اساتید پیشنهادی:

بهترین روش آموزش زبان فرانسه به کودکان

نیکی مهدی
نیکی مهدی
سه‌شنبه, 30 آذر 2020

دسته بندی : language-learning

زمان مطالعه : 8 دقیقه

تعداد بازدید : 11793

بهترین روش آموزش زبان فرانسه به کودکان

کودکان معمولا بهترین شرایط سنی به خصوص هوش عالی برای یادگیری زبان و تقویت مهارت مکالمه فرانسوی را دارند. اگر سعی کنید زبان فرانسوی را به کودکان خردسال بیاموزید، احتمالا متوجه این نکته شده اید که آن ها بسیار پر جنب و جوش هستند و به راحتی حواس شان پرت میشود! بچه ها هر کاری را که بخواهند انجام میدهند اما تدریس به دانشجویان جوان در ظاهر بی دردسر و آسان است و با داشتن تعدادی کتاب گرامر فرانسه  به راحتی و تنها با پیروی از یک برنامه درسی ساده عملی میشود.
اما همیشه هم اینطور نیست. برقراری تناسب بین این برنامه و نیازها و علایق بچه ها بسیار دشوار و چالش برانگیز است. اما این تلاش ارزشش را دارد، چون بعد از مدتی کودکان میتوانند بسیار کارآمد تر از بزرگسالان در این زمینه عمل کنند؛ چگونه؟؟
ادامه ی مقاله را مطالعه کنید تا با چند نکته ی مفید در رابطه با چگونگی آموزش زبان فرانسوی به کودکان از طریق سرگرمی آشنا شوید.

آموزش زبان فرانسه به کودکان



در ابتدا، برخی از چالش ها و مزایای تدریس فرانسوی به بچه های کوچک را توضیح خواهیم داد. سپس به برخی از اساسی ترین ویژگی های یک آموزش بی نقص و عالی اشاره خواهیم کرد. در آخر، با بهره گیری از نکانی که در بالا گفته شد ، 3 برنامه ی درسی با عنوان handy_handy برای دانش آموزان جوان طراحی می کنیم .

چالش های آموزش زبان فرانسوی به کودکان 

در ابتدا باید با این خبر بد کنار بیاییم که آموزش زبان فرانسوی به کودکان فارسی زبان که هنوز انگلیسی یاد نگرفته اند دشوار است. اما باید به این توجه کرد که اگر آموزش موفق باشد، فرزندتان در یادگیری زبان انگلیسی هم بهتر عمل خواهد کرد. تدریس گرامر مواردی مثل جنسیت ها که خاص زبان فرانسوی هستند باید به مرور انجام شود.

با این وجود، هنوز هم خوب است که بدانید دقیقا با چه وظایفی رو به رو هستید و قرار است چه کاری انجام بدهید. از رایج ترین چالش هایی که ممکن است با آن مواجه شوید این است که  بچه ها غیر قابل پش بینی هستند! شما هرگز متوجه نمی شوید که آنها در ادامه چه کاری را انجام می دهند و یا چه می گویند. از آنجایی که کودکان بسیار رک هستند، اگر در آموزشتان به خوبی عمل نکنید ، آنها با رفتارشان سریعا شما را متوجه این موضوع خواهند کرد ؛ اگرچه قصد بی احترامی ندارند.

 

پروفایل مدرسین مناسب کودکان در سامانه تیکا با جست و جو بین اساتید فرانسه قابل دسترسی هستند.

 

از چالش های بعدی می توان به این که دامنه توجه کودکان کوتاه است اشاره  کرد. این به آن معناست که اگر مراقب نباشید، ممکن است در طول درس به هر چیزی غیر درس فکر یا توجه کنند. گاهی تکان میخورند،گاهی در برابر یادگیری مقاومت کرده و گاهی نیز کاملا آماده هستند. و نهایتا،بر خلاف بزرگسالان،پیشرفت آن ها همیشه بلافاصله قابل تشخیص نیست. به طور مثال امتناع آن ها از صحبت به زبان فرانسوی سر کلاس،نشان دهنده ی عدم یادگیری شان نیست. بنابراین شما باید روش های مختلفی برای به چالش کشیدن مغز آن ها و ایجاد سوال داشته باشید. برای ارزیابی بچه ها از آزمون های تصویری، متنی و بازی استفاده کنید.

