اساتید پیشنهادی:

بهترین کتاب‌های آموزشی و دیکشنری ژاپنی برای مبتدیان

پرستو غفاری
پرستو غفاری
چهارشنبه, 11 آبان 2021

دسته بندی : japanese-books

زمان مطالعه : 20 دقیقه

تعداد بازدید : 16454

بهترین کتاب‌های آموزشی و دیکشنری ژاپنی برای مبتدیان

بهترین کتاب‌های آموزشی، مرجع و فرهنگ لغات ژاپنی برای مبتدیان کدامند؟ شاید کتاب آموزش زبان ژاپنی minna no nihongo را میشناسید. شاید هم به قصد خرید کتاب آموزش زبان ژاپنی مشغول جست و جو در اینترنت هستید و آشنایی قبلی با کتاب های این زبان ندارید. اسم هایی مثل کتاب اموزش زبان ژاپنی در 60 روز میتوانند قابل فهم و ساده باشند، پس نگران نباشید.

چطور خرید کتاب آموزش زبان ژاپنی را شروع کنیم؟


بعد از اینکه کمی در مورد Kanji اطلاعات کسب کردید، وقت آن رسیده که یک کتاب آموزشی بردارید و چارچوبی را یاد بگیرید که با استفاده از آن از آنچه آموخته‌اید استفاده کنید.
اما چه کتابی مناسب است؟ گزینه‌های زیادی وجود دارند. و علاوه بر کتاب‌های آموزشی کتابهای مرجع، فرهنگ لغات و چیزهای دیگری هم هستند که باعث گسترده‌تر شدن مباحث مطرح شده در درس ها می‌شوند.  برای رسیدن به سطح متوسطه و بالاتر به منابع مختلفی نیاز خواهید داشت.
ما فهرستی از بهترین کتاب های آموزش زبان ژاپنی گردآورده‌ایم تا دقیقاً همین مشکل را حل کنیم. پس دست از جستجو بردارید و مطالعه را آغاز کنید.
قبل از آنکه شروع کنیم، اینجا به فهرستی از مطالبی اشاره می‌کنیم که فرض کرده‌ایم تمام کتابهای آموزشی دارند:
-    دیالوگ به همراه لغات و ساختارهای دستوری مرتبط
-    فهرست لغات
-    توضیح نکات دستوری
-    تمرین
-    تمرین Kanji
ما هنگام نقد کتاب ها به این نکات  کتاب ها اشاره‌ای نمی‌کنیم مگر اینکه نکته قابل توجهی در مورد آنها وجود داشته باشد.
همچنین زیاد در مورد آموزش Kanji در این کتابها حرف نمی‌زنیم. چرا که کتاب های آموزش دستور زبان ژاپنی عموماً با روند بسیار آهسته (و گاهی ضعیفی) Kanji را تدریس می‌کنند.
اگر به دنبال تسلط به زبان ژاپنی هستید، احتمالاً 650 Kanji را میشناسید. با انباشته کردن یک عالمه Kanji در ذهن خود، نه تنها استفاده از کتاب‌های آموزشی بسیار ساده‌تر می‌شوند، بلکه می‌توانید از درسهای مربوط به Kanji بگذرید و از آن زمان برای تقویت دیگر مهارت‌های زبان ژاپنی استفاده کنید.

بهترین کتاب های آموزش زبان ژاپنی برای مبتدیان


برای تسلط به ساختار زبان ژاپنی، شما به یک کتاب آموزشی جامع (یا معادل آن) نیاز دارید تا نکات دستوری را توضیح دهد، تمرین های مناسب ارائه کند و شما را به محتوای کمی سطح بالاتر از آنچه می‌دانید، معرفی نماید.
اینجا به فهرستی از این کتابهای آموزشی اشاره می‌کنیم. این موارد کتاب هایی هستند که فکر می‌کنیم برای آموزش زبان ژاپنی به مبتدیان بهترین هستند.

مجموعه آموزش زبان ژاپنی Genki


genki نه تنها کلاس های آموزش زبانی با محبوبیت جهانی برگزار میکند، بلکه کتاب های آموزش زبان ژاپنی خوبی که در لیست ما هستند را هم منتشر کرده است.
این کتاب به عنوان یک نقطه شروع عالی دروس منظمی را به شما ارائه میکند. این درس ها با مکالمه هایی شروع می‌شوند که هدف آن ها آموزش لغت و دستور زبان است. که بعدتر در درسهایی مختصر و واضح توضیح داده می‌شوند.
دشواری هر درس تدریجی است بنابراین احساس نخواهید کرد که این محصول آموزشی خیلی از سطح زبان شما فاصله دارد. تمرین ها، سی‌دی های صوتی و کتاب تمرین متناسب با کیفیت بالای کتاب آموزشی اصلی است و با تنوع و تکرار باعث پیشرفت روند آموزشی شما خواهد شد.
Genki برای کلاس درس طراحی شده‌ است بنابراین اگر شما در حال خودآموزی هستید، به یاد داشته باشید این محصول به صورت اختصاصی برای شرایط شما بررسی نشده است. همچنین این نکته به این معناست که بیشتر اصطلاحات و دیالوگ ها برای رویکرد کلاس محور طراحی شده اند.
با این همه Genki مجموعه‌ای معرکه است! خواندن هر دو کتاب به شما کمک می‌کند تا پایه مورد نیاز روند آموزشی خود برای ورود به سطح متوسطه را به دست بیاورید.
مزایا:
-    منبعی عالی برای مبتدیان
-    ساختار درسی قابل اتکا
-    پیشرفت منظم
-    توضیحات دستوری دقیق و واضح
-    سی‌دی‌های صوتی و کتاب تمرین
معایب:

