اساتید پیشنهادی:

13 روش یادگیری زبان و لغات انگلیسی

زینب ناصری
زینب ناصری
پنج‌شنبه, 14 آبان 2019

دسته بندی : vocabulary

زمان مطالعه : 10 دقیقه

تعداد بازدید : 6110

13 روش یادگیری لغات انگلیسی

امروز خبرهای بد و خبرهای خوبی براتون داریم

خبر بد اینه که یک راه عالی برای یادگیری انگلیسی وجود نداره. خبر خوب اینه که کارای زیادی وجود داره که میتونین برای راحت تر کردن روند یادگیری انجام بدین.

به ویژه این برای زمانیکه شما در حال یادگیری لغات جدید هستین خیلی به دردتون میخوره.


انواع مختلف زبان آموزان

برای بعضی مردم، یادگیری لغات جدید راحته. به نظر میرسه تمام کاری که اونها باید انجام بدن دیدن لغت و معنی اونه، وبعد اون اطلاعات برای استفاده ی بعدی فوراً در مغز اونها ذخیره میشه.

خیلی های دیگه، اگرچه برای یادگیری و بخاطر سپردن لغات، معنی اونها و چگونگی استفاده از اونها در جملات تلاش می کنن دیر تر و سخت تر متوجه میشن.

اگر شما با یادگیری لغات جدید انگلیسی مشکل دارین، چرا یه چیز جدید رو امتحان نمی کنین؟ هر کدوم از روش های زیر رو امتحان کنین و شما احتمالا پی میبرین که یادگیری لغات یک دفعه آسونتر میشه. سبک یادگیری خود را پیدا کنین.

شما چجوری یاد می گیرید؟

بعضی افراد با گوش دادن زبان انگلیسی رو بهتر یاد می گیرن، بعضی دیگر با نوشتن. شما نمی تونین بفهمین کدوم روش و سبک برای شما بهتر جواب مینه تا وقتی بفهمین که چجوری یاد می گیرین.

برای مثال، اگه وقتی لغات انگلیسی رو می نویسین بهتر اونها رو بخاطر میارین، باین یه چیز سرگرم کننده و سود بخش رو امتحان کنین که شامل نوشتن میشه. نوشتن یک بلاگ رو امتحان کنین. (مثل نوشتن برای تیکا :دی)

اگه شما کلی لغات جدید رو از گوش دادن به کتابهای صوتی و پادکست یاد گرفتین، برای یادگیری بیشتر، استفاده از تیکا رو امتحان کنین.

همه ی اینها به چگونگی بهتر یاد گرفتن شما بستگی داره. وقتی که اون لغات رو به زبان انگلیسی فهمیدین، شما برای شروع واقعی یادگیری انگلیسی آماده هستین.

اگه مطمئن نیستین کدوم روش یادگیری برای شما بهتر جواب میده، میتونین تمام راه های پیشنهاد شده در زیر رو برای یادگیری انگلیسی امتحان کنین. شما با امتحان کردن روش های مختلف خیلی چیزها در مورد خودتون و مغزتون یاد خواهید گرفت. در این مقاله 13 روش یادگیری زبان و لغات انگلیسی را برای شما بررسی می کنیم.


1. لیست تهیه کنید

لغات همه جا در اطراف ما هستن. نشستن و پیدا کردن لغات در دیکشنری تنها راه پیدا کردن لغات جدید نیست. شما میتونین لغات جدید رو از طریق صحبت کردن با انگلیسی زبانان، تماشا کردن نمایش های انگلیسی، خواندن اخبار در هر جا و هر زمانی پیدا کنین.