مزایای آموزش زبان فرانسوی به کودکان

کودکان تقلید کنندگان بسیار خوبی هستند. به همین دلیل بچه ها همیشه بیشتر از آنچه که تصور کنید متوجه مباحث درسی میشوند و سرانجام حتی باهوش ترین کودک زبان آموز نیز با فاش کردن دانشش در زبان فرانسوی،چیزی را به شما نشان میدهد که حتی فکرش را نمیکردید و همین موضوع باعث متعجب شدن شما می شود.

علاوه بر این ، کودکان خردسال زبان فرانسوی و تمامی زبان های دیگر را مانند اسفنجی به خود جذب کرده و هر چه سن آنها کمتر باشد ، توانایی بهتری در یادگیری زبان خواهند داشت. زبان فرانسوی به علت ساختاز متفاوتش تاثیری باور نکردنی بر رشد ذهنی اولیه کودکان دارد. اگر کلاس شما گروهی باشد، میتوانید از خود زبان آموزان برای تدریس به هم کمک بگیرید. باهوش ترین زبان آموزان نیز در این مسیر کمکتان خواهند کرد. این اتفاق ممکن است در بسیاری از شرایط به غیر از آموزش زبان فرانسوی رخ دهد.

8 نکته طلایی برای نحوه آموزش زبان فرانسوی به کودکان

هدف ما این است که علاقه کودکان را به یادگیری زبان فرانسه افزایش دهیم ، و با تقویت مهارت مکالمه آن ها را در دنیای آموزش زبان فرانسوی به همراه سرگرمی غوطه ور کنیم . با این 8 نکته به پیشرفت سریع تر کودکانتان کمک بیشتری می کنید .

1- مثل کودکان فکر کنید 

به یاد بیاورید که در زمان کودکیتان چه روش های یادگیری را دوست داشتید ، مخصوصا زمانی که نیاز به یادگرفتن سریع لغات جدید داشتید . به خاطر داشته باشید که بچه ها از طریق احساساتشان و چیزهایی که با چشمشان میبینند، از طریق رنگ،شخصیت و صدا ها چیزی را یاد گرفته و پیشرفت میکنند. مثلا اولین خاطره ی من از یادگیری زبان فرانسوی ، خواندن کتاب "Babar’s French Lessons" است؛این کتاب کلامی ، رنگارنگ و پر از شخصیت های سرگرم کننده بود.

 

یادگیری آنلاین زبان فرانسه


 

2- انگیزه یادگیری در کودکان را بالا ببرید

قبل از شروع تدریس، برای تقویت و حفط انگیزه در مسیر یادگیری در کودکانتان هر کاری که از دستتان بر می آید انجام دهید. برای مثال میتوانید در صورت امکان کمی چرت بزنید یا اینکه فقط نوشیدنی خورده و پر انرژی آماده شوید. اگر در طول تدریس به بچه ها خسته شوید ، آنها متوجه این موضوع شده ودر یادگیری بی انگیزه می شوند. بچه ها از نظرات و کارهایی که معلم انجام می دهد پیروی میکنند ؛ بنابراین شما هم به خودتان و هم به آنها مدیون هستید.

3- از تکنیک هایی استفاده کنید که کودکان باید از چند حس خود به صورت هم زمان استفاده کنند

طراحی ، نوشتن ، خواندن ، تماشای فیلم و یا گوش دادن به فایل صوتی ، همگی از روش های بسیار عالی و جذاب برای یادگیری زبان فرانسوی هستند. حتی با کمی خلاقیت و افکار بلندپروازانه می توانید تمامی این روش ها را با برنامه ریزی مناسب به کار گرفته و در واحد های درسی مختلف ترکیبشان کنید.

 

4- روش تدریس خود را بار ها و بار ها تغییر دهید

اطمینان حاصل کنید که در طول آموزش مرتبا فعالیت ها و روشتان را تغییر می دهید! قطعا بعضی از بچه ها توانایی بسیاری در تمرکز کردن دارند اما برخی نیز ممکن است که به تنوع نیاز داشت باشند. برای ایجاد تنوع میتوانید چیزی را با صدای بلند تر از حد معمول بخوانید ، با بچه ها بازی کرده ، با گوش دادن به آهنگ زبان بیاموزید و یا حتی فقط یک بازی خلاقانه طراحی کنید.