-    نامناسب برای خودآموزی

کتاب آموزش زبان ژاپنی minna no nihongo


اگر کاملاً مبتدی هستید، Minna no Nihongo چالشی مهم محسوب میشود: تمام این کتاب به ژاپنی است. منظورمان این نیست که "هیچ روماجی یا آوانویسی با حروف انگلیسی وجود ندارد." اماتمام کتاب به زبان ژاپنی نوشته شده است. برای مطالعه و فهم بهتر می‌بایست از یک نسخه ترجمه شده به انگلیسی جداگانه هم استفاده کنید.
این سیستم مطالعه با دو کتاب لزوماً بد نیست. بلکه خواندن کتابی که تماماً به زبان ژاپنی نوشته شده شما را مجبور می‌کند تا معنی برخی چیزها را به واسطه متن حدس بزنید و کمی بیشتر از ذهنتان کار بکشید. اگر جایی به مشکل خوردید، همواره می‌توانید ترجمه کتاب را برای توضیحات نکات دستوری چک کنید.
Minna no Nihongo بسیار عمیق هم هست. محتوای بسیاری را پوشش می‌دهد و برای تدریس قواعد دستوری از اصطلاحات پیچیده استفاده می‌کند. حتی لهجه و تلفظ را نیز همزمان با ساختار دستوری جدید توضیح می‌دهد. این نکته بسیار مفید است چرا که لهجه (Pitch accent) می‌بایست خیلی زود آموخته شوود و کتابهای آموزشی کمی هستند که آن را پوشش می‌دهند.
با تکمیل این کتاب، چیزهای بیشتری از Genki را خواهید آموخت. اگر شخصیت آکادمیکی دارید و دلتان می‌خواهد بیشتر بیاموزید، این یک گزینه مناسب برای شماست. شما با این کتاب می‌توانید سر فرصت در یادگیری عمیق غرق شوید. اگر به مشکلی برخوردید، یک معلم خصوصی یا پارتنر زبان می‌تواند همراه با کتاب عالی باشد.

مزایای 

-   مطالب اساسی بیشتری را به نسبت بقیه کتابها پوشش می‌دهد.
-   تمام متن‌ها به زبان ژاپنی هستند و می‌توانید خواندن را تمرین کنید.
-   توضیحات فشرده و عمیقی در مورد نکات دستوری در بر دارد.

معایب:

-  برای مطالعه به کتاب دوم ترجمه نیاز دارد.
-  نسبتاً گران است.

زبان ژاپنی یکی از زبان های شرق آسیا با سه سیستم نوشتاری کانجی، هیراگانا و کاتاکانا است.



مجموعه آموزش ژاپنی Yookoso! An Invitation To Contemporary Japanese


نقطه ضعف Yookoso توضیحات دستوری آن است. این توضیحات آکادمیک‌ و مختصر هستند و در نتیجه ممکن است خیلی واضح به نظر نرسند! اما جملات مثال، جداول بسیار و دیگر محتوای آن مفاهیم مورد نظر را به خوبی تبیین می‌کنند. مثل این می‌ماند که Yookoso! خیلی سریع شنا کردن را به شما یاد می‌دهد و بعد هلتان می‌دهد توی استخر!
این میزان تأکید بر جملات مثالی روش خوبی است تا احساس کنید که یک ژاپنی زبان هستید و پیش‌زمینه خوبی از اصطلاحات و نظم کلمات به شما خواهد آموخت. اگرچه توضیحات نکات دستوری در این کتاب کوتاهند اما نکات پایه‌ای زبان را در بر دارند. درس های این کتاب آموزش زبان ژاپنی قواعد را به بخش‌های کوچک تقسیم می‌کنند تا جمله‌های مثال مطلب را به خوبی منتقل کنند.
Yookoso! چیزهای زیادی به شما می‌آموزد بنابراین اگر پشتکار داشته باشید، دانشی پیدا خواهید کرد که با آن اعتماد به نفس بیشتری برای تسلط به زبان خواهید داشت.

مزایا:

-  مکالمه‌های دنیای واقعی به همراه آموزش لغات تازه
- آموزش دستور زبان از طریق جملات مثال

معایب:

-   نامناسب برای خودآموزی
-   گرانتر از بقیه کتاب ها

کتاب Japanese for busy people


عنوان این کتاب "Japanese for busy people" –ژاپنی برای افراد پرمشغله- ممکن است به نظر شما را مخاطب قرار داده که دانشجوی پرمشغله‌ای هستید. با این حال، عنوان "ژاپنی برای افراد شاغل" می‌تواند عنوان مناسب‌تری باشد. چرا که این کتاب نه دانشجوها بلکه افراد شاغل و حرفه‌ای را مخاطب قرار می‌دهد.
اگر از نسخه kana کتاب استفاده کنید (نسخه romani نیز موجود است)، چیزهای ارزشمند بسیاری را خواهید آموخت. هر فصل به تدریج نکته‌ای دستوری و مجموعه‌ای لغت را معرفی می‌کند بنابراین همه مطالب به یکباره سرتان هوار نخواهد شد. و در پایان هر فصل، آزمونی وجود دارد که به کمک آن می‌تواند خود را ارزیابی نمایید.
سی‌دی صوتی نیز به همراه کتاب عرضه می‌شود تا بتوانید مهارت شنیداری و گفتاری خود را نیز تقویت کنید. اگر حرفه خود را به تازگی شروع کرده‌اید، مکالمه و فضای حرفه‌ای بهتر از کلاس درس عمل خواهد کرد اگر بتوانید کتاب آموزشی مناسب آن را پیدا کنید. و برعکس Genki در پشت کتاب کلید سؤالات هم ارائه شده تا پاسخ‌های خود را بررسی کنید.
یک نکته جالب: هیچ جای کتاب Kanji استفاده نشده. به همین دلیل اسم کتاب "نسخه kana"  است. اگر از قبل Kanji را آموخته باشید، این مشکل بزرگی نخواهد بود.اما اگر به kanji عادت کرده‌اید، خواندن تمام متون به kana کمی آزاردهنده خواهد بود.

مزایا:

-    آزمونهای انتهای هر درس و کلید آنها
-    دیالوگها به زندگی واقعی شبیه‌ترند و شکل کلاس درس ندارند.
-    توضیحات دقیق دستوری در آغاز هر فصل
-    سی‌دی صوتی
 

معایب:

-    مخاطب کتاب افرادی شاغل هستند در نتیجه برای خواندن در مورد دستگاه فتوکپی خود را آماده کنید.
-    این که متن کتاب به kana نوشته شده و نه kanji خواندن را دشوار می‌کند.