برای آگاهی از لغات جدید، یک لیست از لغات تهیه کنین. این لیست رو یه جایی بذارین که به راحتی قابل حمل باشه. توی یک دفترچه، تلفن همراهتون. پس شما می تونین از هر جایی به اون دسترسی داشته باشین. وقتی لغاتی که نمی شناسین رو پیدا کردین، اونها رو یادداشت کنین. مظمئن بشین که مقداری فاصله بین لغات بذارین که بعدا بتونین چیزهای بیشتری در مورد اونها بنویسین. وقتی شانس این رو داشتین ( در آخر روز یا آخر هفته) بفهمین که اونها چه معنی ای مینن. شما میتونین معنی اونها رو هر جوری که می خواین بنویسین، به زبان خودتون ترجمه کنین، از دیکشنری انگلیسی کپی کنین یا به زبون خودتون اون رو بنویسین.

هر جوری که انجامش بدین، ما پیشنهاد می کنیم که بنویسین اونها چه نقشی دارن. ( برای مثال فعل، اسم، صفت)

مدلهای مختلف کلمه ( مثلا اگه لغت ماهی رو می نویسین شما می تونین همچنین اطلاعاتی برای ماهیگیری، مثل ماهی، ماهیگیر و …. را بنویسین)، و یک جمله ی کامل با استفاده از اون کلمه.


2. لغات جدید رو در مکالمه استفاده کنید

حالا که یه لیست دارین، فراموش کردن لغات قبلی با رفتن سراغ لغات جدید میتونه کار راحتی باشه.

این مخصوصا در مورد لغات رایج و لغاتی که نمی دونین چجوری ازشون استفاده کنین صدق میکنه.

هر چقدر بیشتر لغات رو استفاده کنین، بهتر اونهارو به یاد خواهین آورد.

آخر هر هفته لیست تون رو بخونین. سعی کنین هر چقدر می تونین از لغات جدیدتون در طول هفته استفاده کنین.

بعد از اینکه لیست ها رو حفظ کردین، به لیست های قدیمی تون برگردین و اونها رو بخونین.

چقدر خوب اون لغات رو از لیست های قدیمی به یاد میارین؟ هر لغتی از لیست قدیمی تون که فراموش کردین رو بردارین و به لیست جدیدتون اضافه کنین.


3. بازی کنید

کی گفته مطالعه کردن نمیتونه با همش سرگرمی و بازی باشه؟ بازی های مربوط به لغات( بازی با لغات ) روش های فوق العاده ای رو برای یادگیری لغات جدید فراهم می کنن.

راه های زیادی برای تقویت لغات به انگلیسی وجود داره. در حقیقت، شما می تونین یک لیست از لغاتی را که میخواین در بخش لغات اپلیکیشن تیکا ببینین.

بازیها راه خوبی برای یادگیری هستن چون اونها یادگیری رو سرگرم کننده می کنن، و بهتون برای لغات جدید جمله مینن. به این معنیه که شما به لغتی که یاد میگیرین معنی اضافه ای بدین. برای مثال، شما ممکنه روشی رو که از لغت در طول بازی استفاده کردین رو به یاد بیارین. ممکنه به خاطر بیارین که فکر کردن به اون لغت برای اولین بار در حین بازی خیلی سخت بود. اگه لغت رو به زندگی واقعیتون پیوست بدین، اون لغت به یاد موندنی تر میشه.

بازی یادگیری زبان انگلیسی،یادگیری زبان با بازی



4. از اپلیکیشن ها استفاده کنید

یکی از بهترین راه ها برای یادگیری لغات جدید اینه که اونها رو وقتی استفاده میشن بشنوین. وقتی که با یک شخص واقعی صحبت می کنین، ممکنه وقت این رو نداشته باشین که هر لغت جدیدی رو یادداشت کنین یا توی دیکشنری پیداشون کنین.

واسه همینه که ویدئوها گزینه ی فوق العاده ای برای یادگیری لغات هستن.

با استفاده از تیکا، شما میتونین ویدئوهای سرگرم کننده ی انگلیسی رو با توجه به سطح خودتون تماشا کنین و هر وقت خواستین متوقفش کنین. بهترین قسمت؟ شما حتی به باز کردن دیکشنری برای پیدا کردن لغات زبان نیاز ندارید. تیکا زیرنویس تعاملی داره که به شما معنی هر لغت رو نشون میده فقط هر لغتی که نمی دونین رو کلیک کنید، و شما یه معنی، یه تصویر و یک تلفظ صوتی و یک مثال کاربرد از اون رو خواهید دید، بنابراین شما میتونین اون لغت رو بهتر بفهمید و بخاطر بسپارید.

