اساتید پیشنهادی:

10 راه برای یاد گرفتن لغات انگلیسی

زینب ناصری
زینب ناصری
یک‌شنبه, 25 بهمن 2019

دسته بندی : vocabulary

زمان مطالعه : 7 دقیقه

تعداد بازدید : 12798

10 راه برای یاد گرفتن لغات انگلیسی

یکی از معیارهای اندازه گیری میزان دانش شما از یک زبان تعداد تقریبی کلماتی است که میدانید، مثلا شاید شنیده باشید که برای فهمیدن معنای بیشتر متون انگلیسی دانستن 2800 کلمه کافی است. 
اما آیا این جمله یعنی شما باید یک لیست دو هزار و هشتصد کلمه ای از کلمات را حفظ کنید؟ حتی اگر در چند ماه آینده قصد شرکت در آزمون آیلتس یا تافل و مهاجرت را دارید تیکا این کار را توصیه نمی‌کند چون به خاطر سپردن چنین لیستی خیلی دشوار خواهد بود!
به علاوه بیشتر کلمات انگلیسی بسته به جمله و متن معانی مختلفی دارند، پس دانستن یک لیست از کلمات جدا از هم به شما برای یاد گرفتن معنای کلمات و استفاده از آن ها به مکالمه انگلیسی شما کمک نمیکند. در ادامه 10 راه برای یادگرفتن لغات انگلیسی را با شما در میان میگذاریم.

 

1. زبان مادریتان را فراموش کنید

اگر عبارت: چطور لغات انگلیسی را حفظ کنیم؟ را سرچ کنید، به ده ها مقاله و محصولات آموزش زبان میرسید که روش هایی مثل کدینگ یا رمزگذاری را برای آموزش لغات انگلیسی و لغات 504 تبلیغ می‌کنند، کدینگ اصطلاحا به معنی ربط دادن یک کلمه انگلیسی به یک کلمه فارسی است، مثلا ربط دادن کلمه besiege به کلمه بسیج!

انگلیسی'زبان انگلیسی'ترجمه انگلیسی'مکالمه'تدریس'آموزش انگلیسی'آیلتس'موزیک انگلیسی'یادگیری انگلیسی'اپلیکیشن آموزش'گرامر'لغات'منابع آموزش انگلیسی'تافل'مهاجرت'داستان انگلیسی


این روش های عجیب و غریب ممکن است در نظر اول جالب به نظر برسند و به عنوان یک سرگرمی و بازی با لغات مفید باشند، اما به سه دلیل خیلی ساده به هیچ وجه نباید روش اصلی یادگیری لغت شما بشوند:


اول اینکه در حالت ایده آل شما هنگام یادگیری زبان انگلیسی باید سعی کنید مفاهیم را به طور مستقیم به زبان انگلیسی یاد بگیرید و نه از طریق ترجمه انگلیسی زبان مادری خودتان. طرفداران روش رمزگذاری میگویند:" با این روش شما میتوانید لغات زبان انگلیسی را مثل لغات زبان فارسی یاد بگیرید" و این دقیقا اتفاقی است که نباید بیفتد! وقتی بار اول در خردسالی زبان فارسی را یاد گرفتید، همه کلمات و مفاهیم را به طور مستقیم و از طریق اکتشاف در دنیای اطرافتان یاد گرفتید. یک زبان جدید هم باید کمابیش به همین صورت آموخته شود- توضیح دادن نکات گرامری ابتدایی به زبان فارسی میتواند مفید باشد و به یادگیری سرعت بدهد، اما اصرار روی ترجمه همه کلمات و عبارات انگلیسی باعث میشود حتی پس از حفظ کردن انبوهی از لغات، در دنیای زبان انگلیسی برای همیشه یک بیگانه باشید. 


دلیل دوم هم چیزی است که حتی اگر برای مدت کوتاهی از روش کدینگ استفاده کرده باشید متوجه آن خواهید شد: بی ربط و "زوری" بودن ارتباط معنایی که بین کلمات فارسی و انگلیسی برقرار کرده اید! بیشتر کلمات انگلیسی و فارسی آن قدر با هم فرق دارند که برای ساختن یک ارتباط ضعیف بین آن ها باید کلی فکر کنید. اما بهتر نیست این وقت و انرژی را صرف یاد گرفتن کاربردهای مختلف همان کلمه انگلیسی و تکرار کردن آن در موقعیت های مختلف بکنید؟


دلیل سوم هم به تنهایی برای منسوخ کردن کدینگ کافی است: این روش توانایی شما در مکالمه انگلیسی را فلج خواهد کرد. با استفاده از روش کدینگ، شما روی پیدا کردن تشابه آوایی بین حروف فارسی و انگلیسی تمرکز میکنید و این خود مانع بزرگی بر سر یاد گرفتن تلفظ صحیح کلمات و آهنگ جملات انگلیسی است. علاوه بر این، تا وقتی که کلمات را به صورت واحدهای جداگانه حفظ کنید، توانایی شما در مکالمه روان هیچ پیشرفتی نخواهد کرد.