کتاب Japanese for everyone


Japanese for everyone یک جایگزین به صرفه‌تر برای Genki است. در واقع، تمام مطالبی که در Genki 1 و 2 وجود دارد تنها به قیمت 29 دلار در این کتاب پوشش داده شده . متأسفانه محتوای صوتی برای آن وجود ندارد و در آخرین چاپ‌های کتاب، تمرین‌های صوتی از آن حذف شده‌اند. (اما برخی از آنها را در یوتیوب پیدا می‌کنید.)
توضیحات نکات دستوری مختصر هستند بنابراین به یک مکمل دیگر برای استفاده از این کتاب نیاز خواهید داشت. با رسیدن به میانه کتاب، نکات دستوری یا سطح ارائه جزئیاتی را خواهید دید که معمولاً در دیگر کتاب‌های آموزشی عنوان نمی‌شوند و همچنین زبان مورد استفاده در دیالوگ‌های ژاپنی روزمره و طبیعی است.
یکی از معایب این کتاب این است که kanji در آن استفاده نشده. حتی در اخرین دیالوگ، بیشتر از kana و کمی هم knaji استفاده شده است. اگر از منبعی دیگر kanji را بیاموزید این مسئله مهمی نخواهد بود. اما توقع تمرین kanji با این کتاب را نداشته باشید.

مزایا:


-    شبیه Genki 1 و 2 محتوای فشرده‌ای دارد.
-    مقرون به صرفه
-    از طریق موقعیت‌های زندگی واقعی و اصطلاحات ژاپنی، دستور زبان را آموزش می‌دهد.
-    خیلی زود نکات دستوری پیچیده را توضیح می‌دهد.

معایب:


-    توضیح نکات دستوری مختصر است و به منبع مکمل دیگری نیاز دارد.
-    پیدا کردن درس‌های صوتی دشوار است.
-    زیاد از kanji در تمرین‌های درک مطلب و متن‌ها استفاده نشده است.

کتاب Japanese: The spoken Language


Japanese: The spoken language توسط دو کارشناس زبان‌شناسی نوشته شده است. توضیحات نکات دستوری در این کتاب بسیار عمیق است. در عین ارائه نکات بسیار، با خواندن دقیق این کتاب دانش دستوری بسیار خوبی کسب خواهید نمود.
یکی از بزرگترین شکایاتی که افراد علیه این کتاب دارند این است که به romaji نوشته شده. به طور کلی این موضع باید سبب نگرانی باشد اما در واقع romaji یک متن آوایی خاص است که توسط نویسنده‌ها نوشته شده. از آنجایی که این مجموعه کتابها بر پایه تلفظ طراحی شده‌اند، متن آوایی پایه خوبی برای صحبت کردن به زبان ژاپنی ایجاد خواهد کرد.
Japanese: The spoken language برای استفاده به صورت تنها طراحی نشده. این کتاب می‌تواند مکملی بر محصولات صوتی باشد که باید زودتر با آنها تمرین کنید. بعد از به خاطر سپردن محتوای صوتی، به سراغ این کتاب خواهید رفت تا توضیحات را بخوانید. و توضیحات نکات دستوری در این کتاب یکی از بهترین و دقیق‌ترین هاست.
تدریس در این کتاب با کیفیت بالایی انجام می‌شود و به همین دلیل خوب است که نگاهی به آن بیندازید تا ببینید با سبک یادگیری شما جور در می‌آید یا نه.

مزایا:

-    دروس صوتی بسیار خوب
-    رویکردی بی‌نظیر که جای دیگر پیدا نخواهید کرد.
-    آموزش لهجه درست
-    توضیحات مفصل و دقیق نکات دستوری
-    نوشته زبان شناسان


معایب: 

-    متن آوایی (phonetic) به شکلی است که باید بخوانید تا به آن عادت کنید.
-    توضیحات نکات دستوری ممکن است برای برخی دانش‌آموزان زیاد پیچیده باشد.

کتاب آموزش زبان ژاپنی Adventures in Japanese


Adventures in Japanese دانش‌آموزان راهنمایی و دبیرستان را مخاطب قرار داده و به همین دلیل محتوای آن به اندازه دیگر کتابهای آموزشی جامع نیست.
که البته این می‌تواند نکته بدی هم به حساب نیاید. توضیحات ساده باعث می‌شود تا سریع وارد مرحله استفاده و درک زبان ژاپنی شوید.
یک ویژگی بی‌نظیر AIJ که در کتابهای دیگر یافت نمی‌شود این است که در پایان هر فصل مروری بر درسها وجود دارد. برای آزمودن دانش خود در مورد مفاهیم کلیدی هر فصل یک سری تمرینهای دستوری در اختیار دارید و همچنین چک لیستی از آنچه با دانش هم‌اکنون خود می‌توانید از پسش بربیایید. اگر نتوانستید آزمون دوره‌ای را بگذرانید و یا یک خط از چک لیست خود خط بزنید، دقیقاً می‌دانید که مشکل کجاست و باید روی چه مبحثی تمرکز کنید. این نکته می‌تواند روند پیشرفت شما را به خوبی بسنجد.

مزایا:

-    دانش‌آموزان مقطع راهنمایی و دبیرستان را مخاطب قرار داده است.
-    به راحتی با استفاده از آن می‌توانید روند پیشرفت خود را ارزیابی کنید.
-    یک وب‌سایت آموزشی خوب با ارائه امکانات بسیار است و برای استفاده از آن نیاز به لاگین ندارید.

معایب:

-    مفاهیم این کتاب زیادی ساده‌سازی شده‌اند.
-    به دلیل تلاش برای ساده‌سازی مفاهیم دستوری، برخی از آنها گیج‌کننده به نظر می‌رسند.
-    گران است.

کتاب یادگیری ژاپنی A Guide To Japanese Grammar


اگر به دنبال منابع ژاپنی رایگان آنلاین هستید، حتماً باید کتاب A guide to Japanese Grammar نوشته Tae Kim را بخوانید. کتاب تقریباً کامل است و در زمینه توضیح مفاهیم دستوری به شکلی قابل فهم خیلی خوب عمل می‌کند.
دو بخش مختلف در وب‌سایت Tae Kim وجود دارد: The Grammar Guide و The Complete Guide. The Complete Guide بیشتر مفاهیم The Grammar Guide را پوشش می‌دهد و علاوه بر آنها نکات اضافه‌تری در مورد زبان را هم در بر دارد.
هر کدام را که استفاده کنید اطلاعات بسیار زیادی را می‌توانید بیاموزید و آنها رایگان هستند.

