اساتید پیشنهادی:

معرفی برنامه Socrative

خاطره محمدی
خاطره محمدی
دوشنبه, 22 آبان 2022

دسته بندی : Learning-Language-Techniques

زمان مطالعه : 10 دقیقه

تعداد بازدید : 1641

برنامه Socrative

امروزه نرم افزارهای زیادی در سایت‌های مختلفی در زمینه یادگیری زبان‌های خارجی وجود دارد که نیازهای ما را برآورده کرده و کار را آسان‌تر می‌کند. مشاغلی مانند مهندسی، رشته‌های هنری و... نرم‌افزارهایی دارد که به این افراد کمک می‌کند تا کار خود را مؤثرتر و راحت‌تر انجام دهند. اما برای مشاغلی که با تدریس سروکار دارند مانند معلمی نیز نرم افزارهایی در دسترس است که به آن‌ها کمک می‌کند تا سطح دانش و درک دانش‌آموز خود را نسبت به یک موضوع درسی مورد ارزیابی قرار دهند. یکی از این نرم افزارهای کاربردی در آموزش زبان برنامه Socrative نام دارد که در ادامه قرار است آن را به طور کامل معرفی کنیم. بنابراین اگر معلم هستید و به دنبال یک نرم افزار کاربردی می‌گردید، با ما همراه باشید.

Socrative چیست؟

Socrative یک سیستم است که دانش آموزان بوسیله آن می‌توانند در آزمون‌های مختلفی شرکت کنند. با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید در یک مسابقه درسی آزمونی را طراحی کنید و سپس آن را برای دانش آموزان خود ارسال کنید. دانش آموزان می‌توانند سوالات آزمون را با استفاده از تلفن‌های همراه خود پاسخ دهند. یکی از قابلیت‌های این نرم افزار این است که می‌تواند سطح دانش دانش آموزان را به معلم نشان دهد.

این موضوع به شما کمک می‌کند بفهمید هر یک از دانش آموزان تا چه حد درس را آموخته‌اند و با آن ارتباط برقرار کرده‌اند و به چه میزان درک عمیقی از آن به دست آورده‌اند. در واقع می‌توان گفت معلم از طریق این نرم‌افزار می‌تواند بفهمد که هر دانش‌آموز در کدام درس اشکال دارد. این ابزار یک ابزار ارزیابی مبتنی بر مسابقه است که می‌تواند آموزش و یادگیری را غنی‌سازی کند.

ازآنجایی‌که معلمان می‌توانند تمام اطلاعات درسی دانش آموزان را جمع‌آوری کنند؛ بنابراین این باعث بهبود یادگیری دانش‌آموز و مشخص شدن ضعف‌های آن‌ها می‌شود. این نرم‌افزار رایگان است اما اگر قصد دارید از نسخه حرفه‌ای آن استفاده کنید می‌توانید نسخه پیشرفته آن باقیمت ۵۹.۹۹ دلار در سال را تهیه کنید. همچنین نسخه فوق پیشرفته آن را باقیمت ۹۹.۹۹ دلار در سال نیز موجود است.

در حال حاضر این نرم‌افزار در سیستم‌عامل اپل، ویندوز و کروم قابل دسترسی است. این برنامه بر روی سخت‌افزارهای مختلف قابل استفاده است به طور مثال می‌توانید از آن بر روی تبلت، دسکتاپ و تلفن‌های همراه خود نیز استفاده کنید.

برای مطالعه بیشتر:  بهترین برنامه‌های آموزش زبان 

قابلیت‌های برنامه Socrative

معرفی برنامه Socrative

همان‌طور که گفته شد، در این نرم افزار قابلیت طراحی آزمون‌ها به صورت پرسش‌های چندگزینه‌ای و از نوع سوالات سریع وجود دارد. این سوالات به صورت صحیح غلط بوده و پاسخ‌های کوتاه می‌تواند به راحتی از طریق تلفن‌های همراه دانش آموزان انجام شود.

