اساتید پیشنهادی:

دنیای تدریس و آموزش زبان از نگاه استاد هیوا شجاعی، مدرس پدیده زبان انگلیسی

رضا آقامحمد
رضا آقامحمد
یک‌شنبه, 10 آذر 2023

دسته بندی : success-story

زمان مطالعه : 10 دقیقه

تعداد بازدید : 488

دنیای تدریس و آموزش زبان از نگاه استاد هیوا شجاعی، مدرس پدیده زبان انگلیسی


در دنیای امروزه پیدا کردن یک مدرس زبان انگلیسی آنلاین که در کار تدریس ماهر و حرفه ای باشد سخت است، اما در آموزشگاه آنلاین زبان تیکا، متخصصان برای شما امکان آشنایی با اساتید مجرب زبان انگلیسی مانند استاد هیوا شجاعی فراهم کرده اند.

 
میشه لطفاً خودتونو معرفی کنید؟

 
سلام خدمت همه‌ ی همراهان سایت تیکا من هیوا شجاعی بیست و چهار ساله هستم. کارشناسی دومم زبان و ادبیات فرانسه است که در دانشگاه آزاد تهران می خونم و کارشناسی اولم مدیریت بازرگانی در دانشگاه غیرانتفاعی داخل تهران بوده و رشته‌ ی دبیرستانم ریاضی بود و سال 2019 آیلتس (IELTS) دادم که خودم به صورت خصوصی و بدون معلم آیلتسم رو خوندم و تست ها رو زدم.

 

در مورد سوابق و تحصیلات خودتان بیشتر توضیح بفرمایید

خب اگه بخوام اول درباره ‌ی سوابق انگلیسیم بگم، من قبل از اینکه برم مدرسه و الفبای فارسی رو یاد بگیرم در واقع الفبای انگلیسی رو یاد گرفتم؛ یعنی کلاس زبان رفتم و کم‌کم با همون پیش رفتم و انگلیسی رو کم‌کم یاد گرفتم بعد تا سال 2019 واقعاً روزی نبوده که انگلیسی بخشی از برنامه‌ی روزانه‌ی من نباشه و روزی نبود که من سر و کاری با انگلیسی نداشته باشم یا کتاب می‌خوندم یا این اواخر که پادکست مطرح شد پادکست گوش می‌دادم و خب این خیلی برای من خوب بود و خیلی کمکم کرد که نزدیک باشم به انگلیسی و ازش فاصله نگیرم. بعد از 2019 که آیلتسم رو گرفتم کم‌کم شروع کردم شاگرد خصوصی گرفتم؛ اما هدف اولیه من این نبود، یعنی من جای دیگه کار می‌کردم و کارمند بودم به صورتی که معمولاً به خانواده‌ هایی که می‌خواستن مهاجرت کنند انگلیسی یاد می‌دادم و یه کم قبل‌تر تصمیم گرفتم به صورت تخصصی وارد این زمینه بشم.

 
چرا تدریس رو انتخاب کردید؟

برای هر کسی انتخاب شغلش بستگی به هدف آیندش داره یعنی اون دورنمایی داره که می‌خواد باهاش کار بکنه من کلاً بودن تو فضای آکادمیک رو دوست دارم حتی چه درس خوندن باشه چه درس دادن باشه یعنی حتی توی دانشگاه هم مثلاً به صورت رایگان گاهی اوقات به عنوان استاد یا به عنوان کسی که حالا یه جلسه استاد برای ترم پایین تر نتونن سر کلاس حاضر بشن من خودم تدریس رو انجام می‌دادم.

 
اگر مدرس زبان نمی‌شدید چه شغلی را انتخاب می‌کردید؟ 

چیزی که خیلی دوست دارم این هست که نویسنده بشم یعنی نویسنده زمینه‌های خاصی که خودم علاقه دارم تحقیق می‌کردم و کتاب‌های مفید در اون زمینه‌ها از من چاب می‌شد؛ اما خب بالاخره سنم کم هست و هنوز انقدر دانش تو اون زمینه ‌ها پیدا نکردم که بتونم براش کتاب بنویسم و یک چیزی جدید ارائه بدم. در حال حاضر دارم از کتاب های موجود دربارش تحقیق می‌کنم تا اینکه بالاخره یه روزی بتونم یا اطلاعات جدیدی رو به خوانندگان بدم.


