اساتید پیشنهادی:

فهرست دانشگاه‌ هایی که آزمون جی مت می‌خواهند

خاطره محمدی
خاطره محمدی
سه‌شنبه, 7 شهریور 2022

دسته بندی : english-placement-tests

زمان مطالعه : 10 دقیقه

تعداد بازدید : 1775

آزمون جی مت

برخی دانشگاه‌های برتر در حوزه کسب‌وکار برای پذیرش دانشجوهای خود از آنها نمره GMAT می‌خواهند. این آزمون مهارت‌های دانشجویان، در حوزه کسب‌وکار را مورد سنجش قرار می‌دهد. آزمون جی مت شامل چندین بخش است که هر بخش زمان مشخصی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. در این مطلب اطلاعات و فهرستی از دانشگاه‌هایی که آزمون GMAT می‌خواهند آورده شده است. دانشجویان می‌توانند بر این اساس خود را برای دانشگاه مورد نظرشان آماده کنند.

 اگر با هدف تحصیل و یا کار قصد مهاجرت دارید، بهتر است از قبل در مورد آزمون ها و امتحانات ورودی اطلاعات لازم را کسب کنید. در ادامه در مورد فهرست دانشگاه‌هایی که آزمون جی مت می‌خواهند، آشنا می شویم.

آزمون GMAT  چیست؟

GMAT  یک امتحان ورودی دانشگاه‌های بازرگانی است که تقریباً 3 ساعت و نیم طول می‌کشد. این آزمون نشان می‌دهد که دانشجو چه مهارت‌هایی در زمینه کسب‌وکار دارد و چگونه می‌خواهد آن را به کار گیرد. آزمون GMAT  شامل چهار جزء زیر است و داوطلبان این اختیار را دارند که هر یک از این بخش‌ها را شروع کنند.

  • یک ارزیابی نوشتاری تحلیلی که تفکر انتقادی و مهارت‌های ارتباطی را می‌سنجد.
  • یک بخش استدلال یکپارچه که نشان می‌دهد دانشجویان تا چه اندازه می‌توانند داده‌ها را تجزیه و تحلیل و اطلاعات نمایش داده شده در قالب‌های مختلف را تفسیر کنند.
  • بخش استدلال کمی، تعیین می‌کند که آیا دانشجویان توانایی‌های ریاضی و سواد عددی قوی دارند یا خیر.
  • بخش استدلال کلامی، مهارت‌های درک مطلب، توانایی‌های ویرایش و اینکه آیا کسی می‌تواند استدلال‌های نوشتاری را معنا کند، ارزیابی می‌کند.

برای مطالعه بیشتر: آزمون های زبان انگلیسی

نمرات آزمون GMAT چگونه محاسبه می‌شود؟

شرکت‌کنندگان در آزمون  GMAT، باید از بخش‌های مختلف آزمون، حدنصاب نمره را کسب کنند. نمرات بخش نوشتاری تحلیلی از 0 تا 6 است که برای هر قسمت 5/0 نمره در نظر گرفته می‌شود. نمرات در بخش استدلال یکپارچه از 1 تا 8 است و نمرده‌دهی آن به‌صورت اعداد کامل است. هر دو بخش استدلال کمی و استدلال کلامی دارای حداقل نمره 0 و حداکثر نمره 60 هستند، اما نمرات زیر 6 و بالاتر از 51  غیرمعمول است. مجموع نمرات GMAT از حداقل 200 تا حداکثر 800 نمره متغیر است. این نمرات، بر اساس دقت پاسخ‌های یک شرکت‌کننده به سؤالات مربوط به بخش‌های شفاهی و کمی GMAT و هم بر اساس سطح دشواری سؤالاتی است که یک داوطلب به آنها پاسخ داده است.

نمره دهی کامپیوتر به آزمون GMAT چگونه است؟

سطح سؤالات ابتدایی بخش کمی و کلامی سخت است. اگر داوطلب بتواند به این سؤال پاسخ دهد، سؤالات سخت‌تری نمایش داده می‌شود. درصورتی‌که داوطلب قادر به پاسخگویی سؤال سخت نباشد و جواب نادرستی بدهد، سؤال بعدی آسان‌تر است. در پایان، رایانه بر اساس میزان دقت داوطلب در پاسخ به سؤالات سخت، نمره آن را محاسبه می‌کند.

 GMAT  چه تفاوتی با GRE دارد؟

یکی از تمایزهای مهم بین GMAT و GRE این است که GMAT به طور خاص برای دانشگاه‌های کسب‌وکار ایجاد شده است. اما آزمون GRE حالت عمومی دارد و برای انواع مختلف دانشکده‌های تحصیلات تکمیلی طراحی شده است. به گفته کارشناسان بخش شفاهی GRE به طور کلی سخت‌تر از بخش شفاهی در GMAT است، درحالی‌که بخش کمی در GMAT معمولاً سخت‌تر از بخش کمی GRE است.