شما همچنین می تونین همینطوری که پیش میرین لیست لغات شخصی خودتون رو تو فلش کارت تیکا ایجاد کنین.

این میتونه سرگرم کننده ترین و موثرترین ره برای یادگیری لغات جدید انگلیسی باشد و شما زبان آموزان می توانید از روش های آنلاین استفاده کنید.

مشاهده اساتید تیکا


5. لغات رو در جمله بخاطر بیارید

همونطور که قبلا اشاره کردیم، یادگیری لغات با متن دادن بع اونها( استفاده اونها در جمله) بهتر و راحت تره. یکی از راه های انجام اینکار به یاد آوردن لغات در یک جمله است. این یک گزینه ی فوق العادس چون نه تنها شما لغت رو یاد می گیرین، بلکه دقیقا می فهمین چجوری اون رو در مکالمه استفاده کنین.

یک روش دیگه یادآوری لغات به وسیله گروهی ساختنه. اگه شما لغت خیلی بزرگ رو یاد گرفتین، شما می تونین اون رو با فکر کردن به یک گروه از لغات که بزرگ و بزرگتر میشن، بزرگ، لارج(بزرگ)، عظیم و خیلی بزرگ به خاطر بسپارین. این کار همچنین این شانس رو بهتون میده که هم زمان لغات بیشتری یاد بگیرین.

برای مثال وقتی چند لغت با معنی بزرگ رو در کنار هم ببینین می فهمین که آنها مترادف هستن.


6. به سایت های دیکشنری سر بزنید

البته، شما می تونین از یک دیکشنری برای پیدا کردن لغات استفاده کنین. اما اینروز ها خیلی از سایت های دیکشنری خیلی چیزها برای پیشنهاد کردن دارن.

توی سایت هایی مثل ووکبیولری دات کام و دیکشنری دات کام بگردین و شما کلی منبع و چیزهایی برای خوندن پیدا خواهید کرد که میتونه بهتون کمک کنه لغات جدید یاد بگیرید. دیکشنری های آنلاین معمولا بلاگ های مربوط به لغت و بازیهای جالبی دارن که میتونین بازی کنین و اشتراک خبرنامه لغت روز.

 

7. بلاگ بنویسید

خوندن بلاگها راه خوش آیندی برای یادگیری لغات جدیده، اما نوشتن بلاگ حتی از اونم بهتره!

شما میتونین یک بلاگ رایگان در خیلی از سایت ها راه اندازی کنین مثل ورد پرس و تبملر. اینکه چه چیزی توی بلاگتون می نویسین، چه کسانی اون رو می بینن کاملا به خودتون بستگی داره. هر چیزی که براتون جالبه رو بنویسین.

وقتی که می نویسین، احتمالا نیاز دارین که لغات رو در یک دیکشنری پیدا کنین. وقتی لغات رو پیدا می کنین، شروع به یادآوری بسیاری از اونها می کنین. استفاده از اونها در بلاگتون به اونها شکل فوق العاده ای میده که به حافظه ی شما کمک خواهد کرد. شما دقیقا یاد خواهین گرفت که چگونه از آنها در نوشتن استفاده کنین.

شما میتونین به دفترچه ی لغات جدیدتون مراجعه کنین و لیستی از لغاتی که میخواین در نوشتن بلاگ ازشون استفاده کنین، انتخاب کنین. نوشتن با این لغات بهتون کمک میکنه اونها رو تمرین کنین و به یاد بیارین.

پست های بلاگتون رو با دوستاتون و بومی زبانها به اشتراک بگذارین. ازشون بازخورد بگیرین. این بهتون کمک میکنه که مطمئن بشین از لغاتتون به درستی استفاده کردین.