مزایا:

-    رایگان
-    جامع
-    توضیحات دستوری قابل فهمند.

معایب:

-    برخی از توضیحات دستوری اشتباهات کوچکی دارند.

مجموعه آموزش زبان Elementary Japanese


Elementary Japanese چیزی شبیه یک گنج نهان است. این کتاب برای کلاسهای درس و خودآموزان نوشته شده بنابراین می‌تواند در موقعیت‌های متنوعی از آن استفاده کنید. می‌توانید مهارت خواندن خود را با این کتاب تمرین کنید چرا که kanji نیاز به هیچ furigana ای ندارد. کتاب آموزش زبان ژاپنی minna no nihongo نیز میتواند یک همراه و مکمل خوب برای این کتاب باشد.
اما توضیحات نکات دستوری بهترین ویژگی این کتاب است. این نکات دقیق و در عین حال مربوط به مکالمات روزمره است. مفاهیم به شکلی مطرح می‌شوند که نه زیادی ساده و نه گیج کننده باشند.
چند مشکل این کتاب اینها هستند: استفاده از romaji در برخی جاها. طراحی ساده که سبب می‌شود خط جداکننده میان توضیحات دستوری، دیالوگها و تمرینها مشخص نباشد.
برای زبان‌آموزانی که دچار محدودیت مالی هستند، این کتاب یکی از بهترین گزینه‌هاست. پر از اطلاعات است و آنها را به خوبی آموزش می‌دهد. و تنها با پرداخت 30 دلار از خرید خوب پشیمان نخواهید شد اگرچه ممکن است محبوبترین کتاب آموزش ژاپنی‌تان هم نباشد.

مزایا:

-    مقرون بصرفه
-    سی‌دی همراه
-    مناسب کلاس درس و خودآموزی
-    پایه دستور زبان شما را می‌سازد و تنها به سراغ موقعیت‌های مختلف نمی‌رود.
-    توضیحات دستوری این کتاب واضح، دقیق و جامعند.
-    پر از kanji


معایب:

-    کمی طول می‌کشد تا دست از استفاده از Romaji بردارد.
-    طراحی بصری ممکن است در یک نگاه گیج‌کننده به نظر برسد.

مجموعه آموزش زبان Japanese from Zero


آنها که یادگیری زبان ژاپنی را پیچیده می‌یابند، می‌تواند پیشرفت راحتتر و سرگرم‌کننده‌تری را با کتاب Japanese from zero تجربه کنند. اگرچه این کتاب بیشتر مناسب کودکان است، ما به زبان‌آموزان بزرگسال نیز پیشنهاد می‌کنیم تا از آن استفاده کنند که بتوانند سختی‌های یادگیری زبان را راحتتر تحمل کنند و بعد به منبع آموزشی مناسب سنشان رجوع نمایند.
سبک نوشتاری این کتاب سرگرم‌کننده و جالب است. مفاهیم آموزشی به بخش‌های کوچکتر تقسیم شده‌اند تا یادگیری‌شان ساده‌تر باشد. اما این سبب می‌شود تا سرعت پیشرفت در این کتاب آرام باشد. مثلاً برای آموزش hiragana به اندازه تمام کتاب اول طول می‌کشد. تا موقعی که به سطح کتاب دوم برسید، افعال آموزش داده نمی‌شوند. در عوض وقت بسیاری را صرف یادگیری اعداد، اشکال، رنگها و صفتها می‌کنید.
سی‌دی صوتی یا محتوای شنیداری برای تمرین وجود ندارد اما می‌توانید محصولات آموزشی مکملی را از سایت مجموعه دریافت کنید.
ما فکر می‌کنیم که این مجموعه دارای کتابهای بسیار خوبی برای کودکان است و سرعت مناسب زبان‌آموزانی در سنین پاینن‌تر دارد. اما به این معنی نیست که زبان‌آموزان بزرگتر نمی‌توانند از آن بهره ببرند. دانش‌آموزانی که دیگر کتابهای آموزشی بازار را پیچیده می‌یابند، می‌توانند به راحتی از Japanese from Zero استفاده کنند پایه مناسب آموزش زبان را برای خود بسازند. تا بعد بتوانند وارد موضوعات چالش برانگیزتر شوند.

مزایا:

-    سبک یادگیری سرگرم‌کننده و ساده است.
-    تمرینهای این کتاب روان و سبک هستند.
-    به خوبی سازماندهی شده‌ است.

معایب:

-    سرعت کم
-    عدم وجود سی‌دی صوتی و کمک برای تلفظ
-    اگرچه برخی از محتوا رایگان است اما برای دسترسی به محتوای بیشتر و مکمل نیاز به پرداخت هزینه است.


کورس بوک آموزش زبان ژاپنی Japanese the Manga way


Japanese the manga way یک کتاب درسی به مفهوم سنتی‌اش نیست. بلکه یک محصول آموزشی مکمل سرگرم‌کننده و در عین حال مفید است. کتاب در طول 493 درس نکات دستوری کوتاه را به همراه مثالهایی از مانگا (کمیک استریپ ژاپنی) توضیح می‌دهد. مثالها کاملاً مفهومند و موضوع درس را به خوبی عنوان می‌کنند. این مجموعه نباید منبع ابتدایی شما برای یادگیری زبان ژاپنی باشد اما می‌توانید از آن به عنوان مکملی در کنار کتاب آموزشی رسمی خود استفاده کنید.


مزایا کورس بوک آموزش زبان ژاپنی Japanese the Manga way


-    سبک آموزشی ساده و قدم به قدم
-    مثالهایی از مانگا مفاهیم درس را به خوبی عنوان می‌کنند.
-    محتوای لذت بخش


معایب کورس بوک آموزش زبان ژاپنی Japanese the Manga way


-    برای توضیح انواع فعل از عناوینی غیرمتداولی استفاده می‌کند.
-    در کنار Kana و Kanja از Romaji هم استفاده شده است.
-    تمرینی ارائه نمی‌دهد.

