اساتید پیشنهادی:

چرا دانش آموزان ایرانی بعد از 6 سال خواندن زبان انگلیسی در مدرسه نمیتوانند مکالمه کنند؟

خاطره محمدی
خاطره محمدی
پنج‌شنبه, 24 اسفند 2022

دسته بندی : vocabulary

زمان مطالعه : 0 دقیقه

تعداد بازدید : 995

دانش آموزان ایرانی

حتما تابحال با این موضوع روبره بوده اید که چرا دانش آموزان ایرانی بعد از 6 سال خواندن زبان انگلیسی و حفظ  لغات زبان در مدرسه نمیتوانند مکالمه کنند؟ در این مقاله سجاد جهانگیری نسب مدرس دبیرستان گریزلی –کالیفرنیا-ایالات متحده راهکارهایی برای رفع این مشکل ارائه داده است.

زبان الکن دانش آموزبان ایرانی در مکالمه انگلیسی

اولین روزی که جرقه این پرسش در ذهن من زده شد، قهوه صبحگاهی خودم را نوشیدم و دکمه سرآستین های پیراهنم رو بستم و آماده رفتن به مدرسه شدم. هیچگاه آن روز سرد زمستانی را فراموش نمی کنم که شعله پر حرارت این پرسش و تلخی این اتفاق درونم را سوزاند. حال چرا به تلخی از این اتفاق یاد می کنم؟ چون که وقتی به ابعاد نابودی زمان چند میلیون دانش آموز می نگرم فقط افسوس میخورم و دیگر هیچ.

هر دانش آموز ایرانی 6 سال (از پایه هفتم تا دوازدهم ) باید پشت نیمکت های چوبی کلی گرامر یاد بگیرد و  لغات انگلیسی حفظ کند اما در آخر حتی نمی تواند که تنها 15 دقیقه خودش و اهدافش برای آینده را به انگلیسی به طور صحیح شرح دهد!!!؟؟؟

حال بیایم چند آمار ساده را ببینیم اگر هر سال تحصیلی را تقریبا 36 هفته در نظر بگیریم و با احتساب این که هر هفته دو جلسه  90 دقیقه ای برای درس زبان انگلیسی قرار داده شده باشد هر دانش آموز 72 جلسه یا به عبارتی 6480 دقیقه در کلاس زبان مدرسه در یک سال وقت صرف میکند که این عدد ضرب در 6 سال می شود 38880 دقیقه!!!!! حال گمان کنم که شما خواننده عزیز این مقاله هم مثل من دچار تعجب و اندوه بی سابقه ای در وجود خودتان شده اید، در این زمان بسیار بزرگ و کم فایده در مدت شش سال چند زبان خارجه میتوان یاد گرفت؟چند مهارت پولساز میتوان یاد گرفت؟که همه این مهارت های مهم در سال اول دانشگاه برای دانش آموزان ما می تواند پولساز باشد و در طول مدت 4 سال سبب بشه حتی دانش آموزان ما برای خود کسب و کار مستقلی داشته باشند و به استقلال مالی برسند!!

عوامل عدم مکالمه دانش آموزان ایرانی به زبان انگلیسی

خب حال که ابعاد این مشکل را شناختیم ،به علل و عوامل این سوال بپردازیم که چه دلایلی منجر به این اتفاق شده اند.

چه عواملی منجر به این اتفاق شده اند؟به نظر من عوامل زیر منجر به جلوگیری از تقویت مکالمه انگلیسی در دوران مدرسه شده است:

1-انگلیسی صحبت نکردن اصولی معلم و دانش آموزان در زمان کلاس حتی در حد مبتدی یا به قول قدیمی ها دست و پا شکسته.

2-متد قدیمی و تقریبا منسوخ شده آموزشی که پویایی لازم را ندارد.