8. لغات را تشریح کنید!

خیلی از لغات می تونن به قسمت های کوچک تری خرد بشن. برای مثال، لغت دیکشنری از کلمه ی لاتین دیکتیو به معنی صحبت کردن میاد.

به این میگن ریشه ی کلمه. ریشه ی یک لغت پایه ای برای شکل گیری خیلی از لغاته. حالا که شما لغت ریشه ای دیکتیو رو مینونین، همچنین ممکنه به اون در لغات دیگه توجه کنین، مثل دیکته، دیکتاتور و مخالف بودن یا حتی اگه ندونین اون لغت چه معنی ای میده، الان میدونین که یه ربطی به صحبت کردن داره.

یاد گرفتن قسمت های لغت یه ایده ی فوق العادس به خاطر اینکه شما فقط یه لغت یاد نمی گیرین، شما لغت های دیگری که از این قسمت ها استفاده می کنند رو هم یاد می گیرین. شما همچنین در حدس زدن معانی لغات جدید هم بهتر میشین، چون خواهین دانست بعضی از قسمت های این لغت چه معنی ای میده.

برای لغت قسمت بیشتر وجود داره تا ریشه. همراه با ریشه ها، لغات از پیشوند ( قسمتی که اول هر کلمه میاد) و پسوند ( قسمتی که در آخر هر کلمه میاد) استفاده می کنن.

خیلی از دیکشنری ها لغت رو به این قسمت ها خرد می کنن و به شما میگن که این قسمت ها از کجا هستن. شما می تونین یک لیست از ریشه های لغات در این وبسایت پیدا کنین، و یک لیست کاملتر که شامل پیشوند و پسوند میشه رو در این یکی پیدا کنین.

یادگیری لغات انگلیسی، روش های یادگیری زبان انگلیسی



9. کتاب لغت بخوانید 

خواندن یکی از راه های خوب برای یادگیری لغات جدیده، اما چیزی که شما می خونین همچنین میتونه یک تفاوت عظیمی در میزان یادگیری شما ایجاد کنه.

کتابهایی رو انتخاب کنین که برای شما یک مقدار چالش برانگیز باشن، و شما خیلی بیشتر یاد خواهین گرفت از زمانی که کتابی در سطح خودتون رو می خونین. اگه یه کتاب در سطح خودتون بخوانید، ممکن است همه ی لغات رو از قبل بلد باشید. اگه یه کتاب چالشی بخونین، نیاز خواهید داشت که لغات جدید زیادی رو یاد بگیرید.

شما همچنین میتونین خوندن کتاب های آکسفورد ورد اسکیلز رو امتحان کنین. اینها کتاب های تخیلی هستن که شامل بیش از 1000 کلمه و معنی اونها میشن. این کتاب ها برای خرین آنلاین در دسترس هستن، و اینجا یا در آمازون می تونین اونها رو پیدا کنین.


10. امتحان لغت بدید

حالا که تعداد کمی لغت یاد گرفتین، چقدر خوب اونها رو به یاد میارین؟ شما می تونین یادگیری سرگرم کننده داشته باشین، اما باید مطمئن باشین که پیشرفت خوبی دارین.

بعد از استفاده از روش یادگیری سرگرم کنندتون، بعدا خودتون رو با یک روشی سنتی امتحان کنین.

سعی کنین از امتحان هایی استفاده کنین که مطمئن بشین هنوز هم لغاتی که یاد گرفتین رو بیاد میارین، و برای اینکه لغاتی که یه مدت قبل یاد گرفتین رو به یاد بیارین. تعداد زیادی امتحان لغت انگلیسی وجود دارد که میتونین برای امتحان کردن خودتون استفاده کنین.

شما می تونین اونها رو در سایتهای مختلف پیدا کنین. فراموش نکنین که تیکا همیشه لغاتی که یاد گرفتین رو از طریق تماشای ویدیو با شما تمرین خواهد کرد.