5- با انجام دادن بازی های فرانسوی ، لغات زبان فرانسه را در متن بازی قرار دهید

هرگز قدرت بازی با تخته یا ورق را در یادگیری زبان فرانسوی دست کم نگیرید ، آنها علاوه بر سرگرم کردن ، این امکان را به کودکان می دهند تا در موقعیتی راحت تر از لغات فرانسوی برای مکالماتشان استفاده کنند ؛ حتی ممکن است نا خودآگاه این کار را انجام دهند! برای پیدا کردن بازی های بیش تر به سایت های فروش اینترنتی بازی های کودکانه برای آموزش زبان سر بزنید و از دنیای بازی ای که در اختیارتان می گذارند لذت ببرید .

 

در سامانه تیکا، تعیین سطح به صورت خصوصی و تصویری و توسط مدرس زبان انجام میشود.

 

6- متن های خنده دار (کمیک) را با صدای بلند برای کودکان بخوانید

بسیاری از این متن های خنده دار برجسته زبان فرانسوی برای کودکان مناسب هستند. با فرض اینکه دانش آموزان در سن تحصیل هستند،سعی کنید با شخصیت های متفاوتی که هر یک دارا هستید، قسمتی از"Tintin" یا "Asterix" را با صدای بلند برایشان بخوانید. کمیک ها علاوه بر اینکه دانش آموزان را ملزم به صحبت به زبان فرانسوی میکنند ، به شما کمک میکنند تا با استفاده از آنها ، با زبان های دیگر نیز آشنا شوید (با کمک لغات ، فرهنگ و...) همچنین دیدن عکس العمل بچه ها هنگام شنیدن اتفاقاتی که در داستان افتاده ، بسیار عالی است.

7- با اجرای تئاترعلاوه بر سرگرمی ، زبان فرانسوی یاد بگیرید

بر خلاف شما ، کودکان با ایفای نقش در اجرای تئاتر دچار خجالت و شرمساری نمی شوند ؛ بنابراین با اجرای تئاتر های فرانسوی با کودکان ، توانایی و عملکرد آنها در زبان فرانسوی را به چالش بکشید! پس قطعا هر چه در یادگیری بازیگوش تر باشیم ، مطالب آموزشی را بهتر و سریع تر یاد میگیریم.

آموزش زبان به کودکان


8- با کاردستی و کار های هنری زبان فرانسه بیاموزید

سعی کنید با هنرجویان خود یک فعالیت هنری (کاملا به زبان فرانسوی) انجام دهید ؛ این کار نه تنها به دانش آموزان در یادگیری الفبای زبان فرانسه کمک می کند بلکه باعث میشود در کنار آن به عنوان پاداش ، فعالیت های هنری انجام داده و کاردستی های خارق العاده ای برای خودشان درست کنند.

در ادامه قصد داریم تا روش هایی را برای یادگیری زبان فرانسوی به شما ارائه دهیم که متوانید متناسب با زبان آموزان خود از آنها استفاده کنید.

 

تهیه 3 برنامه درسی آموزشی مناسب برای کودکان 

حال به قسمتی رسیده ایم که از ابتدا منتظر آن بودید ، برنامه های درسی !   در آغاز ، ابتدا از سه برنامه درسی نمونه که در ادامه آورده شده است شروع میکنیم ، سپس به فعالیت هایی همچون خواندن و مکالمه پرداخته و کارمان را با یک تکلیف پیشنهادی تکمیل میکنیم. شما میتوانید از هر یک از این برنامه ها به طور جداگانه و متناسب با نیاز های خود استفاده کنید.

طرح درس شماره 1:

- موضوع : چه کسی ، چه چیزی ، کی ، کجا ، چرا؟
- برای شروع : در یادگیری کلمات فرانسوی از کلمات پرسشی که در بالا به آن اشاره کردیم و یا از تصاویر جذاب استفاده کنید.
- خواندن : درباره مفاهیم فوق ، کتاب های کودکان را به زبان فرانسوی برایشان بخوانید. کتاب های "T’as mal ou?" ، "Qui est le coupable"  و "?Pourquoi" ، کتاب های مناسبی هستند.
- فعالیت / مکالمه : برای آشنایی با مفهوم"ou" (در کجا؟) از بازی مانند:"La boite a questions Charlie autour du monde" (والدو کجاست؟) استفاده کنید.
- در ادامه : برای هر یک از اتاق های خانه تان یک اثر هنری مرتبط با زبان فرانسوی درست کنید ، این کار باعث میشود که هر بار چشمتان به آن آثار افتاد ، گفتگو و پرسش و پاسخی بینتان در مورد محل قرار گیری آنها ایجاد شود.
- تمرین : اسم مکان های مختلفی که ممکن است در یک محله باشند را پیدا کرده و یاد بگیرید. (به عنوان مثال : مدرسه ، کتابخانه ، بانک) سپس آن مکان ها را نقاشی کرده و یا مجسمه شان را درست کنید.