کتابهای مرجع


کتابهای آموزشی درسی می‌توانند نکات بسیاری را پوشش دهند. آنها کمک می‌کنند تا یک پایه قوی برای یادگیری زبان بسازید. بنابراین به کمک این ابزار می‌توانید شروع کنید و نکات ریز اضافه‌تری در مورد زبان و فرهنگ بیاموزید. این ابزار می‌بایست شامل لغت، دستور زبان، چیدمان کلمات و Kanji باشد.
مخلص کلام: کتابهای آموزشی درسی تنها نقطه شروع هستند. برخی موضوعات زیادی بزرگ یا پیچیده هستند بنابراین گاهی برای یادگیری تنها یک موضوع به یک کتاب جداگانه نیاز دارید.
اینجا کتابهای مرجع به کمک شما می‌آیند. آنها می‌توانند به شما کمک کنند تا مطالب بیشتر از کتابهای آموزشی یا معلمین یاد بگیرید. در ادامه تعدادی از این کتابهای مرجع را معرفی می‌کنیم که می‌توانند به عنوان مکملهایی در روند یادگیری زبان ژاپنی مورد استفاده شما قرار گیرند.

All about particles


Particle ها سخت هستند چرا که در انگلیسی وجود ندارند. تعریف کردن آنها کار سختی به نظر می‌رسد و انگار که تنها به عنوان مکملی بر بستر زبانی جمله و نه مکمل معنایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. All about particles تلاش می‌کند تا موارد استفاده مختلف تمام Particleها در زبان ژاپنی را با توضیحات کوتاه و ارائه مثال نشان دهد.
تمام 69 particle موجود به ترتیب تکرار ارائه شده‌اند و بسیاری از جملات مثال با دو ترجمه انگلیسی عنوان شده‌اند تا به وضوح مطلب کمک کنند و نکات مفید اضافه‌تری نیز برای توضیح بیشتر وجود دارند. زیر هر جمله ژاپنی romanji نوشته شده تا در صورت عدم آشنایی با kanji به آن مراجعه نمایید.
به دلیل اینکه کتاب از جملات مثال برای توضیح بستر زبانی استفاده می‌کند، در نتیجه وقتی حداقل یک کتاب آموزش زبان ژاپنی مناسب مبتدیان را تمام کردید، بهره بیشتری از این کتاب خواهید برد. با این حال، در حین یادگیری particle ها از طریق کتاب آموزشی خود می‌توانید برای داشتن دسترسی به مثالهای بیشتر از این کتاب به عنوان مرجع استفاده کنید. نکته دیگر اینکه این مثالها فراتر از سطح مبتدی نمی‌روند بنابراین می‌بایست معانی و بستر زبانی هر particle را متوجه شوند.
 

مزایا:

-    جملات مثال استفاده شده در بستر زبانی
-    چندین توضیح برای موارد استفاده particle ها
-    نظم بر اساس تکرار و اهمیت

معایب:
 

-    ممکن است برای تازه‌واردین کمی پیچیده باشد.

English grammar for students of Japanese


موقع یادگیری یک زبان جدید مهم است که کارکرد دستور زبان خود را بلد باشید. ممکن است در ابتدا به خوبی از انگلیسی استفاده کنید اما متوجه شدن موضوعاتی مثل –predicate- ،  -object pronounو –causative- چندان ساده نیست.
English grammar for students of Japanese کتاب مرجعی است که هم می‌توانید در جلسات طولانی مطالعه کنید و هم در طول مطالعه زبان از آن برای جستجوی مطالب مورد نظر خود استفاده نمایید. در مورد هر بخش مربوط به زبان انگلیسی توضیحاتی در مورد ارتباطش با ژاپنی وجود دارد. همچنین جملات مثال، نکات اضافه، خلاصه و مرور پاسخ سؤالات نیز را نیز در کتاب پیدا خواهید کرد.
اگر به دلیل اصطلاحات زبان‌شناسی یا عدم مطالعه، برای فهم ارتباط دستور زبان ژاپنی و انگلیسی دچار مشکل هستید، این کتاب به شما کمک خواهد کرد.
شوربختانه مطالب به خوبی ارائه نمی‌شوند و تعداد اشتباه تایپی انگلیسی در کتاب پیدا می‌شود. مسئله دیگر اینکه تمام محتوای ژاپنی به romaji نوشته شده است. اما اگر مدتی است که کلاس زبان انگلیسی نرفته اید یا زبان مادریتان چیز دیگری است، کتاب برای شما مفید خواهد بود.


مزایا:


-    کتابی ضروری برای مبتدیان
-    مفید برای رفع نقاط ضعفتان در زبان انگلیسی
-    ارائه نکاتی که مدرسین زبان ژاپنی عموماً به آن نمی‌پردازند.
-    مرور نکات به عنوان تمرین
 

معایب:


-    ویرایش ضعیف
-    سازماندهی غیراصولی مطالب
-    تمام کتاب به romaji نوشته شده است


کتاب راهنمای کانجی The Kodansha Kanji usage guide


این کتاب مرجعی برای کلمات هم‌اوای Kun'yomi در زبان ژاپنی است: کلماتی که به یک شکل خوانده می‌شوند اما kanji و معنی متفاوتی دارند. در حالیکه اینترنت می‌تواند ابزار مناسبی برای جستجوی سؤالات شما در مورد کلمات هم‌اوای kun'yomi باشد، گاهی جستجو در فضای آنلاین بیشتر از جستجو در یک کتاب مرجع جامع طول می‌کشد (به خصوص اگر به تازگی یادگیری زبان ژاپنی را آغاز کرده‌اید، و هنوز به تایپ کردن عادت ندارید.)
The Kudansha Kanji usage guide به مبتدیان کمک می‌کند تا تفاوتهای معنایی و موارد استفاده کلماتی را یاد بگیرند که در نگاه اول شبیه به هم به نظر می‌رسند. کتاب به ترتیب حروف الفبای انگلیسی منظم شده و فهرست کلمات را به همراه نوع خوانش انها ارائه می‌دهد. نوع خوانش هر کلمه به همراه انواع مختلف املا آن (با kanji) و معانی نوشته شده‌اند تا به شما کمک کنند که تفاوت میان انها را دریابید. این کتاب را میتوانید قبل از تهیه کتاب آموزش زبان ژاپنی minna no nihongo برای آشنایی با اولین کاراکترهای کانجی استفاده کنید.
این کتاب مشخصاً برای کسانی که به تازگی شروع به یادگیری Kanji کرده‌اند و بیشتر بر افعال تمرکز می‌کنند، مفید خواهد بود. افعال هم‌آوای بسیاری در زبان ژاپنی وجود دارد و توانایی تشخیص تفاوت میان のぼる ها می‌تواند نکته بسیار مهمی باشد.


