اساتید پیشنهادی:

سوئدی Swedish

پرستو غفاری
پرستو غفاری
سه‌شنبه, 17 اسفند 2020

دسته بندی : language-learning

زمان مطالعه : 12 دقیقه

تعداد بازدید : 614

سوئدی Swedish

سوئدی Swedish

محبوبیت بسیار رمان های جنایی و سریال های کارآگاهی اسکاندیناوی اشتیاقی را برای زبانها و فرهنگهای اروپای شمالی ایجاد کرده است. اگر به سفر به سوئد به دلایل کاری یا تفریحی علاقمندید یا فقط قصد دارید که سریالهای مورد علاقه خود را بدون استفاده از زیرنویس متوجه شوید، بهترین وقت برای یادگیری زبان سوئدی حالاست.

مقصد تفریحی

سوئد با شهرهای بزرگ، جنگلهای عمیق و سواحل باشکوهش مناظر مختلفی رو برای گذراندن تعطیلات در معرض استفاده مردم قرار می دهد. از مغازه ها و موزه های استکهلم لذت ببرید یا با گذراندن تعطیلات در حیات وحش از همه چیز فاصله بگیرید. در زمستان سورتمه ای را برانید که توسط سگ ها کشیده می شود، در هتل یخی اقامت کرده و شفق شمالی را تماشا کنید. در تابستان از روزهای طولانی و روشن ، شنای بعدازظهر ، ماهیگیری و چیدن توت ها لذت ببرید. اگر بتوانید با افراد محلی و دوستان گردشگرتان به سوئدی صحبت کنید، قطعاً تجربه غنی تری را از سر خواهید گذراند.

زندگی، کار و تحصیل کنید

بخش بزرگی از اقتصاد سوئد وابسته به صادرات است و این کشور ارتباطات تجاری قوی با بریتانیا دارد. هوافضا، ارتباطات از راه دور و تجارت خودرو تنها تعدادی از صنایعی هستند که ممکن است از طریق آنها با سوئد در تعامل کاری باشید. اگر قرار است به سوئد سفر کنید یا اینکه از مهمانان سوئدی در محل کار خود استقبال کنید، تصور کنید که با استفاده از چند کلمه خوش آمدگویی به زبان بومی آنها چه اندازه کارها آسوده تر جلو خواهد رفت.

سوئد دارای دانشگاهها و مؤسسات عالی آموزشی بسیاری است که برخی از آنها دوره هایی برای دانشجویان خارجی نیز برگزار می کنند. این یک موقعیت عالی برای تحصیل در محیطی دوستانه و آشنایی با فرهنگ خواهد بود.

در مورد زبان

یکی از قابل توجه ترین مشخصات زبانی سوئدی ویژگی آهنگین آن است. زبان چنین صدایی می دهد چرا که لحن بخش های کلمات و همچنین تلفظ آنها برای القای معنی مهم است.

شما همچنین متوجه خواهید شد که درست مثل زبان آلمانی، سوئدی هم کلمات مرکب طولانی زیادی دارد می توانند در ابتدا ترسناک به نظر برسند اما باید به مؤلفه های کوچکتر تقسیم شوند.

زبان سوئدی در کشورهای سوئد و بخش هایی از فنلاند صحبت می شود و علاوه بر آن، این زبان بسیار به همسایه های خود دانمارکی و نروژی نزدیک است. به محض اینکه یکی از این زبان های اسکاندیناوی را یادگرفتید، به راحتی می توانید یادگیری بقیه شان را آغاز کنید. برای کمی شوخی دوستانه آماده شوید چرا که مردم اهل این سه کشور سنتی قدیمی در متلک انداختن به لهجه همدیگر دارند.

صحبت کردن به سوئدی را یادبگیرید

در ابتدا، ممکن است این زبان با کلمات طولانی، املای غیرقابل حدس و حروف مؤکدش به نظر بسیار پیچیده برسد. با این حال یادگیری عبارات ابتدایی مثل "سلام" و "ممنون" ساده است و شما را برای شروع مسیر آماده می سازد.

بهترین راه برای آشناکردن خود با لغات و عبارات دیدن و شنیدن کلمات به شکلی متناوب است. Babbel که به شما این امکان را می دهد تا هر وقت که دوست دارید یک درس زبان در اختیار داشته باشید، یک رسانه ایده آل برای یادگیری سوئدی است. دروس تعاملی با شنیدن، صحبت کردن و خواندن و تمرین های نگارشی که از آخرین تکنولوژی های آموزشی استفاده می کنند درک مطلب شما را تقویت می کند.

یادگیری سوئدی

یک زبان چیزی بیشتر از تعدادی لغت و قواعد دستوری برای ردیف کردن کلمات پشت سر هم است، زبان یک دنیای دیگر است. صحبت کردن به زبان سوئدی به شما امکان دسترسی به دنیای 9 میلیون متکلم بومی در سوئد و بخش هایی از فنلاند را می دهد.

زبان سوئدی به عنوان یکی از ساده ترین زبان ها برای انگلیس زبان ها شناخته می شود. دستور زبان و ساختار جملات با وجود تعداد اندکی بی نظمی بسیار به انگلیسی شباهت دارند.