این روش می‌تواند به معلمان کمک کند تا در پایان کلاس خود بازخوردی از عملکرد کلاس درس و توضیحات درسی به دست آورند. همچنین معلمان می‌توانند این آزمون‌ها را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. این برنامه دو فرم کاملاً جدا یکی مخصوص معلمان و دیگری مخصوص دانش آموزان دارد.

نحوه کار با برنامه Socrative

برای اینکه با کار کردن با نرم افزار Socrative مسلط شوید، لازم است تا مدت زمان متوسطی را صرف ارزیابی این نرم افزار کنید. پس از اینکه یک حساب کاربری ایجاد می‌کنید به طور کاملاً خودکار به معلمان یک اتاق عمومی داده می‌شود که این اتاق یک محل ملاقات مجازی برای دانش آموزان و معلمان است. برای اینکه بتوانید فعالیت دانش‌آموز خود را در این اتاق ارزیابی کنید باید ابتدا نام اتاق عمومی و سپس نام خود را وارد کنید.

دانش آموزان نیاز ندارند تا حساب کاربری ایجاد کنند و معلمان، دانش آموزان را از طریق URL به اتاق دعوت می‌کنند. در یک اتاق عمومی معلمان می‌توانند یک آزمون یا یک مسابقه ایجاد کنند یا مسابقه قبلی را کپی کنند. همچنین امکان ویرایش آزمون و موارد دیگر نیز وجود دارد. انواع سؤالاتی که از دانش آموزان به صورت امتحان گرفته می‌شود می‌تواند صحیح غلط، چندگزینه‌ای و یا پاسخ کوتاه باشد.

Socrative از دید یک معلم

در صورت صلاح دید معلم، ترتیب سوالات می‌تواند برای هر دانش‌آموز به صورت به هم ریخته باشد. معلمان می‌توانند تصاویر را در یک آزمون آپلود کنند، اما متأسفانه امکان آپلود فایل‌های صوتی وجود ندارد. این نرم افزار یک بخش گزارش دارد و معلمان می‌توانند یک صفحه اکسل را با داده‌های عملکرد کلی کلاس دانلود کنند.

هنگام پایان یک درس، بلیط خروج از آزمون راه‌اندازی می‌شود و این فرصت را در اختیار دانش آموزان قرار می‌دهد تا تسلط کامل خود را بر محتوای آن روز نشان دهند. در عین حال به معلمان تضمین می‌کند که اهداف آن‌ها به طور کامل برآورده شده است یا خیر. با استفاده از این نرم‌افزار معلمان می‌توانند آزمونی را طراحی کنند تا دانش آموزان با تیم‌های دانش‌آموزی دیگر بتوانند رقابت کنند.

هر زمان که دانش‌آموز یا یک تیم به سوال مسابقه پاسخ دهد، آواتار آن‌ها در مسابقه جلوتر می‌رود. دانش‌آموزانی که بتوانند در یک بازه زمانی معین به سوالات بیشتری پاسخ دهند برنده خواهند شد.

چرا استفاده از برنامه Socrative مفید است؟

برنامه Socrative فرصت برابری را برای همه دانش آموزان صرف نظر از سطحی که قرار دارند فراهم می‌کند تا بتوانند پیشرفت خود را پیگیری و درک کنند. این موضوع به بهبود برابری در آموزش کمک می‌کند زیرا معلمان می‌توانند دانش آموزان خود را با یادگیری محتوا به چالش بکشند.

همچنین معلمان می‌توانند برنامه‌های درسی و آزمون‌ها را بر اساس بازخورد ارائه شده توسط عملکردهای گزارش این برنامه سفارشی‌سازی کنند. ویژگی مسابقه‌ای برنامه می‌تواند به دانش آموزان کمک کند تا به تنهایی و یا به صورت گروهی در فعالیت‌های یادگیری شرکت کنند.