2. سعی نکنید معنی همه کلماتی که بلد نیستید را یکجا یاد بگیرید!

اگر در یک کلاس زبان شرکت می‌کنید، این وظیفه معلم شماست که کلمات جدید را به تدریج در جملاتی که به شما یاد می‌دهد به کار ببرد، اما در خارج از کلاس این خود شما هستید که باید کنجکاوی کنید و خودتان را در معرض زبانی که میخواهید یاد بگیرید قرار بدهید! در رسانه های اجتماعی به مطالبی که به زبان مورد نظرتان تولید شده است نگاهی بندازید، اما وسواس اینکه معنی تک تک کلمات آن ها –حتی در متنی به کوتاهی یک پاراگراف- را متوجه بشوید نداشته باشید، در عوض گاهی اوقات سعی کنید معنای کلمات ناآشنا را حدس بزنید! این تمرین خوبی برای مغز شماست تا کلمات آشنا و ناآشنایی که در یک متن مرتبط به کار میروند را به هم ربط بدهد.

آموزش زبان، آموزش لغات انگلیسی،آموزش آنلاین


 

3. یک لیست داشته باشید اما به جای کلمات، جملات را در آن یادداشت کنید!

همه فلش کارت های لغت استاندارد، برای هر کلمه چند مثال از جملات مختلف دارند. برای یاد گرفتن یک کلمه حتما آن را با جمله ای که در آن به کار رفته است یادداشت کنید-یا حتی از آن بهتر، سعی کنید خودتان یک جمله برای آن بسازید! اگر سطح شما بالاتر از متوسط است، تیکا پیشنهاد می‌کند که برای هر کدام از معناهای مختلف یک کلمه، حد اقل یک جمله بسازید.
 مثلا برای کلمه just:
God is just.
خداوند عادل است.
He is just 15.
او فقط پانزده سال دارد.
That’s just what I need!
آن دقیقا همان چیزی است که لازم دارم!
Mother has just left.
مادر همین الآن اینجا را ترک کرد.

 

اساتید زبان


 

4. از یاد گرفتن تلفظ انگلیسی کلمات غافل نشوید!

وقتی درمورد اهمیت ساختن جملات حرف میزنیم، بیشتر زبان آموزان نتیجه میگیرند که : گرامر مهم تر است! اما اگر میخواهید در مکالمه با یک فرد انگلیسی زبان درست "فهمیده" شوید، تلفظ صحیح از گرامر هم مهم تر است! بهترین روش برای یاد گرفتن تلفظ صحیح، گوش دادن به پادکست ها و دیالوگ های فیلم ها و تکرار آن هاست. هنگام خواندن یک متن انگلیسی به پادکست آن گوش کنید تا تلفظ کلمات را یاد بگیرید. اگر یک معلم با دوستی با دانش زبان انگلیسی بالا دارید، سعی کنید تا حدی که میتوانید با او حرف بزنید تا تصحیح شوید.


5. از یادگرفتن استرس کلمات غافل نشوید!

هر کلمه انگلیسی چند هجایی استرس خاص خودش را دارد، پس علامت کوچک ‘ که روی یکی از بخش های آوا نویسی کلمه در دیکشنری به چشمتان میخورد را نادیده نگیرید! رعایت کردن استرس کلمات یک قدم مهم و سرنوشت ساز است که یک زبان آموز موفق را از زبان آموزی که هیچ وقت اعتماد به نفس انگلیسی صحبت کردن پیدا نخواهد کرد متمایز می‌کند.
 