3-کنار گذاشتن یا کم رنگ شدن آموزش و تمرین مستمر مهارت Listening  به شکل اصولی

4-بی انگیزه بودن برخی مدرسان و یا دانش آموزان در جهت آموزش و یادگیری

5-تعطیلات تابستانی که منجر به ایجاد فاصله در بین مقاطع می شود و استمرار در یادگیری را نابود می کند!!!!

6-واما از همه مهم تر اصلا کتاب های زبان مدرسه برای یادگیری وتقویت مکالمه ساخته نشده است و اصلا استاندارد های لازم در یادگیری و تقویت مکالمه را ندارد.

خب در مطلب قبلی به بیان برخی از مهمترین عوامل این چالش و این سوال پرداختیم،همه شما خوانندگان عزیز اطلاع دارید که طرح مشکل بدون ارائه راهکار فاقد ارزش علمی است پس در ادامه به راهکار هایی برای هر یک از موارد شش گانه فوق خواهیم پرداخت.

راهکار رفع ناتوانی مکالمه کردن دانش اموزان ایرانی به زبان انگلیسی

1-بهترین راهکار اولین مشکل این  است که طبق یک سیاست گذاری درست و طبق اصل طرح تعالی مدیریت  در سیستم آموزش و پرورش از همان ابتدا یعنی پایه هفتم مدرسان در زمان کلاس به دانش آموزان مکالمات روزمره را آموزش بدهند و باهم انگلیسی صحبت کنند تا به شکل شبیه سازی شده یک محیط حداقلی Native learning ایجاد شود.

2-مدیران و تصمیم گیرندگان عزیز و محترم در وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران، چرا یک کارگروه تخصصی و خوش فکر متشکل از متخصصان و جوانان تشکیل نمی دهید که یکبار برای همیشه طبق اصول استاندارد و متد های روز آموزش زبان انگلیسی یک منبع مناسب برای دانش آموزان ایران تدوین کنند؟؟یا حداقل از منابع استاندارد که در بازار کتاب وجود دارد استفاده کنید.

3-مسئله سوم بحث تقویت مهارت شنیداری (listening) است که اینجا یک مثالی برای شما ذکر می کنم

تصور کنید که تصمیم گرفته اید یک ساختمان 10 طبقه بسازید، همه تدارکات و لوازم را آماده کرده اید و ساختمان را می سازید اما به یکباره چند عدد TNT در پاکینگ ساختمان کار میگذارید و بعد بنگگگگگ!!!!

مدارس دقیقا همین کار را میکنند کلی گرامر و لغت به شما یاد می دهند اما نبود یک روش اصولی در آموزش و تمرین مستمر مهارت شنیداری ،حکم همان دینامیت را دارد که کل زحمات شما را نابود می کند.

خب حالا راهکار چیست؟ درابتدا باید وزارت محترم آموزش و پروش به این باور برسد که مهارت Listening واقعا مفید و رکن اصلی یادگیری Speaking است ، با قرار دادن فایل های صوتی استاندارد در کتاب های زبان انگلیسی مدرسه وبا خریداری سیستم های ساده صوتی و برقرای آن در کلاس های درس و وادار کردن معلم های زبان آنگلیسی به تدریس و تمرین اصولی، این خلا پر می شو.

4-سیستم آموزشی حکم قلب را در جامعه ایجاد میکند ،اگر در قلب هر انسان خون کهنه و بدون استفاده ای پمپاژ شود بدون شک سلامت شخص به خطر می افتد، معلم و یا زبان آموز بی انگیزه و  بی برنامه آفت بزرگی برای سیتم آموزشی به حساب می آیند.این دو به خصوص مدرس بی انگیزه یا باید اصلاح شود یا حذف;در غیر این صورت جامعه پذیرای آفات و صدمات بزرگی خواهد شد.این امر خواستار ریزبینی و گزینش دقیق تر مدیران آموزشی را میطلبد که با نگاهی بیشتر به این قضیه بپردازند و فیلتر هوشمند تری را برای انتخاب معلمان قرار دهند.البته ناگفته نماند که انگیزه سازی یکی از شروط واجب و لازم در این مسیر است.