تلفظ این زبان بسیار با انگلیسی متفاوت است و شامل صداهایی می شود که در انگلیسی وجود ندارند. اما تسلط بر این صداهای جدید با تمرین ساده تر خواهد شد.

به دلیل اینکه هر دو زبان ریشه های ژرمنی دارند، واژه های هم ریشه(واژه هایی که صدا و معنی یکسانی دارند) بسیاری در آنها مشترک است. این جملات سوئدی را در نظر بگیرید –که تقریباً به صورت کلی از واژه های هم ریشه انگلیسی-سوئدی ساخته شده اند-.

Kan du hjälpa mig? Var är campingplatser nära här?

این جملات را چند بار با صدای بلند تکرار کنید. حتی اگر هنوز در مورد نحوه صحیح تلفظ کلمات مطمئن نیستید، گفتن آنها به شکلی که در انگلیسی تلفظ می شوند، در همان ابتدا رمز تلفظ برخی از کلمات را می گشاید. Kan شبیه can به نظر می رسد، hjalpa شبیه help می ماند و mig شبیه me . Var ar می تواند where are باشد و  campingplaster می تواند camping place باشد و nara har به نظر شبیه near here می رسد. حالا ساده است که در متن بتوانیم حدس بزنیم که du به معنی you است. بنابراین Kan du hjalpa mig?Var ar campingplaster nara har? یعنی can you help me?Where are camping places near here? –می تونی کمکم کنی؟ این نزدیکی ها محل کمپ کجاست؟

نه تنها درک زبان سوئدی در همان ابتدا نسبتاً ساده است، صحبت کردن به این زبان به شما امکان این را می دهد تا بتوانید بسیار راحتتر بقیه زبان های ژرمنی مثل نروژی، دانمارکی، هلندی و آلمانی را هم متوجه شوید.

مزایا

دانستن کمی زبان سوئدی در مکالمه جهانی تازه را در سطوح مختلفی برای شما روشن می کند:

  • برای کار- دوزبانه بودن تنها برای رزومه شما خوب نیست. بلکه می تواند حرفه شما را تغییر دهد. به عنوان پرکاربردترین زبان اسکاندیناوی، دانستن زبان سوئدی برای هر کس که در سوئد، نروژ، دانمارک یا فنلاند کار می کند می تواند مزایای بسیاری داشته باشد. به دلیل اینکه غیرسوئدی های کمی می توانند به این زبان صحبت کنند، یادگیری این زبان مهارتی نادر را به شما می بخشد و می تواند شما را در تبدیل به کارشناسی کند که موقعیت های شغلی زیادی در اختیارتان قرار بگیرد.
  • سفر- اگرچه اکثر سوئدی ها می توانند به انگلیسی حرف بزنند، واضح است که با یکدیگر به انگلیسی صحبت نمی کنند. وقتی که قادر باشید که به زبان محلی صحبت کنید، موقعیت هایی در آن کشور در اختیار شما قرار می گیرد که خارجی های دیگر حتی نمی توانند فکرش را بکنند.
  • زندگی کردن در خارج از کشور- وقتی که سوئدی را به قدری خوب صحبت کنید که بتوانید بدون در دست داشتن کتاب راهنما ارتباط برقرار کنید، فکر اقامت طولانی تر در این کشور می تواند وسوسه انگیز باشد. شهرهایی مثل استکهلم و گوتنبرگ موقعیت هایی را در اختیار دانش آموزان خارجی که به دنبال تحصیل یک ترم در خارج از کشور هستند و افراد حرفه ای در پی کسب درآمد خوب و کیفیت بالای زندگی قرار می دهد.
  • تمرین ذهنی- حتی اگر تصمیم گرفته اید تا سوئدی را تنها به شکلی تفریحی بیاموزید، دانستن چند زبان ذهن شما را حتی در سنین پیری فعال و سالم نگه می دارد. این موضوع به دلیل این است که دانستن یک زبان دیگر شبکه ای تازه ارتباطات میان اعصاب مغزی را تشکیل می دهد. هرچه ارتباط میان اعصاب مغزی بیشتر باشد، مهارت های حل مسئله و همچنین حافظه شما بهتر کار می کند.
  • فرهنگ سوئدی-بدون فیلتر- سوئد عامل همکاری های قابل توجهی در زمینه هنر و فرهنگ بوده است. بنابراین اگر قصد دارید که وارد کانون تولید موسیقی پاپ شوید، از فیلم های اینگمار برگمان و روی اندرسون بدون استفاده از زیرنویس لذت ببرید، در معماری دوره باروک استکهلم گردش کنید یا اینکه پختن kottbullar را دقیقاً یادبگیرید، صحبت کردن به زبان سوئدی به شما این امکان را می دهد که مستقیماً در این تجربه ها سهیم باشید. دانستن سوئدی همچنین سبب می شود که به ادبیات سوئد مثل سه گانه "هزاره" اثر Stieg Larsson  و اشعار برنده جایزه نوبل اثر Tomas Transtromer  دسترسی بدون فیلتر داشته باشید. در مورد جایزه نوبل خوب است که بدانید که این جایزه توسط مخترع سوئدی Alfred Nobel در سال 1895 اختراع شد و تا تقدیر دستاوردهای باشکوه ادبی، علمی و صلح نیز ادامه پیدا کرد. اگر شما کسی از میان 4 میلیون آمریکایی هستید که ادعا می کنند اجدادشان سوئدی بوده اند، یادگیری زبان همچنین می تواند به شما کمک کند تا ریشه هایتان را بهتر بشناسید.

