اساتید پیشنهادی:

تقویت لیسنینگ آزمون آیلتس

خاطره محمدی
خاطره محمدی
جمعه, 13 اردیبهشت 2023

دسته بندی : language-learning

زمان مطالعه : 13 دقیقه

تعداد بازدید : 1060

تقویت لیسنینگ آزمون آیلتس

آزمون آیلتس یکی از پرطرفدارترین آزمون‌های بین‌المللی برای مهاجرت تحصیلی است. این آزمون در سراسر جهان اعتبار داشته و بسیاری از مؤسسات آموزشی نمره آن را قبول دارند. یادگیری زبان با  چهار مهارت ریدینگ، لیسنینگ، رایتینگ و اسپیکینگ همراه است و برای آزمون آیلتس این مهارت ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. بخش لیسنینگ یکی از بخش‌های مهم و چالش‌برانگیز آزمون آیلتس است و پاسخ به سؤالات آن نیاز به تمرین و تکنیک دارد. آمادگی برای بخش لیسنینگ آیلتس منابعی دارد که مطالعه آن می‌تواند شما را برای این بخش از آزمون به آمادگی بالایی برساند. در ادامه به بررسی روش‌های تمرین و تکنیک‌های لیسنینگ و معرفی منابع آن می‌پردازیم.

آزمون آیلتس چیست؟

آزمون آیلتس (IELTS) یکی از معتبرترین آزمون‌های بین‌المللی است و برگرفته از عبارت International Englisg Language Testing system به معنای سامانه جهانی ارزیابی زبان انگلیسی است. آزمون آیلتس توسط دانشگاه کمبریج انگلستان، شورای فرهنگی بریتانیا و مرکز آیلتس استرالیا در ۲۷۰ مرکز امتحانی و در ۱۱۰ کشور دنیا برگزار می‌شود. آزمون آیلتس برای مهاجرت تحصیلی و اارئه به دانشگاه‌ها و کشورهای جهان اعتبار دارد. سیستم نمره دهی آن از ۰ تا ۹ است و چهار مهارت اصلی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. این مهارت‌ها به ترتیب شامل لیسنینگ (Lisening) شنیداری، ریدینگ (reading) خواندن و رایتینگ (writing) نوشتن است. بخش مکالمه یا speaking یک هفته قبل از امتحان یا بعد از آن برگزار می‌شود.

بخش لیسنینگ آزمون آیلتس شامل موارد زیر می‌شود:

·         مدت‌زمان برگزاری ۳۰ دقیقه

·         تعداد سؤالات ۴ سؤال در چهار بخش

·         فایل صوتی تنها یک‌بار برای شرکت‌کننده پخش می‌شود

·         قبل از شروع بخش لیسنینگ فرصت چک کردن سؤالات را دارید

بخش اول و دوم لیسنینگ آیلتس مکالماتی با موضوعات اجتماعی است. بخش سوم و چهارم یک مکالمه بین چهار نفر با موضوعات دانشگاهی و یک کنفرانس است.

بدون شک خوب شنیدن باعث بهبود  یادگیری مکالمه زبان انگلیسی می‌شود.

منابع مفید برای تمرین Listening آزمون آیلتس

منابع مفید برای تمرین لیسنینگ آیلتس منابعی هستند که فایل صوتی را به همراه متن ارائه می‌دهد. شنیدن هم‌زمان با دیدن معنی کلمه به شما کمک می‌کند به‌خوبی متن را متوجه شده و لیسنینگ خود را تقویت کنید. برخی از منابع مفید برای این کار شامل موارد زیر است:

·         پادکست با موضوعات مختلف به همراه متن

·         وب‌سایت‌ها و شبکه‌های خبری که زیرنویس دارند

·         ویدئوهای آموزشی در یوتیوب که متن انگلیسی دارند

·         BBC English in 6 Minutes (مجموعه پادکست)

برخی از منابع چاپی برای آمادگی لیسنینگ آیلتس نیز شامل موارد زیر است:

·         کتاب Get Ready for IELTS Listening

·         کتاب Tactics for Listening

·         کتاب Collins listening for IELTS

·         کتاب Collins English for exams listening for IELTS

·         کتاب Listen Here

·         کتاب IELTS Advantage

·         کتاب IELTS Listening strategies

روش‌های تمرین برای تقویت لیسنینگ آیلتس

روش‌های متعددی برای تمرین و تقویت لیسنینگ آزمون آیلتس وجود دارد. قبل از هر چیز باید بدانیم تمرین و تکرار مکرر می‌تواند آمادگی ما را برای آزمون لیسنینگ تا حد زیادی بالا ببرد. این تمرین‌ها شامل موارد زیر است:

·         به‌صورت مستمر انگلیسی گوش دهید. گوش دادن مستمر و روزانه باعث می‌شود لغات زیادی یاد بگیریم و زبان انگلیسی مانند زبان مادری در ذهن و کلام ما بنشیند. منابع اینترنتی زیادی برای تمرین لیسنینگ وجود دارد بهتر است منابع معتبر با تلفظ درست را انتخاب کنیم. گوش دادن به پادکست‌ها در هر فرصتی و زمانی ممکن است. مثل وقتی سوار اتوبوس یا مترو هستیم. گوش دادن رادیو در خانه و در هنگام انجام کارها نیز پیشنهاد خوبی است. مجموعه سخنرانی‌های تد یا موضوعات دانشگاهی نیز برای تمرین مناسب هستند.

·         فعالانه به انگلیسی گوش دهید. هنگامی‌که فایل‌های صوتی را می‌شنوید اگر کلمه‌ای برای شما ناآشنا بود آن را یادداشت کنید. به یک لغت‌نامه مراجعه کنید تا علاوه بر یاد گرفتن تلفظ درست با معانی و کاربردهای آن نیز آشنا شوید.

·         برای پاسخ به سؤالات لیسنینگ استراتژی داشته باشیم. داشتن استراتژی و نقشه به ما کمک می‌کند در روز آزمون بدون استرس و اتلاف وقت به سؤالات پاسخ دهیم. مطالعه نمونه سؤالات سال‌های قبل برای این کار به ما کمک می‌کند.

·         هوشمندانه و هدفمند تمرین کنیم. تمامی سؤالات بخش لیسنینگ را در تمرین‌ها پاسخ دهیم و پاسخ‌ها را چندین بار ویرایش کنیم.

·         اشتباهات و نقاط ضعف را با تمرین برطرف کنیم. کلماتی که معنی و تلفظ آن‌ها را نمی‌دانیم بنویسیم تا با تکرار و تمرین آن‌ها را به‌خوبی یاد بگیریم.

اگر در هنگام تمرین لیسنینگ به فایلی برخورد داشتید که کلمات آن را نمی‌فهمید می‌توانید از چند راه‌کار ساده استفاده کنید:

1-     برای فهمیدن معنی کلمه به سراغ دیکشنری نروید. بله درست است. بهتر است لغت را چندین بار دیگر در جملات بشنوید تا خودتان به معنی آن پی ببرید.

2-     فایل‌های ساده‌تر گوش دهید. اگر احساس کردید متنی برای شما سنگین است به سراغ متن‌های ساده‌تر برود.

3-     اگر باز هم متوجه نمی‌شوید احتمالاً لغات زیادی بلد نیستید و باید در این بخش خود را تقویت کنید.