5-خب این مورد هم یکی از مشکلات بزرگه که در مسیر دانش آموزانی قرار دارد که به صورت آموزشگاهی زبان انگلیسی را فرا نمی گیرند و چه بسا دانش آموز فرضی ما در طول سال تحصیلی با انگیزه و برنامه ریزی دقیق پیشرفت هایی را کسب کند اما همین که جبر سیستماتیک در تعطیلات تابستان از وی برداشته میشود امر یادگیری هم تا مهرماه تعطیل می شود.

خب حال راهکار چیست؟ بهترین راهکار برای برطرف کردن این مشکل رعایت پیوستگی دانش آموزان در یادگیری زبان انگلیسی است که بهترین گزینه برای ایجاد این استمرار یا کلاس خصوصی است و یا آموزشگاه زبان انگلیسی که دانش آموز را در یک مسیر مستمر هدایت می کند.

6-باز دوباره مراجعه کنیم به مدیران  محترم آموزش وپرورش کشور ، یکی ازمشکلات بزرگ ناکارآمد بودن زبان مدرسه در تقویت مکالمه دانش آموزان، کتاب مدرسه است که اصلا برای این کار طراحی نشده است و باید استاندارد سازی ویژه ای برای آن صورت بگیرد،انصافا از حق نگذریم کتاب زبان انگلیسی مدرسه نسبت به دهه های گذشته استاندارد تر شده است اما باز این کافی نیست و باید اصول و استاندارد های آموزش زبان انگلیسی کمبریج در آن بیشتر اعمال شود.

جهت مطالعه بیشتر:

کلام آخر

 من فقط در این مقاله بخشی از دلایلی که منجر به گیر افتادن دانش آموزان ایرانی در یک چرخه اشتباه ،را مطرح کردم و قصد من تنها کمک به سیتم اموزشی میهن عزیزم ایران است .باشد که این مقاله زنگ خطری برای اهل تفکر !؟

حضور در کلاس و یادگیری یکی از بهترین راه ها برای بهبود مکالمه شما می باشد ما در سامانه آموزش زبان آنلاین تیکا ،از مبتدی تا پیشرفته ،توسط بهترین اساتید شما را آموزش خواهیم داد تا در همه ابعاد زبان موفق باشید.


چرا دانش آموزان ایرانی بعد از 6 سال خواندن زبان انگلیسی در مدرسه نمیتوانند مکالمه کنند؟

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

خاطره محمدی

تولید محتوا

خاطره محمدی هستم و دنیا رو با واژگان لمس می‌کنم. چند ساله که حوزه‌های مختلف رو با کلمات روایت می‌کنم. کتاب‌های ادبی، موزیک، فیلم و برنامه‌های آشپزی بیشترین علاقه‌مندی‌های من هستند. هنوز هم بعد از دیدن فیلم‌های پلیسی-معمایی تصمیم می‌گیرم وقتی بزرگ شدم، کارٱگاه بشم.

نظرات

user-image

پارسا مهری

ممنون میشم برای دوره های گروهی راهنمایی کنید

17 فروردین 2023

user-image

مریم محمدرضایی

استادی که فشرده مکالمه تدریس کنه دارید؟

26 اسفند 2022

user-image

زهره هدهدی

بسیار مقاله مفیدی بود سپاس از جناب جهانگیری نسب عزیز بابت مقاله خیلی حساب شده و دقیق با ابعاد این مشکل بزرگ پرداخته اند به عنوان یک آموزگار واقعا با گوشت و خون تین مشکل رو درک کردم

25 اسفند 2022

user-image

حسین محسنیان

مرسی از شما

25 اسفند 2022

user-image

الهام طالبی

بسیار عالی

25 اسفند 2022