اساتید پیشنهادی:

گرامر تبدیل اسم به صفت در زبان انگلیسی | آموزش گرامر انگلیسی جلسه 34

زینب ناصری
زینب ناصری
سه‌شنبه, 12 بهمن 2020

دسته بندی : grammar

زمان مطالعه : 4 دقیقه

تعداد بازدید : 11551

گرامر زبان انگلیسی تبدیل اسم به صفت

در زبان انگلیسی نیز مانند فارسی، با افزودن پسوند های مشخصی میتوانید از یک noun یا اسم، یک صفت یا adjective بسازید. تبدیل اسم به صفت در انگلیسی به راحتی ممکن است. با یاد گرفتن این suffix ها میتوانید از یک اسم ریشه کلمات بیشتری بسازید و دایره لغات خودتان را گسترش دهید. پس میتوان گفت یاد گرفتن پسوندهای صفت ساز یک راه میانبر برای گسترش سریع دایره واژگان شماست! در این جزوه از سری آموزش گرامر صفر تا صد زبان انگلیسی، انواع این پسوندها را مرور خواهیم کرد. پیش نیاز آشنایی با این درس دانش حداقل A1 برابر با حدود 500 لغت انگلیسی و آشنایی با گرامر افعال استمراری است. 

رایج ترین پسوندهای صفت ساز انگلیسی

اگر یک برنامه تبدیل اسم به صفت انگلیسی وجود داشت، بر اساس ریشه کلمات پسوند مناسب را به آن ها اضافه میکرد. البته میتوان گفت سرویس هایی مانند گوگل ترنسلیت که انواع اسم و فعل و صفت یک کلمه را به شما نشان میدهند نیز به این منظور میتوانند به کار روند. به این منظور شما باید پسوندها و پیشوندهای صفت ساز انگلیسی را یاد بگیرید. یک دیکشنری خوب زبان انگلیسی هم میتواند به شما در این زمینه کمک کند. 

رایج ترین suffix های صفت ساز در زبان انگلیسی عبارتند از : 
-ly, -able, -al, -ous, -ful, -ic, -ish, -less, -like and -y. 
هر کدام از پسوند های بالا نشانگر یک ویژگی خاص با توجه به آن اسم هستند. پسوند های y و ous و al و ic و ly و ish را معمولا میتوان معادل پسوند صفت ساز فارسی  همچون "ی"  و "ان" و "ناک" و  "انه" در نظر گرفت.  این نوع صفت ها به وجود یک ویژگی به صورت دائم و بارز اشاره میکنند، برای مثال کلمات sunny و joyous به را میتوان به صورت "آفتابی" و "شادان" ترجمه کرد. تبدیل اسم به صفت در انگلیسی از نظر معنایی همپوشانی هایی با فارسی دارد. البته برخی از صفات انگلیسی را هم نمیتوان به راحتی فارسی کرد.
در عین حال از پسوند ful برای ساخت صفت هایی که در زبان فارسی به تنهایی صفت هستند استفاده میشود. برای مثال با افزود ful به کلماتی مانند care و hate صفات careful و hateful را ساخت. این کلمات در ترجمه فارسی "مراقب" و "متنفر" معنا میشوند.

آموزش زبان آنلاین با بهترین متد

مثال تبدیل اسم به صفت در انگلیسی

برای دیدن مثال هایی از صفت های ساخته شده از اسم به نمونه های زیر توجه کنید:

Slow + ly = slowly

آهسته = آهستگی

پسوند ly رو میتوان به صورت "به ...ی" ترجمه کرد. این کلمه یک قید نیز محسوب میشود. 

Bear + able = bearable

تحمل = قابل تحمل

پسوند -able معمولا معنای "قابلیت" و توانایی را به صفت یا قید انگلیسی اضافه میکند. این پسوند را میتوان در کنار آن دسته از اسم های انگلیسی که فعل هم هستند استفاده کرد.

Nature + al = natural

طبیعت = طبیعی

Danger + ous = dangerous

خطر = خطرناک

Sorrow + ful = sorrowful

غم = غمگین

Barbar + ic = barbaric

وحشی = به طور وحشیانه

Child + ish = childish

بجه = بچه گانه

Pain + less = painless

درد = بی درد

Child + like = childlike

بچه = بچه وار

Rain + y = Rainy

باران = بارانی

تغییرات گرامر و املای اسم و صفت انگلیسی

برای افزودن یک suffix به یک اسم انگلیسی، گاهی اوقات لازم است املای کلمه را کمی تغییر دهیم. برای مثال در بعضی موارد که اسم به e ختم میشود، لازم است e قبل از افزوده شدن یک پسوند که با یک مصوت شروع میشود باید حذف شود. تبدیل اسم به صفت در انگلیسی معمولا به گونه ای است که بعد از ساخت صفت شما همچنان میتوانید به راحتی اسم پایه آن را تشخیص دهید.
مانند کلمه nature که میتوان از آن صفت و قید natural به معنای طبیعی و naturally  به معنای "به طور طبیعی" یا "طبیعتا" را ساخت. 

آموزش گرامر تبدیل اسم به صفت


گرامر انگلیسی ساختن صفت از اسم های مرکب

در زبان انگلیسی وقتی میخواهیم یک صفت را به صورتی فعال به یک اسم نسبت بدهیم، از همان پسوند –ing استفاده میکنیم. در این حالت اگر بخواهیم یک اسم مانند excitement را تبدیل به یک صفت کنیم، ابتدا باید پسوند اسم ساز –ment را از ریشه که فعل to excite است را جدا کنیم. 
در ادامه میتوان یکی از پسوند های صف ساز را به آن اضافه کرد. برای مثال، exitable به معنای "قابل بر انگیختن و هیجانزده کردن".

جمع بندی تبدیل اسم به صفت در انگلیسی

تعداد پسوندهای صفت سازی که در کنار ریشه های اسم استفاده میشوند محدود هستند. با کمک این پسوندها میتوانید ساختار کلمات انگلیسی را بهتر متوجه شوید. توصیه میکنیم از مقاله آموزش ساخت صفت انگلیسی از فعل نیز مراجعه کنید.

آموزشگاه زبان آنلاین تیکا با بهترین و جدید ترین متد روز دنیا به شما گرامر زبان دلخواهت را می آموزد تا در هر جملتان به خوبی بتوانید از آن ها استفاده کنید برای شروع یک جلسه آزمایشی رایگان ثبت نام کنید و یا شماره خود رابرای ما بگذارید تا با استاد زبان دلخواهتان در زمانی که خودتان مشخص می کنید کلاس زبان داشته باشید .  

 

 

آموزش زبان آنلاین تیکا

گرامر تبدیل اسم به صفت در زبان انگلیسی | آموزش گرامر انگلیسی جلسه 34

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

زینب ناصری

تولید محتوا

من زینب، دانشجوی ارشد ادبیات انگلیسی و مدرس پاره وقت هستم و توی بخش های مختلف تیکا فعالم، اما مخصوصا به بلاگ و نوشتن درمورد زبان ها علاقه دارم!

نظرات