11. فرهنگ رو یاد بگیرید

تعدادی از انواع مختلف انگلیسی در سراسر جهان وجود  دارد. انگلیسی بریتانیایی و آمریکایی ممکنه مثل هم به نظر بیان، اما تفاوت های کوچک زیادی دارن.

وقتی دارین لغات جدید یاد میگیرین، در ذهنتون داشته باشین که کدوم کشور رو میخواین ببینین، در اون زندگی کنین یا کار کنین. اگه برنامه دارین به انگلستان برین باید انگلیسی بریتانیایی یاد بگیرین، اگه میخواین به آمریکا برین باید انگلیسی آمریکایی یاد بگیرین و غیره.

لغت  colour در بریتانیایی اینجوری نوشته میشه.

مردم بریتانیا معمولا از لغات brilliant و cheers استفاده می کنن

اما آمریکایی ها ازبجای brilliant و از see you بجای cheers استفاده می کنند. cool

وقتی دارین لغات جدید یاد میگیرین این رو به خاطر بسپارین، و به یاد داشته باشین که لغات رو به نوع صحیح انگلیسی یاد بگیرین

آموزش زبان انگلیسی به همراه روش های یادگیری لغات انگلیسی



12. با بقیه یاد بگیرید

یاد  گرفتن راحت تر و سرگرم کننده تره وقتی با بقیه  انجامش می دین.

یه گروه از دوستاتون رو پیدا کنین که میخوان با شما انگلیسی یاد بگیرن، با رفیق های بومی ارتباط آنلاین بگیرین یا به یک وبسایت با دانش آموزای دیگه ملحق بشین. هر چیزی که تصمیم بگیرین انجام بدین، از تمرین کردن با دیگران خیلی سود خواهین برد.

یکی از برنامه های یادگیری گروهی عالی که شما میتونین بهش ملحق بشین اسمش تست مستره. این گروه نقاط مختلفی از جهان رو ملاقات می کنه،  و به افراد کمک میکنه صحبت کردن در جمع رو یاد بگیرن. این میتونه یه کمک بزرگ برای شما باشه اگه شما برای صحبت کردن با دیگران مشکل دارین.

ایده ی فوق العاده ی دیگر صحبت کردن با انگلیسی آموزان در فیسبوکه. صفحه های فیسبوک زیادی برای انگلیسی آموزان وجود داره. بعضی ها صفحه هایی هستند که زبان آموزان یک جامعه ی آنلاین برای حمایت و دوستی ایجاد کرده اند. صفحه های دیگه افراد بومی انگلیسی زبان واقعی رو برای کمک کردن به گروه های یادگیرنده داره. یکیشو پیدا کنین، و ناگهان مطالعه ی شما خیلی راحت تر خواهد شد.


13. بپرسید (اون به چه معناست؟)

در آخر، هرگز از سوال پرسیدن نترسید.

اگه یه نفر لغاتی رو استفاده میکنه که شما نمی فهمین، ازشون بپرسین اون به چه معناست؟ خیلی از مردم خیلی صبور هستن و درک می کنن اگه شما بهشون بگین که در حال یادگیری انگلیسی هستین. در حقیقت، خیلی ها در واقع از کمک کردن به شما لذت خواهند برد.

از اینکه راه های زیادی برای یادگیری وجود داره خوشحال نیستین؟

اینجوری میتونین همه چیز رو امتحان کنین و بفهمین که کدوم برای شما بهتر جواب میده.

سخت مطالعه کنین اما سرگرمی هم داشته باشین.

شما می توانید با آموزش آنلاین زبان زود تر یاد بگیرید.

.

استاد زبان آنلاین-تدریس خصوصی
13 روش یادگیری زبان و لغات انگلیسی

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

زینب ناصری

تولید محتوا

من زینب، دانشجوی ارشد ادبیات انگلیسی و مدرس پاره وقت هستم و توی بخش های مختلف تیکا فعالم، اما مخصوصا به بلاگ و نوشتن درمورد زبان ها علاقه دارم!

نظرات