GMAT  در کجا و هر چند وقت یکبار گرفته می‌شود؟

مراکز آزمون GMAT در سراسر جهان وجود دارد و شرکت‌کنندگان می‌توانند مراکز آزمون مناسب را در بخش "Find a Test Center" از وب‌سایت mba.com پیدا کنند. آزمون GMAT ممکن است هر 16 روز یکبار گرفته شود و در طول یک سال، حداکثر 5 بار این امتحان برگزار شود. شرکت‌کنندگان در این آزمون یک محدودیت دارند و تنها مجاز هستند که حداکثر 8 بار در آزمون GMAT شرکت کنند.

برای پذیرش در دانشگاه‌ها باید نمره آزمون GMAT چند باشد؟

این آزمون که برای سنجش عملکرد دانشجویان در کسب‌وکار و موفقیت تحصیلی آنها گرفته می‌شود دارای میانگین نمره 600 است. دانشجویان باید میانگین نمره یا نمره‌ای بیشتر از میانگین را کسب کنند تا شانس ورود به دانشگاه مورد نظرشان افزایش یابد. البته حداقل نمره قبولی در هر دانشگاه متناسب با سیستم آموزشی آن متفاوت است.

کدام دانشگاه‌ها آزمون ورودی GMAT دارند؟

همه دانشگاه‌ها و کالج‌های بین‌المللی بزرگ برای پذیرش دانشجویان MBA آزمون ورودی GMAT را برگزار می‌کنند. علاوه بر داشتن شرایط کلی برای پذیرش از جمله ویزا، پاسپورت و ... متقاضی باید نمرات آزمون GMAT و زبان خود (IELTS/TOEFL) را ارسال کند. حدود 114 کشور نمرات GMAT را می‌پذیرند.

به طور کلی، کالج‌هایی مانند هاروارد، استنفورد، و INSEAD متقاضیانی با نمره جی مت بیش از 700 را پذیرش می‌کنند. در اینجا لیستی از دانشگاه‌ها با آزمون ورودی جی مت و میانگین نمره‌ای که پذیرش می‌کنند آورده شده است. برای اینکه از شرایط دانشگاه و نمره جی مت مورد نظر آن اطلاعات بیشتری کسب کنید به سایت دانشگاه مربوطه مراجعه کنید.

دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا

تمام افرادی که در خارج از کشور، آرزوی تحصیل در یکی از دانشگاه‌های معتبر این کشور را دارند، در تلاش هستند که بتوانند در این دانشگاه‌ها پذیرش بگیرند. ایالات متحده با داشتن حدود 15 دانشگاه بازرگانی، در صدر فهرست قرار دارد. آزمون GMAT یکی از شرایط اصلی پذیرش در دانشگاه‌های ایالات متحده است. میانگین نمره آزمون جی مت استنفورد بالاترین نمره در بین دیگر دانشگاه‌های این کشور دارد.

نام دانشگاه میانگین GMAT Cut-off محدوده امتیاز GMAT
دانشگاه استنفورد 737 610-790
دانشگاه نورث وسترن 732 600-780
دانشگاه ییل 730 690-760
دانشگاه شیکاگو 730 620-790
دانشگاه پنسیلوانیا 730 530-790
دانشگاه هاروارد 729 580-790
دانشگاه کلمبیا 724 530-790
دانشگاه دارتموث 722 620-780
دانشگاه ماساچوست 722 690-760
دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس 719 680-750
دانشگاه کالیفرنیا، برکلی 717 680-750
دانشگاه میشیگان 716 670-760
دانشگاه نیویورک 714 580-780

دانشگاه تگزاس در آستین

 

703 660-740
دانشگاه کرنل 700  
دانشگاه کارنگی ملون 691 640-740
مؤسسه فناوری جورجیا 680 620-730
دانشگاه بوستون 680 600-740

دانشگاه‌های اروپا

یکی از مقاصد محبوب برای تحصیل در خارج از کشور، دانشگاه‌های اروپا است که هرساله تعداد زیادی متقاضی دارند. برای دانشجویانی که به دنبال پذیرش در دانشگاه‌های برتر بازرگانی اروپا هستند، باید حداقل نمره GMAT  آنها 600 باشد. در ادامه لیست دانشگاه‌های اروپا و نمره  آزمون جی مت آنها بیان شده است.

نام دانشگاه میانگین GMAT Cut-off
دانشگاه اینسید 709
مدرسه تجارت لندن 708
مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی لندن (LSE) 708
دانشگاه ناوارا (IESE) 690
دانشکده مدیریت HEC پاریس 690
دانشگاه کمبریج 690
دانشگاه آکسفورد 690
ESADE Ramon Llull 668
دانشگاه وارویک 660
دانشگاه بوکونی 650
مدرسه بازرگانی کپنهاگ 645
دانشگاه اراسموس روتردام 640
امپریال کالج لندن 600+
دانشگاه منچستر 600+

 

دانشگاه‌های کانادا

در کنار تجربه کاری خوب، برای تحصیل در یک مدرسه کسب‌وکار معتبر در کانادا، به نمره‌ای در حدود 600-650 در GMAT نیاز دارید. برای پذیرش در کالج‌های برتر در کانادا مانند دانشگاه مک گیل، به نمره 650-690 نیاز دارید. کانادا همچنین دارای مدرسه کسب‌وکار Sauder و Rotman است که در بین 50 مدرسه تجارت بین‌المللی برتر در جهان قرار دارند.

