اساتید پیشنهادی:

چند زبان مختلف بر روی زمین وجود دارد؟

خاطره محمدی
خاطره محمدی
جمعه, 17 آذر 2022

دسته بندی : Learning-Language-Techniques

زمان مطالعه : 10 دقیقه

تعداد بازدید : 15411

زبان

حدود 7139 زبان در جهان وجود دارد. با این حال، با تغییر در سبک زندگی، یک سوم از این زبان‌ها با خطر انقراض روبرو هستند. در مقایسه با تمام قاره‌های دیگر، قاره آسیا، حدود 32 درصد از کل زبان‌های زنده جهان را به خود اختصاص داده است. حدود 2300 زبان زنده در سراسر قاره آسیا وجود دارد.

پس از آسیا، قاره آفریقا با اختصاص دادن 30 درصد از کل زبان‌های دنیا در رتبه دوم قرار می‌گیرد و حدوداً 2000 زبان مختلف در این قاره به چشم می‌خورد. بعد از آسیا و آفریقا به ترتیب اقیانوسیه با .18.5 درصد، قاره آمریکا با 15 درصد و قاره اروپا با 4 درصد در رتبه‌ها سوم تا پنجم قرار می‌گیرند

تنوع زبانی در جهان بسیار زیاد است. البته ناگفته نماند که بخشی از این زبان‌ها در حال انقراض هستند، زیرا افراد کمی وجود دارند که به این زبان‌ها سخن می‌گویند. در این مقاله قصد داریم به بررسی زبان‌های مختلف در جهان بپردازیم.

خاستگاه زبان‌ها

محققان هنوز در مورد چگونگی و زمان اختراع زبان‌های متعدد گیج هستند و منشأ زبان‌ها هنوز یک راز باقی مانده است. زبانی که آدم و حوا در باغ عدن با آن صحبت می‌کردند هنوز ناشناخته است.

جهت یادگیری بیشتر: تکنیک های یادگیری زبان

چند زبان در دنیا وجود دارد؟

باورش سخت است؛ اما امروزه تقریباً 7111 زبان مختلف در دنیا وجود دارد و این تعداد دائماً در حال نوسان است. اگر تقریباً یک میلیارد نفر به زبان ماندارین صحبت ‌کنند و نیم میلیارد نفر زبان مادری‌شان اسپانیایی باشد و اگر چند میلیون نفر نیز به زبان انگلیسی، فرانسوی، پرتغالی و آلمانی صحبت کنند، چگونه این همه زبان مختلف می‌تواند وجود داشته باشد؟

گنجینه زبان‌های مختلف

اندونزی یک گنجینه واقعی برای زبان‌شناسان است. 267 میلیون نفر جمعیت این کشور در بیش از 17500 جزیره پراکنده هستند. امروزه بیش از 700 زبان مختلف در اندونزی دیده می‌شود. پاپوآ گینه‌نو دارای بیشترین تنوع زبانی در جهان است و بیش از 800 زبان در این کشور وجود دارد. این عدد بیش از دو برابر تعداد زبان‌هایی است که در کل قاره اروپا صحبت می‌شود.

البته لازم به یادآوری است که تقریباً نیمی از زبان‌های زنده جهان تا پایان این قرن از بین می‌روند و تخمین زده می‌شود که هر 14 روز یک بار یک زبان برای همیشه ناپدید می‌شود.

آیا زبان‌ها هم منقرض می‌شوند؟

 

همان‌طور که قبلاً ذکر شد، تعداد زبان‌های شناخته شده به طور مداوم در حال کاهش است. اما چرا؟ یک عامل کلیدی در انقراض یک زبان عدم آموزش آن است. وقتی زبانی به کودکان خردسال آموزش داده نمی‌شود، احتمال بقای آن بسیار ضعیف است.

نمونه‌ای از این موضوع را می‌توان در آمریکای شمالی مشاهده کرد که در آن 165 زبان بومی وجود دارد. هشت مورد از این زبان‌ها تنها توسط 10000 نفر صحبت می‌شود و تقریباً 75 زبان توسط تعداد انگشت شماری از افراد مسن صحبت می‌شود. چه نتیجه‌ای می‌توان گرفت جز اینکه به‌زودی منقرض می‌شوند.

تقریباً 40 درصد از زبان‌ها در حال حاضر در جهان در خطر انقراض هستند که بسیاری از آنها توسط تعداد انگشت شماری (کمتر از 1000 گویشور) صحبت می‌شوند. در مجموع تقریباً 2895 زبان در خطر انقراض هستند.

در بسیاری از کشورها مانند اسپانیا و فرانسه تلاش‌های موفقیت‌آمیزی برای حفظ و احیای زبان‌ها و گویش‌های محلی صورت می‌گیرد. با این وجود، این واقعیت دنیای امروز است که برخی از زبان‌ها نسبت به زبان‌های دیگر برجسته‌تر هستند و بیشتر حمایت می‌شوند.

برخی از زبان‌ها سریع‌تر از دیگر زبان‌ها از بین می‌روند. به عنوان مثال، آینو از دیرباز به عنوان یک زبان پست تلقی می‌شد و به همین دلیل، سخنرانان آینو در ژاپن اغلب از جامعه طرد می‌شدند.

زبان‌های منقرض شده!

