اساتید پیشنهادی:

آزمون FSP آلمان

خاطره محمدی
خاطره محمدی
شنبه, 11 شهریور 2022

دسته بندی : german-placement-tests

زمان مطالعه : 10 دقیقه

تعداد بازدید : 3182

آزمون FSP

کشور آلمان یکی از کشورهای پیشرفته در علم محسوب می‌شود که سطح آموزشی بسیار بالایی دارد. بالا بودن سطح آموزشی این کشور باعث شده تا سالانه دانش آموزان و دانشجویان زیادی از سراسر نقاط جهان به تحصیل در آلمان مشغول شوند. علاوه بر این یکی دیگر از دلایلی که باعث شده تا افراد زیادی مشتاق تحصیل در این کشور شوند هزینه تحصیلی بسیار پایین آن است، اما برخورداری از این شرایط آسان نیست زیرا برای ورود و تحصیل در دانشگاه‌های کشور آلمان در رشته دلخواه ابتدا نیاز است تا دانش‌آموز و دانشجو مراحلی را طی کند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها گرفتن نمره قبولی از آزمون FSP  است.

 اگر قصد مهاجرت تحصیلی را دارید، بهتر است از قبل در مورد آزمون ها و امتحانات ورودی اطلاعات لازم را کسب کنید. اگر شما هم جزو افرادی هستید که با این آزمون آشنایی زیادی ندارید، در ادامه می‌خواهیم درباره آزمون FSP آلمان به طور کامل صحبت کنیم.

آزمون FSP چیست؟

یکی از مهم‌ترین شرط‌های تحصیل در کشور آلمان آشنا بودن دانشجو با زبان انگلیسی و آلمانی است؛ بنابراین افرادی که قصد تحصیل در این کشور را دارند باید حتماً این شرط را به جا آورند. در کنار بلد بودن زبان، شرط دیگر این است که نمره قبولی در آزمون FSP را دریافت کنند. آزمون FSP یک نوع آزمون است که امکان دسترسی دانشجو به تحصیلات کارشناسی در آلمان را فراهم می‌کند و اینکه چه رشته‌ها و موضوعاتی در دسترس دانشجو هستند بستگی به دوره‌ کالجی دارد که در آن شرکت کرده است.

دوره کالج شامل دوره T برای برنامه‌های فنی و مهندسی، دوره S برای برنامه‌های مطالعاتی و علوم اجتماعی، دوره W برای کسب‌وکار و دوره G برای برنامه‌های مطالعاتی علوم انسانی است. بنابراین با توجه به اینکه فرد قصد دارد در چه دوره‌ای تحصیل کند می‌تواند یکی از این گزینه‌ها را انتخاب کند. هنگامی‌که شما قصد دارید برای تحصیل به دانشگاه‌های آلمان وارد شوید، نیاز به مدرک دیپلمی ‌دارید که مورد تایید وزارت آن کشور باشد.

مدرک دیپلمی که توسط کشورهای اتحادیه اروپا صادر می‌شود مورد تایید وزارت علوم کشور آلمان هستند بنابراین دانشجویان اتحادیه اروپا می‌توانند به راحتی در کشور آلمان مشغول به تحصیل شوند، اما سوالی که پیش می‌آید این است که دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا، برای تحصیل در کشور آلمان باید چه اقداماتی را انجام دهند؟ در واقع می‌توان گفت اینجاست که آزمون FSP به کمک دانشجویان می‌آید زیرا این آزمون، یک آزمون ورودی است که دانشجویان می‌توانند در آن شرکت کنند و درصورتی‌که نمره قبولی را به دست آورند می‌توانند مشغول تحصیل در دانشگاه‌های آلمان شوند.

در واقع می‌توان گفت این آزمونی برای تعیین صلاحیت دانشجو است تا بتواند صلاحیت خود را هم به صورت علمی و هم به صورت اصولی به اثبات برساند.