مزایا کتاب راهنمای کانجی The Kodansha Kanji usage guide


-    به خوبی سازماندهی شده است.
-    به راحتی فهمیده می‌شود.
-    اطلاعات بسیاری در آن پیدا می‌شود.


معایب کتاب راهنمای کانجی The Kodansha Kanji usage guide


-    احتمالاً همین اطلاعات را به صورت انلاین پیدا خواهید کرد.

Jazz up your Japanese with Onomatopoeia
 

یکی از چالش‌های زبان ژاپنی onomatopoeia (کلماتی که به نظر می‌رسد با صداهای اجزای تشکیل دهنده‌شان تلفظ می‌شوند). اما اگر خیلی زود یادگیری‌شان را شروع کنید، در سطح مبتدی به راحتی می‌توانید آنها را تشخیص داده، معنی‌شان را بفهمید و به زبان مادر خودتان برگردانید. هیچ چیز مثل استفاده درست از onomatopoeia باعث نمی‌شود تا مثل یک ژاپنی زبان صحبت کنید.
این کتاب یک مقدمه ضروری دارد. که توسط نویسنده بقیه مطالب کتاب نوشته نشده است. اما همه چیزهایی که می‌بایست در مورد onomatopoeia بدانید را برایتان توضیح می‌دهد. بقیه کتاب بر دیالوگ‌های دونفره در موقعیت‌های مختلف تمرکز می‌کند. در این دیالوگ‌ها، onomatopoeiaهای تازه با فونت درشت مشخص شده‌اند و بعد به انگلیسی تعریف می‌شوند و مثالهایی از موارد استفاده‌شان خواهید دید. جملات ژاپنی در این کتاب furigana دارند که همراه romaji و ترجمه انگلیسی در انتهای هر دیالوگ می‌اید. همچنین نکات بسیاری در این کتاب ذکر شده که برای درک بستر زبانی و عبارات مصطلح به کارتان خواهند آمد.
در انتهای هر بخش کتاب یک آزمون (جاهای خالی را پر کنید) وجود دارد تا شما بتوانید onomatopoeia تازه را تمرین کنید. بیشتر کتاب‌های آموزشی و کلاسهای درس onomatopoeia را آموزش نمی‌دهند بنابراین این کتاب خوبی برای اضافه شدن به فهرست شماست. ممکن است همه‌اش را متوجه نشوید اما خواندن مقدمه آن ضروری است.


مزایا:


-    مقدمه جامع
-    محتوای بی‌نظیر
-    دیالوگهای خوب ژاپنی


معایب:


-    دیالوگها برای مبتدیان زیادی پیچیده‌اند.
-    همه onomatopoeia را آموزش نمی‌دهد. (اما فقط یک فرهنگ لغات می‌تواند این کار را بکند)
-    سازماندهی بی‌نظم


کتاب راهنمای افعال ژاپنی The handbook of Japanese verbs


هدف این کتاب جیبی آموزش این نکته به زبان‌آموزان تازه است که افعال در زبان ژاپنی بسیار ساده‌تر از بسیاری از زبان‌های دیگر است و به همین دلیل نباید از آن بترسید!
کتاب به سراغ زمان‌ها، انواع و صرف افعال می‌رود و و پایه خوبی برای استفاده از آنها در زبان ژاپنی ایجاد می‌نماید. همچنین این کتاب بیشتر شبیه یک کتاب آموزشی متمرکز بر فعل است تا یک منبع مکمل معمولی.
وقتی که انواع اولیه افعال را یاد گرفتید، کتاب مستقیماً به سراغ صرف انها می‌رود. هر یک از این صرف‌ها با "الگوی جمله" ای که معمولاً در آن استفاده می‌شود، معرفی می‌گردند. به لطف این الگوها این کتاب توانسته خیلی بیشتر از برخی کتابهای آموزشی مخصوص سطح مبتدی ، نکات دستوری را پوشش دهد. هر کدام از جملات به Romaji و بعد به ژاپنی (بدون furigana) و در نهایت انگلیسی نوشته شده‌اند. در پایان هر بخش صرف فعل یک بخش تمرین وجود دارد که در آن می‌توانید از آنچه آموخته‌اید استفاده کنید.
نکته قابل توجه این است که بیشتر محتوای The Handbook of Japanese verbs در کتاب آموزشی منتخب شما تدریس می‌شود (یا حداقل باید بشود). اگرچه شما نباید محتوای این کتاب را با کتاب آموزشی خود مقایسه کنید ، اما می‌تواند از آن به عنوان مکملی به خصوص برای تمرین جملات استفاده نمایید.
همچنین اگر به اصطلاحات دستور زبان انگلیسی مسلط نباشید،  زبان برخی از بخش‌های کتاب برایتان سخت خواهد بود اما جملات و بخش‌های تمرینی به آن نیاز نخواهند داشت.


مزایا کتاب راهنمای افعال ژاپنی The handbook of Japanese verbs


-    محتوای گسترده در مورد نحوه استفاده از زبان
-    تعداد زیادی تمرین موارد استفاده افعال صرف شده
-    تعداد زیادی جملات مثال
-    مکمل کتابهای آموزشی
-    نظم و سازماندهی خوب مطالب
 

معایب کتاب راهنمای افعال ژاپنی The handbook of Japanese verbs


-    ممکن است با انواع افعالی که در کتابهای آموزشی تدریس می‌شوند، در تناقض باشد.
-    بیشتر کارکرد یک کتاب آموزشی را دارد تا یک کتاب مرجع
-    استفاده از اصطلاحات دستوری دشوار برای توضیح مطالب
-    تمرکز بر romaji ممکن است برای برخی دلسرد کننده باشد.