نام دانشگاه میانگین GMAT Cut-off
دانشگاه مک گیل 694
دانشگاه تورنتو 665
دانشگاه یورک 660
دانشگاه بریتیش کلمبیا 650
دانشگاه کوئینز – کینگستون 650
دانشگاه مونترال 625
دانشگاه آلبرتا 619
دانشگاه مک مستر 616
دانشگاه سایمون فریزر 615
دانشگاه وسترن انتاریو 600+
دانشگاه کنکوردیا 550+

 

دانشگاه‌های استرالیا

استرالیا یکی دیگر از مقصدهای تحصیلی در خارج از کشور است. برای پذیرش در یک دانشگاه تجاری خوب استرالیا متوسط نمره​GMAT شما باید بین 550-600 باشد. در این قسمت لیست دانشگاه‌های استرالیا که آزمون جی مت می‌خواهند و میانگین نمره این آزمون آورده شده است.

نام دانشگاه میانگین GMAT Cut-off
دانشگاه ملبورن 705
دانشگاه نیو ساوت ولز (UNSW سیدنی) 650
دانشگاه ملی استرالیا 600+
دانشگاه سیدنی 600+
دانشگاه RMIT 550+

 

دانشگاه‌های آسیا

کشورهای سنگاپور، هنگ‌کنگ، سئول یا کره جنوبی در آسیا، دانشجویان را بر اساس نمره GMAT پذیرش می‌کنند. به جز دانشگاه هنگ‌کنگ، برای پذیرش در دیگر دانشگاه‌های تجاری آسیا باید نمره جی مت بیش از 600 باشد. در این بخش دانشگاه‌های تجاری با آزمون ورودی جی مت و متوسط نمرات این آزمون ذکر شده است.

نام دانشگاه میانگین GMAT Cut-off
دانشگاه علم و صنعت هنگ‌کنگ 770
دانشگاه فناوری نانیانگ، سنگاپور (NTU) 700
دانشگاه Tsinghua 670
دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) 662
دانشگاه ملی سئول 650
دانشگاه پکن 640
دانشگاه چینی هنگ‌کنگ 620

برای مطالعه بیشتر:

آمادگی برای آزمون زبان در تیکا

آزمون GMAT یکی از آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها برتر کسب‌وکار است. تفاوت آزمون GMAT  با GRE در این است که آزمون جی مت به‌صورت اختصاصی برای دانشجویان در حوزه کسب‌وکار بوده اما آزمان GRE برای دانشکده‌های تحصیلات تکمیلی است. این آزمون شامل چند بخش است و حدود 3 ساعت و نیم به طول می‌انجامد. حداکثر نمره آزمون 800 است و هر دانشگاه میانگین نمره متفاوتی دارد. در این مطلب دانشگاه‌های ایالت متحده آمریکا، اروپا، کانادا، استرالیا و آسیا که برای پذیرش دانشجو به آزمون جی مت نیاز دارند و میانگین نمره قبولی در آن، بیان شد.

ما در سامانه آموزش زبان آنلاین تیکا توسط بهترین اساتید به شما آموزش خواهیم داد و شما را در این مسیر کمک خواهیم کرد و شما را در مسیر یادگیری زبان یاری خواهیم کرد. پس فرصت را از دست ندهید و همین حالا با مراجعه به سایت تیکا، کلاس خود را شروع کنید.

فهرست دانشگاه‌ هایی که آزمون جی مت می‌خواهند

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

خاطره محمدی

تولید محتوا

خاطره محمدی هستم و دنیا رو با واژگان لمس می‌کنم. چند ساله که حوزه‌های مختلف رو با کلمات روایت می‌کنم. کتاب‌های ادبی، موزیک، فیلم و برنامه‌های آشپزی بیشترین علاقه‌مندی‌های من هستند. هنوز هم بعد از دیدن فیلم‌های پلیسی-معمایی تصمیم می‌گیرم وقتی بزرگ شدم، کارٱگاه بشم.

نظرات

user-image

پارسا مهری

برای مهاجرت نیازه؟؟

13 شهریور 2022

user-image

لیلا فارغ

خیلی برام مفید بود چون هر از گاهی به فکر مهاجرتم و این باعث میشه تصمیم را جدی تر بگیرم وقتی اطلاعاتم بالاتر میره

12 شهریور 2022

user-image

الهام طالبی

جی مت خیلی سخته ولی!

12 شهریور 2022