برای مطالعه بیشتر: آزمون های زبان آلمانی

تعداد سوالات و نحوه پاسخ دهی به آزمون FSP 

تعداد سوالات و نحوه پاسخ دهی به آزمون FSP 

آزمون FSP آلمان از دو بخش کتبی و شفاهی تشکیل می‌شود و دانشجویان برای گرفتن نمره قبولی باید حتماً به آن و مخصوصا بخش کتبی پاسخ دهند. در بخش کتبی سوالات بر اساس رشته‌ای که فرد قصد تحصیل کردن در آن را دارد طراحی می‌شود و در واقع می‌توان گفت مانند کنکور سراسری ایران است، اما سوالات عمومی آن شامل زبان آلمانی، شیمی، کامپیوتر و ریاضی است که به صورت ثابت در تمامی آزمون‌ها قرار دارد. به طور کلی افراد متقاضی می‌تواند تنها دو بار در این آزمون شرکت کنند و شانس خود را برای تحصیل در دانشگاه‌های کشور آلمان امتحان کنند. نکتهای که وجود دارد این است که حدود ۸۰ درصد از افرادی که برای بار دوم در این آزمون شرکت می‌کنند موفق می‌شوند تا نمره قبولی موردنیاز را کسب کنند‌.

مدارک لازم برای شرکت در آزمون FSP آلمان

برای شرکت در این آزمون متقاضی باید یکسری مدارکی را ارائه دهد تا واجد شرایط شرکت در آزمون باشد. همچنین باید به این نکته توجه داشته باشید که تمامی مدارک لازم باید به زبان اصلی و ترجمه آلمانی و انگلیسی ارائه شوند. از جمله مدارکی که فرد متقاضی باید ارائه دهد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پرینت درخواست آنلاین با امضای فرد متقاضی
  • گواهی مدرسه: این گواهی مدارک مختلفی مانند رونوشت سوابق تحصیلی، فهرست تمامی دروس تکمیل شده به همراه نمرات و... را در برمی‌گیرد.
  • مدرک اثبات مهارت‌های زبان آلمانی: برای اینکه اثبات کنید به زبان آلمانی تسلط دارید و با آن آشنا هستید باید مدرک زبان با سطح(CEFR) B1 را ارائه دهید.

شرایط ثبت‌نام در آزمون FSP

مانند هر آزمون دیگری، آزمون FSP برای ثبت‌نام شرایط خاصی دارد. از جمله مهم‌ترین شرایط آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فرد شرکت‌کننده باید به زبان آلمانی تسلط داشته باشد و با زبان انگلیسی نیز آشنایی داشته باشد
  • گذراندن مقطع دبیرستان در کشور مقصد
  • افراد متقاضی باید بالای ۱۸ سال سن داشته باشند

کسانی که سن آن‌ها کمتر از ۱۸ سال است نمی‌توانند در آزمون FSP  شرکت کنند زیرا این افراد ابتدا باید دوره دبیرستان خود را به طور کامل به پایان برسانند و دیپلم خود را دریافت کنند. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که سن افراد برای وارد شدن به دانشگاه در بسیاری از کشورهای جهان و از جمله اروپا ۱۸ سال است و افرادی که زیر ۱۸ سال سن دارند نمی‌توانند وارد دانشگاه شوند. در نتیجه اگر کسی زیر ۱۸ سال سن داشته باشد و در آزمون FSP  آلمان شرکت کند و نمره قبولی را به دست آورد در هر صورت نمی‌تواند وارد دانشگاه شود.