 

جدید ترین متد آموزش زبان به کودکان

 

طرح درس شماره 2:

- موضوع : جمع آوری واژگان (در هر موضوعی که انتخاب کنید)
- برای شروع : لغات و کلمات سرگرم کننده را در یک کلاه گذاشته و آن ها را بیرون بیاورید و تلفظ آنها را بیاموزید.
- خواندن : یک کتاب مصور(bande dessinee یا BD به زبان فرانسوی) می تواند ابزاری بسیار خوب برای گسترش دانش زبانی شما باشد. همچنین یک جلد از کتاب های "Tintin" یا "Asterix" نیز میتواند یک انتخاب عالی باشد ، زیرا داستان های این کتاب ها اغلب ما را - به دوردست ها و دوره های تاریخی می برد ، بنابراین بسیاری از لغات هایشان کلماتی باطنی و قدیمی است.
- فعالیت/مکالمه : Scrabble en fracais یک روش عالی برای استفاده از لغات جدید در مکالمه است.
- در ادامه : کلمات فرانسوی که جمع آوری کردید را برای یادگیری کلمات جدید ، شکل دادن به جملات و حتی سرودن شعر استفاده کنید.
- تمرین : از بچه ها بخواهید تا با استفاده از لغات جدید ، به صورت گروهی و یا جداگانه شعر هایی بنویسند.

 

برنامه ریزی برای آموزش زبان به کودکان

 

طرح درس شماره 3:

- موضوع : لباسی که میپوشیم.
- برای شروع : برای آموزش اسم لباس های مختلف به زبان فرانسوی، از فلش کارت آموزش زبان  یا عکس استفاده کنید.
- فعالیت/مکالمه : عروسک های کاغذی یا فیگور های اکشن کاغذی به همراه تمامی لباس هایشان بسازید.هر چه شخصیت های ساختگیتان غیر معمول تر باشد،توانایی آموزش و یادگیری ویژگی های خاص بیشتری را دارید.
- تمرین : برای عروسک های کاغذی و شخصیت های اکشن نمایشی طراحی کنید تا بچه ها با آنها بازی کنند. البته در صورت تمایل می توانید از تمامی این طرح ها با توجه به سطح دانش آموزان خود استفاده کنید و آنها را با سایر دروس تطبیق داده و متعلق به خودتان کنید.

برای راهنمایی بیش تر می توانید از تیکا کمک بخواهید و از تجربه اساتید ما در زمینه آموزش زبان فرانسه به کودکان خود استفاده کنید. برای شروع یک مسیر روشن برای فرزاندان خود شماره خود را وارد کنید و یک جلسه آزمایشی رایگان رزرو کنید و با استاد دلخواه همراه کودکتان در کلاس باشید و روند پیشرفت او را از نزدیک ببینید . پشتیبان های تیکا همواره کنار فرزند شما هستند تا با برنامه ای منظم با اساتید با تجربه زبان در زمان دلخواه خودتان زبان مورد نظرتان را انتخاب کنید و با ویژگی های منحصر به فرد آموزش زبان آنلاین تیکا آشنا شوید. 

 

 

منبع : FluentU

 

آموزش آنلاین زبان تیکا
بهترین روش آموزش زبان فرانسه به کودکان

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

نیکی مهدی

تولید محتوا

سلام به همه دوستان و زبان آموزان عزیز،نیکی مهدی هستم،۱۹ سالمه و به موسیقی،ورزش، هنر و زبان علاقه مندم. رشته ی دانشگاهیم مترجمی زبان آلمانیه و تمام سعیم اینه که این زبان رو به ساده ترین روش به دیگران آموزش بدم.

نظرات