استاد پدیده انگلیسی


متد تدریس خودتان رو به طور خلاصه می‌فرمایید؟

خب کلاس های گروهی فرق داره که معمولاً study plan (برنامه درسی) بهتون میدن و از روی اون میگن چیا رو درس بدیم اما کلاس های خصوصی یادگیری زبان انگلیسی فرق داره و من معمولاً خیلی انعطاف‌پذیرم و خیلی homework (تکلیف منزل) برام مهم هستش و فقط نمیگم این سوالا رو حل کنید و بیایید معمولا فیلم یا ده صفحه کتابی یا همون پادکست معرفی می‌کنم میگم مثلا قسمت پنج رو ببینین جلسه بعد هم به صورت نوشتاری و شفاهی برای من توضیح بدیدشو این باعث میشه که با اون تکنیک هایی که برای writing (نوشتاری) بهش گفتم بتونه موضوع ‌های مختلف رو به صورت writing در بیاره و هم زمانی که به صورت شفاهی اون رو میگه و من در بین حرف های اون سوال هایی رو از فرد میپرسم که بداهه گویی فرد هم تقویت بشه چون همونطور که می‌دونید برای آیلتس نمیشه speaking رو حفظ کرد واسه همین بداهه‌ گویی خیلی برای من مهمه و یه بخشیش و میذاریم آماده کنن یه بخشیش رو از توی حرف های خودشون سوالای متفرقه می‌پرسم.


یک خاطره جذاب یا خنده دار از دوران تدریس خود بگویید

خاطره‌ی خنده‌دار که نه ولی خب من آدم خوابالویی هستم و اوایل که شغل دیگه ای هم داشتم یا بعد از اینکه از سر کار میومدم کلاس خصوصی میزاشتم و دو سه بار شده بود من از در خونه میومدم تو یه دو دقیقه می‌گفتم استراحت کنم و پاشم خوابم می‌برد تا صبح فردا و خیلی حالا خنده‌دار نیست ولی خیلی شرمنده شدم و اون شرمندگی باعث شد دیگه سر زمان به کلاس هام برسم.

 
وجه تمایز شما با دیگر اساتید چیست؟

من کلاً اهل رقابت نیستم و اینجوری نیستم که برم ببینم بقیه چیکار می‌کنن بعد من خیلی به خودم سختی بدم که یه فرقی بکنه من روش خودم دارم من همونجوری که خودم هستم اُکیم با این روش و اونجوری نیست و طمعی برای کار ندارم. من روش خودم و به بهترین نحوی که خودم میتونم انجام میدم و مخاطبین خاص خودمم دارم؛ ولی کلاً اهل رقابت نیستم و تفاوتی که با بقیه اساتید دارم این رو باید زبان‌آموزان بگن ولی خب شاید homework (تکلیف منزل) که من میگم سنگین‌تر باشه و مهم تر باشه برام یعنی بخشی که خودشون تو خونه روش وقت میذارن خیلی مهم هستش همون تکنیک که من برای خودم استفاده می‌کردم هر روز یه جور با زبان سر و کار داشتم و می‌خوام که شاگردامم هم اینجوری باشه که حتی فقط زمانی که کلاس دارن درس نخوندن توی خونه هم انقدر بهشون تکلیف منزل بدم که سر کارشون با انگلیسی باشه.


کوتاه‌ترین زمانی که می‌شود زبان را در حد قابل قبول یاد گرفت چه مدت هست؟

در هیچ چیزی تو دنیا نمیشه برای همه یه نسخه پیچید خیلی فرق داره یکی یه جلسه در هفته کلاس بر می داره بعد شش روز بقیه هفته روزی هشت ساعت شش ساعت می‌خونه خب اون دقیقا فرق داره با کسی که سه روز در هفته میاد کلاس بعد همون یک ساعت که فقط کلاس داره رو می‌خونه این خیلی فرق داره و برای همه نمیشه گفت چه جوریه بعد بستگی به سطح داره یه کسی که دار از پایه پایین شروع می‌کنه باید برنامه ریزی خوبی داشته باشه که دیگه رو غلتک بیفته فقط مثلاً میرسه به یه جایی که می بینه قطارهای که داره بهش اضافه میشه واژگان جدید هست؛ یعنی بعد گرامری می‌دونه همه چی رو می‌دونه فقط داره با واژه اضافه می‌کنه به دلیل لغتش خب این برسه به اونجا خیلی خوبه ولی اینکه پایه رو خوب بچینه بیاد بالا خیلی تاثیرگذار مثلاً پیشنهاد می‌کنم برای پایه حتماً جای معتبر برن یا پیش استاد ماهری برن که اون پایه رو خوب بچینه بیاد بالا که این در همه زبان ها به این صورت است حتی فرانسه اما حتماً حتماً حتماً باید هر روز با زبان سر و کار داشته باشن و مدت آن هم بستگی به سطحشون داره ولی اونجوری که معمولاً بزرگش می‌کنن که خیلی سخته و چند سال طول می‌کشه به نظر من اینجوری نیست.