کتاب آموزش صفات و قیدهای ژاپنی The handbook of Japanese adjectives and adverbs


The handbook of Japanese adjectives and adverbs بسیار شبیه The handbook of Japanese verbs است. چرا که مطالب به همان شکل سازماندهی و توسط همان نویسنده هم نوشته شده است. در حالیکه کتاب خود را یک "فرهنگ لغت" می‌داند اما بیشتر شبیه یک کتاب آموزشی است که دستور زبان را از طریق صفتها و قیدها آموزش می‌دهد.
این کتاب در واقع دو محصول در یکی است. بخش اول به صفت‌ها و بخش دوم به قیدها اختصاص دارد. صفت‌ها بر صرف به اضافه دستور زبان متمرکزند که به خصوص موقع یادگیری از زبان انگلیسی که در آن صرف صفت وجود ندارد، اهمیت پیدا می‌کند. بخش قیدها بر استفاده دستوری از مطالب تمرکز می‌کند (چرا که صرف نمی‌شوند) و همین موضوع کتاب را بیش از یک فرهنگ لغت به کتابی آموزشی شبیه می‌کند.
البته این کتاب احتمالاً همه محتوای کتاب درسی شما را پوشش نمی‌دهد اما همان نظم، سبک و لحن را دارد. فرض می‌کند که شما همه‌چیز را در مورد دستور زبان انگلیسی می‌دانید اما پر از جملات مثال و بخش‌های تمرین است. که سبب می‌شود تا یک منبع خوب مبتدی برای تثبیت دانش شما در مورد صفت‌ها و قیدها باشد.


مزایا:


-    محتوای گسترده در مورد نحوه استفاده از زبان
-    تمرین‌های بسیار در مورد صرف و نحوه استفاده از صفت‌ها و قیدها
-    تعدادی زیادی جملات مثال
-    مکمل خوب برای کتابهای اموزشی
-    سازماندهی و نظم خوب مطالب


معایب:

-    بیش از آن که کتاب مرجع باشد، یک کتاب اموزشی است.
-    استفاده از اصطلاحات دستوری دشوار برای توضیح مطالب
-    تمرکز بر romaji ممکن است برای برخی دلسرد کننده باشد.


دیکشنری‌های ژاپنی


گاهی به چیز بیشتری نیاز دارید. به مقدار زیادی اطلاعات مرجع تا جواب یک سؤال را پیدا کنید یا برای مشکلی که موقع مطالعه زبان ژاپنی به آن برخوردید، راه حل مناسبی بیابید.
اینجا دیکشنری‌ها (فرهنگ لغات) به کارتان خواهند آمد. در ادامه کتابهایی را معرفی می‌کنیم که در آنها می‌توانید به دنبال معنی لغات، نکات دستوری، particleها ، onomatopoeia و ... بگردید.

آموزش زبان ژاپنی با کمک  کتاب به صورت خودآموز ممکن است اما بهتر است از نسخه های دوزبانه استفاده کنید!



دیکشنری گرامر پایه ژاپنی A dictionary of basic Japanese grammar


The dictionaries of basic Japanese grammar  کتابهای توصیه شده کارمندان Tofugu به زبان‌آموزان هستند. مجموعاً سه کتاب وجود دارد اما کتاب اول برای همه دانش‌اموزان فارغ از روش مطالعه‌شان ضروری است.
همانطور که Koichi در نقدش در مورد هر سه کتاب گفت: "هیچ منبعی (یا هیچ ترکیبی از منابع آنلاین و کاغذی) کیفیتی نزدیک به مجموعه کتاب‌های The dictionary of basic Japanese grammar ندارد.
اگرچه این کتابها دیکشنری هستند اما اطلاعات خیلی بیشتری از یک دیکشنری معمولی را در برگرفته‌اند. و کتاب Basic این مجموعه نکات دستوری خیلی بیشتری به نسبت یک کتاب یا کلاس آموزشی سطح مبتدی در خود جای داده است.
این مجموعه دیکشنری‌ها به ترتیب حروف الفبای انگلیسی مرتب شده‌اند تا به راحتی بتوانید بخوانیدشان. هر نکته دستوری به رنگ قرمز روشن است و اطلاعات معمول دیکشنری مثل جایگاه کلمه در جمله، معنی انگلیسی و ... نیز در آن پیدا می‌شود.
هر نکته دستوری با یک عدد مشخص شده است چرا که این مجموعه کتابها هر معنی ممکن و مورد استفاده لغت یا عبارت را دربر دارند. در قسمت زیر لغات، جملات مثال ژاپنی (گاهی به همراه furigana)  به همراه romaji و ترجمه انگلیسی و جایگاه کلمه در جمله نوشته شده است. شکل کلمات (ترتیب استفاده از کلمات مشخص با یکدیگر collocation)، جملات مثال، نکات و چیزهای بیشتر دیگری نیز برای مطالعه پیدا می‌شوند.
این کتاب یک منبع ضروری برای هر کسی است که قصد یادگیری زبان ژاپنی را دارد. تمام!

مزایا

-    بهترین منبع دستور زبان در دسترس
-    جامع و گسترده
-    بهتر از اینترنت
-    جملات مثال، collocation ها و نکات
 

معایب:


-    هیچ! بروید بخریدش !

A dictionary of Japanese particles

به ترتیب حروف الفبای انگلیسی مرتب شده و شامل معانی و نحوه استفاده مختلف از هر لغت می‌شود. جملات مثال ژاپنی به همراه furigana ، romaji و ترجمه انگلیسی نیز نوشته شده‌اند. همچنین عکس و مقایسه‌ای میان particleهای مختلف نیز ارائه شده تا به وضوح مطلب کمک کند.
به جای ارائه ترجمه کلمه به کلمه، مشابه انگلیسی هر particle عنوان شده تا به جای ترجمه ژاپنی به انگلیسی در ذهن، بتوانید معنی اصیل ژاپنی کلمات را درک کنید.
این کتاب برای سطح مبتدی تا متوسطه مناسب است. تمام particleهای زبان ژاپنی را پوشش نمی‌دهد اما بسیار بیشتر از کتابهای آموزش سطح مبتدی به عمق مطلب وارد می‌شود.


مزایا:


-    جامع است و سطح مبتدی تا متوسطه را پوشش می‌دهد.
-    عکسها و جملات مثال مکمل محتوا هستند.
-    Kanji، furigana و romaji برای تمام سطوح


معایب:


-    تمام particleها را پوشش نمی‌دهد.
-    سبک نوشتن آکادمیک ممکن است برای بعضی‌ها دلسرد کننده باشد.


