اساتید پیشنهادی:

آزمون CILS

خاطره محمدی
خاطره محمدی
یک‌شنبه, 12 شهریور 2022

دسته بندی : italian-placement-test

زمان مطالعه : 10 دقیقه

تعداد بازدید : 1705

آزمون CILS

هر سال، سفارت ایتالیا آزمونی برای سنجش زبان ایتالیایی را برگزار می‌کند که افراد شرکت‌کننده پس از قبول شدن در آن می‌توانند ویزای دانشجویی کشور ایتالیا را دریافت کنند و مشغول به تحصیل در این کشور شوند. این آزمون هم به صورت کتبی و هم به صورت شفاهی است و در چند نوبت در سال برگزار می‌شود و برای افرادی که قصد ادامه تحصیل در کشور ایتالیا را دارند یک آزمون ضروری محسوب می‌شود. این آزمون، آزمون CILS (چیلز) نامیده می‌شود که در ادامه قرار است بیشتر درباره آن صحبت کنیم. اگر قصد مهاجرت تحصیلی دارید، بهتر است از قبل در مورد آزمون ها و امتحانات ورودی اطلاعات لازم را کسب کنید.

آزمون CILS چیست؟

آزمون CILS چیست؟

آزمون CILS یکی از بهترین و معتبرترین آزمون‌ها در زمینه سنجش مهارت‌های زبان ایتالیایی است. توجه داشته باشید که این آزمون‌ها نه تنها مورد تایید سفارت ایتالیا است بلکه متقاضیان می‌توانند در آزمون‌های دیگر سنجش مهارت‌های زبان ایتالیایی نیز شرکت کنند. مدرک این آزمون‌ها مانند مدرک آزمون CILS اعتبار زیادی دارد.

برای مطالعه بیشتر: آزمون های زبان ایتالیایی

آزمون CILS توسط چه سازمانی برگزار می‌شود؟

این آزمون توسط دانشگاه ایتالیایی سیه‌نا در سطح‌های مختلف A1 تا 2C و بوسیله یکسری استانداردهای زبان خارجی در سراسر دنیا برگزار می‌شود. سوالات این آزمون به صورت کاملاً بسته‌بندی‌شده و محرمانه به طور مستقیم به مراکز آزمون در سراسر نقاط جهان ارسال می‌شود و پس از اینکه آزمون برگزار شد، فایل‌های صوتی و پاسخنامه‌ها برای تصحیح شدن بار دیگر به این دانشگاه بازگردانده می‌شوند. این آزمون در سال ۲۰۰۴ توانست یک گواهی ارزشمند با عنوان برچسب اروپایی زبان دریافت کند. این گواهی فقط به مهم‌ترین آزمون‌ها و پروژه‌ها در زمینه آموزش زبان داده می‌شود.

سطوح مختلف آزمون چیلز

به‌طورکلی این آزمون در چهار سطح زیر تقسیم بندی می‌شود:

  1. CILS UNO: این سطح اولین سطح آزمون CILS است و معادل سطح B1 است. مدت‌زمان پاسخگویی به سوالات این آزمون ۳ ساعت است که به ارزیابی کردن سطح زبان ایتالیایی فرد متقاضی می‌پردازد.
  2. CILS DUE: این سطح، دومین سطح آزمون CILS است و معادل سطح B2 است. مدت‌زمان پاسخ‌دهی به سوالات این آزمون ۴ ساعت است. افرادی که قصد تحصیل و پذیرش در دانشگاه‌های کشور ایتالیا را دارند به این مدرک نیاز خواهند داشت.
  3. CILS TRE: سومین سطح آزمون CILS نسبت به دو سطح گفته‌شده سوالات دشوارتری دارد و معادل سطح C1 است و افراد شرکت‌کننده برای پاسخگویی به سوالات نیاز به تسلط زیادی به زبان ایتالیایی دارند. همچنین مدت‌زمان پاسخگویی به سوالات این سطح از آزمون ۵ ساعت است.
  4. CILS QUATTR: آخرین سطح آزمون CILS که بالاترین و سخت‌ترین سطح آزمون است، معادل سطح C2 ‏بوده و مدت‌زمان پاسخگویی به آن ۵ ساعت و ۳۰ دقیقه است. برای شرکت در این سطح از آزمون CILS فرد به مهارت بسیار زیادی در زبان ایتالیایی نیاز دارد.