6. با ریشه کلمات و کلمات هم خانواده آشنا شوید

شاید هیچ زبانی به اندازه زبان عربی وزن و قائده نداشته باشد، اما زبان های دیگر از جمله انگلیسی هم قوانین مشخصی برای ساخت کلمات دارند که دسته بندی نحوی و معنایی آن ها را ممکن می‌کند، مثلا در مثال زیر ساختار پیشوند re + فعل معنای "تکرار" را به افعال اضافه می‌کند:
Rebuild
Remake
Reappear
Redo
Reshape

دانستن معنای این پیشوند/پسوندها به شما کمک میکند معانی جدید کلمات را متوجه شوید.

یادگیری سریع لغات انگلیسی


 

7. هر از گاهی استراتژی یادگیری لغت خودتان را تغییر دهید!

یادتان هست کمی بالاتر گفتیم برای یاد گرفتن کلمات جدید از متن، صوت و تصویر با زبان مقصد استفاده کنید؟ خب اگر استراتژی شما برای مرور کلمات همیشه یکی باشد-مثلا خواندن یک کتاب داستان به همراه پادکست- بعد از مدتی مغز شما به این نوع تکرار عادت می‌کند و دیگر نمیتوانید این کلمات را در موقعیت های دیگر به خاطر بیاورید. 


چاره چیست؟ برای به چالش کشیدن مغزتان بهترین کار این است که کلماتی که در یک زمینه مشخص یاد گرفته اید را در موقعیت های دیگر استفاده کنید، مثلا از کلمه ای که در کلاس شنیدید یا در یک مقاله خوانده اید در چت استفاده کنید یا برعکس (تا وقتی که این کلمات خیلی old-fashioned یا slang نباشند معمولا مشکلی پیش نمی آید!)


8. با یک دوست تمرین کنید!

تمرین کردن با یک دوست که سطح زبان او بهتر از شما باشد خوب است، اما اگر چنین دوستی ندارید، یادتان باشد کاملا مستقل از دوستتان پیش بروید و برنامه خودتان را داشته باشید. متاسفانه خیلی اوقات پیش می آید که وقتی با دوستمان زبان میخوانیم، از نرسیدن به اهدافمان عذاب وجدان کمتری میگیریم!


9. با تکنولوژی های آموزش آنلاین رابطه صمیمی تری برقرار کنید

دیکشنری های آنلاین و آفلاین زیادی هستند که تلفظ صحیح کلمات و کاربردهای مختلف هر کلمه انگلیسی را در کنار طبقه بندی های مختلف به شما ارائه می‌کنند، بعضی از فرهنگ های لغت علاوه بر تلفظ خود کلمه، شامل تلفظ مثال های مختلف استفاده از آن هم می‌شوند.در اپلیکیشن تیکا برای باز کردن دیکشنری آنلاین فقط باید انگشتتان را روی هر کلمه نگه دارید.

 

10. روش حفظ لغت خاص خودتان را بسازید!

هر فرد روش عجیب و خاص خودش را برای درس خواندن دارد، یادگیری زبان هم از این قائده مستثنی نیست. اگر اصول یادگیری و حفظ اطلاعات در حافظه بلندمدت را بدانید، میتوانید خودتان دست به کار شوید و یک روش ابداع کنید که خاص خودتان باشد، مثلا نوشتن یک متن طنز با استفاده از لغات جدید، حل کردن جدول کلمات متقاطع، درست کردن کارت پستال و .... روش خاص شما چیست؟


حرف آخر

یاد گرفتن زبان مثل ورزش بدنسازی است، چون همه جنبه های مختلف زبان به هم ربط دارند: مکالمه، گرامر، لغات، رایتینگ و ... . بعضی از تمرینات یادگیری زبان بنیه کلی شما را بالا میبرند در حالی که بعضی از تمرینات دیگر بیشتر یکی از مهارت های شما را تقویت میکنند. داشتن یک دایره لغات قوی با توانایی درک مطلب شما ارتباط مستقیم دارد ولی به طور غیر مستقیم به دانش گرامر شما هم کمک خواهد کرد. اگر دوست دارید یک workout کامل برای دانش زبان خودتان داشته باشید، پیشنهاد ما نصب اپلیکیشن تیکا و کمک گرفتن از مدرسین آموزش زبان تیکا است.

 

 

استاد زبان آنلاین-تدریس خصوصی
10 راه برای یاد گرفتن لغات انگلیسی

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

زینب ناصری

تولید محتوا

من زینب، دانشجوی ارشد ادبیات انگلیسی و مدرس پاره وقت هستم و توی بخش های مختلف تیکا فعالم، اما مخصوصا به بلاگ و نوشتن درمورد زبان ها علاقه دارم!

نظرات