نحوه شرکت در آزمون FSP

افرادی که قصد شرکت در این آزمون را دارند باید یک دوره یک ساله در یک کالج تحصیل کنند. کالج‌ها، یک موسسه آموزشی هستند که متقاضیان آزمون FSP و دانشجویانان را آماده شرکت در آزمون می‌کنند. همچنین با توجه به قوانین متغیر کشور آلمان، در حال حاضر شرکت کردن در دوره‌های کالج برای شرکت در آزمون FSP  اجباری است. نکته مثبتی که وجود دارد این است که شرکت کردن در کالج‌های آلمان رایگان است و برخی از آن‌ها هزینه بسیار پایینی دریافت می‌کنند؛ بنابراین نباید نگرانی برای پرداخت هزینه‌ها داشته باشید، البته لازم به ذکر است که هزینه این کالج‌ها در رشته‌های آموزشی یکسان نیست بلکه در رشته‌های مختلف متفاوت است و می‌تواند از ۵۰ تا ۲۰۰ یورو متغیر باشد. همچنین شروع ترم‌های کالج در کشور آلمان ماه‌های سپتامبر و ژانویه است.

حداقل نمره قبولی در آزمون FSP آلمان

حداقل نمره قبولی در آزمون FSP آلمان

مانند بسیاری از آزمون‌های دیگر، در آزمون FSP آلمان حداقل نمره‌ای برای قبولی دانشجویان در نظر گرفته می‌شود. نمرات این آزمون به طور معمول از ۱ تا ۵ سنجیده می‌شود و افرادی که نمره ۵ را کسب کنند در این آزمون شکست می‌خورند و نمی‌توانند برای تحصیل در دانشگاه‌های آلمان ثبت‌نام کنند. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که حداقل نمره قبولی بسته به نوع رشته تحصیلی که قصد تحصیل در آن را دارید متفاوت خواهد بود، اما حداقل نمره قبولی برای پذیرفته شدن در اکثر رشته‌ها و دانشگاه‌های کشور آلمان نمره ۲.۵ است. همچنین تمامی افرادی که در این آزمون نمره‌ ۱ یا ۱.۵ دریافت می‌کنند بهترین نمره این آزمون را کسب کرده‌اند و می‌توانند در رشته‌هایی مانند پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی و... در بهترین دانشگاه‌های کشور آلمان تحصیل کنند.

برای مطالعه بیشتر: 

یادگیری زبان آلمانی در تیکا

در این مقاله سعی کردیم به طور کامل درباره آزمون FSP آلمان صحبت کنیم. همان‌طور که در ابتدا گفته شد، کشور آلمان همیشه جزء کشورهای پرطرفدار برای تحصیل بوده است و دانشجویان زیادی قصد تحصیل در آن را دارند. همچنین تمامی دانشجویان ایرانی می‌توانند در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه‌های آلمان مشغول به تحصیل شوند. اولین قدمی که آن‌ها پس از شرکت در آزمون و قبولی باید برای انجام این کار بردارند این است که ویزای کاری و همچنین اقامت دائم خود را از کشور آلمان دریافت کنند.

ما در سامانه آموزش زبان آنلاین تیکا توسط بهترین اساتید به شما آموزش خواهیم داد و شما را در این مسیر کمک خواهیم کرد و شما را در مسیر یادگیری زبان آلمانی یاری خواهیم کرد. پس فرصت را از دست ندهید و همین حالا با مراجعه به سایت تیکا، کلاس خود را شروع کنید.

https://tikkaa.ir/find-teachers/germany

آزمون FSP آلمان

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

خاطره محمدی

تولید محتوا

خاطره محمدی هستم و دنیا رو با واژگان لمس می‌کنم. چند ساله که حوزه‌های مختلف رو با کلمات روایت می‌کنم. کتاب‌های ادبی، موزیک، فیلم و برنامه‌های آشپزی بیشترین علاقه‌مندی‌های من هستند. هنوز هم بعد از دیدن فیلم‌های پلیسی-معمایی تصمیم می‌گیرم وقتی بزرگ شدم، کارٱگاه بشم.

نظرات

user-image

محمد صادق

تشکر از شما در مورد ازمون های ترکی هم دارید؟

15 شهریور 2022

user-image

الهام طالبی

ممنون از مطلب مفیدتون

15 شهریور 2022