تاریخ‌های برگزاری آزمون CILS چه زمانی است؟

آزمون CILS در سطح B2 که برای دریافت ویزای دانشجویی و تحصیلی به کشور ایتالیا نیاز است، هر ساله سه بار و در ماه‌های آوریل، ژوئن و دسامبر برگزار می‌شود. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که در کشور ایران زمان برگزاری این آزمون متفاوت است زیرا در سال‌های اخیر معمولاً تنها به مدت یک بار و در اواخر آذر ماه این آزمون برگزار می‌شود و یک آزمون دیگر برای افرادی که موفق به شرکت در آزمون آذر ماه نشده‌اند، در ماه اسفند برگزار می‌شود.

چه کسانی می‌توانند در آزمون CILS شرکت کنند؟

به طور کلی تمامی کسانی که با زبان ایتالیایی سروکار دارند مانند افرادی که قصد تحصیل در کشور ایتالیا را دارند، زبان آموزان ایتالیایی و هم‌چنین افرادی که می‌خواهند به کشور ایتالیا مهاجرت کنند و اقامت طولانی‌مدت این کشور را دریافت کنند و یا افرادی که به هر دلیلی می‌خواهند مهارت زبان ایتالیایی خود را مورد سنجش قرار دهند می‌توانند در این آزمون شرکت کنند. ثبت‌نام کردن در آزمون به هیچ فرد خاص و آموزشگاهی اختصاص پیدا نمی‌کند بلکه هر فردی می‌تواند در هر سطحی از زبان ایتالیایی که قرار دارد، مبلغ موردنیاز برای شرکت در آزمون را بپردازد و مراحل ثبت‌نام خود را انجام دهد.

فقط باید این نکته را به یاد داشته باشید که تنها افراد بزرگسال و جوانان می‌توانند در چهار سطح آزمون ثبت‌نام و شرکت کنند و دانش‌آموزانی که ابتدایی هستند نمی‌توانند در این چهار سطح آزمون شرکت کنند زیرا سطح سوالات برای آنان نسبتاً بالا است. در همین راستا طرح مخصوصی از آزمون به نام CILS Adolescenti در سطح‌های A1 تا B1 برای دانش آموزان برگزار می‌شود.

مهارت‌های موردسنجش در امتحان CILS چیست؟

این آزمون دارای پنج بخش اصلی است که در هر بخش مهارت‌های مختلف فرد شرکت‌کننده در زمینه مهارت‌های زبان ایتالیایی سنجیده می‌شود. این پنج بخش عبارت‌اند از:

  • بخش شنیداری (Ascolto)
  • بخش خواندن یا درک مطلب (Comprensione della lettura)
  • بخش گرامر (Analisi delle strutture di comunicazione)
  • بخش نوشتاری Produzione scritta)ا)
  • بخش مکالمه Produzione))

بارم‌بندی آزمون CILS چگونه است؟

آزمون CILS در سطح‌های A1 و A2  در ۵ بخش که در بالا توضیح داده شد تشکیل‌شده است که هر کدام از این بخش‌ها ۱۲ نمره‌ای هستند و در مجموع ۶۰ نمره دارند، اما سطح‌های 1B و B2 و سطح‌های بالاتر از پنج مهارت تشکیل ‌شده‌اند که هر کدام از آن‌ها ۲۰ نمره دارند بنابراین مجموع نمرات آن‌ها ۱۰۰ است. شرکت‌کننده‌ای که ۵۵ درصد نمره کل را کسب کند در آزمون قبول‌شده است یعنی در این آزمون برای سطح A1 و A2، شرکت‌کننده باید حداقل نمره ۶.۶ را کسب کند و در سطح B1 و بالاتر باید حداقل نمره ۱۱ را برای قبولی به دست آورد برای اینکه فرد شرکت‌کننده بتواند مدرک آزمون را بگیرد نیاز دارند تا حداقل نمره قبولی در هر یک از این پنج مهارت گفته‌شده را به دست آورد.

داوطلبانی که نتوانند نمره لازم را کسب کنند نمی‌توانند مدرک آزمون را دریافت کنند، اما به آن‌ها یک گواهی داده می‌شود که تمامی مهارت‌های رد شده و قبول‌شده را نشان می‌دهد. در نتیجه متقاضی باید در مهارت‌های رد شده خود وقت بیشتری بگذارد و سپس مجددا در آزمون شرکت کند.