بسیاری از زبان‌ها در جهان در طول هر هزاره هویت خود را از دست دادند. در هزاره دوم قبل از میلاد، هفت زبان از بین رفته‌اند. در طول قرن بیستم، ۱۱۰ زبان منقرض شدند. در قرن حاضر در مجموع ۱۲ زبان مرده اعلام شده است که عبارت‌اند از:

  • لاتین
  • مصر باستان
  • گالیسی - پرتغالی
  • سانسکریت
  • بربر
  • عربی اندلسی
  • اوسیج
  • آنگلو نورمن
  • کریول مستقر در پرتغال
  • عبری کتاب مقدس
  • کورنیش
  • برتون

10 زبان تأثیرگذار در جهان

همه ما می‌دانیم که زبان انگلیسی رتبه برتر را در تأثیرگذارترین زبان‌های جهان به خود اختصاص می‌دهد. در لیست زیر تأثیرگذارترین زبان‌های جهان را مشاهده می‌کنید:

  • انگلیسی
  • فرانسوی
  • اسپانیایی
  • عربی
  • ماندارین
  • روسی
  • پرتغالی
  • آلمانی
  • ژاپنی
  • هندی

چه زبانی را یاد بگیرم؟

شکی نیست که یادگیری زبان دوم (یا سوم!) بسیار مفید است. دوزبانگی باعث رشد ماده خاکستری مغز، بهبود حافظه، بهبود تصمیم‌گیری و خودکنترلی می‌شود. فراتر از مزایای فیزیکی، افراد دوزبانه راحت‌تر در کشورهایی که به این زبان صحبت می‌کنند می‌توانند نیازهای خود را برطرف نمایند. اما چگونه یک زبان را برای مطالعه انتخاب کنیم؟ هنگام انتخاب زبان، مهم است که به علایق خود و همچنین اهداف شغلی خود توجه کنید.

اگر می‌خواهید زبانی را یاد بگیرید که در بسیاری از کشورها به آن زبان صحبت می‌شود، این زبان‌ها به ترتیب عبارت‌اند از: انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، روسی، عربی، چینی (ماندارین)، آلمانی، ژاپنی، پرتغالی و هندی.

یادگیری هر زبانی چالش‌های متفاوتی را برای شما به همراه دارد. زبان‌ها ممکن است سیستم‌های عطفی پیچیده، سیستم‌های نوشتاری پیچیده، سیستم‌های املایی نامنظم و واج‌شناسی پیچیده داشته باشند. به طور کلی هر چه یک زبان با زبان مادری شما یا زبان‌های دیگری که می‌دانید تفاوت بیشتری داشته باشد، یادگیری آن سخت‌تر است.

مزایای یادگیری زبان چیست؟

همان‌طور که قبلاً هم ذکر شد، یادگیری یک زبان جدید یک مزیت فوق‌العاده در دنیای امروز است. این مزایا عبارت‌اند از:

  1. حافظه شما را بهبود می‌بخشد

هرچه بیشتر از مغز خود برای یادگیری مهارت‌های جدید استفاده کنید، عملکردهای مغز شما بهتر و بهتر می‌شود. یادگیری یک زبان جدید مغز شما را به آشنایی با قواعد دستور زبان و واژگان جدید سوق می‌دهد. این به شما امکان می‌دهد حافظه خود را برای به خاطر سپردن کلمات جدید، ایجاد ارتباط بین آنها و استفاده از آنها در موقعیت‌های متنی تقویت کنید.

  1. عملکرد شما را در سایر زمینه‌های تحصیلی بهبود می‌بخشد

غرق‌شدن در دنیای یادگیری زبان نه‌تنها به معنای یادگیری اصول اولیه آن زبان است بلکه بدان معناست که یاد بگیرید چگونه با همسالان خود به زبان دیگری ارتباط برقرار کنید.

لینک‌های مفید:

یادگیری زبان در تیکا

در این مقاله ما انواع مختلف زبان‌ها و مزایای یادگیری زبان دوم در جهان امروز را بررسی نمودیم.

حقیقت این است که یادگیری مهارت‌های جدید تمام جنبه‌های زندگی شما را بهبود می‌بخشد. با یادگیری مهارت‌های جدید، می‌توانید فرصت‌های شغلی خود را افزایش دهید، در مورد دنیای اطراف خود اطلاعات بیشتری کسب کنید و در کل فرد بهتری باشید. توصیه می‌کنیم که هر چه زودتر شروع به یادگیری یک زبان جدید کنید. جهان به سرعت در حال حرکت رو به جلو است و ما باید با تغییرات همراه باشیم.

ما در سامانه آموزش زبان آنلاین تیکا توسط بهترین اساتید به شما آموزش خواهیم داد و شما را در این مسیر کمک خواهیم کرد و شما را در مسیر یادگیری زبان یاری خواهیم کرد. پس فرصت را از دست ندهید و همین حالا با مراجعه به سایت تیکا، کلاس خود را شروع کنید.

یادگیری زبان های خارجی در تیکا

 

چند زبان مختلف بر روی زمین وجود دارد؟

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

خاطره محمدی

تولید محتوا

خاطره محمدی هستم و دنیا رو با واژگان لمس می‌کنم. چند ساله که حوزه‌های مختلف رو با کلمات روایت می‌کنم. کتاب‌های ادبی، موزیک، فیلم و برنامه‌های آشپزی بیشترین علاقه‌مندی‌های من هستند. هنوز هم بعد از دیدن فیلم‌های پلیسی-معمایی تصمیم می‌گیرم وقتی بزرگ شدم، کارٱگاه بشم.

نظرات

user-image

زهرا اخوان

چقدر جالب ، اصلا فکر نمی کردم این تعداد باشه

19 آذر 2022

user-image

لیلا فارغ

هیچوقت فک نمیکردم اینقدر زیان داشته باشم

19 آذر 2022

user-image

سعیده

مثل همیشه عالی

19 آذر 2022

user-image

الهام طالبی

????????

19 آذر 2022