An illustrated dictionary of Japanese onomatopoeic expressions


این فرهنگ لغت onomatopoeic اگرچه مثل Jazz up your Japanese وار نحوه استفاده از آن نمی‌شود، اما برای مبتدیان منبع خوبی است تا به واسطه آن کلمات تازه را با عکس بیاموزند. علاوه بر یک توضیح کوتاه دو زبانه (ژاپنی-انگلیسی) محتوای کتاب و چند مفهوم کلی، این کتاب به نقاشی به همراه زیرنویس onomatopoeic محدود می‌شود.
در زیر هر نقاشی onomatopoeic به romaji نوشته شده است. در کنار آن تلفظ‌های محتمل (A، B یا C که در مقدمه توضیح داده شده‌اند) نیز ارائه شده‌اند. همچنین یک معنی کوچک انگلیسی و توضیح کلمه، کلمه ژاپنی، و توضیح ژاپنی نیز در کتاب پیدا می‌شود. و اگر یک کلمه مشخص از فعلی مشتق شده باشد، آن فعل نیز به همراه یک ستاره نشانه گذاری شده است.
این کتاب که برای مبتدیان خوب و برای سطح متوسطه عالی است به شما کمک می‌کند تا کلمات جالب را به روشی جالب بیاموزید و در آن از جدی بودن یک دیکشنری معمولی یا یک کتاب مرجع خبری نیست. همچنین برای شروع این کتاب به نسبت کتاب Jazz up your Japanese  به دانش بسیار کمتری نیاز خواهید داشت. اگر چه کمبود توضیح نحوه استفاده از کلمات و نکات دستوری در این کتاب به چشم می‌خورد، اما همچنان مکملی مفید برای مبتدیانی است قصد یادگیری این کلمات مشابه را دارند.

مزایا:


-    نقاشی‌های بامزه
-    بدون نیاز به دانش پیشین
-    مناسب برای تمام مبتدیان اما بسیار مفید برای سطح متوسطه
-    دو زبانه –انگلیسی/ژاپنی-

معایب:


-    بدون توضیح نکات دستوری
-    بدون توضیح نحوه استفاده از کلمات

Kodansha’s furigana Japanese English dictionary


این کتاب کوچک، یک دیکشنری اولیه برای تمام مبتدیان است و در واقع اولین دیکشنری است که کریستین موقع شرکت در کلاسهای ژاپنی خرید. اگرچه کتاب شامل تمام کلمات موجود در زبان ژاپنی نمی‌شود (که البته کدام دیکشنری شامل می‌شود؟)، اما تمام کلماتی که یک مبتدی جستجو خواهد کرد را در آن پیدا می‌کنید.
کتاب به ترتیب あいうえお ژاپنی متداول (همچنین معروف به gojūon 五十音 ) تنظیم شده و کلمات به kana و به همراه kanji ارائه می‌شوند. هر کلمه معنی انگلیسی به همراه توضیحات اضافه، collocationها و در صورت لزوم جملات مثال خود را دارد.
ویژگی دیگر: هر کاراکتر kanji ،  furigana دارد. اگرچه ما معمولاً از furigana حمایت نمی‌کنیم، اما موقعی که به دنبال چیزی می‌گردید، ترجیح نمی‌دهید که به دنبال یک چیز اضافه‌تر هم باشید. این دیکشنری به شما کمک می‌کند تا بدون زحمت زیاد اطلاعات مورد نظر خود را کسب کنید.
از آنجایی که کتاب با kana تنظیم شده، و در طول آن furigana هم دارد، برای هر کسی که قصد جستجوی یک کلمه ژاپنی را دارد مناسب است البته مادامی که hiragana و katakana را بدانید. اگر شما یک زبان‌آموز مبتدی هستید که ترجیح می‌دهید یک دیکشنری جلد سخت را در کنار خود داشته باشید، این گزینه مناسبی برای شماست.


مزایای دیکشنری ژاپنی به انگلیسی فوریگانا


-    مناسب مبتدیان
-    Furigana برای همه چیز
-    ارائه collocation و جملات مثال
 

معایب دیکشنری ژاپنی به انگلیسی فوریگانا


-    تعداد محدود کلمات
-    هنوز اینترنت بهتر است!

جهت مطالعه بیشتر: جملات ضروری برای سفر به کشور ژاپن

 

یادگیری زبان ژاپنی در تیکا


امیدوارم که این فهرست شما را به انتخاب کتاب آموزشی یا مرجع مورد نظرتان هدایت کرده باشد. چرا که انتخاب انتخاب بهترین و کاملترین کتاب به اندازه شروع کردن اهمیت نخواهد داشت. در نهایت خرید کتاب آموزش زبان ژاپنی تازه شروع سفر یادگیری زبان شماست. هر چه زودتر برنامه روزانه مطالعه خود را شروع کنید، زودتر دانش زبانی موردنظرتان را پیدا می‌کنید. برای آشنایی با سایر منابع یادگیری زبان با تیکا همراه باشید.
مادامی که یکی از این کتابهای فهرست را انتخاب کنید و با آن جلو بروید، به دستیابی به رویای خود که همان تسلط به زبان ژاپنی است نزدیک خواهید شد.

اساتید آموزشگاه آنلاین تیکا

 

بهترین کتاب‌های آموزشی و دیکشنری ژاپنی برای مبتدیان

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

پرستو غفاری

تولید محتوا

پرستو هستم. کارشناسی ارشد مهندسی عمران خوندم اما سالهاست که زبان انگلیسی تدریس می کنم و گهگاهی ترجمه هم می کنم. بسیار به ادبیات و هنرهای نمایشی علاقمندم و از مطالعه کتاب و تماشای فیلم و سریال به زبان انگلیسی بسیار لذت می برم و امیدوارم که بتونم به دیگران هم کمک کنم تا از این لذت محروم نباشند .

نظرات

user-image

پارسا مهری

برای تمرین بسیار عالی

12 مرداد 2022

user-image

افشین گلرویی

ممنون بابت مطلب مفیدتون، فایل دانلود ی کتابم میذاشتید دیگه!

11 مرداد 2022