برای مطالعه بیشتر: آشنایی با همه آزمون های زبان انگلیسی | کدام آزمون زبان را شرکت کنم؟

تکنیک‌های تقویت لیسنینگ آزمون آیلتس

تکنیک‌های متعددی برای تقویت لیسنینگ آزمون آیلتس وجود دارد. این تکنیک‌ها درواقع همان روش‌های تمرینی هستند که به‌صورت مستمر می‌توانند بخش شنیداری ما را تقویت کنند. برخی از این تکنیک‌ها شامل موارد زیر است:

·         یکی از تکنیک‌ها تقویت لیسنینگ آیلتس انتقال متن فایل صوتی به روی کاغذ است. برای این کار ابتدا با دقت به فایل گوش داده و شروع به انتقال لغات روی کاغذ کنید. از چند کلمه شروع کرده و به‌تدریج تعداد کلمات را بیشتر کنید تا به حد نوشتن یک جمله برسید. اگر کلمه‌ای نامفهوم بود می‌توانید دوباره برگشته و به آن گوش دهید. آن‌قدر این کار را تکرار کنید تا تمامی کلمات را با تلفظ و معنی درست آن‌ها یاد بگیرید.

·         در مرحله بعد باید به سراغ متن بروید. متن اصلی را به‌طور کامل مطالعه کنید و متن خود را با آن مقایسه کنید. متن شما درواقع خلاصه‌ای از متن اصلی است و باید کلمات کلیدی را داشته باشد. اگر لغتی جدید و مهم است آن را در دفتر لغات خود ثبت کنید. اگر به کلماتی برخورد داشتید که در فایل صوتی به‌هیچ‌وجه آن را متوجه نشده‌اید باید بدانید این مسئله کاملاً طبیعی است و علت آن نوع تلفظ در هنگام قرارگیری در جمله است. بهتر است تلفظ آن را دوباره تمرین کنید.

·         متن اصلی را هم‌زمان را با فایل صوتی گوش دهید. به‌صورت هم‌زمان متن اصلی را به زبان انگلیسی خوانده و به فایل گوش دهید تا بتوانید تلفظ درست همه کلمات را بشنوید و تمرین کنید. اگر تعداد لغات جدید زیاد بود فایل را به چند قسمت تقسیم کنید و هر قسمت را جداگانه بررسی و آنالیز کنید. استفاده از اطلاعات قبلی و پیش‌بینی صحبت گوینده در این تکنیک می‌تواند کمک زیادی به شما بکند.

·         دوباره از اول شروع کنید. بعد از چندین بار تکرار و تمرین و یادداشت لغات جدید، دوباره از اول شروع کنید. تمام متن و دست‌نوشته‌های خود را کنار گذاشته و به متن گوش دهید. دوباره از شنیده‌های خود یادداشت‌برداری کنید و تمرین و تکرار داشته باشید.

"مقاله پیشنهادی : آیلتس بگیریم یا تافل؟"

تقویت لیسنینگ آیلتس با اساتید تیکا

کلاس‌های آنلاین مقدماتی تا پیشرفته آموزشگاه زبان تیکا انتخاب خوبی برای تقویت لیسنینگ آزمون آیلتس است. آزمون آیلتس اعتبار جهانی دارد اما هزینه ثبت‌نام آن بالا است و داشتن آمادگی برای شرکت در این آزمون بسیار مهم است. آموزشگاه تیکا امکان برگزاری کلاس‌های آمادگی آیلتس به‌صورت خصوصی را داشته و این امکان را به شما می‌دهد مهارت‌های چهارگانه خود ازجمله لیسنینگ آیلتس را به بالاترین حد برسانید. اساتید آموزشگاه تیکا باتجربه و مهارتی که در این زمینه دارند کلیه تکنیک‌ها و روش‌های تمرینی را به شما آموزش خواهند داد.

تقویت لیسنینگ آزمون آیلتس

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

خاطره محمدی

تولید محتوا

خاطره محمدی هستم و دنیا رو با واژگان لمس می‌کنم. چند ساله که حوزه‌های مختلف رو با کلمات روایت می‌کنم. کتاب‌های ادبی، موزیک، فیلم و برنامه‌های آشپزی بیشترین علاقه‌مندی‌های من هستند. هنوز هم بعد از دیدن فیلم‌های پلیسی-معمایی تصمیم می‌گیرم وقتی بزرگ شدم، کارٱگاه بشم.

نظرات

user-image

عاطفه س

کتاب برای تقویت لیسنینگ چی خوبه؟

20 اردیبهشت 2023