دستور زبان سوئدی

تا به حال در مورد زبان سوئدی کنجکاو بوده اید؟ سوئدی امروزی در قرن 13 ام وقتی نورس شرقی قدیمی، زبان دوره وایکینگ، به سوئدی قدیمی و دانمارکی قدیمی تقسیم شد شروع به تکامل کرد. امروزه سوئدی زبان رسمی کشور سوئد است که توسط 9 میلیون شهروند آن کشور به همراه 6 درصد از جمعیت کشور فنلاند مورد استفاده قرارر می گیرد. اگرچه محدوده جغرافیایی متکلمین این زبان نسبتاً کوچک است، هم اکنون بیش از 100 گویش مختلف صحبت می شود. دستور زبان سوئدی مشخصاً با انگلیسی متفاوت است اگرچه مشابهت هایی نیز وجود دارد. بسیاری از کسانی که به سوئد سفر می کنند یا آنها که قصد سفر دارند، مشتاق یادگیری این زبان هستند چرا که درست مثل مردمی که متکلم آنها هستند دوست داشتنی و منحصر بفرد است.

ترتیب کلمات در سوئدی

سوئدی یک زبان ژرمنی است. به این معنی که در جمله فعل مسندی در جایگاه دوم قرار می گیرد. به طور معمول این اتفاق در انگلیسی هم رخ می دهد. اما انگلیسی و زبان های رومنس از ترتیب کلمات مفعول-فعل- فاعل تبعیت می کنند. اگر تا به حال هیچ زبان ژرمنی را مطالعه نکرده اید، خواهید فهمید که مادامی که فعل در جایگاه دوم قرار بگیرد، ترتیب بقیه اجزای جمله می تواند متفاوت و همچنان از نظر دستوری صحیح باشد. برای مثال، در انگلیسی ممکن است بگویید "The cats catch mice in the field at dawn" –گربه ها سحرگاه موشها را در دشت می گیرند.- اما در یک زبان ژرمنی شما می توانید بگویید "Mice catch the cats in the field at dawn" یا "In the field, catch the cats mice before dawn" گزینه های بسیاری برای ابراز یک ایده مشابه وجود دارد. ممکن است در ابتدا به نظر گیج کننده برسد اما می تواند به شما کمک کند تا سوئدی را سریع تر بیاموزید.

دستور زبان سوئدی

زبان سوئدی همچنین به حروف صدادارش معروف است. 9 حرف صدادار وجود دارند که شما می توانید آنها را به 17 شکل مختلف تلفظ کنید. حروف صدادار معمول a, e, i, o, u و y بعلاوه سه کاراکتر اضافه که 29 حرف الفبای سوئدی را تشکیل می دهند: å, ä, and ö . با اینکه زبان یکبار به بخش های مجزای مذکر، مؤنث و خنثی تقسیم شده بود، اما اما هر دو اسامی مذکر و مؤنث و صفات جنسیت مشترک دارند و اشیاء بی جان بدون جنسیت تلقی می شوند. هنوز استئناهایی نیز وجود دارد اما مجموعاً تمایز میان موجودات جاندار و اشیاء راحتتر از به خاطر سپردن این است که کدامیک مردانه و کدام زنانه هستند چنان که در اسپانیایی و فرانسوی باید به این نکته توجه کرد. همچنین ضمایر سوئدی بسیار به انگلیسی شبیه هستند در حالیکه حروف تعریف معرفه "the" در سوئدی "en" یا "ett" است و به طور معمول به انتهای کلمات اضافه می شود.

 

سوئد کشوری با فرهنگ و تاریخی غنی است و یادگیری زبان سوئدی سبب می شود تا بتوانید به طور مستقیم با آن در ارتباط باشید. بنابراین اجازه ندهید که اسم ها، افعال و ترکیب کلمات باعث ترس شما شوند. یادگیری دیگر زبانها می تواند به طور گسترده باعث پیشرفت روش تفکر شما و دیدگاهتان نسبت به جهان شود. و حالا بهترین وقت برای شروع است !

  

سوئدی Swedish

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

پرستو غفاری

تولید محتوا

پرستو هستم. کارشناسی ارشد مهندسی عمران خوندم اما سالهاست که زبان انگلیسی تدریس می کنم و گهگاهی ترجمه هم می کنم. بسیار به ادبیات و هنرهای نمایشی علاقمندم و از مطالعه کتاب و تماشای فیلم و سریال به زبان انگلیسی بسیار لذت می برم و امیدوارم که بتونم به دیگران هم کمک کنم تا از این لذت محروم نباشند .

نظرات