 

یادگیری زبان انگلیسی

 
یادگیری زبان جدید چه سودی دارد؟

اول از همه اینکه هر زبان جدیدی مخصوصاً زبان انگلیسی که خب سرتاسر دنیا گوینده داره و زبان بین‌المللی هستش و منابع خیلی زیادی رو به روی شما باز می‌کنه. برای مثال شما دانش‌آموز، دانشجو یا هر زمینه دیگری که هستید و بخواین اطلاعات داشته باشین صددرصد منابع در زبان انگلیسی خیلی بیشتر هستش. اگر قصد مهاجرت کاری به کشور انگلیسی زبان دارید و به طور کلی تو هر زمینه‌ای که دست بذاری چه تو ادبیات، فیلم و... وقتی انگلیسی بدونی خیلی در های بیشتری به روی آدم باز میشه و خب اینها همش فرصت هست و از توی حداقل یه دونه از اون درهایی که روی شما باز میشه بتونید یک فرصت خوب پیدا بکنید به شما در زمینه های مختلف کمک می کنه.

 
شما چه راهکارهایی برای ایجاد تعامل دارید و چطور با این تعامل باعث بازدهی بیشتر زبان‌آموز می‌شوید؟

این قضیه یک بحثیه که یه ذره به روانشناسی برمی‌گرده و استاد نباید خشک باشه و همچنین کلاس نباید حوصله سر بر باشه برای دانشجو، اگه برای homework (تکلیف منزل) من بهش میگم ده صفحه کتاب بخون و اون میگه من از کتاب خوندن متنفرم خب منه استاد برای اینکه کلاس رو براش یه ذره لذت بخش بکنم می‌تونم بگم چی دوست دارای؟ فیلم دوست داری؟ اوکی فلان قسمت فلان سریال رو میگم ببین و به من لغاتش رو بگو، استاد باید انعطاف‌پذیر باش چند تا برنامه جایگزین داشته باشه چون آدما با هم متفاوتن بعضیا حوصلشون سر میره فقط سر کلاس لغت بگن و ما باید این هنر رو داشته باشیم که کلاس رو جذاب نگه داریم و تعامل بین من و اون فرد ایجاد بشه.


به نظرتان یادگیری زبان جدید می‌تواند تغییری در زندگی انسان ایجاد کند؟

یادگیری هر چیزی مخصوصاً زبان انگار یک در جدیدی از توی ذهن آدم باز می‌کنه و وقتی این در باز بشه علاوه بر این که فقط اطلاعات زبان و فرهنگ دیگه رو داریم یاد می‌گیریم انگار از یه بعد دیگه به زندگی خودتون نگاه می‌کنید؛ یعنی حتی اگر سطح مبتدی A1 زبان انگلیسی باشیم و داریم درس فرهنگ‌ها رو توی کتاب خودتون می‌خونین خب دارید می‌بینید که تو مکزیک چه آهنگ‌هایی دارن گوش میدن یا مثلاً طرز لباس پوشیدنشون چطوری هست و حتی از روی دارن از عکس های کتاب مثلا فرهنگ‌های مختلف ببینید این باعث میشه که یه دید کلی‌ تری نسبت به کل دنیا پیدا کنید.


استاد زبان بودن چه حسی برای شما دارد؟

استاد زبان بودن برای من به این دلیل خوبه که من چیزی رو فراموش نمی‌کنم؛ چون حتی اگر کتاب مبتدی و ابتدایی هم درس میدم ممکنه تو دویست صفحه کتاب دو تا کلمه بوده باشه که یادم رفته ازش استفاده کنم واسه همین علاوه بر این که من دارم یه چیزی درس میدم خودمم آپدیت می‌مونم و خودمم دوست دارم که یادم نره درسته که فیلم می‌بینم کتاب می‌خونم ولی اینکه بخوای یه کلمه یا قاعده‌ای رو به کسی توضیح بدی این باعث میشه به اصطلاح موتور ذهن را بیفته و چیزهایی که تو قسمت تاریک ذهن بود و داشته یادت می‌رفته همش دوباره بیاد روی سطح و بتونی ازشون استفاده کنی و بهتر بفهمید.

 
سخن پایانی

 
در پایان امیدواریم این مصاحبه به شما کمک کرده باشد تا انتخاب بهتری برای مدرس پدیده زبان انگلیسی داشته باشید. اگر به دنبال یادگیری زبان آنلاین هستید، در آکادمی زبان تیکا تعیین سطح کنید و سپس از بخش اساتید زبان انگلیسی با استاد هیوا شجاعی در ارتباط باشید. همچنین می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و یا مشاوره با پشتیبانی آموزشگاه زبان تیکا تماس بگیرید.


دنیای تدریس و آموزش زبان از نگاه استاد هیوا شجاعی، مدرس پدیده زبان انگلیسی

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

رضا آقامحمد

تولید محتوا

من رضا آقامحمد یک فعال در حوزه سئو و گرافیک هستم. تخصص من در تحلیل و بهبود رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها و محتواهای دیجیتال است و همچنین توانایی طراحی لوگوها، بنرها، تصاویر و موارد تبلیغاتی دیگر را دارم. من همواره به دنبال فرصت‌های جدید و چالش‌های جذاب در حیطه کاری خود هستم.

نظرات