هنگامی که فعالیت‌های یادگیری به چالشی سرگرم‌کننده تبدیل می‌شود، دانش آموزان احساس موفقیت و سرخوشی بیشتری می‌کنند که این می‌تواند بر روند یادگیری آن‌ها تأثیرگذار باشد.

نحوه استفاده از Socrative

اما در پایان برای اینکه بتوانید نحوه استفاده از برنامه Socrative یاد بگیرید بهتر است تا مراحل زیر را با یکدیگر مرور کنیم تا در هنگام استفاده از این برنامه به مشکل برنخورید. مراحلی که باید هنگام نصب به آن توجه داشته باشید عبارت‌اند از:

  1. socrative.com را در مرورگر وب خود تایپ کنید
  2. این سایت از همه معلمان می‌خواهد که یک حساب کاربری رایگان برای خود ایجاد کنند.
  3. در صفحه وب «دریافت حساب» را کامل کنید.
  4. این نرم افزار به کاربران جدید یک ایمیل برای ایجاد حساب ارسال می‌کند.
  5. پس از ورود به سیستم با اعتبار حساب، صفحه اصلی کاربر چندین گزینه قابل کلیک را ارائه می‌دهد:
  • برای دسترسی به آموزش، روی نماد شروع کار کلیک کنید
  • برای طراحی مسابقه، سوال سریع، مسابقه فضایی یا بلیط خروج، روی نماد با عنوان Quizzes کلیک کنید.
  • برای فعال کردن مسابقه، سؤال سریع، مسابقه فضایی، یا بلیط خروج برای دسترسی دانش‌آموزان، روی نماد با عنوان راه‌اندازی کلیک کنید.
  • برای طراحی اتاق روی آیکون با عنوان Rooms کلیک کنید
  • برای بررسی عملکرد دانش آموزان و کلاس درس، روی نماد با عنوان گزارش‌ها کلیک کنید
  • برای اعمال راه‌حل برای مشکلات رایجی که کاربران با آن مواجه می‌شوند، روی نماد با عنوان عیب‌یابی کلیک کنید.

    جهت مطالعه بیشتر: 

یادگیری زبان در تیکا

در این مقاله از مجله رایگان آموزش زبان تیکا، به معرفی برنامه Socrative پرداختیم که به عنوان یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های دانش‌آموزی آنلاین و یک پلتفرم مبتنی بر وب تعریف می‌شود. این برنامه می‌تواند با هر اینترنت و مرورگری متصل شود و قابلیت دسترسی آن برای تمامی افراد آزاد است. به طور کلی توصیه می‌شود که معلمان از این نرم‌افزار استفاده کنند زیرا مزایای آموزشی زیادی برای دانش آموزان دارد. طبق نتایج صورت گرفته مشخص شده است که نیمی از دانش آموزان و شرکت‌کنندگان آزمون‌های مبتنی بر تلفن همراه را بر آزمون‌های مبتنی بر کاغذ ترجیح داده‌اند. در نتیجه می‌تواند در عملکرد یادگیری آن‌ها نیز مؤثر باشد. 

یادگیری زبان در تیکا

معرفی برنامه Socrative

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

خاطره محمدی

تولید محتوا

خاطره محمدی هستم و دنیا رو با واژگان لمس می‌کنم. چند ساله که حوزه‌های مختلف رو با کلمات روایت می‌کنم. کتاب‌های ادبی، موزیک، فیلم و برنامه‌های آشپزی بیشترین علاقه‌مندی‌های من هستند. هنوز هم بعد از دیدن فیلم‌های پلیسی-معمایی تصمیم می‌گیرم وقتی بزرگ شدم، کارٱگاه بشم.

نظرات

user-image

یکتا کاویانی فر

مثل همیشه عالی

30 آبان 2022

user-image

پریسا

خیلی کاربردی بود. مرسی

29 آبان 2022

user-image

زهرا طهماسبی

مثل همیشه مفید و کاربردی

23 آبان 2022

user-image

الهام طالبی

عالی بود عالیی

23 آبان 2022