها را عیناً مانند ویدیو یا فایل صوتی تقلید کنید.

هم‌خوانی با آهنگ

تا به حال برای شما پیش آمده که هنگام شنیدن یک آهنگ با آن شروع به خواندن کنید؟ شاید تا به امروز نمی‌دانستید اما جالب است که بدانید همخوانی با آهنگ می‌تواند در تقویت مهارت اسپیکینگ شما برای آزمون آیلتس کمک کند. اما منظور ما اینجا آهنگ‌هایی به زبان انگلیسی است. فقط کافیست موزیک‌های مورد علاقه خود را به زبان انگلیسی پیدا کرده و سپس چندین بار آهنگ را گوش کرده و به طور همزمان به متن آن نیز نگاه کنید تا نحوه تلفظ صحیح کلمات را متوجه شوید. پس از اینکه احساس کردید به متن آهنگ تسلط پیدا کردید، حالا نوبت آن است که همپای خواننده شروع به خواندن آهنگ کنید .با کمک گرفتن از آهنگ‌های متعدد کم کم مهارت اسپیکینگ خود را تقویت می‌کنید. البته که این کار باعث تقویت دایره واژگان شما نیز می‌شود.

قرار دادن خود در موقعیت‌های احتمالی

به طور معمول قبل از انجام یک مصاحبه کاری و کنفرانس درسی افراد مختلف تلاش می‌کنند تا صحنه را برای خود بازسازی کرده و موقعیت احتمالی را برای خود مهیا کنند. شما می‌توانید برای امتحان اسپیکینگ آیلتس خود درست همین کار را بکنید. یعنی جایگاه مورد نظر را تصور کنید، به پرسش‌های احتمالی پاسخ دهید و بر روی زبان بدن و طرز بیان خود نیز حتماً کار کنید. این تمرین باعث می‌شود تا تقویت مهارت اسپیکینگ شما نیز تحت تاثیر قرار گیرد. به عنوان مثال تصور کنید که قرار است مصاحبه کاری بسیار مهمی پیش رو داشته باشید. کاری که باید انجام دهید این است که ابتدا به وسیله اینترنت پرسش‌های رایج مربوط به مصاحبه کاری را بررسی کرده و سپس مقابل آینه بایستید و به آن پرسش‌ها پاسخ دهید. می‌توانید در طول تمرین، صدای خود را ضبط کرده و یا از خود فیلم بگیرید. با بررسی کردن فیلم و صدای ضبط شده به راحتی می‌توانید مشکلات احتمالی خود را شناسایی کرده و آن‌ها را رفع کنید.

صحبت با ربات‌ها یا دستیار هوشمند

قطعاً ربات‌ها و دستیار هوشمند زبان انگلیسی را می‌توان یکی از در دسترس‌ترین منابعی که می‌تواند به شما برای تقویت مهارت اسپیکینگ کمک کند دانست. اگر چه صحبت کردن با آن‌ها به تنهایی نمی‌تواند تاثیر خیلی زیادی بر سطح زبان شما داشته باشد، اما با این حال به عنوان یک تمرین بسیار عالی برای بهبود تلفظ می‌توان از آن استفاده کرد. به عنوان مثال شما می‌توانید از Siri آیفون، Cortana در ویندوز، ربات کمبریج و یا حتی Google Now برای انجام این کار استفاده کنید. البته اینکه بتوان یک مکالمه واقعی با این ابزارها برقرار کنید ممکن نیست. بلکه هدف از انجام این کار صرفاً کار کردن بر روی نحوه صحیح تلفظ کلمات است.

به نحوه بیان خود دقت کنید

میزان روان بودن و تسلط افراد به یک زبان، بیش از هر چیزی به نحوه سخن گفتن آن‌ها مشخص می‌شود. به عبارتی دیگر افرادی که با آرامش بیشتری سخن می‌گویند، نسبت به افرادی که از واژه‌های سخت استفاده کرده اما با استرس و آشفتگی زیاد صحبت می‌کنند، حرفه‌ای‌تر و مسلط‌تر به نظر می‌رسند. بنابراین یکی از مسائلی که حتماً باید برای تقویت اسپیکینگ خود روی آن کار کنید تا سطح زبانی خود را بهبود ببخشید این است که به نحوه بیان خود در هنگام صحبت کردن حتماً دقت کنید. برای این کار بهتر است ابتدا متنی را که قرار است راجب آن صحبت کنید را بنویسید و آن را بخوانید. سعی کنید تا کاملاً آرام، مسلط و شمرده صحبت کنید. با کمی تمرین به نکات مربوط به گرامر و تلفظ خود پس از مدتی می‌توانید بیانتان را بهتر کنید.

هنگام صحبت کردن به زبان انگلیسی صدای خود را ضبط کنید

این آخرین و یکی از مهم‌ترین نکات در مورد چگونگی بهبود مکالمه در آیلتس است. در این روش شما باید عملکرد خود را در مکالمه انگلیسی ضبط کنید. در اینجا باید بررسی کنید که تا چه میزان روان و بدون غلط صحبت می‌کنید. هدف اصلی از انجام این کار ارزیابی عملکرد شما برای طیف وسیعی از گرامر، واژگان و روان است. شما باید عملکرد خود را روز به روز تجزیه و تحلیل کنید و اگر هیچ پیشرفتی پیدا نکردید، برای به دست آوردن نتایج تلاش بیشتری کنید.

تقویت اسپکینگ آزمون آیلتس با اساتید تیکا

کلاس‌های آمادگی آزمون آیلتس در آموزشگاه زبان تیکا  برگزار می‌شود در این مقاله به معرفی راه‌ حل‌هایی برای تقویت اسپیکینگ برای آزمون آیلتس پرداختیم. با انجام این راه‌ حل‌ها نباید به هیچ عنوان نگران آزمون خود باشید. زیرا با تمرین مداوم شما برای این آزمون آماده خواهید شد. اسپیکینگ نه فقط برای آزمون آیلتس بلکه برای شمایی که قصد دارید زبان انگلیسی را کاملاً عالی یاد داشته باشید اهمیت زیادی دارد. زیرا فقط خواندن و نوشتن یادگیری زبان دارای اهمیت نیست بلکه باید یاد داشته باشید که چگونه بتوانید عالی و روان صحبت کنید. بنابراین یادتان باشد که هر روز چند ساعت تمرین کنید.

تقویت اسپیکینگ آزمون آیلتس

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

خاطره محمدی

تولید محتوا

خاطره محمدی هستم و دنیا رو با واژگان لمس می‌کنم. چند ساله که حوزه‌های مختلف رو با کلمات روایت می‌کنم. کتاب‌های ادبی، موزیک، فیلم و برنامه‌های آشپزی بیشترین علاقه‌مندی‌های من هستند. هنوز هم بعد از دیدن فیلم‌های پلیسی-معمایی تصمیم می‌گیرم وقتی بزرگ شدم، کارٱگاه بشم.

نظرات