آزمون مجدد

در صورتی که داوطلبان نتوانند در مهارت‌های آزمون حداقل نمره قبولی را به دست آورند، می‌توانند پس از گذشت ۱۸ ماه از برگزاری آزمون اصلی، در یک آزمون جبرانی که تنها شامل مهارت‌های رد شده آن‌ها است شرکت کنند و با دریافت نمره قبولی موفق به اخذ مدرک آزمون CILS  خواهند شد.

نحوه تصحیح و ارزیابی آزمون چگونه است؟

تمامی آزمون‌ها تحت کنترل مستقیم مرکز  CILS  هستند. حتی بخش شفاهی این آزمون که به صورت فایل صوتی ضبط می‌شود، نیز برای ارزیابی به این مرکز فرستاده می‌شوند؛ بنابراین در آزمون تمامی شرکت‌کنندگان در معرض یک ارزیابی کاملا معتبر قرار می‌گیرند. از آنجایی ‌که ارزیابی فایل‌های صوتی و بخش شفاهی این آزمون نمرات یکسانی دریافت نمی‌شود؛ بنابراین افرادی که این فایل‌ها را ارزیابی می‌کنند به طور دائم با یکدیگر در ارتباط هستند تا از انواع روش‌های ارزشیابی باخبر باشند.

اعلام نتایج آزمون CILS چه زمانی است؟

به‌طورمعمول نتایج، ۳ ماه پس از تاریخ برگزاری آزمون به داوطلبان اعلام می‌شود.

منابع آزمون CILS چیست؟

آزمون CILS چیست؟

ازآنجایی‌که برای دریافت ویزای تحصیلی و شرکت در این آزمون نیاز دارید تا مهارت‌های زبان ایتالیایی خود را تقویت کنید بنابراین می‌توانید از کتاب‌هایی که می‌توانند مهارت‌های زبان ایتالیایی شما را تقویت کنند و در واقع جزئی از منبع آزمون نیز محسوب می‌شوند استفاده کنید. در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین منابع این آزمون کتاب‌های اسپرسو (Nuovo Espresso) است که می‌تواند به شما کمک کند تا تسلط کاملی در حد نیاز به زبان ایتالیایی پیدا کنید. اگر قصد دارید به سطح D2 برسید نیاز است تا هر چهار جلد کتاب را خوب مطالعه کنید و بر آن مسلط باشید.

لینک مفید:

یادگیری زبان ایتالیایی در تیکا

در این مقاله سعی کردیم درباره آزمون CILS صحبت کنیم و نحوه برگزاری و مهارت‌هایی که برای این آزمون باید یاد داشته باشید را معرفی کنیم. اگر قصد دارید در کشور ایتالیا تحصیلات خود را تکمیل کنید می‌توانید هر چه سریع‌تر مهارت‌های زبان ایتالیایی خود را بهبود بخشید و سپس با شرکت در این آزمون قدم مهمی برای تحصیل در کشور ایتالیا بردارید.

برای مهاجرت به ایتالیا میتوانید از راه های مختلف تحصیلی یا کاری یا سرمایه گذاری استفاده کنید. داشتن دانش زبان ایتالیایی یک ضرورت است. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد منابع یادگیری زبان ایتالیایی و یا بهترین کشورها برای مهاجرت، با مجله رایگان آموزش زبان تیکا همراه باشید.

https://tikkaa.ir/find-teachers/italian

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

خاطره محمدی

تولید محتوا

خاطره محمدی هستم و دنیا رو با واژگان لمس می‌کنم. چند ساله که حوزه‌های مختلف رو با کلمات روایت می‌کنم. کتاب‌های ادبی، موزیک، فیلم و برنامه‌های آشپزی بیشترین علاقه‌مندی‌های من هستند. هنوز هم بعد از دیدن فیلم‌های پلیسی-معمایی تصمیم می‌گیرم وقتی بزرگ شدم، کارٱگاه بشم.

نظرات

user-image

محمد صادق

مرسی ار مطالب خوبتون

15 شهریور 2022

user-image

الهام طالبی

ایتالیا به جز چیلز آزمون دیگه ای هم داره؟

15 شهریور 2022